Gå til innhold

Alenemoren og de ni ungene


Anbefalte innlegg

I Magasinet lørdag 24. mai kunne vi lese om alenemoren på 33 som forsørger 9 barn.

Hun er arbeidsledig, uten utdanning og inntektene som skal holde familien gående er tilsynelatende utelukkende trygd og bidrag.

 

Her er en liste over familien inntekter pr måned:

 

Overgangsstønad: 9700,-

Kontantstøtte: 3300,-

Barnebidrag: 9800,-

Barnetrygd: 8700,-

Småbarnstilegg: 660,-

Bostøtte: 1780,-

 

Sum: 33940,-

 

Er slike tilfeller utnyttelse av velferdsstaten, eller er det helt greit å benytte seg av mulighetene når de først er der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klarer hun ikke å forsørge dem?

 

Hun klarer nok å forsørge dem, men det er takket være velferdsstaten, ikke hennes egen innsats.

 

Blir jo litt drøyt å si det også, da...tror ikke akkurat det er lett å oppdra 9 såpass små unger.

 

Man må tenke på at det å oppdra unger i selv er svært krevende, og det er faktisk noe staten trenger - vi TRENGER nye barn, og noen må oppdra dem. Dette tar jo av tiden til foreldre, og tid er penger. Her har vi én mor som oppdrar ni av dem. Du skal slett ikke se bort fra at Staten tjener økonomisk på dette her.

Lenke til kommentar

Der kom Ueland snikende også!

Det å få barn burde være regulert av myndighetene.

 

Som Mr. Jorchi sa over her: Hun har ikke en utdannelse å skryte av, og ved å da gå ut i arbeidslivet vil hun miste mer inntekt en hun får.

 

I den sammenheng mener jeg hun ikke burde ha hatt lov til å ha så mange barn som hun har. Hadde det vært opp til meg ville man ha gitt ut sertifikat for reproduksjon basert på individet (eller parets) økonomiske situasjon. Man kommer langt med "kjærlighet", men det er penger som får verden til å gå rundt.

Lenke til kommentar
Utnytter? Må du gi deg mann...hallo...hvor mye utnyttelse kan en ha med ansvaret for 9 unger å holde styr på? oO

Nå må du ikke skyte budbringeren da, jeg hadde en diskusjon med noen andre her i stad. Jeg er bare interessert i å se hva folk mener om saken.

My bad, leste det som at du mente at vedkommende utnyttet staten. Beklager :)

 

Det å sette lover/regler som skal begrense hvor mange barn noen skal få lov til å ha syns jeg er ganske drøyt.

Lenke til kommentar
Klarer hun ikke å forsørge dem?

 

Hun klarer nok å forsørge dem, men det er takket være velferdsstaten, ikke hennes egen innsats.

 

Blir jo litt drøyt å si det også, da...tror ikke akkurat det er lett å oppdra 9 såpass små unger.

 

Man må tenke på at det å oppdra unger i selv er svært krevende, og det er faktisk noe staten trenger - vi TRENGER nye barn, og noen må oppdra dem. Dette tar jo av tiden til foreldre, og tid er penger. Her har vi én mor som oppdrar ni av dem. Du skal slett ikke se bort fra at Staten tjener økonomisk på dette her.

 

Vi er 6,5 milliarder mennesker på denne jorden. Det er 4 milliarder for mye skal vi klare å opprettholde en rettferdig fordeling av resurser. Det er ikke noen mangel på barn.

 

Poenget mitt er at hun aldri skulle fått 9 barn i utgangspunktet. Du får ikke 9 barn i ulykka. Så det er ingen unnskyldning.

 

At denne kvinnen får 9 barn gjør at vi som tar ansvar må få et barn i stedet for to for å kompensere. Vi er for mange, det er ikke til å komme utenom.

 

Skal velferdsstaten fungere i det lange løp må alle bidra. Du kan synes det er trist, men sant, det er det.

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Hadde det vært opp til meg ville man ha gitt ut sertifikat for reproduksjon basert på individet (eller parets) økonomiske situasjon.

 

Snakker om klassedeling :/

 

Så lenge hun klarer å ta vare på ungene sine, ser jeg ikke noe problem. Dersom hun ikke ville fått støtte, og måtte jobbe for alle pengene, hadde hun vel neppe fått så mange barn. Men å gi sertfikater for å få barn blir jo noe helt annet...

Lenke til kommentar
I den sammenheng mener jeg hun ikke burde ha hatt lov til å ha så mange barn som hun har. Hadde det vært opp til meg ville man ha gitt ut sertifikat for reproduksjon basert på individet (eller parets) økonomiske situasjon. Man kommer langt med "kjærlighet", men det er penger som får verden til å gå rundt.

Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv tjener strengt tatt landet på at folk får flere barn, så det med medalje er kansje ikke så dumt. Flere barn = flere arbeidstakere = mer skatteinntekter osv. Det er dyrt for staten nå, men om 9 personer jobber fra rundt 20 år til 70 år blir det litt fortjeneste av det.

 

Fordeler å ulemper med alt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det å sette lover/regler som skal begrense hvor mange barn noen skal få lov til å ha syns jeg er ganske drøyt.

 

 

Hvorfor det?

Det er ikke en menneskerett å få barn.

Jeg synes ikke det er rett at folk setter seg selv i situasjoner hvor de vet at andre må betale for dies (dårlige) valg i sitt eget liv.

 

I den sammenheng kunne jeg godt ha tenkt å sluttet å jobbe, bare daffet hjemme rundt huset/hytten og levd livet uten en eneste bekymring.

 

Vil du betale meg 38,000kr i måneden av dine egne og andres skattpenger slik at min "drøm" kan bli oppfylt?

Lenke til kommentar
I den sammenheng mener jeg hun ikke burde ha hatt lov til å ha så mange barn som hun har. Hadde det vært opp til meg ville man ha gitt ut sertifikat for reproduksjon basert på individet (eller parets) økonomiske situasjon. Man kommer langt med "kjærlighet", men det er penger som får verden til å gå rundt.

Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv tjener strengt tatt landet på at folk får flere barn, så det med medalje er kansje ikke så dumt. Flere barn = flere arbeidstakere = mer skatteinntekter osv. Det er dyrt for staten nå, men om 9 personer jobber fra rundt 20 år til 70 år blir det litt fortjeneste av det.

 

Fordeler å ulemper med alt. :)

 

Men hva om hver av disse 9 barna gjør det samme?

 

 

Vi er for mange, det er ikke til å komme utenom.

Ikke i Norge.

Hvilken rolle spille det? Vårt forbruk går likevel på bekostning av resten av verden.

Lenke til kommentar
Klarer hun ikke å forsørge dem?

 

Hun klarer nok å forsørge dem, men det er takket være velferdsstaten, ikke hennes egen innsats.

 

Blir jo litt drøyt å si det også, da...tror ikke akkurat det er lett å oppdra 9 såpass små unger.

 

Man må tenke på at det å oppdra unger i selv er svært krevende, og det er faktisk noe staten trenger - vi TRENGER nye barn, og noen må oppdra dem. Dette tar jo av tiden til foreldre, og tid er penger. Her har vi én mor som oppdrar ni av dem. Du skal slett ikke se bort fra at Staten tjener økonomisk på dette her.

 

Vi er 6,5 milliarder mennesker på denne jorden. Det er 4 milliarder for mye skal vi klare å opprettholde en rettferdig fordeling av resurser. Det er ikke noen mangel på barn.

 

Poenget mitt er at hun aldri skulle fått 9 barn i utgangspunktet. Du får ikke 9 barn i ulykka. Så det er ingen unnskyldning.

 

At denne kvinnen får 9 barn gjør at vi som tar ansvar må få et barn i stedet for to for å kompensere. Vi er for mange, det er ikke til å komme utenom.

 

Skal velferdsstaten fungere i det lange løp må alle bidra. Du kan synes det er trist, men sant, det er det.

 

VERDEN trenger færre innbyggere, men NORGE trenger flere. Kanskje mer effektivt å få dem gjennom innvandring, men med dagens innvandring trenger vi i tillegg en sterk fødselsrate. 9 barn til en prislapp på i overkant av 30.000 kroner måneden tror jeg er en bra deal for Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...