Gå til innhold

Når skal det norske flagget moderniseres?


Anbefalte innlegg

I den nå stengte tråden om en facebookgruppe som etter sigende vil forandre det norske flagget, underholder denne gruppen seg selv ved å - slik jeg oppfatter det - satirisk foreslå nye alternativer til norsk flagg, på bakrgrunn av at det kristne motivet fornærmer andre religiøse minoriteter.

 

Satirisk eller ei, ideen er langt i fra ny, og jeg forventer at det norske flagget kommer til å sekulariseres i tråd med resten av samfunnet en eller annen gang i framtiden. Og det er vel verdt en diskusjon?

 

Et av svarene i den andre tråden jeg bet meg merke i, var dette:

 

Kjenner at vikingblodet bruser når en leser dette.

 

Kristenmannsblodet, mener du vel?

Er dette en utbredt misforståelse, at dagens norske flagg på noen måte henspiller på vikingarven?

 

Vi har ikke lenger noe behov for å bekrefte at vi alle er fromme lutheranere ved å klistre opp kors overalt, heller ikke på flagget. Flagget skal symbolisere en nasjon, ikke en religion. Til tross for pratet om en bred folkekirke fra Trond Giske, er det et tragisk paradoks at disse to tingene fremdeles i praksis er forent ved statskirken i et utviklet land som Norge, da det plasserer oss i selskap med demokratiske høyborger som f.eks. Iran. De fleste har vel for lengst erkjent at med Ap og Sp i regjering, så vil enhver prosess for å permanent skille stat og kirke, alltid være utsatt for trenering.

 

Å modernisere flagget vil være et steg i riktig retning, selv om jeg tviler på at det kommer i orden før statskirken er avviklet.

Jeg spør: Trenger vi konstante påminnelser om de mørke århundrende med kirkevelde i form av et kors som pryder flagget? Er det ikke, på denne siden av år 2000, på tide å følge etter resten av verden?

Danskene var først med å innføre det nordiske korset - la oss være de første til å avskaffe det.

 

Rask photoshopping på grunn av den andre tråden:

 

post-68407-1210792210_thumb.png

post-68407-1210792238_thumb.png

 

Alt som skal til, er å flytte de vertikale linjene litt til høyre. Om man vil bringe tilbake igjen løven, er vel mer en smakssak. Jeg synes den hører hjemme der.

 

Ville noen ha grått seg i søvn dersom det norske flagget hadde et design i denne retningen? Jeg ville ha heist det uten å nøle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det norske flaget er ikke, og har aldri vært ett kristent symbol for meg.

Er veldig sikker på at det er ekstremt mange nordmenn som er enig med meg.

 

At det er en form i flagget som er lik formen til ett kors gjør da ingenting? Du kutter vel av deg armene også fordi du ligner på ett kors når du strekker de ut?

 

Det norske flagg er ikke symbol på religion, men vårt land.

Hva slags former som er på det driter jeg i, da ikke flagget bestemmer hvilke religion innbyggerne har.

Lenke til kommentar

Bryr meg lite om flaggets form og farge, jeg kommer ikke til å veive med det læll. Men om jeg skal prøve å være litt objektiv så ville en kombinasjon av EU-flagget og Stars & Stripes vært mest passende, siden landet er kjøpt, solgt og betalt for for lenge siden.

Lenke til kommentar

Hvorfor modernisere? Dette symbolet har med nasjonalfølelsen å gjøre. Skal vi gjøre noe så bør vi ta frem noe gammelt vi har brukt før. Alle som lever i dag ser dette som det norske flagget. Dessuten påminnes vi ikke om de grusomme tidene da kriken rådet her i landet bare ved å se på flagget. Om du gjør det, er du en person som legger litt for mye i småting.

 

Dessuten er det sjelden det norske flagget henger nedover slik at det ser ut som et kors. Så denne påminnelsen om fæle tider blir enda mer vag.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Det er da fortsatt et kors i de photoshoppa flaggene dine?

 

Egentlig har jeg ikke lyst til å ha løven i flagget, jeg vil at flagget skal være et enkelt symbol uten for mye detaljer og fiksfakserier. Tenk på alle de ulike sammenhengene hvor flagget vises, noen ganger er det ikke mer enn en bitteliten punktgrafikk med en håndfull piksler. Da er det viktig at flagget er like fint og lett gjenkjennelig. Slik er det i dag.

 

Men ellers er jeg egentlig mest enig med Dux ducis, for folk flest har det lite å si fra eller til hvordan korset plasseres i flagget. Det viktigste er at vi faktisk kvitter oss med statskirken, ikke at vi kvitter oss med det vage symbolet i flagget.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg liker flagget som det er. Ser lite poeng i å endre det, bare fordi det symboliserer kristendommen i landet vårt.

 

Mener dere virkelig at vi skal bytte det ut, bare på grunnlag av "konstante påminnelser om de mørke århundrende med kirkevelde i form av et kors som pryder flagget"? Skal vi undergrave historien vår, eller være stolte av flagget vi har hatt i tykt og tynt gjennom flertallige århundrer?

Lenke til kommentar

Jeg er en agnostiker, men den dagen korset blir fjerna fra flagget vil være den samme dagen Jens Stoltenberg starter på sin 2 ukers "ferie" ved Akershus sykehus.

 

Minioritetene kan dra langt fankenrevold, hva er det neste vi skal gjøre for å oppfylle ønskene til våres kjære innvandrere? Stopper det den dagen slottet ligner Taj Mahal og kongen heter Muhammed?

 

Det forbanna korset skal være stemple på korset, og det er fordi vi skal stå _fast_ som en nasjon, og ikke vike for en forbanna dritt.

 

Jeg spør: Trenger vi konstante påminnelser om de mørke århundrende med kirkevelde i form av et kors som pryder flagget?

 

Nå kommer du vel til å bli veldig skuffet, men uten en sterk religion så hadde Norge vært et U-land idag. I gamle dager så var det noe som bandt folket sammen, uansett hvor de kom fra i landet, og dette var religionen. Vi bør da også respektere de positive sidene ved korset.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...