Gå til innhold

Hjemmestudio 15 k


Boneraw

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Meg og noenkamerater har tenkt å sette i gang med et studioprosjekt.

Har drevet og spillt inn en del på skolen, men kunne tenke oss og innvestere i noe eget. Noen eksempler på gode kombinasjoner med en pris rundt en 10-15k, og vi trenger "alt" for å kunne spille inn;

-trommer

-gitar

-vokal

-piano

 

vi skal også kjøpe et midikeyboard, noen som har noen tips og komme med her?

Vi bruker Cubase studio 4 som software med flere ulike dataer, så utstyret bør kunne benyttes av ulike pc-er. ("plugandplay")

¨

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror kansje 15 k blir vanskelig å holde, med tanke på at dere trenger et lydkort med mange kanaler, mange mikrofoner, kabler, stativer.....for å si det slik, jeg tror dere må kansje regne med å kommer over 15 k. Tror vi starter med et par spørsmål her.

 

Har dere tenkt å nøye dere med bare overheadmikking av trommesettet, eller skal dere mikke opp flere deler av settet?

 

Skal dere spille inn elektrisk gitar ,akustisk gitar eller begge deler?

 

Skal dere også investere i noe studiomonitoring også kansje? Det er en fordel å ha, når man skal mastre musikken.

Dere kan også med fordel skaffe noen lukkete, eller halvlukkete hodetelefoner, til bruk under opptak.

 

Hvilken software skal dere bruke MIDI-keyboardet med? Hvor mange tangenter må det ha? Hvilke fadere/knobs trenger dere?

Endret av Jnz
Lenke til kommentar

Okei, men det er godt mulig vi kan overskride dette litt, ville bare ha et tall som er ca realistisk.

i første omgang tenker vi nok bare overheadmikking av trommesettet, eventuelle trommemikker kommer i andre omgang. Det må bare være mulig å bygge på utstyret slik at det blir mulig. (nok utganger i pre-amp osv)

lydkortet må jo da også være eksternt, ettersom vi sla bruke bærbare PC-er.

 

-Skal nok spille inn begge deler, både akustisk og elgitar. Kan jeg ikke bruke en d-box til akustisk og en kondensatormikrofon som f.eks sontronic orpheus på forsterkeren til el-gitaren? (denne mikken kan vel brukes til både opptak av vokal, gitar, piano(flygel), overheadmikking av trommer osv.. eller tar jeg feil?

-ja, studiomonitorer er også noe vi må ha.

-halvlukkede hodetelefoner er vel også er must.

 

midikeyboardet må vel ha minst 49 tangenter og dette brukes sammen med cubase studio 4 som sagt. ellers kan det være veldig enkelt, og trenger ikke særlig mange knobs eller fadere. (dette trenger ikke være særlig dyrt, med lette tangenter osv. det er mest bare for å ha muligheten til å lage midilyder.

 

takk for svar!

 

Tror kansje 15 k blir vanskelig å holde, med tanke på at dere trenger et lydkort med mange kanaler, mange mikrofoner, kabler, stativer.....for å si det slik, jeg tror dere må kansje regne med å kommer over 15 k. Tror vi starter med et par spørsmål her.

 

Har dere tenkt å nøye dere med bare overheadmikking av trommesettet, eller skal dere mikke opp flere deler av settet?

 

Skal dere spille inn elektrisk gitar ,akustisk gitar eller begge deler?

 

Skal dere også investere i noe studiomonitoring også kansje? Det er en fordel å ha, når man skal mastre musikken.

Dere kan også med fordel skaffe noen lukkete, eller halvlukkete hodetelefoner, til bruk under opptak.

 

Hvilken software skal dere bruke MIDI-keyboardet med? Hvor mange tangenter må det ha? Hvilke fadere/knobs trenger dere?

Endret av boneraw
Lenke til kommentar
Okei, men det er godt mulig vi kan overskride dette litt, ville bare ha et tall som er ca realistisk.

i første omgang tenker vi nok bare overheadmikking av trommesettet, eventuelle trommemikker kommer i andre omgang. Det må bare være mulig å bygge på utstyret slik at det blir mulig. (nok utganger i pre-amp osv)

lydkortet må jo da også være eksternt, ettersom vi sla bruke bærbare PC-er.

 

-Skal nok spille inn begge deler, både akustisk og elgitar. Kan jeg ikke bruke en d-box til akustisk og en kondensatormikrofon som f.eks sontronic orpheus på forsterkeren til el-gitaren? (denne mikken kan vel brukes til både opptak av vokal, gitar, piano(flygel), overheadmikking av trommer osv.. eller tar jeg feil?

-ja, studiomonitorer er også noe vi må ha.

-halvlukkede hodetelefoner er vel også er must.

 

midikeyboardet må vel ha minst 49 tangenter og dette brukes sammen med cubase studio 4 som sagt. ellers kan det være veldig enkelt, og trenger ikke særlig mange knobs eller fadere. (dette trenger ikke være særlig dyrt, med lette tangenter osv. det er mest bare for å ha muligheten til å lage midilyder.

 

takk for svar!

Du kommer nok ikke til å trenge noen d-box, da du skaffer deg lydkort med preamp. Dette lydkortet skal selvsagt være eksternt, av mange gode grunner: mye mere lettvint å koble til og fra kabler, volumkontrollene er tilgjengelige til enhver tid og man slipper risiko for signalforstyrrelse fra prosessor og vifter, som er et ganske vanlig problem i integrerte lydkort. Kan forslå noen lydkort senere, har ikke tid til å se omkring etter det nå, skal skrive masse her:P

 

Jeg har aldri hørt noen ting om Sontronic Orpheus, og så vidt jeg kan se, er den ikke tilgjengelig på noen nettbutikk i Norge. Den er av typen stormembran, perfekt for vokal, grei nok for akustiske instrumenter. Det er oftest mest hensiktsmessig å ha kondensatormikk med liten membran på de fleste akustiske instrumenter. Med mindre du har hørt gode ord om Sontronic, gå for noe mere kjent istedet. Jeg anbefaler alltid AKG Perception-mikrofonene, fordi det er mikrofoner av god kvalitet, til en svært snill pris. For deg vil nok 2 stk. AKG Perception 200 passe fint, da de har -10 dB dempeledd slik at den tåler sterke lyder. Senere kan du også kjøpe deg en AKG Perception 170, som er en litenmembrans kondensatormikk, som passer fint for å mikke hihaten i trommesettet, og den akustiske gitaren.

 

Mitt forslag, er at du starter med å kjøpe 2 stormembranmikrofoner, for du vil nok gjerne ha stereo på trommeopptaket. Disse 2 kan du bruke som overhead på trommesettet, til mikking av piano (som du også vil ha stereo på), vokal og mikking av forsterker.

 

Når 2 mikrofoner på trommesettet skal ta opp mye av de samme lydene, slik overheadene vil gjøre, bør de plasseres slik at lydene treffer mikrofonene helt samtidi, slik at du ikke får noen uheldige faseproblemer. Plasser de 2 mikrofonene tett inntil hverandre, midt over trommesettet, mens de peker på hver sin side av trommesettet. Samme gjelder mikking av piano, som gjøres enklest ifra toppen, både på stående piano og flygel.

 

Akustisk gitar kan også stereomikkes, men det er enklest med mono. Ikke pek mikken mot resonanshullet, det gir sjeldent noe godt resultat. Som regel har man mest hell med å peke den mot strengene, på det stedet hvor halsen "forlater" kroppen. I praksis kan man si at halsen framhever diskant, og kroppen framhever bass.

 

Når det gjelder mikking av forsterker, er det forskjellig hva folk foretrekker, og hva 'situasjonen' foretrekker av kondensatormikk og dynamisk mikk. Du vil jo nok i starten bruke en stormembran kondensatormikk, da dette er hva du har tenkt å kjøpe først. Senere kan du kansje kjøpe deg 1 eller 2 stk. Shure SM57, som er en dynamisk mikrofon du både kan mikke forsterker med, og mikke skarptromme og/eller basstromme med.

Hvis du har line out på forsterkeren, kan du bruke den rett inn i lydkortet, det er ofte mere hensiktsmessig i et studio, da det gir renere lyd, med mindre du ønsker å få med kabinettlyden.

 

Om hodetelefoner: Jeg har selv AKG K 141 Studio, som er halvlukket. De er lukket nok til at de kan brukes under opptak, men ikke for lukket til å være slitsom i lengre arbeidsøkter med mastring. Lyden og nøyaktigheten på de er meget god.

 

Om studiomonitoring: Her må du vurdere om du skal klare deg med bare 2 nærfeltsmonitorer, eller om du skal ha sub i tillegg. Hvis du bare skal ha 2 nærfeltsmonitorer, kan det være en fordel å skaffe noen med 8 " basselement, fordi alt med mindre enn det vil gi svært lite hjelp på de mørke frekvensene. Jeg bruker selv M-Audio Studiophile BX8a, som er nærfeltsmonitorer med 8 " basselement. Har så langt opplevd at det som høres bra ut på disse, høres bra ut overalt, og de var ikke dyre heller...kostet meg 3 500 kroner for paret.

 

Angående hvilken software du skal bruke MIDI-keyboardet på, mente jeg ikke hvilken DAW, men hvilke virtuelle instrument.....om det var synthesizere, samplere eller hva det var.

 

Generellt når det gjelder opptak med mikrofoner, så ikke glem hvilken betydning rommet har da. Dere bør gjøre alle opptak på et annet rom enn der PCen står. Selv om en bærbar PC produserer lite støy, er det nok til å ødelegge opptakene deres, spesielt ved bruk av kondensatormikk. Rommet bør heller ikke være for trangt, og det bør ikke være veldig tomt. Ha gjerne en madrass eller et teppe til å isolere veggen bak deg, når du tar opp vokaler og akustisk gitar, og sitt/stå helst ikke for nært den veggen. Trommesettet kan du gjerne plassere på et mykt teppe, ellers kan hele gulvet bli en stor støykilde. Eksperimenter med plassering av mikrofoner og slikt, når du tar opp.

 

Puh! Langt svar:'P Andre må gjerne komme med andre forslag, da jeg ikke har like god erfaring på alt jeg forklarte her og har sikkert glemt masse ting.

Endret av Jnz
Lenke til kommentar

Meget bra, spør du meg. Jeg vil gjerne føye til at når det gjelder opptak med mikrofon, så hjelper det ikke med all verdens gull og grønne skoger på mikrofonfronten hvis rommet er dårlig dempet, og det blir med masse uønsket klang fra rommet på opptakene. Mange kunne med fordel brukt litt mindre penger på mikrofoner, og litt mer tid på å tilrettelegge omgivelsene. Selv relativt rimelige mikrofoner gir bra "hobbylyd" i de rette omgivelsene.

Lenke til kommentar
Meget bra, spør du meg. Jeg vil gjerne føye til at når det gjelder opptak med mikrofon, så hjelper det ikke med all verdens gull og grønne skoger på mikrofonfronten hvis rommet er dårlig dempet, og det blir med masse uønsket klang fra rommet på opptakene. Mange kunne med fordel brukt litt mindre penger på mikrofoner, og litt mer tid på å tilrettelegge omgivelsene. Selv relativt rimelige mikrofoner gir bra "hobbylyd" i de rette omgivelsene.

 

Helt sant, men nå er det ikke alltid så gunstig å romstrere slik i hjemmet. Nå har jeg jo faktisk valgt ut mikrofonene, utifra at de skal være billige, men bra.

Lenke til kommentar

Selv har jeg brukbare erfaringer med Behringer B2Pro, de er billige, og har fått gode kritikker rundt omkring. De mikrofonene du foreslår er sikkert bedre, uten at jeg har erfaring med det, og Behringer vet jo "alle" at er bare skrot.

Har lånt bort en til en kompis som er lydmann på heltid, og han var mektig imponert over lyden i forhold til pris.

Lenke til kommentar
Selv har jeg brukbare erfaringer med Behringer B2Pro, de er billige, og har fått gode kritikker rundt omkring. De mikrofonene du foreslår er sikkert bedre, uten at jeg har erfaring med det, og Behringer vet jo "alle" at er bare skrot.

Har lånt bort en til en kompis som er lydmann på heltid, og han var mektig imponert over lyden i forhold til pris.

 

Skal ikke si imot deg på det, iallefall ikke uten at jeg har prøvd den selv. Den var i allefall billig. De AKG-mikrofonene jeg maser om hele tiden, er jo også ganske billige. Hadde vært moro å prøve den.

 

AKG er derimot en veteran vi alle stoler på, hvor de har Perception-serien som den billige løsningen.

Endret av Jnz
Lenke til kommentar

Takk for meget grundig svar!

Ser ut som det var noe slikt jeg tenkte meg.

Angående midi-keyboardet, så har vi allerede skaffet ett til veie for en billig penge. Vet ikke om dette er godt nok, men finner nok ut om vi må kjøpe noe bedre etterhvert.

 

Angående lydkort, pre-amp, er det noen som har noen anbefalinger her?

 

:)

Lenke til kommentar
Takk for meget grundig svar!

Ser ut som det var noe slikt jeg tenkte meg.

Angående midi-keyboardet, så har vi allerede skaffet ett til veie for en billig penge. Vet ikke om dette er godt nok, men finner nok ut om vi må kjøpe noe bedre etterhvert.

 

Angående lydkort, pre-amp, er det noen som har noen anbefalinger her?

 

:)

Kan skrive mere grundig og for den del, men da blir jeg aldri ferdig:P

 

Lydkort ja....du må ha et lydkort med så mange preamper, som antallet mikrofoner du kommer til å bruke på en gang. Til de fleste instrumenter bruker du maksimalt 2 stk., men til trommer finnes det så utrolig mange ting du kan mikke opp, men du bør unngå å mikke for mange ting, for jo mere man mikker opp, jo vanskeligere er det å få det til riktig. Vanskelighetene med mange mikker er i hovedsak faseproblemer, og drukning av lyd, da mange mikker kommer til å fange opp mye av de samme lydene.

Dette er de plasseringene du sannsynligvis kommer til å begrense deg til:

 

Overhead - 2 stk. stormembran kondensator (AKG P200)

Hihat - 1 stk. småmembran kondensator (AKG P170)

Skarptromme - 1-2 stk. dynamisk (Shure SM57)

Basstromme - 1 stk. dynamisk (Shure SM57)

 

Utifra dette, vil jeg da anbefale at du skaffer et lydkort med 6 preamper, eventuellt 8, hvis du ønsker å ha noen i "reserve" for senere utvikling. Presonus FireStudio Project er et bra lydkort, med 8 preamper, det ligger rundt 4 500 - 5 000 i pris.

 

Hvis du nå kjøper Presonus FireStudio Project, 2 stk. AKG P200, 2 mikrofonkabler, 2 mikrofonstativ m/teleskop og popfilter, vil dette grovt regnet komme til å koste rundt 10 000 - 11 000. Resten av det nevnte utstyr, med kabler og stativer vil trolig komme til å koste dere 5 000 - 6 000 ekstra. Prisene varierer en del, spesielt på slikt som stativ, kabler og popfilter, hvor dere ikke er så bestemt i forhold til modell.

 

Den store utfordringen i dette prosjektet, kommer nok til å være opptakene av akkurat trommene. Trommer lager sterk lyd, som medfører mye klang, så du bør nok bruke en del tid på å dempe rommet. Mur og betong er fy fy, treverk er litt mindre fy, mens myke gjenstander som madrasser, tepper og puter er fine saker. Du kan forebygge klangproblemer, både ved å dempe utsatte steder, og ved å tenke over hvor mikrofonene peker i forhold til klang. Som nevnt tidligere, bør du ha et teppe under trommesettet, både fordi mikrofoner skal peke nedover, og fordi trommesettet ellers ville direkte overført bråk i gulvet.

 

Plassering av mikrofon er også veldig avgjørende - det er det i alle opptak, både i forhold til lyden den skal fange opp, og i forhold til rommet. Jeg har tidligere forklart litt om plassering av mikker, resten tror jeg dere fint klarer å finne ut selv, siden det finnes egentlig ingen fasit på det. Man må justere plasseringen, helt til man finner den riktige lyden. Hvis du skal mikke opp både over og under skarptrommen (eller andre trommer), så må du faktisk snu fasen i signalet på en av mikrofonene. Dette er fordi begge lagene på trommen vil svinge noe i takt, mens mikrofonene fanger opp dette i motsatt retning, noe som fører til fasekanselering.

 

Vel, nok en lang post! Nå er jeg sliten og sulten, så jeg må avslutte for denne gang:P

Lenke til kommentar

Når det gjelder lydkort kan jeg anbefale dette:

http://www.JRRshop.com/mackie-onyx-1200f-p-6040.html

 

Helt genialt lydkort med 12 mikrofonpreamper og 4 hodetelefonutganger med separate mikser.

Kan selvsagt bygges ut med 16 ekstra preamper over ADAT.

 

Sontronic Orpheus er forresten en knallgod mic, jeg ville lett valgt den over akg perception.

 

Sammen med denne pakken:

http://www.JRRshop.com/audix-dp5a-p-2372.html

har dere da gode mikrofoner til de fleste opptakssituasjoner.

Alternative gode kondensatormikrofoner er disse:

http://www.JRRshop.com/peluso-cemc6-stereo-kit-p-6057.html

De er kanongode, har både de og audix-mikkene i studio.

Passer godt på kassegitar, piano, trommer, vokal, kor osv.

 

 

Anbefaler også å kjøpe fra usa - jrrshop.com er en super nettbutikk.

Med dagens dollarkurs sparer du lett mange tusenlapper på det.

Lenke til kommentar

Det lydkortet der var muligens noe overkill:P De kommer langt med 8 Preamper, og man får jo Presonus Firestudio Project hos JRRshop også.

 

Å handle fra USA er lønnsomt, helt til det dukker opp problemer med et produkt, da kan det være mere problematisk...trenger selvfølgelig ikke være et kjempeproblem, men man føler større trygghet ved å kjøpe i Norge. Har du noen erfaringer i forhold til reklamasjoner, når du har kjøpt produkter fra USA?

Lenke til kommentar

Man kan argumentere med at Led Zeppelin spillte inn trommene med 3 mikrofoner, men der var imidlertid såpass høy kompetanse og kunnskap inkludert at det blir en tullete sammenligning, men dog et artig perspektiv.

 

Når jeg spiller inn trommer i dag bruker jeg mellom 5 og 20 mikrofoner alt etter artist, stil osv.

 

Er nok lurt å ha litt å gå på. Mackie preamper er i tillegg sinnsykt gode for sin prisklasse, det er derfor Behringer så skamløst kopierer alle Mackie produkter. Jeg hadde heller gått for Onyx kortet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd Perception serien, men har et utvalg AKG mikker fra D880 opp til C414, så jeg har prøvd endel fra den kanten. Gode mikrofoner absolutt. Når det gjelder sontronics har vi testet både Helios, Orpheus og et par andre, og det er nydelige mikrofoner i sin prisklasse. Den eneste mikrofonen jeg har fra AKG som er mere "go-to" enn disse, er vel faktisk 414. Men, som sagt, jeg har ikke prøvd perception og veit ikke hvordan de måler seg opp mot C3000 og 4000 seriene. (Som ikke er i nærheten av Sontronics mikrofoner.)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...