Gå til innhold

Støv på sensor etter én uke uten bytting av objektiv


Anbefalte innlegg

Jeg ble litt skuffet i dag da jeg tok en støvtest for moroskyld med et nytt SLR som er knapt en uke gammel. Jeg satte på kit med en gang jeg fikk kameraet og satte det på i det rommet i huset som jeg vet har minst støv. Jeg hadde kameraet pekende nedover og var rask til å sette på linsa. Kameraet har også ligget beskyttet mot støv når det ikke har vært i bruk.

 

Slik utførte jeg testen:

 

55mm zoom

F36 blender

2s lukketid

RAW

Jeg tok bilde av en hvit og helt jevn flate og hadde ganske normal lysmåling.

 

Når jeg åpnet bildet til 100% var det minst 20 prikker der, noen få som var helt svarte og de fleste andre var lysere eller gråere. :cry:

 

Dette kan vel umulig være normalt? Enten må kameraet være godt brukt før jeg fikk det fra butikken eller så må fabrikken ha elendig hygienepolitikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg reagerer er fordi kameraet er nytt og jeg har vært ekstremt forsiktig i de få dagene jeg har hatt det. Fabrikken bør iallfall levere støvfrie sensorer og det leveres tross alt i en eske inne i tett plastikk. Jeg har så vidt brukt det og alltid oppbevart det vekk fra støv. Og folk flest sier at støvproblemet er overdimensjonert. Underdimensjonert er det vel når du får ufoer på bildene med liten blender etter noen få dager med forsiktig bruk?

 

Jeg kan iallfall si at det innebygde støvfjerningssystemet er en dårlig vits. Men det er sikkert bare en gimmick for å lure folk.

Lenke til kommentar
Ikke bare sniker det seg inn - det produseres store mengder støv inne i kameraet. Mener ikke Cannon at sånn ca. 80% av støvet kommer fra kameraets bevegelige deler? Mener å huske det fra lanseringen av 400D.

 

De sa så ja (var du der?), men hvordan de har kommet frem til det tallet sa de ingen ting om.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg reagerer er fordi kameraet er nytt og jeg har vært ekstremt forsiktig i de få dagene jeg har hatt det. Fabrikken bør iallfall levere støvfrie sensorer og det leveres tross alt i en eske inne i tett plastikk. Jeg har så vidt brukt det og alltid oppbevart det vekk fra støv. Og folk flest sier at støvproblemet er overdimensjonert. Underdimensjonert er det vel når du får ufoer på bildene med liten blender etter noen få dager med forsiktig bruk?

 

Jeg kan iallfall si at det innebygde støvfjerningssystemet er en dårlig vits. Men det er sikkert bare en gimmick for å lure folk.

 

Da jeg kjøpte dSLR fikk også jeg støv på sensoren med på kjøpet. Sendte det inn for en check and clean, og fikk det tilbake, med mer støv, både i søker og på sensor, enn da jeg sendte det inn. :no: Viste seg at serviceverkstedet hadde en avtale med et østeuropeisk verksted, som skulle utføre rensen. Jeg reklamerte selvfølgelig, og neste gang jeg fikk igjen kameraet var det fritt for støv. Men da var rensen utført her i Norge.

Lenke til kommentar

I følge http://www.the-digital-picture.com (som jeg anser og være en politelig kilde) har alle Canon kamerar han noen gang har testet kommet med støv på brikken fra fabrikken (selv 1Ds Mark III til masse penger) han bemerker dette spesielt i 450D review`en da dette er det første kamera han har testet som kom med støvfri brikke. Hvordan det er med de andre merkene vet jeg ikke, men støv er vist noe man må regne med.

Lenke til kommentar

Det er flere mulige forklaringer.

- For det første dårlig hygiene under produksjon eller pakking.

- Videre at partikler løsner innvendig grunnet friksjon. Ikke unaturlig at det løsner en del under innkjøring.

- Til slutt har vi det at zooming og fokusering på de fleste objektiver vil suge luft, og dermed støv inn i, først objektivet, så huset.

 

De to siste punktene gjør at alltid det vil bygge seg opp støv over tid i kamerahus og dermed og sensor. Sånn er det bare. Og det må vi forholde oss til. Noe støv er vanlig. Men det er relativt sjelden at jeg fotograferer med så liten blenderåpning at det er et problem for meg. Når det blir for mye støv, eller det dukker opp store forstyrrende støvkorn, da fjerner jeg dem. Men det skjer ikke ofte.

 

Samtidig så må jeg si at, det du forteller forbauser meg, at det skal bli så galt etter så kort tid. Dette er ikke normalt. Så jeg vil tro du har vært spesielt uheldig, at det kanskje var en del støv i huset når du kjøpte det. Dette bør en servis orrientert forhandler gjøre noe med, gratis. Tipper det vil bli bedre etter en rens eller to.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Oly sitt fungerer svært bra. Alle de andre er dessverre lureri. Kanskje vi skal sette forbrukertilsynet på saken?
Dette er ikke min erfaring.

 

Foreløpig har jeg 1800 eksponeringer på det nye hust med utaldige objektivbytter, ikke synlig støv. Det forrige huset mitt var i ferd med å bikke 10.000 når jeg mista det i Barentshavet. Det måtte jeg blåse rent to ganger i løpet av den tida jeg brukte det. Så enten har støvfjerninga en viss effekt, eller så har jeg vært usedvanlig heldig.

 

Oly har sikkert et godt forsprang på de andre, joda. Men når det gjelder Pentax, så kan jeg ikke se at det er lureri.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Oly har sikkert et godt forsprang på de andre, joda. Men når det gjelder Pentax, så kan jeg ikke se at det er lureri.

 

Oki, da er Pentax med på Den Gode Siden av folk som Holder Det De Lover. Velkommen over! (Eller ikke. Oly overdriver strengt tatt en smule i noen av presseskrivene. Er Pentax mer ærlige enn alle andre?)

Lenke til kommentar
... Er Pentax mer ærlige enn alle andre?
Det vet jeg ingen ting om. Men siden du spør, så opplever jeg dem stort sett som ganske ryddige.

 

Det jeg vet, er at jeg ikke har hatt nevneverdige støvproblemer med to ulike Pentaxmodeller. Det drista jeg meg til å fortelle.

 

Kan ikke se at det er grunn til å bli sarastisk her. Så jeg foreslår at vi konsentrerer oss om å hjelpe trådstarter med det konkrete støvproblemet.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Kan ikke se at det er grunn til å bli sarastisk her. Så jeg foreslår at vi konsentrerer oss om å hjelpe trådstarter med det konkrete støvproblemet.

 

Gikk for "fjasete". Mente ikke å være sarkastisk. Jeg får passe på, min sære humor er ikke alltid like lett å forstå merker jeg. ;)

 

Men ja, trådstarter har et støvproblem. Og en blåsebelg er sikkert tilstrekkelig for støvet som trådstarter beskriver.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke noe antistatisk eh.. oppsamler i kameraer? Noe ala slik zink node gjør på båter.

Hatt en magnet-dingz som sugde til seg støv ?

Edit: må bare legg til at noden på båter ikke har noe med støv å gjøre, så dere ikke tror jeg helt dum :p

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Anode var det du mente ja :D

 

Det er ofte en bit med tape som holder på støvet som samler seg i bunnen av kameraet. Ellers er ikke støv noe å bry seg om så lenge man ikke ser det på bildene. Det er ikke ukjent at kameraene kommer støvete fra fabrikken, det hender også at det er støv inne i objektivene. Så det er ikke noe å stresse med.

 

Hvis du plages med at det vises på bildene så lær deg å rense brikken, hvis ikke så lat som ingen ting. Unntaket er at hvis kameraet var veldig støvete fra fabrikken så hadde jeg gått tilbake til butikken av prinsipp, jeg mener at man kan forlage at et kvalitetskamera skal være nogenlude støvfritt ved levering.

Lenke til kommentar
Hvis noen kan fortelle meg hvordan jeg går tilbake til en webshop, så hadde detvært fint.

Du tar kontakt med dem - helst på telefon dersom det ikke koster skjorta - og forklarer ståa og spør hvor du skal gå for å få rensa sensoren.

Jeg får spytte på sensoren og tørke med litt dopapir og se om det hjelper.

Haha. Det hjelper mot forbrukerrettighetene dine, iallefall! ;)

Lenke til kommentar
Hvis noen kan fortelle meg hvordan jeg går tilbake til en webshop, så hadde detvært fint.

 

Jeg får spytte på sensoren og tørke med litt dopapir og se om det hjelper.

 

vet ikke om det var kødd, litt vanskelig å ferske ironi på internet, men IKKE GJØR DET!

 

og skjønner at støv er irriterende men gjør samme testen på en mer "normal" blender f/16 - 22 og se om det er framtredende da, hvis ikke så bare drit i det, du vil neppe klare å bli helt kvitt støv, så lenge det ikke synes på bildene du tar til daglig er det ikke noe å bry seg om.

 

hvis du finner ut at du ønsker å fjerne støv er blåsebelg eller swab veien å gå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...