Shoo Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Først og fremst; beklager hvis det her er feilpostet. Kan denne beveges til rett plass hvis den var feilpostet? Var litt usikker på hvor jeg skulle poste det her, men men... Uansett... Jeg har planer om å kjøpe meg en Yamaha RX-V663 receiver fra USA. Har en kompis der som får sendt den til meg. Frakten lyder på ca. 8-900kr. Har følgende spørsmål: 1: Hvordan takler receiveren når man sender PAL-signaler INN i en reciever som er kjøpt i USA? Støtter den både PAL og NTSC, kanskje? Da tenker man selvfølgelig på film. Her til lands har vi jo PAL imens i USA sender de filmene (DVD, Blu Ray) i NTSC... Takler receiveren begge deler, mon tro? 2: Hvordan blir det med strøm og sånt da? Har fått opplyst at skal man importere fra US, må man regne med at man trenger en omformer for nett-spenningen, samt ny strømkabel. Spenningen der er 110 volt og her Norge er den 230 volt. Hvordan er det det her fungerer da? Må jeg selv ta å sette inn/koble til den nye strømkabelen til receiveren, kanskje..? 3: Si at receiveren koster $400 USD, så når den ankommer Norge, så må jeg betale norsk moms av kjøpsbeløpet ($400, altså) + frakten, eller? Har fått opplyst at det er ikke toll på elektronikk, såe... Jeg må spørre fordi det er jo en liten risiko å bestille sådan dyre ting fra USA... Lenke til kommentar
arokh Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Venter på at min RX-V663 skal bli levert fra USA nå, har gjort det samme som deg. Du får den forresten til $350 inkl. frakt innen USA på eBay. Frakt til Norge blir $97.50 med USPS. 1. Godt spørsmål, lurer jeg også på. Vil tro det skal funke bra. 2. Du må ha en step-down transformator som takler max. effekt, som er rundt 800W på RX-V663. Jeg har kjøpt denne: 1000W Step Down Voltage Converter Transformer 220>110V 400,- inkl. frakt. 3. Det er ikke toll men det er merverdiavgift på 25%. Det eneste som slipper avgift er gaver til verdi under 1000kr. (Min er selvsagt en gave fra min kamerat, og han har åpnet pakken så den har falt drastisk i pris i mine øyne, så jeg ba han oppgi verdi på 900kr... Kan poste her om det gikk greit når jeg får den) Endret 27. mai 2008 av arokh Lenke til kommentar
fhl Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 1000W er i miste laget etter min mening. Forsterkeren er på 665W, dvs. at med en virkningsgrad på 0,665, drar den 1000W på det meste. I tillegg er det godt å ha litt å gå på, så noe mindre enn 1500W ville ikke jeg hatt. Såvidt jeg kan se, ender forsterkeren på rundt 3500,- med alt: 450$ med frakt + 400,- for trafo, i tillegg kommer moms og fortollingsgebyr. Laveste pris jeg har sett i Norge, er ca 4200,-. Innsparingen er altså i underkant av 1000,-. Den eneste fordelen ved egenimport av en slik fra USA, er lavere pris. Men hva er negativt? For det første mister man reklamasjonsretten. Dessuten er man avhengig av en omformer, noe som ikke er gratis og som også kan være kilde til støy. Man får også lavere annenhåndsverdi ved videresalg. Receivere er vel noe av det som blir raskest foreldet i et anlegg, og det kan derfor være aktuelt å bytte etter en stund. Min konklusjon er at receivere i denne klassen er helt uaktulet å importere fra USA. Frode Lenke til kommentar
arokh Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Bilde: Bruker max. 850W står det i manualen side 125. Kalkulasjonene dine er litt feil. $450 = 2250 NOK. 2650 med trafo. Inkludert merverdiavgift på 25% av $350 så ender du opp på rundt 3000, men dette unngår du ved å sende som gave. Hvor selges denne til 4200? Laveste jeg har sett er 5000. Verdien synker drastisk på hifiutstyr uansett, du vil jo tape enda mer penger om du kjøper den til høyere pris her. Du vil neppe få en god pris på den om du skal selge brukt om 5 år. Selg den på eBay og importer en ny stereo når du skal oppgradere heller. Da har du jo allerede trafo Fikk trafoen min i dag forresten, tok 14 dager fra dagen den ble sendt. Endret 27. mai 2008 av arokh Lenke til kommentar
fhl Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Bruker max. 850W står det i manualen side 125. Kalkulasjonene dine er litt feil. $450 = 2250 NOK. 2650 med trafo. Inkludert merverdiavgift på 25% av $350 så ender du opp på rundt 3000, men dette unngår du ved å sende som gave. Hvor selges denne til 4200? Laveste jeg har sett er 5000. Verdien synker drastisk på hifiutstyr uansett, du vil jo tape enda mer penger om du kjøper den til høyere pris her. Du vil neppe få en god pris på den om du skal selge brukt om 5 år. Om den bruker 850W eller 1000W spiller ikke så stor rolle, jeg ville uansett hatt mer å gå på enn 150W. Merverdiavgift skal betales av hele summen, også av frakten. Hvis trafoen da holdes utenfor, får jeg litt over 2800,- med moms. 400,- ekstra for trafo betyr rett over 3200,-. Posten tar minimum 97,- ved egenfortolling, eller 196,- hvis de fortoller. Da er du ganske nær 3500,-. At du har en kamerat som kan sende som gave, er spesielt for deg, og ikke noe alle kan få ordnet. Du må også ta med i betraktingen at dersom noe skjer med forsendelsen, får du desto mindre igjen når den er sendt som gave med verdi på 900,-. Receiveren fåes til 4200,- på Powerbuy. Ellers har jeg sett folk som har fått tilbud på 4500,- hos andre forhandlere. 5 år var vel kanskje litt lenge, jeg tenkte på salg etter 2-3år. Du vil da få mindre igjen for en importert modell, enn for en norsksolgt. Min konklusjon er fortsatt den samme, jeg hadde ikke satset på import av en receiver av denne typen. Til det er besparelsen alt for liten. Frode Lenke til kommentar
arokh Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 4200 var en god pris faktisk, men nå sa jo trådstarter også at han har en kompis i USA. Er selv fornøyd med å spare nok til en god sub ihvertfall. Sparer man litt her og der blir det mye vettu Men skjønner hva du mener, man må selv vurdere om det er verdt det. Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Ja, jeg er meget fornøyd med prisen. Fikk dessuten siste firmware inkludert i prisen. 4200,- var forøvrig med frakt inkludert. Frakten var på 200kr. Receiveren i seg selv kostet 3995 NOK. Bestilte fra Sverige. En kompis av meg bor der, så han bringer den med seg når han kommer til Norge neste uke. Så nah, jeg gadd ikke å styre med import på det der. Takker for rådene allikevel. Da har man iallefall noe å huske på til neste gang. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Såvidt jeg vet har det ikke vært noen firmware oppdateringer på RX-V663 (enda). Hadde nok spytta i noen kroner og kjøpt i Sverige jeg også hadde jeg sett det tilbudet, men gjort er gjort og nå har jeg da spart noen kroner og. Latterlig at vi må betale så grusomt mye mer enn amerikanerne, de får den til 1700 kr.... Æsj. Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Såvidt jeg vet har det ikke vært noen firmware oppdateringer på RX-V663 (enda). Hadde nok spytta i noen kroner og kjøpt i Sverige jeg også hadde jeg sett det tilbudet, men gjort er gjort og nå har jeg da spart noen kroner og. Latterlig at vi må betale så grusomt mye mer enn amerikanerne, de får den til 1700 kr.... Æsj. Ah. Javel ja... Noen @ AVforum mente noe annet... men men, ikke vet jeg. Er ikke noe ekspert, såe... Ja, det gjelder å holde øynene åpne for gode tilbud. Var heldig jeg da. Fikk den siste svarte receiveren din hadde på lager da. Phew. Mhm. Hvorfor tror du at man ser amerikanere briefe så voldsomt på TV at de har ditt og datt? Det MESTE er jo så billig der at halvparten hadde vært mer enn nok! Lenke til kommentar
arokh Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Har nå mottatt min RX-V663, måtte betale 300kr MVA av en eller annen grunn. Allikevel spart penger Funker flott med step-down trafo! Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) De fleste trafoer har to primærviklinger som kan kobles for 220/110. Kan godt hende man kan koble om receivern. Uansett, litt seint å si fra nå, som du har kjøpt en step-down. Endret 6. juni 2008 av nisselue Lenke til kommentar
arokh Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Den kosta jo så lite allikevel, hadde vært greit å vite om jeg kunne gjort om trafoen, hvor kan jeg finne mer informasjon om det? Denne receiveren fins faktisk i to modeller, en USA og Asia/General. Den sistnevnte har faktisk en voltage switch på baksiden hvor man kan velge 220/110V. Er det slik at den har samme strømforsyning som min, selv om den jeg har ikke har en voltage switch? Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Du må i såfall finne et datablad på trafoen, du må enten åpne forsterkeren og lese av modellnummer eller prøv lykken på google. Om det er samme forsyning i alle modellene, skal jeg ikke uttale meg så mye om. Tipper det skal gå an å gjøre om forsyningen til 220v, da eneste kriteriet er at primærsiden har to viklinger. Da kobler man disse i serie, slik at man får tilmærnmet 110V over hver vikling. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 Høres ikke så alt for vanskelig ut. Hvordan kobler man disse i serie da, trenger man noe spesielt verktøy? Er det virkelig noe en som ikke er kyndig kan gjøre? Lenke til kommentar
Shoo Skrevet 6. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2008 I og med at man får kjøpt receiveren for litt under 4000kr, så er det ikke så meget med penger å spare, egentlig. Dessuten, det er vel heller tvilsomt om du har fått receiveren med siste firmware, så den bør jo også oppdateres. Jeg fikk min receiver for 4200kr og det var med frakt inkludert, men den var med nyeste firmware. Den fungerer brillefint her hos meg. Men ja, kanskje du har spart et par hundringser, men for meg var det ikke så mye å spare, egentlig. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 6. juni 2008 Del Skrevet 6. juni 2008 (endret) Jaså, hvilken firmware har du da? Gjerne pek til noe informasjon ang. nyere firmware til RX-V663. Fins ingen slik informasjon på Yamaha sine sider, og ingen som har nevnt det på avsforum.com. Fint om du også forteller hva som er blitt utbedret i denne nye firmwaren. Hvorfor skulle ikke min ha oppdatert firmware forresten? Betalte forresten ganske nøyaktig 3000 kroner inkludert step-down trafo, frakt og MVA. Det er 1200 kr spart. Har også spart et par tusenlapper på fronthøyttalerne mine, til sammen så blir det en del penger som jeg heller kan bruke på andre ting. Hvis du foretrekker å bruke mer penger på ting enn nødvendig så får det bli opp til deg. Endret 6. juni 2008 av arokh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå