Sokkalf™ Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Lurer litt på hvordan jeg får til dette. Har en Nokia E51 som kan kobles til PC med bluetooth og usb-kabel. Jeg har ikke bluetooth på den bærbare, så da er det USB som gjelder. Når jeg kobler til telefonen får jeg opp følgende i dmesg : usb 3-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 2 usb 3-1: configuration #1 chosen from 1 choice Initializing USB Mass Storage driver... scsi2 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices usbcore: registered new interface driver usb-storage USB Mass Storage support registered. usb-storage: device found at 2 usb-storage: waiting for device to settle before scanning usb-storage: device scan complete scsi 2:0:0:0: Direct-Access Nokia E51 1.0 PQ: 0 ANSI: 0 sd 2:0:0:0: [sdb] 7951360 512-byte hardware sectors (4071 MB) sd 2:0:0:0: [sdb] Write Protect is off sd 2:0:0:0: [sdb] Mode Sense: 03 00 00 00 sd 2:0:0:0: [sdb] Assuming drive cache: write through sd 2:0:0:0: [sdb] 7951360 512-byte hardware sectors (4071 MB) sd 2:0:0:0: [sdb] Write Protect is off sd 2:0:0:0: [sdb] Mode Sense: 03 00 00 00 sd 2:0:0:0: [sdb] Assuming drive cache: write through sdb: sd 2:0:0:0: [sdb] Attached SCSI removable disk sd 2:0:0:0: Attached scsi generic sg2 type 0 usb 3-1: USB disconnect, address 2 usb 3-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3 usb 3-1: configuration #1 chosen from 1 choice cdc_acm 3-1:1.10: ttyACM0: USB ACM device usbcore: registered new interface driver cdc_acm drivers/usb/class/cdc-acm.c: v0.25:USB Abstract Control Model driver for USB modems and ISDN adapters usbcore: registered new interface driver cdc_ether usb 3-1: bad CDC descriptors usbcore: registered new interface driver rndis_host usb 3-1: bad CDC descriptors usbcore: registered new interface driver rndis_wlan Øverste delen er 4GB minnekortet i telefonen, mens det som kommer under ser ut til å være modemet. Har prøvd å fikle litt med kppp, men hele programmet henger seg, og det er vanskelig å finne noen instrukser om hva som faktisk skal gjøres for å få ting opp og gå. Så, jeg lurer ganske enkelt på, er det noen som har gjort dette før, og har litt erfaring med dette? Bruker Fedora med KDE, og har mobilabonnement fra Telenor, om det har noe å si. Endret 18. mai 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg bruker netcom, men tror det er samme greie. Jeg bruker wvdial til å koble opp med, her er scriptet jeg bruker for å starte nettet: modprobe pppoemodprobe ppp_mppe modprobe ppp_generic modprobe ppp_async modprobe ppp_synctty modprobe ppp_deflate modprobe pppox modprobe pppol2tp modprobe pppoatm /etc/rc.d/dnsmasq restart wvdial og conf filen til wvdial: [Dialer Defaults]Baud = 460800 Idle Seconds = 180 Init1 = ATZ Init2 = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0 Init3 = AT+CGDCONT=1,"IP","NetCom" Modem = /dev/ttyACM0 #Modem Type = USB Modem New PPPD = true Phone = *99# Username=n Password=n Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Det var ikke verre nei.. skriver denne posten via mobilen.. Tusen takk! Eneste som ikke virket var at DNS-oppføringene ikke ble automagisk oppdatert, så måtte legge de til manuelt.. men finner nok en løsning på det og. Edit: manglet en "ikke" Endret 18. mai 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Kjører du Arch så ligg til dette i scriptet som startet nettet: echo "nameserver 212.169.123.67" > /etc/resolv.confecho "nameserver 212.45.188.254" > /etc/resolv.conf /etc/rc.d/dnsmasq restart Du må selvfølgelig ligge inn riktig dns-ip, det står i terminalen du starter nettet via. Pppd spytter ut dns-ip der. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Kjører Fedora. Har ikke noe som heter dnsmasq, men tittet litt i pakkebrønnen.. dnsmasq.i386 : A lightweight DHCP/caching DNS server Tror ikke det er noe jeg trenger, men jeg trenger egentlig bare å bytte ut resolv.conf med en med riktige IPer i. Lagde meg derfor en resolv.conf.normal og en resolv.conf.telenor, og et script som bytter ut fila når jeg dialer/legger på. Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg bruker ppp, der blir resolv.conf oppdatert hver gang jeg kobler meg til. Andre løsninger bør også ha støtte for dette. dnsmasq er iallefall totalt unødvendig. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Fant ut hvor DNS'en havner nå.. den blir skrevet til /etc/ppp/resolv.conf når jeg starter wvdial. Det hjelper dog ikke stort når resten av systemet bruker /etc/resolv.conf.. men er ikke verre enn å symlinke den til /etc/resolv.conf når jeg kobler til, også symlinke den tilbake til originalfila når jeg kobler fra. Noe sånt: #!/bin/bash rm /etc/resolv.conf ln -s /etc/ppp/resolv.conf /etc/resolv.conf wvdial rm /etc/resolv.conf ln -s /etc/resolv.conf.normal /etc/resolv.conf Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Stjeler det lille scriptet ditt jeg. hihi Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Hvordan er sammenhengen mellom Baud i wvdial.conf og den faktiske bitraten man får? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Er det noen som kan forklare hvordan man setter opp mobilen som modem på en litt mer lettfattelig måte? USB eller bluetooth. Distro: Ubuntu, mobil Nokia N82 med Telenor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå