inaktiv000 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Hei! Jeg har spilt litt piano (keyboard) innimellom siden jeg har vært liten, og har etterhvert opparbeidet meg grei gehør og lært endel selv. Hadde også noen timer når jeg var liten, men der lærte jeg ikke stort (husker jeg latet som jeg kunne noter). Har alltid hatt keyboard, først en leke (Yamaha?) med knøttsmå tangenter, nå et Roland E-28 med store tangenter. Dette er imidlertid ikke som å spille piano, noe jeg synes er mye artigere de gangene jeg får prøvd. Vurderer derfor å kjøpe meg et, pga bedre tangenter. Ønsker at det skal være digitalt av to grunner: kunne bruke headset, og muligens koble til PC for å lage musikk (derfor bør det vel ha MIDI, USB, eller hva som nå brukes i dag). Innebygde rytmer og sånt er ikke så veldig viktig, men kan være greit med litt ulike pianolyder og gjerne andre instrumenter. Pris er viktig, og det bør kunne leveres til/kjøpes i Trondheim. Jeg ønsker tips både til aktuelle modeller, og spesifikke tilbud i aktuelle butikker. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 I dag var jeg en tur innom tre 45 i Trondheim, og så på to modeller: Yamaha P-70 (4990 uten stativ) og Yamaha YDP-131 (6990 med stativ). Siden et skikkelig stativ kostet rundt tusingen og YDP-131 hadde høyere WAF, er det kanskje sistnevnte jeg bør gå for. - Noen erfaringer med å handle på tre 45? - Bør jeg vurdere andre merker enn Yamaha? - Vil disse modellene oppfylle mine krav? - Er det noe jeg bør vite om kvaliteten på lyd eller klaviatur på disse modellene? Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 - Noen erfaringer med å handle på tre 45? Jepp, har opplevd både god og dårlig service der kan man si. Den dårlige servicen har da vært i form av at noen selgere har nærmest vært vanskelig å få kontakt med, de virker ikke interessert i å selge deg noen ting, eller hjelpe deg. Måtte en gang mase lenge til en selger, før han i det hele tatt svarte meg:P Resten av selgerne er stikk motsatt heldigvis, så du får håp på at du møter en god selger. Vet ikke hvordan det står til med bytting/reparasjon av kjøpte varer, har aldri vært i noen slik situasjon. - Bør jeg vurdere andre merker enn Yamaha? Du bør vurdere alle merker. På Tre45 er det fritt fram for å prøve instrumentene, så prøv alle forskjellige merker og modeller, og finn ut hvilken en som passer deg best, både i lyd, spillefølelse og pris. - Vil disse modellene oppfylle mine krav? Det bør du kanskje finne ut selv, ved å prøve dem. - Er det noe jeg bør vite om kvaliteten på lyd eller klaviatur på disse modellene? Ikke som jeg vet. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg har prøvd, men det er en jungel av typer, modeller og merker, og ettersom jeg kun er vant med keyboard er det vanskelig for meg å vurdere hva som vil være bra fram i tid. Det jeg lurer mest på nå er om YDP-131 har et bra klaviatur, og om det er mulig å skaffe billigere enn 6990. Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hvis du er ute etter et digitalt piano med autentiske piano lyder er yamaha absolutt å anbefale. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 OK Jeg bestemte meg for å vurdere å legge litt mer penger i, så jeg er åpen for forslag til dyrere modeller, gjerne nærmere 10 000. Over 15 000 blir i drøyeste laget. Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Skal du bruke den som et møbel i tillegg, eller skal du ha den med på konserter etc? Yamha's clavinova serie er flotte instrumenter, men passer også ypperlig i stua som et møbel. Nye koster dem fra 12-20k+, mulig du får noen brukt for 10k. (Det beste for deg er å kjøpe brukt, siden du får et bedre instrument til en billigere penge enn om du ville kjøpt nytt) Siden jeg er i godt humør har jeg søkt opp noen på finn for deg : Link Hvis du derimot skal ha et mer portabelt digitalt piano ville jeg tatt en titt på CP-serien. Yamaha synes jeg har gode piano lyder, samt at det er meget gode tangenter. -Mikael Edit: Jeg kan ikke gi direkte link, men bare søk på: Yamaha Clavinova Endret 28. mai 2008 av Liquidkey Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Tusen takk Mikael Den kommer nok sjelden til å flyttes på, men ettersom jeg sikkert kommer til å flytte om noen år (er student) bør det være "flyttbart" slik at f. eks. ben kan tas av. edit: Ser det ligger bl.a. et CLP-930 til 9000 ute. Søkte på det, og det er en utgått modell. Føler meg litt lost, aner ikke hvordan dette konkurrerer med f. eks. et nytt piano til tilsvarende pris. Eller hvordan stiller et CLP-120 (9990) seg mot et CLP-121s (4000)? Skulle jo tro at 121 var en bedre utgave av 120 etter vanlig modellnummerering... Endret 28. mai 2008 av cecolon Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Nå var jeg på tre45 i Trondheim og testet ulike modeller i et par timer (!) (brukte headset ). Ville aldri klart å gjette prisen ut fra de ulike tangentene, og likte faktisk de på den rimelige YDP-131 godt. Har ikke testet høyttalerene på de ulike modellene, her er det vel litt som skiller. Fikk også vite at det kommer en ny utgave av YDP-131 i høst, og da vil nok prisen gå ned. Forøvrig kunnskapsrik og svært hyggelig betjening på tre45 Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 1. juni 2008 Del Skrevet 1. juni 2008 Nå var jeg på tre45 i Trondheim og testet ulike modeller i et par timer (!) (brukte headset ). Ville aldri klart å gjette prisen ut fra de ulike tangentene, og likte faktisk de på den rimelige YDP-131 godt. Har ikke testet høyttalerene på de ulike modellene, her er det vel litt som skiller. Fikk også vite at det kommer en ny utgave av YDP-131 i høst, og da vil nok prisen gå ned. Forøvrig kunnskapsrik og svært hyggelig betjening på tre45 Betjeningen på Tre45 er meget variert....har møtt både overhjelpsomme selgere og noen skikkelige vanskelige selgere der:P Høytalerne bør du helst ikke bry deg om, de er nok alle av dårlig kvalitet. Koble keyboardet på noen eksterne høytalere, skal ikke mye til før det blir mye bedre enn de innebygde. Har du et stereoanlegg med AUX-inngang, funker det knall. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Nå ble det en YDP-131 til 5500 pluss en krakk til 1000, fritt levert. Tror jeg har fått en god pris, gleder meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå