jeantea Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) PC-en starter ikke. Den har en tendens til å ikke starte når datamaskinen blir skrudd av. Får beskjed om at jeg har en "bad bios checksum" og blir bedt om å sette inn usb/cd/floppy for å recovere. Når jeg setter inn CD-en starter den å slette, også programerer den noe greier (som jeg regner med er bios). Og når den er ferdig ber den meg om å skru av datamaskinen, og så skru den på igjen. og når jeg gjør dette er det samme historien omigjen! HJEEEEELP!!! Endret 28. mai 2008 av jeantea Lenke til kommentar
jeantea Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 PC-en starter ikke. Den har en tendens til å ikke starte når datamaskinen blir skrudd av. Får beskjed om at jeg har en "bad bios checksum" og blir bedt om å sette inn usb/cd/floppy for å recovere. Når jeg setter inn CD-en starter den å slette, også programerer den noe greier (som jeg regner med er bios). Og når den er ferdig ber den meg om å skru av datamaskinen, og så skru den på igjen. og når jeg gjør dette er det samme historien omigjen! HJEEEEELP!!! Kan forsåvidt informere om hovedkort som da er ASUS P5B DELUXE, med en intel core 2 duo prosessor.. Aner ikke om dette er relevant, men kanskje greit å ha med. Lenke til kommentar
jeantea Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2008 nå har jeg også prøvd å resette bios jumperen, det også UTEN suksess.. hjelp anyone? prøvd tre forskjellige bios versioner i bios recovery, 1232 (den nyeste på asus.com) 1101 (den siste stabile i følge en nettside jeg så på igår) samt den som ligger på CD-en som fulgte med (som da absolutt burde fungere eller?) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Tyder på at BIOS-batteriet må byttes. Det er det som sørger for at BIOS "husker" settingene sine. At den har spurt etter usb/cd/floppy er for å kunne hente inn backup av BIOS-settingene hvis backup finnes. Det er med andre ikke snakk om operativsystem CDen. Lenke til kommentar
jeantea Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Tyder på at BIOS-batteriet må byttes. Det er det som sørger for at BIOS "husker" settingene sine. At den har spurt etter usb/cd/floppy er for å kunne hente inn backup av BIOS-settingene hvis backup finnes. Det er med andre ikke snakk om operativsystem CDen. Det er det ene batteriet som finnes på hovedkortet sant? (ser ut som et klokkebatteri). Hvor får man kjøpt sånne? er de dyre? Har foresten også skjønt at det er snakk om no bios greier, er bare at jeg ikke er spessiellt dreven på bios. Ett siste spørsmål. Burde ikke bios greie seg uten batteri så lenge dataen får strøm ifra veggen? For jeg veit jeg har brukt PC-en uten (hovedkort)batteri før. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Bios-batterier er ikke spesielt dyre (10-30 kr., avhengig av type) og fåes kjøpt i nesten alle elektronikkbutikker (Elkjøp, Clas Ohlson, Expert osv.) men for all del, husk å ta med batteriet, det finnes en del forskjellige typer. Endret 30. mai 2008 av malmern Lenke til kommentar
jeantea Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Bios-batterier er ikke spesielt dyre (10-30 kr., avhengig av type)og fåes kjøpt i nesten alle elektronikkbutikker (Elkjøp, Clas Ohlson, Expert osv.) men for all del, husk å ta med batteriet, det finnes en del forskjellige typer. Okai. Jeg var innom expert de sa at de ikke hadde sånna. Og var vist ikke villig til å ta de inn heller.. Stakk innom datasenteret i vestfold (overpriset) og han viste meg et som jeg synes ligna, men han kunne ikke garantere meg for om det fungerte, så han skulle ringe meg når han fant ett som funka. (snakka om cmos batteri, jeg er ikke helt på bærtur nå?) Har jeg blitt screwed nå. Foresten. Hørte noe om en reset knapp på hovedkortet mitt, (asus p5b deluxe) noen som veit hvor den sitter?? Endret 30. mai 2008 av jeantea Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 CMOS batteri burde vel stemme det. Resetknappen pleier å sitte i nærheten av batteriet, se etter en rød knapp, eller en bryter som kan flyttes mellom 2 posisjoner, se også i brukermanualen viss du har den. Lenke til kommentar
jeantea Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 CMOS batteri burde vel stemme det. Resetknappen pleier å sitte i nærheten av batteriet, se etter en rød knapp, eller en bryter som kan flyttes mellom 2 posisjoner, se også i brukermanualen viss du har den. lasta ned brukermanual ifra asus.com. men det er 164 sider, gi meg et søkeord så er det enklere å se igjennom de 164 sidene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 BIOS checksum har ingenting med batteriet å gjøre. Dårlig batteri gir CMOS checksum. BIOS checksum tyder på korrupt flash eller defekt hardware. Sjekk om det er mulig å flashe BIOS. Lenke til kommentar
jeantea Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 BIOS checksum har ingenting med batteriet å gjøre. Dårlig batteri gir CMOS checksum. BIOS checksum tyder på korrupt flash eller defekt hardware. Sjekk om det er mulig å flashe BIOS. Okai? Noen enkel guide på det noe sted? (noe som også får meg ut fra den onde "bios-recovery-sirkelen")??? Har googla litt, men hørt at hvis man flasher så kan det fucke opp ting noe infernalt! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Hvis BIOS flash går dårlig så skjer vel bare noe tilsvarende det du opplever nå. Det er helt avhengig av type hovedkort om det er lett å rette opp eller ikke. Guide for å flashe finner du hos ASUS. Lenke til kommentar
jeantea Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Hvis BIOS flash går dårlig så skjer vel bare noe tilsvarende det du opplever nå. Det er helt avhengig av type hovedkort om det er lett å rette opp eller ikke.Guide for å flashe finner du hos ASUS. Okai.. da har jeg jo hele natta å leke meg på.. Jeg får den ikke ut av den bios-recovery greia!! og hvis ikke den starter opp får jeg bare SVART skjerm! Hjelp! Men du skreiv også at hardware kunne være defekt? Type nytt hovedkort da? =( (hvilket burde jeg da kjøpe, sånn at jeg kan sette inn noenlunde samme greiene jeg har nå?) Endret 30. mai 2008 av jeantea Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå