kloningen Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Hallo! Har gjerne lyst til å klokke prossesoren min litt opp. (Den er på 3.0ghz nå), Muligens klokke den til 3,6... ? Jeg har aldri klokket CPU før, så tenkte jeg skulle spørre om hjelp før jeg begynner å ødelegge. Bruker et program for nforce hovedkort ( http://www.nvidia.com/object/nforce_system_tools_6.01.html ) Som lar meg endre på så og si det meste i Bios samt overklokke. (Uten å måtte fysisk gå i Bios) Bilder: Kan noen si meg step-by-step hva jeg bør gjøre innenfor dette systemet for å få en stabil klokket E8400? Bruker kjøler av typen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330802 Endret 30. mai 2008 av ThomasT-93 Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Pell deg ut av windownsen og inn i BIOSen, så tar vi det derfra.. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Eeeew, okay :] Skal jeg ta bilder av alle Bios skjermene ? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Trenger ikke det. Sett minnet til 900MHz 4-4-4-12, 2,2v. CPU til 400FSB (1600) 1,35v, og skru av Loadline Calibration Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Uhm uhm uhm, hvor ? :] Vet at med denne RAM'en er SLi Ready og lagd for nForce hovedkort, står på boksen at den stiller inn timings automatisk på dette HK. Men Men, følger det du sier jeg :] *Trenger bare vite hvordan* Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Hva er målet ditt da? Kan vel starte på 3.4GHz? Sett opp frekvensen så den kommer dit. Vil tro den vil klare dette uten å øke volt på noe som helst. Så kan du begynne å trappe opp. 3.6GHz, øk volten til 1.25V eller noe, hvis det ikke blir stabilt(når du kjører Orthos), så må du øke volten litt. Husk å sjekke tempen hele tiden når du stress tester(bruk RealTemp). Så kan du gå til 3.8GHz eller noe, øke volt til 1.3V+, her må du også kanskje øke spenning på NB og SB, start med å øke med 0.1V, så kanskje du trenger litt mer, da øker med 0.2V. Også, hvis du har en god kjøler, har lyst til å gå til 4GHz, og har en CPU som er villig til dette uten å øke volten sykt. Så kan du prøve instillingene jeg har: 444FSB x 9 multiplier CPU volt: 1.35V SB og SB volt: litt++ (må teste deg frem) Hold deg unna sånne møkkaprogrammer, det ender alltid i surr. Bruk BIOS. Også anbefaler jeg deg å lese litt rundt før du begynner å klokke, det er kjekt å vite hva man driver med, og ikke bare følge andres instrukser. Du kan jo også legge ut bilder av BIOS så det blir lettere for oss å hjelpe deg å overklokke EDIT: Husk at det er lurt å ha 70 grader ved load som en grense, og hold deg under 1.4V Endret 31. mai 2008 av Eirik_FS Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 ooohkay x] Skjønte nesten ingen ting, skal ta noen bilder nå (Venter på at batteriet til kameraet skal bli ladet opp) Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 ooohkay x]Skjønte nesten ingen ting, skal ta noen bilder nå (Venter på at batteriet til kameraet skal bli ladet opp) Da er det jo lurt å la være å klokke da! Les om overklokking, eller hold deg unna! Er ikke serlig smart å begynne å klokke når man er noob, og ikke engang gidder å bruke litt energi på å lære om det. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Kan vel nesten nevnes at jeg er på 3.8 GHZ uten problemer nå Skal prøve meg på 4.0 ghz en vakker dag. Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) SLETT Ntune Før du begynner med klokkingen! Få det helt ut av systemet. Eneste du skal ha er nvidia driverne til hovedkort og nvidia driverne til skjermkort om du har nvidia skjermkort ofc. Nvidia nTune fucker opp alt du stiller i bios om du har aktivert det, og hver gang du restarter pcen settes de innstillinger som står i nTune. Har du i tillegg satt inn noe på fsb eller ram i nTune så vil du nesten garantert ende opp i freeze og BSOD dersom du ikke avinstallerer. Trust me! Fjern nTune før du begynner med noe mer Start/kontrollpanel/Legg til fjern programmer --> nTune Mer å vite: -Last ned realtemp 2.79.4 (med tjmax=100) hold styr på temperaturene. [google] -Last ned Prime95,v25.6,build6 (nyeste). [google] -Last ned cpuz v1.47 og hold kontroll på spenningen. [google] Du må gjærne også bruke nyeste versjon av OCCT 2.0.0a tror jeg det er. Dette for å sjekke at ikke cpu får noen "kick" i volten under load eller når den idler. Fikser du dette? Var ikke i mood til å finne alt frem nå, men finner du det ikke kan jeg finne linker til deg om ingen andre gjør det:) Edit: ser ikke ut til at du fikk noen problemer siden du er på 3,8ghz da. Men lar det stå, fordi jeg anntar at du enten fjernet det, fant ut av problemet selv, eller at du ikke hadde aktivert det. good Endret 1. oktober 2008 av knutern88 Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg klokket ikke med det programmet ^^ Jeg brukte bios. Nei, bruker speedfan jeg ^^ Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 vet ikke om nye updates til speedfan har riktige temperaturer, men anbefaler å sjekke det mot realtemp. Sa ikke at du klokket med det programmet. men tenkte du hadde installert det og kanskje prøvd noe i det først. derfor ville jeg bare tipse om at det var noe du burde avinstallere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå