Xecuter Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Er vel på tide at jeg oppgraderer min maskin nå, den er tross alt 5 år gammel! Har nå: EPoX EP-8K9A7i Hovedkort for Socket A KT400A, ATA/133, AC97, ATX, USB2.0, LAN, Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched ValueRAM 512MB AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus Socket A (Thoroughbred) prosessor Sapphire Radeon 9600PRO Advantage 256MB AGP, ATI9600PRO, DVI-I, TV-Out, Full-Ret Har også 3 IDE-disker og 1 SATA-disk som jeg nettopp kjøpte. SATA-disken vil jeg bruke, antakeligvis også 2 av IDE-diskene, hvis det er IDE-kontroller på det nye hovedkortet. Jeg trenger hovedkort, prosessor, RAM og skjermkort. Og et kabinett som er stille! I og med at jeg bruker linux, så har jeg fått anbefaling om å bruke mest mulig Intel. Skjermkortet vil jeg helst ha i ATi, eller nVidia, og ikke noe hardcore gamer-kort, men noe som drar godt. Hovedkortet trenger også i hvert fall en stykk vanlig PCI-slot, siden jeg har et studiolydkort som jeg bruker. Planlegger å bruke rundt 3-4000. Kom med forslag! Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Jeg kan anbefale et AMD 780G basert hovedkort og en av disse CPUene. Skjermkort kan du for eksempel velge et Radeon HD 3870 (evt vente på 4870 som vel kommer i juni). GF8800GT er et godt valg fra Nvidia, men da får du ikke utnyttet Hybrid-crossfire med den integrerte grafikkløsningen. RAM finner du her. Edit: Etter at jeg selv har kjøpt et tilsvarende oppsett, har jeg ikke noen problemer med å anbefale AMD/ATI for Linux. Catalyst driveren til AMD har imidlertid fortsatt noen steg å ta for å få skikkelig xvideo-støtte, dermed kan det fortsatt være lurt å velge Nvidia, men dette kommer nok rimelig raskt til å endre seg. Endret 30. mai 2008 av HavarN Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Nøy deg med den integrerte grafikken, den fungerer meget godt til det meste. Støtter ellers HavarNs anbefaling fullt ut, meget fornøyd med 780G så langt her i stua. Noe grums i ATI driveren ennå, men det eneste som står igjen hos meg nå er opacity som funker dårlig for terminalbakgrunn. Regner med det blir fikset rimelig snart siden det nå peker seg ut som den verste gjenværende bristen. Ikke akkurat noe jeg gråter over. Driveren fungere eksemplarisk med imponerende god ytelse i alle spill jeg har prøvd (bruker kun native spill), tuxracer, supertux, openarena, quake4, ET:QW, Sauerbraten (den er riktignok litt for svak til å dra Quake4 og ET:QW). Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Hjertelig! Ser at det hovedkortet har integrert skjermkort, noe som i og for seg kan være like greit. Du har det Del? Blir ikke brukt til spilling eller noe slikt, hovedsakelig Compiz og DVD-er o.l. ATIs driver har jeg ikke brukt på lenge, ser meg egentlig ganske så fornøyd med radeon-driveren. Blir vel å bruke RadeonHD-driveren på det kortet. En ting jeg lurer på er hvordan fungerer kernelen og flere kjerner? Vet at 64-bits blir det knoting med, men må det spesiell kernel for fire kjerner? Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Jepp, jeg har ASUS-kortet, og det drar Compiz som smør her (uten at jeg bryr meg om det). Ikke testet DVD ennå, skal gjøre det straks jeg får tilbake minnebrikkene. Jeg kjører kun 64-bit på den maskinen, ikke hatt noe som helst knot knyttet til den hardwaren og 64-bit RadeonHD har nettopp fått lagt inn støtte spesifikt for 780G, sjekk Phoronix. Selv bruker jeg nå Catalyst, og er godt fornøyd med den. Standard kjerne bruker alle CPU'er nå for tiden Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Flotte greier! Da gjenstår bare kjøling og kabinett! Her har jeg absolutt ingen peiling på hvilket kabinett som er av det bedre slag, så trenger gode anbefalinger her. Poenget er at det skal være stille, maskinsus i opptak er ikke bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå