konduktans Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Etter flere måneders leiting, fant jeg endelig noen som ville bytte en pc mot den ubrukte harpunen min. Med et smil om munnen reiste jeg til Oslo og hentet en pc som skal tjene den nye mesteren sin som en server. Jeg hadde blitt advart om at kabinettet ville være "styggere enn du tror!!!"(med tre utropstegn!) og at jeg heller burde fokusere på hardwaren. Det gjorde jeg selvfølgelig, og nå sitter jeg her med en unektelig stygg, men ellers perfekt server. Spesifikasjoner på den at the moment er -ASUS A7V-600X -512 MB RAM(har to ekstra 512 brikker liggende, men veit ikke om de fungerer) -AMD Athlon XP2000(med ukj. prosessorkjøler) -2x IDE 160GB disker til filer -300W PSU med svart-elektrotapede kabler -DVD-leser Innen en ukes tid skal jeg få en 40 GB til OS, så jeg får skilt "shiten" Hovedkortet har også mulighet for 2stk SATA300 disker, så det er muligheter for en relativt kvikk server etter hvert! I tråden "deres kabinetter her!", har jeg noen flere bilder, men her er et lite bevis på hvor stygg den faktisk er. For ordens skyld, det er den nærmeste dataen. Den lengst borte er en Dell Precision 410 som mangler RAM(og derfor ikke funker ). Som dere sikkert forstår, kan jeg ikke ha en slik "hobo" pc ved siden av min kjære XPS(den er selvfølgelig i vakker matt aluminium(ikke svart som på bildet), med svart front). Derfor skal jeg om en bitteliten stund starte en casemod som forhåpentligvis blir bedre gjennomført enn min gamle casemod(som har krøpet ned på side 3 i "mine innlegg"=P). Den ga jeg opp fordi jeg ikke har mATX hovedkort og fordi den ble såpass mye jobb og slit at jeg trengte en pause. Den nye casemodden skal mest sannsynligvis baseres på et kabinett fra el-returen, og som en liten teaser, kan jeg nevne svart, hvitt og grønt tema, og ingen stygge katoder eller noe sånt tull. Så for dere som liker stilrene kabinetter i fine farger og uten dilldall, så har dere noe å glede dere til! PS. Jeg veit hvor irriterende det er når dere ser en så innbydende overskrift og hvor mye dere gleder dere til fancy bilder og sketchup-skisser. Skal på el-returen i morra, så kanskje jeg finner noe å begynne med. For å være litt snill, så lover jeg dere at neste update kommer innen ukens slutt, så stay tuned! Her er kommentartråden hvis noen føler for å gjøre sine meninger til en liten dråpe i havet eller klage på den "luremusete" førsteposten min. Happy casemodding! -Emil Endret 12. juli 2008 av conflict Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 (endret) Nå har jeg bestemt meg for kabinett. Starte så smått med et plexi-kabinett, men har bestemt meg for å bruke et PowerMac G3-kabinett som jeg skal hente i Oslo i dag. Denne og neste uke er det masse prøver og eksamener, men skal se om jeg får inn en update i løpet av denne uka og en i løpet av neste uke:) Men nå får ikke dere sitte og tro at kabinettet skal være som det er, nei det som er blått skal bli matt svart, eplet på siden skal bli svart eller sølv og kanskje belyses:) Hvis dere har kommentarer eller flere forslag til hvordan jeg skal modde kabinettet, så del det med meg her EDIT: Lagde en dårlig photoshop-skisse for å vise konseptet:) EDIT2: Skal også kjøpe et ASrock hovedkort:) Endret 2. juni 2008 av conflict Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 2. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2008 Nå har jeg vært i Oslo og hentet kabinettet. Det var visst ikke et PowerMac G3 Blue&White slik som jeg ønska meg, men et PowerMac G3 Grey kabinett. Det var veldig synd:( Men jeg gjør så godt jeg kan for å ordne opp i situasjonen og er nå på leting etter et B&W kabinett. Så hvis noen vil sponse casemodden med et kabinett, så tar jeg gjerne imot!=) -Emil Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 Update, men dere får foreøpig ingen bilder(Faren min sletta bildene jeg hadde tatt:( ). Det dere derimot får er en liten forklaring på hva som kommer til å skje fremover. Jeg har(såklart) fri i morgen, og har ikke egentlig noe bedre å gjøre enn å kaste t-skjorta og bygge PC i godværet. Mandag skal jeg øve til eksamen, tirsdag får jeg vite hva jeg kommer opp i(står i mellom to fag), og dermed er tirsdag og onsdag lesedager, og torsdag blir eksamensdag(muntlig). Etter torsdag er med andre ord skoleåret mitt 100% over, og jeg kommer til å drite lange bananer i hva som skjer videre. Noe som betyr ... ja, nettopp! Masse PC-bygging Mitt nye kabinett får toppen og bunnen + I/O- og PCI-plata til Chieftec Dragon, plexi sidepaneler, front i perforert aluminium og et hovedkort på hver side(på plexi'n). Det skal med andre ord være to datamaskiner i en datamaskin, hvis dere forstår hva jeg mener. For saken er den at jeg har fått tak i et hovedkort til en bærbar data, og dermed har et veldig kompakt system til å kjøre media center på. Med tanke på at hele PC-en er kun noen få cm høy med harddisk og hele pakka gjør at den får plass på "andre siden" av den andre dataen. Poenget med hele PC-en vil uansett være å få en veldig kompakt pc, med en fullgod 3 harddisks server(AthlonXP2000+, 1024MB RAM, 60(OS)+320GB, GF 7600GS) og en seperat mediapc med 80GB HDD, 512MB RAM, 2,8 GHZ P4 prosessor, med andre ord en fullgod mediapc og server:) Vedlagt er en slags dårlig sketchup-skisse, som viser hovedkort fra bærbar og hvordan jeg skal få tilkobling til skjerm(kommer inn på det senere). Den dingsen nederst til høyre er PSU til den andre PC-en. Ettersom dette er min første skisse, klarte jeg ikke å lage det andre hovedkortet(på motsatt side av det som allerede er der), men jeg fikk vel frem utseende ganske godt:) Det blir nok en del lodding mtp av/på-knapp til bærbar etc. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Fordi jeg kjeder meg skal jeg fortelle at jeg er i gang nå, og det har blitt noen få endringer fra forrige skisse. Topp- og bunnplata skal bli svarte. Jeg har allerede begynt monteringen av den venstre(sett bakfra) plexi-plata, som vil fungere som hovedkortbrett til serveren. Den andre plexi-plata skal være HK-brett til det bærbare hovedkortet. Forresten, hvis noen lurer på hvordan jeg skal ordne det med strøm etc. med tanke på at jeg skal ha to strømforskyninger i et kabinett, så har jeg tenkt til å lodde stikkkontakta fra den bærbare laderen på 230V inne i strømforskyninga til serveren. Dere får ingen bilder nå, det får heller komme senere. Hvis noen har forslag til åpning/lukking av kabinett tar jeg gjerne imot forslag. Trykk på "kommentarer" i signaturen min for å komme til kommentar-tråden! Det eneste jeg har bestemt meg for ang. åpning/lukking er at hovedkortbrett(plexi-vegg) til serveren skal sitte fast i bunnplata. Alt annet er for øyeblikket uvisst:S -Emil EDIT: Grunnen til at jeg skriver og ikke jobber er at drillen er på lading:P Endret 8. juni 2008 av conflict Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Enda litt endring: Har tenkt til å bytte om litt i oppsettet mitt. Har som nevnt tidligere fått tak i et hovedkort fra en bærbar med 512 MB RAM, P4 @ 2,8 GHz, DVD og grafikk nok til media. Skal sette i en 80 GB disk, så blir det nok en god mediapc. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg gjør ang. DVD enda, men jeg har en ekstern DVD-spiller(USB) som jeg kan koble til(ta av "skallet", og koble elektronikken inne i PC-en til USB på hovedkortet). Dette hovedkortet skal kobles inne i G3-kabinettet. Det er vanskelig å forklare hva jeg har tenkt til å gjøre, men arbeidsloggen kommer såklart på denne siden. PS: det forrige kabinettet skal også ferdigstilles, men dette inneholder da kun server:) Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) En liten mini update. Etter å ha lest litt rundt på forumet fant jeg denne tråden. Det skapte såklart masse fine ideer i hodet mitt. Jeg gikk derfor på et lite "datakasse"-raid.(altså leita i kassa der alle datadelene mine er). Der fant jeg igjen en liten fjernkontroll til den forrige laptopen min. Den har en IR-mottaker som jeg ikke liker. Den er stor og stygg(ikke egentlig, men den er fortsatt for stor). Derfor har jeg modda den litt(les: knekt alt som heter skall med tang) og montert den i XPS-en min. Denne skal senere tjene meg som fjernkontroll til mediapc'n. Mottakeren skal integreres i tidligere nevnte G3(se forrige innlegg). Vedlagt er noen få bilder av "monteringen". Jeg hadde egentlig tenkt til å lage en egen worklog på det men gadd ikke. G3'n får derimot en egen worklog. Stripsa fast bak "nettingen" Ledningen stikker ut av et PCI-spor bak ettersom det ikke er noen interne USB-porter. Den er ikke synlig forfra Og en liten fjernkontroll(og ja, den passer i et pcmcia spor ) Hvis noen har forslag eller noe koselig å si til meg, tar jeg gjerne en liten kommentar i "gjesteboka" mi:) Endret 12. juni 2008 av conflict Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Har bestemt meg for å gjøre dette til en ren server-worklog. Worklogen for x86-basert G3 finner du her Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Mine tanker snurrer og går. Jeg er en fattig mann for øyeblikket.(Har brukt alt jeg hadde på forrige prosjekt, pc, bil, moped og mobil). Jeg trenger en enkel og rask løsning. Noe som kan romme komponentene mine og litt til. Jeg trenger god kjøling, slik at maskinvaren holder en stund, og jeg trenger bra kvalitet, god plass i kabinettet, og ikke minst; Et fint kabinett. Fordi jeg er litt lei av bygging etter G3- prosjektet mitt, tror jeg faktisk jeg kjøper et Antec Three Hundret og "flytter inn" i det. Om det blir modda på ett eller annet vis gjenstår å se. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 29. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2008 Nå har jeg fått ordna en deal med en kompis. Han vil kjøpe en gammel LCD og det ødelagte pcbordet mitt for 1500( :O ), og hvis han ikke ombestemmer seg(noe han pleier å gjøre), så får jeg 1500 kroner i dag. I såfall blir det bestilling av Three Hundred asap Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Mitt Three Hundred kabinett er i hus, men jeg får ikke tatt noen bilder at the moment(ikke batteri på kameraet). Derfor sier jeg bare ifra om at jeg skal legge ut noen bilder i morgen. Hvis noen har den linken til hvordan man satt opp en ubuntu server, ville jeg blitt happy:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå