Gå til innhold

Tyrefekting som "sport"

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=533399

Er det bare meg som tenker "hah!" når jeg leser slikt?

Jeg er på generell basis ikke engasjert i dyrevern. Men tyrefekting slår meg som ren sadisme og dyreplageri. Få flest mulig spyd i oksen uten å drepe den, pine den maksimalt før det fatale støtet? Hvordan er det mulig at så mange gjennomsnittlige, oppegående mennesker kan la seg underholde av det? Jeg føler ingenting annet enn avsky.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ale dem opp i hopetall utelukkende for å slakte dem er greit, mens å seigpine én i ny og ne er galt?

Jeg har ingen sterke følelser for tyrefekting - faktisk er de omtrent like sterke som følelsene mine for storfe. Om spanjolene føler at det å med livet som innsats stikke skarpe ting i okser er en viktig del av deres kultur, så klarer jeg ikke å mustre verken avsky eller indignasjon over det.

Lenke til kommentar

Synes hele "sporten" er latterlig og det er helt klart dyreplageri. Å sakte drepe dyret med spydstikking er en pervers sport som ikke har noe å gjøre i et moderne land som Spania. Tyrefekting sammenligner jeg med kattetortur, hundekamper og hallalslakting.

Lenke til kommentar

Drapet på oksen er da ikke noe værre enn hva drapet på elgen eller reinen under høstjakta (mange dårlige skyttere her til lands). For ikke å snakke om drapet på hval.

Disse oksene har så godt liv at det veier på alle måter opp for en litt smertefull død.

I tillegg er dette latinernes kultur, og vi må være forsiktig med å kritisere den. Vi har endel svin på skogen vi også.

Lenke til kommentar
Å ale dem opp i hopetall utelukkende for å slakte dem er greit, mens å seigpine én i ny og ne er galt?

Man må gjerne mene annerledes, men jeg mener oppdrett for mat er en mye mer "fornuftig" sak enn drap for underholdning.

Det er det det er, seigpining og drap for underholdnings skyld. Er du like likegyldig om vi snakker om katter som sakte drepes med ståltråd, for å underholde folk på youtube?

Lenke til kommentar

Man må gjerne mene annerledes, men jeg mener oppdrett for mat er en mye mer "fornuftig" sak enn drap for underholdning.

Det er det det er, seigpining og drap for underholdnings skyld. Er du like likegyldig om vi snakker om katter som sakte drepes med ståltråd, for å underholde folk på youtube?

Nå fremstiller du saken som at disse oksene ikke brukes til mat. Det er jo helt feil.

I tillegg er vel det siste spørsmålet ditt en stråmann. Å seigpine katter er ikke å regne som kultur.

Lenke til kommentar
Drapet på oksen er da ikke noe værre enn hva drapet på elgen eller reinen under høstjakta (mange dårlige skyttere her til lands). For ikke å snakke om drapet på hval.

Men vi har ikke en stor arena rundt elgene og reinene med 20 000 tilskuerer som koser seg med popcorn i munnen samtidig?

Folk elsker å finne svake argument for å virke bedrevitende.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Nå fremstiller du saken som at disse oksene ikke brukes til mat. Det er jo helt feil.

I tillegg er vel det siste spørsmålet ditt en stråmann. Å seigpine katter er ikke å regne som kultur.

Så drap og tortur er helt ok så lenge det er kultur? :whistle:

Lenke til kommentar

Men vi har ikke en stor arena rundt elgene og reinene med 20 000 tilskuerer som koser seg med popcorn i munnen samtidig?

Hva har tilskuerne med saken å gjøre? Et dyr opplever like mye pine om det er en eller 20000 som ser på.

Lenke til kommentar

Hva har tilskuerne med saken å gjøre? Et dyr opplever like mye pine om det er en eller 20000 som ser på.

Tilskuerne har alt med saken å gjøre, det er jo for deres skyld det hele foregår! Hadde det ikke vært tilskuere, hadde det vært veldig mye mindre, om ikke ingen, tyrefekting igjen.

Lenke til kommentar
Så drap og tortur er helt ok så lenge det er kultur? :whistle:

Ja, kultur er et forsvar for drap og tortur, av dyr.

Og skal man først angripe denne kulturen, må man først rydde i egen hage.

Elefanthold som er lovlig i Norge, er mange ganger verre enn dyrefekting. For å temme en elefant må man helt bryte psyken til det. Dette gjøres ved vedvarende tortur. Dette aksepterer vi siden vi ikke ser brutaliteten.

Lenke til kommentar
Elefanthold som er lovlig i Norge,

Lovlig, og meget vanlig? :roll:

Jeg vet f.eks at dyreparken i Kr.sand, som vel har norges største samling dyr, stort sett tar inn dyr "på nåde".

Det er dyr som er reddet fra en verre skjebne et steds, f.eks mistet foreldrene til snikjakt, og trenger noen til å holde den i live under oppveksten. De tar også imot dyr fra andre dyrehager.

Dette i motsetning til å leie folk for å fange en (f.eks) elefant og bryte ned psyken dens.

Lenke til kommentar
Bare fordi det finnes saker som er værre, gjør ikke det tyrefekting noe likere.

Men det reduserer kraftig vår moralske autoritet. Så lenge Norge driver med bl.a. hvalfangst, har vi internasjonalt ingen autoritet i denne saken.

Elefanthold: Tror du vi aksepterer det fordi vi ikke ser brutaliteten? jeg tror vi "aksepterer" det, fordi ingen vet om det!

Ingen vet om det, pga. ingen ønsker å vite det. Så lenge folk ikke ser brutaliteten, ønsker de heller ikke å se den heller.

Folk vi se elefanter gjøre triks på sirkus, da bryr de seg lite om hvordan de behandles.

Lenke til kommentar
Men jeg snakker ikke for det Norske folk, jeg er en person, og jeg ytrer mine meninger rundt saken. Eller får jeg ikke det fordi "mitt folk" driver med hvalfangst og elefanthold?

Du for lov til å si det, men du har ikke noen særlig autoritet som en nordmann. Som en enkeltperson, vil du kun ha en moralsk autoritet, å snakke om, om du faktisk går i mot bl.a. overnevte saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...