mrala Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 (endret) Har vært så heldig å komme opp i SK-A. Noen som har tanker eller tips til forberedelse? Hva kan man forvente å få? Endret 26. mai 2008 av mrala Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Samme her. Det er vel sånn at man får vite et tema litt før som man skal lese på? Lenke til kommentar
MindB Skrevet 22. mai 2008 Del Skrevet 22. mai 2008 Forberedelesdelen (med tema) blir gitt førstkommende tirsdag. Lenke til kommentar
mrala Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Vi får spent velge å se! Men håper inderlig at det IKKE blir noe innenfor internasjonal politikk. Isåfall er det døden for meg! =p 12 timer og 25 minutter til temaet slippes! Lenke til kommentar
mrala Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 http://utdanningsdirektoratet.no/templates...ema.aspx?id=250 Her er tidligere gitte eksamensoppgaver i SK-A Lenke til kommentar
saxen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 http://utdanningsdirektoratet.no/templates...ema.aspx?id=250 Her er tidligere gitte eksamensoppgaver i SK-A hva tror dere temaet blir ? og vet dere om det er lov å skrive tidligere tentamener på det gule arket ? I såfall håper jeg på temaet; Parlamentarisme på norsk Lenke til kommentar
Quast Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Jeg holder en knapp på at vi får en oppgave om noe rundt klimaendringer/global oppvarming. Det har vært mye fokus på dette emne, og som kjent gikk jo Nobels fredspris til Al Gore/IPCC for sitt arbeid. Dessuten har det ikke vært gitt en slik oppgave på iallefall tre år. Endret 26. mai 2008 av Quast Lenke til kommentar
Ms-Me Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Sitter og gruer meg til i morgen tidlig her. Håper bare det blir internasjonal politikk og ikke norsk... Sukk. IKKE internasjonal? Og parlamentarisme? Og global oppvarming? GEEEES, håper dere IKKE får viljen deres:p edit: leste ikke godt nok igjennom. Endret 26. mai 2008 av Ms-Me Lenke til kommentar
Ms-Me Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Militær makt i verdenssamfunnet... Snufs. Lenke til kommentar
mrala Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Ja, dette var ingen koselig nyhet. Til og med læreren trakk på smilebåndet. Her er oppgaven vedlagt. Jeg er nokså senil på akkurat dette punktet, men lurer rett og slett på hva jeg bør sette meg inn i. Er ISAF, NATO, EU osv. aktuelle tema? Lenke til kommentar
Ms-Me Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Ja, dette var ingen koselig nyhet. Til og med læreren trakk på smilebåndet. Her er oppgaven vedlagt. Jeg er nokså senil på akkurat dette punktet, men lurer rett og slett på hva jeg bør sette meg inn i. Er ISAF, NATO, EU osv. aktuelle tema? Kap 3, 17, 20 og 25 er visstnok viktig. "hvor hender det" - militærmakt i ubalanse + amerikansk militærmakt eller avmakt... Sammendrag fra kap. Mer fikk ikke vi info om... edit: sammendrag.. Endret 27. mai 2008 av Ms-Me Lenke til kommentar
mrala Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Kap 3, 17, 20 og 25 er visstnok viktig. "hvor hender det" - militærmakt i ubalanse + amerikansk militærmakt eller avmakt... Mer fikk ikke vi info om... Hvilken bok bruker du? Vi har 14 kapittel Vi har b.l.a. denne http://www.bokkilden.no/SamboWeb/servlet/V...2&width=120 Lenke til kommentar
BrutalKuk Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 kom også opp i 3SK-A, er engetlig ganske fornøyd med temaet. jævli glad at det ikke ble noe med norsk politikk siden det er et halvt år siden vi hadde det. for de som har "I samfunnet" boka fikk vi beskjed om å lese kap 2,4 og særlig 5 i Internasjonal Politikk ellers kan det jo være en god idé å snuse litt rundt å se etter eksempler på maktbruk i verden de siste åra, da mener jeg heller ikke bare krig. Lenke til kommentar
Quast Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Stor skuffelse i klassen min da vi fikk oppgava. Alle var innstilt på en oppgave om klima, men jeg likte oppgava da. I samarbeid med læreren vår, gikk vi gjennom litt begreper og stoff som kan være relevant: - Ideologisk makt/økonomisk makt/militær makt - kunne forklare begrepet militær makt - Konfliktløsning med militærmakt - Supermakt kontra regional makt - A-våpenmakt (USA, GB, Frankrike, Russland, Israel, India, Pakistan, Kina, glemt noen?) og terskelstater (Nord-Korea og Iran) - Forsvarsallianser - stor militær makt(NATO) EU-styrker - USA rolle - store militære styrker/involvert i mange konflikter/viktige allierte (Feks Israel, Saudi-Arabia, NATO) Ca 50 % av det totale militærutgiftene i verden. - Lands militære maktposisjon i en region(Eks: Israel i Midtøsten.) -Småstater -idealpolitikk (menneskerettigheter, folkerettighet mm)for å heve seg i internasjonal politikk, mens stormakter ofte bruker militær makt for å vise seg frem (Kina - Tibet) - Militærmakt kan brukes direkte (Sende styrker til konfliktområdet) eller indirekte (Storstilt våpeneksport, aktivt støtte en konffliktpart, militære samarbeid. - Asymetrisk krigføring. Vestlige land bruker teknologisk overlegenhet, satser på små profesjonelle styrker ol, mens motparten er dårlig utstyrt, men har lokal kunnskap/bruker sivilbefolkning som skjold ol. - Bruk av militær makt gjennom FN (Sikkerhetsråd ol) Noe stoff: "Hvor hender det? Militærmakt i ubalanse" Nesten 8 år gammel, men mye nyttig stoff. "Hvor hender det? Israelere og palestinere - konflikt uten ende" Litt innsikt i Israel-Palestinia konflikten. Pluss Hvor hender det? Konfliktar i dag. Nummer 24 Eventuelt ta en titt på div årganger om Konflikt, Krig og Fred http://www.nupi.no/publikasjoner/tidsskrif...hvor_hender_det Læreboka Politikk og makt s 234 og utover Endret 27. mai 2008 av Quast Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Blir mye lesing i dag. Gud jeg håper det går bra i morgen. Lenke til kommentar
Ms-Me Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Stor skuffelse i klassen min da vi fikk oppgava. Alle var innstilt på en oppgave om klima, men jeg likte oppgava da. I samarbeid med læreren vår, gikk vi gjennom litt begreper og stoff som kan være relevant: - Ideologisk makt/økonomisk makt/militær makt - kunne forklare begrepet militær makt - Konfliktløsning med militærmakt - Supermakt kontra regional makt - A-våpenmakt (USA, GB, Frankrike, Russland, Israel, India, Pakistan, Kina, glemt noen?) og terskelstater (Nord-Korea og Iran) - Forsvarsallianser - stor militær makt(NATO) EU-styrker - USA rolle - store militære styrker/involvert i mange konflikter/viktige allierte (Feks Israel, Saudi-Arabia, NATO) Ca 50 % av det totale militærutgiftene i verden. - Lands militære maktposisjon i en region(Eks: Israel i Midtøsten.) -Småstater -idealpolitikk (menneskerettigheter, folkerettighet mm)for å heve seg i internasjonal politikk, mens stormakter ofte bruker militær makt for å vise seg frem (Kina - Tibet) - Militærmakt kan brukes direkte (Sende styrker til konfliktområdet) eller indirekte (Storstilt våpeneksport, aktivt støtte en konffliktpart, militære samarbeid. - Asymetrisk krigføring. Vestlige land bruker teknologisk overlegenhet, satser på små profesjonelle styrker ol, mens motparten er dårlig utstyrt, men har lokal kunnskap/bruker sivilbefolkning som skjold ol. - Bruk av militær makt gjennom FN (Sikkerhetsråd ol) Noe stoff: "Hvor hender det? Militærmakt i ubalanse" Nesten 8 år gammel, men mye nyttig stoff. "Hvor hender det? Israelere og palestinere - konflikt uten ende" Litt innsikt i Israel-Palestinia konflikten. Pluss Hvor hender det? Konfliktar i dag. Nummer 24 Eventuelt ta en titt på div årganger om Konflikt, Krig og Fred http://www.nupi.no/publikasjoner/tidsskrif...hvor_hender_det Læreboka Politikk og makt s 234 og utover Dette fikk vi også beskjed om. + eksempler på vellykket/ mislykkede aksjoner ved bruk av militær makt. USA er viktig. Og det faktum at de har nyere teknologi enn alle andre. edit: la til litt Endret 27. mai 2008 av Ms-Me Lenke til kommentar
uzzi08 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Sabla glad for at det ikke ble norsk politikk!! Kjedelige saker det... Jeg kommer garantert til å lese på Clash of civilation og End of history av Fukuyama og Hungtington. Det kan også være aktuelt å se på rakettskjoldsaken. For de som bruker boka Politikk og makt er kapitlene 16, 17, 19 og 20 aktuelle. Selv om det ikke står noe direkte i forberedelsesdelen om Norge, kan det være aktuelt å finne ut av Norges ståsted i sikkerhetspolitikk. Endret 27. mai 2008 av uzzi08 Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Det er helt greit å begynne å forklare det helt grunnleggende, hva militærmakt er osv? Lenke til kommentar
Smikken Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hva skriver dere på deres forberedelsesark ? Tenkte jeg skulle legge opp mitt når jeg kommer så langt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå