cobaye Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Ser at det er flere forskjellige ressurshefter som er blitt delt ut. Så here er en tråd for temaet "makt". Lenke til kommentar
whom Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Makthersing, mobbing og medias dominerende rolle til å styre politikken ved å sette ting på dagsorden. Ganske dype tema. Regner nå allikvel med at temaet er greit å få noen sider utav. Vi vikk noe 'gule notatark'. Blir vanskelig å få noget smått og dataskrevet inn på dem. :\ Likte best 'hvitt ark med skolens stempel' Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Her ligger det ann til stil om Bush eller Fritzl, kan jeg lukte. Haha. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Er igrunn et fantastisk tema. Snakker vi maktmissbruk via fascistiske og kommunistiske styrer opp igjennom historien, og virkningene av dette, anyone? Lenke til kommentar
conolo Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Fikk beskjed på skolen at jeg ikke fikk sette det gule arket i printeren, og ble da litt overrasket! Stemmer dette? Noen som vet eksakt? Og er det noen som vet om en artikkel på udir.no der det kanskje kan stå? Blir så lite oversiktlig med håndskrift! Lenke til kommentar
chokke Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Åhåhåh, sidemål, verste med denne oppgaven. Elsker stiler hvor jeg kan snakke dritt om dagens samfunn og media . Stakkars sensor. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Melder meg inn i klubben eg. Har ikkje fått lese gjennom ressursheftet enno, satser på å gjere det seinare. Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Jeg har lest igjennom, og jeg tror at det blir flere oppgaver å velge mellom... Selv vil jeg helst få tak i en frekvensordbok over de mest brukte nynorsk-orda, og skrive dem ned på notatarkene... Ordforråd er vikitg. Noen som har passord til universitetet i oslo? prøver å komme meg inn på denne nettsiden for "Nynorsk frekvensordbok (Vestbøstad 1989)" : http://www.tekstlab.uio.no/norsk/frekvenso...k/nyn-alfa.html Uansett, nå skal jeg gruble over hva jeg skal skrive på notatarkene. Jeg antar at vi får lov til å ta med oss nynorsk-ordboka? Endret 22. mai 2008 av fiberkanin Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Real men leser ressursheftet for første gang PÅ prøva. Hmm.. ikke denne gangen. Er tross alt eksamen. Er rimelig spennende tema, føler jeg. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Einig.. Betre enn tru og dei andre temaene føler eg. Men men, det kan jo slå alle vegar. Kva assosierar vi med makt i norsken då? Lenke til kommentar
conolo Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Kan nynorsk vs bokmål være noe? Kanskje et for "enkelt" tema da Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Åhåhåh, sidemål, verste med denne oppgaven.Elsker stiler hvor jeg kan snakke dritt om dagens samfunn og media . Stakkars sensor. Seff, mine bedre stiler blir ofte til ved at jeg rakker noe skikkelig ned på hele samfunnet og hykleriet. Bruker ofte også litt ironi for å få inn noen poenger, sensor får ta det som kommer, det var nå de som valgte temaet ikke jeg. Endret 22. mai 2008 av Dark Archon Lenke til kommentar
njaaa Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Hva kan oppgavene være tror dere? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg tror nesten aldri jeg har sett et friskrivingsoppgavesett uten en kåserioppgave, og der er ofte oppgavene veldig åpne. At vi skal skrive om maktmisbruk eller maktkamp ser jeg ikke bort ifra. Vel, vel. Jeg kommer nok til å velge kåseriet uansett hva slags begrensninger oppgaven setter, jeg. Lenke til kommentar
fiberkanin Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg driver å funderer på hva jeg skal skrive på notatarkene mine... Synes dere at å skrive inn en forenklet versjon av guidene på å skrive hendholdsvis Artikkel, Essay, Novelle, Kåseri, Tekstanalyse, Romananalyse og Diktanalyse inn på notatarkene er en god idé? De ligger forresten her: http://www.studenttorget.no/index.php?back...artikkelid=1486 Kom gjerne med forslag, jeg trenger hjelp. Har en eksamen in 3MZ om nøyaktig én uke som jeg synes er viktigere, så jeg vil helst få unna øvninga til denne prøven så raskt som overhodet mulig for å få plass til mattematikk-øvelser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Jeg forstår ikke helt slutte på teksten om ketsjupdemokratiet, og jeg håper noen kan hjelpe meg. Forfatteren forklarer at vi har dette demokratiet på denne måten: "Bak ligg endringar i dei politiske prosessane som alle aktørane er med på, men som sjeldan blir diskuterte utanfor akademia. Det handlar om Makt- og demokratiutgreiinga kalla forvitring av folkestyret og at politikken gjore retrett. Eller for å spisse det enda meir: eit samfunn der folkelege reformrørsler og mobiliserande masseparti ikkje lenger finst, og der politikk mer og mer blir driven av pressgrupper med marknadsmakt" Kva meiner han med dette? Kven er pressgruppene med marknadsmakt? Han har jo sagt tidlegare at det ikkje er på grunn av media at dette har skjedd. Eg håpar at alle vel å skrive nynorsk i denne tråden fra nu av, om noen vil rette andre sitt språk, så kjør på! EDIT: Noen har jo bokmål som sidemål, men eg valte å komme med oppfordringa likevel sidan dere kan lese så mye bra bokmål andre plasser på forumet. Endret 22. mai 2008 av Slettet-120696 Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) No har ikkje eg lest den teksten sjølv, men "pressgrupper med marknadsmakt" høyres for meg ut som dei store selskapas lobbyister og evne til å gjennom økonomiske avgjersle påverke politiske vedtak. Red.: Takk. Endret 22. mai 2008 av Skarstad Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) avgjerder og vedtak kanskje? Endret 22. mai 2008 av Slettet-120696 Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 jjk vil at alle skal skrive nynorsk fra nu av? Korleis forebuer ein seg egentlig til friskriving? Eg lurar på om de kan gje meg nokre gode tips. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) jjk vil at alle skal skrive nynorsk fra nu av? Frå no av! Endret 22. mai 2008 av Slettet-120696 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå