Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddiskkræsj - melding om softraid/fakeraid, inconsistent NTFS i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt harddiskkræsj på min 2,5 år gamle HP Pav ze2000 med Windows XP, den starter ikke i det hele tatt og feilmeldingen som kommer opp gang etter gang sier "A disk read error occured. Press Ctrl+Alt+Del to restart". Hard drive self test i BIOS sier "#1- 07 Fail". Etter litt googling fant jeg ut at Ubuntu kanskje kunne være løsningen, at jeg kunne klare å nå dataene på disken via Live CD. Det funker som en drøm! Hadde jeg bare fått til å mounte disken så... Jeg får feilmelding, kanskje noen vet om det er noe å gjøre, og hva jeg i tilfelle må gjøre? Eller er disken helt kaputt? Jeg håper noen kan forklare med enkle ord hva, hvordan osv siden jeg er litt amatør på dette området.

ntfs_attr_pread: ntfs_pread failed: Input/output error Failed to read vcn 0x5: Input/output error Failed to mount '/dev/hda1/': Input/output error NTFS is either inconsistent, or you have hardware faults, or you have a SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows then reboot into Windows TWICE. The usage of the /f parameter is very important! If you have SoftRAID/FakeRAID then first you must activate it and mount a different device under the /dev/mapper directory, (e.g. /dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation for the details.

Jeg har bare tilgang på laptoper, har det noe for seg å kjøpe et harddiskkabinett med USB-tilkobling på feks. Komplett og prøve GetBackData? Eller er eneste løsning å levere disken til noen proffe? Noen som har erfaring med Elkjøps PC-klinikk, de skal visst være billige på datarekonstruksjon?

Tusen takk for hjelp på forhånd!

Jorunn :o)

Endret av jowarsla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du Raid på denne PC-en eller er det bare en feilmelding siden den tydeligvis har kræsja?

Ubuntu er vel ikke det beste våpenet til å få tilbake data med, men man kan kanskje få det til. Er ikke så drevet i faget med recovery ting (heldigvis kanskje)

Jeg har kun en gang fått en skikkelig smell på en NTFS disk, og jeg greide faktisk å få lurt ut data med en Linux Live distro som heter Knoppix. Grunnen til at jeg fikk ut data er at Knoppix rett og slett ignorerte alle feilene det var på MBR'en på disken. Den er spesial laget for slikt, men etter hva jeg hører så er den ikke helt oppdatert for tiden. Den kan være verdt og prøve da, og det ligger en del informasjon om hva man kan gjøre om man googler litt på recovery og Knoppix.

En annen ting som jeg har sett blitt anbefalt i det siste er SystemRescueCD.

http://www.sysresccd.org/Main_Page Du kan jo laste den ned og se om du får noe hjelp av den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...