Anew Skrevet 24. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 24. mai 2008 Dagens Akam-treff i Oslo la bla. turen om Hausmania. Her er en av mine favoritter fra turen: D300, Nikkor AI 105/2.5 @ f/2.5, iso 200. Egen vurdering: Ikke 100% fornøyd med komposisjonen eller fokus. Skulle gjerne hatt fokus litt nærmere, og ikke på benken. Litt mye luft i toppen - skulle ha gått lavere. Vedlig fornøyd med bomsen som gir fingeren. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 24. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Fint fargespill, om det er et relevant ord. Edit: Og fin dybde. Øynene følger benken for å få fingeren rett i fleisen. Godt jobbet! Endret 24. mai 2008 av Eirik_a Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Hyggelig at dere liker det. Noen innspill på hva som kunne vært bedre? Endret 25. mai 2008 av Anew Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg synes det blir litt rotete, eller, kanskje ikke rotete, men en rotete komposisjon. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva du vil jeg skal fokusere på. Det første jeg ser er mannen som rekker finger. Men han er ute av fokus, og da tenker jeg at det tingene i forgrunnen jeg skal se på. Og da vet jeg ikke om jeg skal se på benken eller ilden Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Det første jeg ser er mannen som rekker finger. Men han er ute av fokus, og da tenker jeg at det tingene i forgrunnen jeg skal se på. Og da vet jeg ikke om jeg skal se på benken eller ilden Jøss. Det var uventet - jeg regnet med at den selektive fokusen på tønnen ville gjøre at blikket startet der, og så fulgte diagonalen innover mot mannen. Er det flere som ser bildet som Aak1? Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Vi leser helst et bilde fra venstre (rett meg om jeg tar feil), og siden tønna er så langt til høyre blir den det siste man ser. Lenke til kommentar
emero Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 nja... jeg så nok tønnen først, og så mannen. fokuspunktet er alltid det første mine øyne faller mot. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Vi leser helst et bilde fra venstre (rett meg om jeg tar feil), og siden tønna er så langt til høyre blir den det siste man ser. Jepp, øyet ser automatisk til venstre, og når det da er uklart vil det febrilsk lete etter noe som er fokusert, og når det da møter på 2 motiver, så blir øyet forvirret. Bildet var ikke i topp klasse, men motivet var bra og så spennende ut. Kanskje noe rotete. Jeg så også bildet på samme måte som Aak1. Hadde kanskje vært litt "kulere" vis du fikk mannen til å stå å varme seg rundt tønna. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Bra bilde. Det brenner i tønna og inni hodet på mannen som ikke ser ut som han trives med å være med på bildet, ja, han ser rett og slett forbannet ut. Så mannen først. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Dette var interessante reaksjoner på komposisjonen. Jeg vil gjerne høre flere fortelle hvordan de har "sett" bildet! Tønnen eller mannen først, og hvordan påvirker det hvordan bildet oppfattes? FWIW, så var dette en boms med usedvanlig sterke meninger om EOS-systemet. Jeg skulle egentlig ta et bilde av tønnen, men han trodde jeg skulle ta bilde av ham, og ga fingeren på en ganske vennlig om enn fandenivoldsk måte. Da jeg så det, måtte jeg selvsagt ha ham med, så jeg spurte for sikkerhets skyld raskt om det var ok, og komponerte på nytt. Valgte likevel å ikke ha ham i fokus, for å slippe mas omkring publisering. Jeg gikk bort og pratet litt med ham etterpå og viste ham bildet. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 25. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2008 Mtb på publisering så var det nå greit, men komposjons messig så har du noe å gå på. Gi ham 10/20kr og spør om han kan stille seg opp med tønnen å varme seg, kanskje med ryggen eller siden imot deg, eller ansiktet ned mot flammene, å så ta bilde. Hadde vært et interessant bilde. Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Gi ham 10/20kr og spør om han kan stille seg opp med tønnen å varme seg, kanskje med ryggen eller siden imot deg, eller ansiktet ned mot flammene, å så ta bilde. Hadde vært et interessant bilde. Nei, det hadde fort blitt noe vi har sett så alt for mange ganger før. Dette her var egentlig ganske så spenstig og i hvertfall for meg en litt humoristisk start på dagen Selv så ser jeg rett i benken først, linja den skaper fører meg så opp til mannen, tønna kommer lenge etter. Dette er fordi benken ligger helt ute i venstre kant, den er i fokus, i tillegg så er den ett av de lyseste punktene i bildet, og det er også en av faktorene som styrer blikket til den som ser ett bilde. Men, synes det var allright å se en litt annen vri på ett "bomse-bilde", ikke bare den vanlige mørke, litt triste greia, men ett litt lyst og lett bilde. En finfin start på en grå mandagsmorgen Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Du har i det minste skjønt poenget, Bamse. Å betale fyren for å se stakkarslig ut, når han overhode ikke var det, syns jeg blir direkte usmakelig. Jeg burde selvsagt ha skjønt at benken i fokus ville rote til måten bildet ville bli betraktet på, men det er ikke alltid så lett å se sånt når man er "inne" i bildet selv. Takk for god og konstruktiv kritkk folkens! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2008 Når jeg leser din utdyping, så forstår jeg at du har gjort valg som er etisk korrekte. Jeg var nemlig i tvil en stund. Jeg er enig med deg mht arrangering av bildet. Virkelighet er virkelighet, selv om også arrangering hører til de klassiske virkemidlene. Det var veldig vanlig i tysk mellomkrigs-reportasjefoto. Bildet er godt og beskrivende. Valg av selektivt fokuspunkt er bra, og omgivelsene er beskrivende, ikke rotete. Godt jobba, Anew. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå