akle Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Var ute i hagen i dag og tok noen bilder, synes et ble ganske bra. 1/100 f8.0 ISO 100 55mm Noen som har noen meninger? Eventuelt hva kunne vert gjort bedre/anderledes? Akle Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Eventuelt hva kunne vert gjort bedre/anderledes? Akle Det kunne f.eks vært i fokus? Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Ja, det virker litt uklart. Lenke til kommentar
akle Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Ja kan si meg enig i det. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 ..og en del raskere lukkertid for å fryse det helt. Mulig større blender åpning Lenke til kommentar
akle Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 ..og en del raskere lukkertid for å fryse det helt. Mulig større blender åpning Ja er enig i det, men hadde ikke så god tid til å stille på noe!!! En annen ting hvis man har bilder sort/hvit synes jeg det er litt kult med litt støy på bildene, hva synes dere? Dette er kanskje ikke et godt bilde å ha i sort/hvit da!? Lenke til kommentar
magnusgl Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Sort-hvit tror jeg vil fungere dårlig, men det er jo lov å prøve Er imidlertid et par ting du kan gjøre for å forbedre bildet: 1. Velg sRGB som fargerom og ikke Adobe RGB når du legger ut på nettet. Nettlesere er ikke konstruert mtp å skulle gengi Adobe RGB korrekt, og sRGB vil derfor fungere bedre. I dette tilfellet kan du se at ditt bilde er blassere en versjonen jeg la ut (iallefall på min nettleser) 2. Du bør ikke ha bilder større enn 1024 på lengste side når du legger ut bilder. Er kjedelig hvis folk må begynne å scrolle seg gjennom bildet. I tillegg kan det faktisk være greit å gå enda litt ned på størrelsen hvis bildet ikke er superskarp. 3. Kjør oppskarpning av bildet. Bare vær oppmerksom på at oppskarpning fører med seg støy, så her blir det selvfølgelig fin balansegang. Tok meg friheten til å gjøre de ovenfornevnte tingene med bildet ditt og her ble resultatet: Utgangspunktet er ikke så alt for bra, men som du ser er det ofte ikke mange tingene som skal til for å en liten hevning på bildet. Lenke til kommentar
akle Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Takk for tipsene Bildet ble jo mye likere en før! Hvordan får man skrapet opp bildet som du sier! Noen mening om komposisjon/crop da? Bildet er cropet en del. Lenke til kommentar
magnusgl Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Hvis du legger ut originalen, så kan vi se om det finnes bedre crop-alternativer Oppskarpning kan gjøres både i raw-konverterer, samt i bildebehandlingsprogram. Hva slags programmer bruker du? Lenke til kommentar
akle Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg bruker Photoshop CS3 Tatt i raw her er det ikke gjort noe. Hvordan får man sRGB? Det står sRGB på kameraet, men bildet er kjørt gjennom PS så det har sikkert skiftet. så hva gjør man??? Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg følte faktisk bilde ble bedre i orginal størrelse. Lenke til kommentar
magnusgl Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 I PS3: Filter --> Sharpen --> Smart Sharpen Fargerom styrer du når du åpner i Camera Raw i PS. Midstilt nederst på siden finner du en blå linje med tekst. Trykker du på den får du anledning til å bytte fargerom. Forøvrig er det slik at du får spørsmål om du ønsker å konvertere til sRGB hvis du prøver å åpne en Adobe RGB billedfil (gitt at sRGB er satt til standard fargerom i PS - noe det skal være default iallefall.) Fullversjonen du postet nettopp var forøvrig i sRGB. Har lagd en forslag til crop: Synes denne versjonen er veldig mye bedre enn den som ble postet i første post. Er ikke mange endringene som skal til før du har en helt annen kvalitet på bildet. Har justert curves bittelitt, samt hevet saturation litt. Har valgt å ikke skarpe opp da jeg syntes det gav en fin effekt på den nye croppen, men det blir selvfølgelig smak og behag. Lenke til kommentar
akle Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Dette var jo mye bedre en første utkastet. Ble noe helt annet! Lenke til kommentar
magnusgl Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Jepp, synes du har fått til et fint bilde. At fokus ligger på grenen og ikke bien synes jeg ikke gjør noe. I tillegg gjør det seg bra med lite dybdeskarphet, grenen som går igjennom bildet og fine farger som er med på å skape en god stemning. Endret 30. mai 2008 av magnusgl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå