Gå til innhold

Narkotikapolitikk - hva må til?


Anbefalte innlegg

Oslo ble i dag tildelt prisen som være verdens heroinhovedstad 2008. En bragd det norske folk og politikerstanden virkelig kan være stolt over. Etter 40 år med feilslått politikk og null-toleranse er det kanskje på tide å endre retning.

 

Hva må til for å få narkotikapolitikken på rett kjøl?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I førstnevnte tråd ble vel cannabis, med vilje, holdt utenfor i forholdvis stor grad. Vanskelig å holde den helt utenfor siden svært mye forskning/empiri om narkotika finnes der. Trådens overordnede tema er dog legalisering av all narkotika, som i realiteten står som eneste alternativ til dagens politikk.

 

De to andre har riktignok i større grad fokus på cannabis og lettere stoffer.

 

Poenget er uansett at tema er forholdsvis utdebatert.

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Slik allmenn-kunnskapene om narkotika er i dag er det ingen mulighet å legalisere all bruk av narkotika. De fleste stoffer er noe som kan vurderes for legalisering, først når folk vet litt mer. Slik det er i dag blir barn lært opp av foreldre og skolevesen at alt er dødsfarlig uansett hvordan det brukes. De aller fleste stoffer kan brukes på en ansvarlig måte, men det er ikke noe som kommer frem.

 

En gjennomsnittlig skoleungdom vet ikke en dritt om noen ting, i beste tilfelle vet de litt om cannabis. Jeg mener at skolevesen, foreldre og myndighetene må undervise barn i fra tidlig alder om hva som er både positive og negative virkninger av alle stoffer. Dette kunne spart samfunnet for mye bråk, og samtidig veldig mange liv.

 

Vet dere ikke ville gå inn på cannabis, men dette er det stoffet som er minst helsefarlig, og vil være mest sannsynlig for legalisering i første omgang. At dette ikke har skjedd ennå, og at stortingsrepresentantene ignorere ekspertråd for legalisering hver eneste gang.

Lenke til kommentar

Jeg tror at hovedproblemet er at norske myndigheter kjører en "vi vet ikke hva vi vill politikk". Narkotika er per definisjon ulovlig i Norge. Vi blir alle matet med opplysninger på skolen om hvor skadelig Narkotika er for kroppen. Hvor skadelig Narkotika er på kroppen tror jeg ikke er den rette innfalsvinkelen for anti-narkotika kampanjer. Folk begynner å røyke å drikke selv om de vet at det kan være skadelig for kroppen. Jeg tror at fokusen må ligge på hvilken tapere narkomane er for samfunnet, sånn at folk allerede i tidlig alder tenker: sånn skal jeg ikke enda opp.

 

Det jeg mener om at Norge kjører en " vi vet ikke hva vi vil politikk" er at vi på den ene siden har definert det ulovlig, og besittelse av narkotiske stoffer er innkludert i straffeloven. Men vi gjør heller ingenting for å håndheve det hos mannen på gaten. greit nok at vi straffer folk som smugler det eller dyrker det når vi finner de. Men politiet kunne lett straffet mange av de som går rundt med narkotika på Karl Johan!

 

En anen grunn til at de narkomane blomstrer her til lands er at vi er ganske raus med å stappe de full i penger ettersom mange av de er trygdet. Hvis de ikke hadde blitt bevilget så store penger hadde de ikke hatt råd til narkotika. Noen ville da blitt tvunget til å slutte, fått seg en jobb mens andre hadde begynt å stjele eller annen kriminell virksomhet for å finansiere missbruke sitt. Disse skulle vi da tatt og straffet.

 

Jeg tror også at hvis politiet begynte å raide videregående skoler og kansje ungdomskoler og straffet allt funn med bøter og rulleblad så vill det skremt mange fra å begynne/prøve. Involvert foreldre ved brukere under 18 år. Ikke gøy å ha krimminelt rulleblad i en alder av 16-18. Da er det mange gode jobber du aldri kan få. tror det kan skremme noen fra å prøve/begynne jeg.

 

Alt i alt mener jeg litt hardere tak fra myndighetens side, litt mer autoritære metoder og en anen fokus i kampanjene kunne hjulpet.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Ceburger her drar du opp ganske mange myter som ligger nært og kjært narkotikaproblematikken. Siden de er så mange skal jeg ikke gå så alt for mye inn på de.

 

Problemet er ikke at vi har en vi-vet-ikke-hva-vi-vill-politikk, men at vi har en hva-kan-vi-gjøre-politikk. Et krav for å være medlem av FN er at man aksepterer FNs narkotikakommisjon. Denne kommisjonen setter store begrensninger på norge kan gjøre med narkotikaproblematikken sin.

 

Så over til det å straffe brukerne. Det har gjentatte ganger blitt påvist at det ikke hjelper, verken brukerne eller til å redusere antall brukere. Når man først er avhengig så er man avhengig. Det man trenger da for å bli rein er da hjelp, ikke straff. Dette burde egentlig være selvinnlysende.

 

Å kutte det økonomiske støtteapperatet til narkomane er også en dårlig ide. De slutter ikke å bruke bare pga. at de ikke har råd, da ender de opp med å stjele/tigge for å støtte forbruket. Jeg synes da at det blir feil å straffe de for dette. Fra brukernes perspektiv er stoffet like viktig, om ikke viktigere, enn mat. Det blir dermed å straffe en mann som stjeler mat for å kunne overleve.

 

Man må ha i tankene at 80% av all kriminalitet (ikke ta tallet for gitt, men det er høyt) er narkotikarelatert. Da tjener det samfunnet mest å bare gi heroinet, gratis, til de som trenger det.

 

Alt dette, samt mye mer, finner mer detaljert beskrevet i den generelle Legaliseringstråden.

Lenke til kommentar
Det jeg mener om at Norge kjører en " vi vet ikke hva vi vil politikk" er at vi på den ene siden har definert det ulovlig, og besittelse av narkotiske stoffer er innkludert i straffeloven. Men vi gjør heller ingenting for å håndheve det hos mannen på gaten. greit nok at vi straffer folk som smugler det eller dyrker det når vi finner de. Men politiet kunne lett straffet mange av de som går rundt med narkotika på Karl Johan!

Nå er det ikke bare i Oslo folk bruker ulovlige rusmidler, men over hele norge. Og folk over hele norge blir stoppet av politiet og bøtelagt helt ned til minste 0,1gram som også er alt for lite å bli ruset på...

Politiet går ikke bare etter bakmennene, men også brukerne.

 

 

 

Problemet er ikke at vi har en vi-vet-ikke-hva-vi-vill-politikk, men at vi har en hva-kan-vi-gjøre-politikk. Et krav for å være medlem av FN er at man aksepterer FNs narkotikakommisjon. Denne kommisjonen setter store begrensninger på norge kan gjøre med narkotikaproblematikken sin.

Såvidt jeg vet er Nederland medlem av FN, der er det helt lovlig å kjøpe de fleste(?) rusmidler.

Lenke til kommentar
Problemet er ikke at vi har en vi-vet-ikke-hva-vi-vill-politikk, men at vi har en hva-kan-vi-gjøre-politikk. Et krav for å være medlem av FN er at man aksepterer FNs narkotikakommisjon. Denne kommisjonen setter store begrensninger på norge kan gjøre med narkotikaproblematikken sin.

Såvidt jeg vet er Nederland medlem av FN, der er det helt lovlig å kjøpe de fleste(?) rusmidler.

 

Bare cannabis. De har heller ikke legalisert det, de har bare avkriminalisert det. Dvs. at de straffer bare ikke de som driver med det. I tillegg er de ikke helt på god fot med FN på akkurat dette området.

Lenke til kommentar
Problemet er ikke at vi har en vi-vet-ikke-hva-vi-vill-politikk, men at vi har en hva-kan-vi-gjøre-politikk. Et krav for å være medlem av FN er at man aksepterer FNs narkotikakommisjon. Denne kommisjonen setter store begrensninger på norge kan gjøre med narkotikaproblematikken sin.

Såvidt jeg vet er Nederland medlem av FN, der er det helt lovlig å kjøpe de fleste(?) rusmidler.

 

Bare cannabis. De har heller ikke legalisert det, de har bare avkriminalisert det. Dvs. at de straffer bare ikke de som driver med det. I tillegg er de ikke helt på god fot med FN på akkurat dette området.

Men de er fremdeles medlem i FN.

Lenke til kommentar
Problemet er ikke at vi har en vi-vet-ikke-hva-vi-vill-politikk, men at vi har en hva-kan-vi-gjøre-politikk. Et krav for å være medlem av FN er at man aksepterer FNs narkotikakommisjon. Denne kommisjonen setter store begrensninger på norge kan gjøre med narkotikaproblematikken sin.

Såvidt jeg vet er Nederland medlem av FN, der er det helt lovlig å kjøpe de fleste(?) rusmidler.

 

Bare cannabis. De har heller ikke legalisert det, de har bare avkriminalisert det. Dvs. at de straffer bare ikke de som driver med det. I tillegg er de ikke helt på god fot med FN på akkurat dette området.

Men de er fremdeles medlem i FN.

 

Poenget mitt er at de bruker et smutthull, og da bare på ett av de 100(?) stoffene på narkotikalisten.

Lenke til kommentar
Det jeg mener om at Norge kjører en " vi vet ikke hva vi vil politikk" er at vi på den ene siden har definert det ulovlig, og besittelse av narkotiske stoffer er innkludert i straffeloven. Men vi gjør heller ingenting for å håndheve det hos mannen på gaten. greit nok at vi straffer folk som smugler det eller dyrker det når vi finner de. Men politiet kunne lett straffet mange av de som går rundt med narkotika på Karl Johan!

 

Nå er det ikke bare i Oslo folk bruker ulovlige rusmidler, men over hele norge. Og folk over hele norge blir stoppet av politiet og bøtelagt helt ned til minste 0,1gram som også er alt for lite å bli ruset på...

Politiet går ikke bare etter bakmennene, men også brukerne.

 

 

Karl johan var bare et eksempel, poenget er at det er mange narkomane fult synlig for resten av landet ruser seg, fra Karl Johan i Oslo til nygårsparken i Bergen og sikkert mange andre steder og fult synlige, men der er merkelig nok politiet aldri.

 

Ceburger her drar du opp ganske mange myter som ligger nært og kjært narkotikaproblematikken. Siden de er så mange skal jeg ikke gå så alt for mye inn på de.

 

Så over til det å straffe brukerne. Det har gjentatte ganger blitt påvist at det ikke hjelper, verken brukerne eller til å redusere antall brukere. Når man først er avhengig så er man avhengig. Det man trenger da for å bli rein er da hjelp, ikke straff. Dette burde egentlig være selvinnlysende.

 

Å kutte det økonomiske støtteapperatet til narkomane er også en dårlig ide. De slutter ikke å bruke bare pga. at de ikke har råd, da ender de opp med å stjele/tigge for å støtte forbruket. Jeg synes da at det blir feil å straffe de for dette. Fra brukernes perspektiv er stoffet like viktig, om ikke viktigere, enn mat. Det blir dermed å straffe en mann som stjeler mat for å kunne overleve.

 

Man må ha i tankene at 80% av all kriminalitet (ikke ta tallet for gitt, men det er høyt) er narkotikarelatert. Da tjener det samfunnet mest å bare gi heroinet, gratis, til de som trenger det.

 

Alt dette, samt mye mer, finner mer detaljert beskrevet i den generelle Legaliseringstråden.

 

Jeg er da ikke en ekspert på innen fagommeråde og alle tingene jeg sier er mine meninger og teorier. Jeg påstår ikke at det jeg sier er entydig korrekt, men det er da det jeg tror. Det som på en anen side er korrekt er at dagens metoder ikke er særlig effektive med tanke på at til ett så rikt land med relativ liten fattigdom og gode velferds tilbud, så er fremdeles narkotika et problem.

 

Jeg har da aldri vært avhengig av et narkotisk stoff så jeg kan vel egentlig ikke si at det er sånn, men jeg ser ikke hvordan "å kunne stjele mat for å kunne overleve" på noen som helst måte kan være ekvivalent med "å stjele for å finansiere narkotika missbruk". Dessuten et der etter min mening feil å stjele uansett. Vertfall i Norge der det ikke er nødvendig å stjele for å overleve.

 

Når det gjelder staffingen jeg snakket om så er ikke det først og fremst for at det får folk til å slutte, men for å skremme folk fra å begynne. Det er mye viktigere at politiet raider videregående skoler, ungdomskoler o.l. gir noen saftige bøter som konsumerer noen gode tusen lapper i tillegg til en svart flekk på rullebladet og notert i politiets registre, samt innvolvere foreldre for tilfeller under 18. Som nevnt i tidligere tråd og i denne , så vil jeg understreke at straffingen er ikke for å "helbrede" de som allerede er avhengig, men for å skremme mulige nybegynnere.

 

tanken på at skattebetalerne skal betale heroin til narkomane er uaktuell for min del. Ser ikke hvordan det kan være bra for samfunnet. Har ikke noe mer å si om det.

Lenke til kommentar

Man må ihvertfall slutte å rope "halleluja vi skal frelse deg, kom og bli rein sammen med Gud" etter narkisene, det hjelper ganske lite. Dessuten burdte man gå fysisk ut på gatene og prate med de narkomane "rekk opp hånda de som vil ha hjelp"

 

Nytter ikke å arrestere eller straffe dem, de har jo like mye lyst på ett skudd for det vel! :blink: Her må man kun være fokusert på avrusning og rehabilitering.. Pluss ett godt stabilt støttesystem rundt de som har klart seg gjennom avrusninga.. skaffe dem ett nytt nettverk og fjerne dem fra det gamle giftige miljøet.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Når det gjelder staffingen jeg snakket om så er ikke det først og fremst for at det får folk til å slutte, men for å skremme folk fra å begynne. Det er mye viktigere at politiet raider videregående skoler, ungdomskoler o.l. gir noen saftige bøter som konsumerer noen gode tusen lapper i tillegg til en svart flekk på rullebladet og notert i politiets registre, samt innvolvere foreldre for tilfeller under 18. Som nevnt i tidligere tråd og i denne , så vil jeg understreke at straffingen er ikke for å "helbrede" de som allerede er avhengig, men for å skremme mulige nybegynnere.

 

tanken på at skattebetalerne skal betale heroin til narkomane er uaktuell for min del. Ser ikke hvordan det kan være bra for samfunnet. Har ikke noe mer å si om det.

Hva er det egentlig de som bruker et ulovlig rusmiddel gjør gæli? bortsett fra at det er ulovlig?

De skader ingen. Hva er det som er så ille at en fyrer seg en joint?

 

Du vil fortsette forbudet, men forbudet fungerer jo ikke. Folk vil alltid ha et behov for å ruse seg, og da vil det alltid være noen som ruser seg.

Det er også utrolig mange rusmidler, menge av de er veldig farlige og utrolig avhengighetskapendes, mens andre er helt på andre siden av skalaen.

 

 

Det har også vist seg at i de landene der man gir heroin til de heroinavhengige, vil de få en bedre livsstil, da de slipper å tigge etter penger til mat og heroin. og også få utblandet heroin.

Rekrutteringen har også vist seg å synge betraktelig hvis man innfører en slik ordning.

Lenke til kommentar
Så det er rettferdig at vi som ikke er avhengig av narkotiske stoffer finansierer de som er?

Kommer vel helt ann på hvordan man ser det...

Finnes det noen bedre alternativer? Forbudet fungerer jo ikke, flere og flere blir avhengige.

Når du har blitt avhengig av Heroin, er det ikke bare bare å slutte. Det er som en sykdom, der man gir ut heroin til de avhengige. Det har da vist seg at rekruteringen til heroin blir kraftig redusert, og de trengende vil være en utdøende rase, og til slutt vil det nok bare være et fåtall heroin avhengige igjen. Vi kan nok aldri regne med at ingen ruser seg.

Mange heroinavhengige får også i dag medisiner sponset av oss/staten. Men den ordningen fungerer tydelighvis ikke bra nok.

 

Kutter jeg av meg armen min med vilje, får jeg gratis hjelp hos sykehus og lege, og får den hjelpen jeg trenger på skattebetalernes penger.

Er det rettferdig? Velferdsstaten Norge er fullt av slikt.

Lenke til kommentar
Når det gjelder staffingen jeg snakket om så er ikke det først og fremst for at det får folk til å slutte, men for å skremme folk fra å begynne. Det er mye viktigere at politiet raider videregående skoler, ungdomskoler o.l. gir noen saftige bøter som konsumerer noen gode tusen lapper i tillegg til en svart flekk på rullebladet og notert i politiets registre, samt innvolvere foreldre for tilfeller under 18. Som nevnt i tidligere tråd og i denne , så vil jeg understreke at straffingen er ikke for å "helbrede" de som allerede er avhengig, men for å skremme mulige nybegynnere.

 

tanken på at skattebetalerne skal betale heroin til narkomane er uaktuell for min del. Ser ikke hvordan det kan være bra for samfunnet. Har ikke noe mer å si om det.

Hva er det egentlig de som bruker et ulovlig rusmiddel gjør gæli? bortsett fra at det er ulovlig?

De skader ingen. Hva er det som er så ille at en fyrer seg en joint?

 

Du vil fortsette forbudet, men forbudet fungerer jo ikke. Folk vil alltid ha et behov for å ruse seg, og da vil det alltid være noen som ruser seg.

Det er også utrolig mange rusmidler, menge av de er veldig farlige og utrolig avhengighetskapendes, mens andre er helt på andre siden av skalaen.

 

 

Nei de skader ingen eller gjør ikke noe "gale" sånn sett. Selv nyter jeg alkohol. Selv om definisjonen sier det så tar ikke jeg med Cannabis under "narkotika". Det er ikke at narkomane ruser seg som jeg ser på som problemet. Det er mer at de ikke jobber eller gjør noe fornuftig for samfunnet, bare koster oss penger. Da er det først og fremst tyngre stoffer en Cannabis som reduserer folk til noe som ikke kan brukes i arbeidslivet.

 

Og nei velferds staten Norge er ikke rettferdig. Syntes det blir drøyt at de som ikke er avhengige og faktisk jobber skal finansiere stoff misbruk hos folk som kansje aldri har gjort en dags arbeid i hele sitt liv.

Lenke til kommentar
Nei de skader ingen eller gjør ikke noe "gale" sånn sett. Selv nyter jeg alkohol. Selv om definisjonen sier det så tar ikke jeg med Cannabis under "narkotika". Det er ikke at narkomane ruser seg som jeg ser på som problemet. Det er mer at de ikke jobber eller gjør noe fornuftig for samfunnet, bare koster oss penger. Da er det først og fremst tyngre stoffer en Cannabis som reduserer folk til noe som ikke kan brukes i arbeidslivet.

Du må huske på at det er flere enn de som ser ut som narkomane som er narkomane. Det finnes mange som går i dress og jobber mye som er avhengige av kokain og heroin. Forskjellen på disse i dress, og lasaronene, er at han i dress har råd til å leve et ordentlig liv, og ikke bruke alt han har av energi på å skaffe penger ved tigging.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...