Gå til innhold

Film: Første egenproduserte kunstfilm - 1MIK


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg går 1MIK på Katta (Medie og informasjonskunnskap), ett programfag på 5 timer i uka.

 

Vi hadde et filmprosjekt hvor vi skulle lære og klippe osv. Noen som kunne tenke seg å gi litt kritikk til en nybegynner? :) Dette er den første filmen jeg noensinne har klippet, i bunn og grunn den første filmen jeg noensinne har laget.

 

Jeg trenger forresten forslag til tittel før jeg leverer den inn til læreren :p Forslag? Gjerne gå på youtube for å rate den, også :fun: Det er jo stas.

 

Se filmen hos Youtube

Endret av Beges
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var bra saker!

 

Positivt:

- Yann Tiersen :yes: God bruk av passende musikk. Fikk assosiasjoner til Amelie syklende gjennom Paris' gater.

- En handling og slutt som får publikum til å tenke litt.

- Gode, stødige panoreringer og tilting.

- Korrekt bruk av zoom. Zoom ser egentlig veldig amatørmessig ut, men her var det brukt i en god situasjon.

 

Negativt:

- Var en del aksebrudd i klippingen. I et klipp sykler han fra venstre til høyre i bildet, mens i neste sykler han fra høyre til venstre. Litt vanskelig og forklare, men man må tenke seg at det er en akse som man ikke kan krysse med kameraet. Jeg regner med lærerne på MIK kan fortelle mer.

- Jeg savnet nærbilder. Hva med noen nærbilder av ansiktene til "forfølgerne" etter at syklisten hadde forsvunnet? Generelt sett bør man tenke på variasjon i bildeutsnitt. Bruk alt fra ultratotale bilder til ultranære. Her var det nesten kun totale bilder.

 

Din neste film blir vel enda bedre!

Lenke til kommentar

For å være din første film synes jeg dette godt gjort! :)

Jeg er enig i punktene til Speik, men vil i tillegg nevne:

 

Positivt:

- Musikken er timet til filmen. Det gir en fin rytme.

- Riktig valg av skrifttype på slutten; lett lesbart, uten fancy effekter eller skrifter.

 

Negativt:

- Skriften på slutten var litt for liten.

- Siste minuttet kan kuttes ut fordi det kun inneholder musikk og ikke noe annet på tampen. Jeg satt og ventet på at noe skulle skje helt på slutten siden musikken fortsatte å spille.

Lenke til kommentar

Som en klippeøvelse så er dette helt greit, men det du har et stykke igjen før du forteller en riktig historie. Klipping handler ikke om å unngå aksebrudd eller å sette riktige inn og ut punkter. Det handler om hvordan man skal fortelle historien. Filmen din starter ganske løst med en fyr som setter seg på en sykkel og etter kort tid etter begynner et lass med mennesker å løpe etter ham. Hvorfor? Du må sette opp et premiss. Noe som gjør at jeg vil følge historien din. Dette må du gjøre fort, hvis ikke vil mange falle av med en gang. Prøv også å jobbe mer med skuespillerne dine. Noe nærbilder kunne kanskje fortalt med hvilken lyst eller ulyst de løper etter mannen på sykkelen? Særlig gjelder dette scenen hvor de stopper ved elva. Du ligger stort alt for lenge! Hva tenker disse menneskene når føreren er borte? Det ser vi ikke her... Gi oss mer...

 

Total bilder og nærbilder har forskjellige funksjoner og magien oppstår når du finner den rette måten og kombinere dem på. Du skal ikke bare vise det som skjer! Du skal underbygge det. Det er i dynamikken at historien og følelsene ligger.

 

Men for all del! Kjør på!

 

Jeg vil også anbefale deg å bruke mindre kjent musikk neste gang. Det blir for mye Amelie her... Hvis du skal finne ditt eget språk så unngå musikk noen runder fremover.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...