Gå til innhold

Intels Nehalem-serie. Informasjonstråd (OC/Benchmarks kan også postes når den tid kommer)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenkte det hadde vært lurt med en informasjontråd for den kommende Nehalem serien til Intel og hvordan teknologien fungerer. :)

Generellt om teknologien (Wikipedia.org):

Nehalem (Wikipedia.org)

Nehalem (Intel.com)

Litt sladder:

HW.no (Nehalem vist frem)

HW.no (Nehalem først for spillere)

Det er det jeg kan komme opp med av "troverdig" informasjon om den kommende teknologien. Har dere noen innspill? Diskuter teknologien generellt og kom med informasjon så skal jeg oppdatere første-post. :)

Tråden kan også brukes til å poste benchmarks/OC når den tid kommer. :)

Mvh LockBreaker :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er litt synd, egentlig, for om ikke AMD leverer nå, og Intel gjør det de har gjort de siste tre årene nesten, så ser det ganske mørkt ut for AMD.

AMD med sin HyperTransport i sin tid sammen med arkitekturen var jo en STOR forskjell fra alt som var, så om Intel klaffer så blir det jo som å slippe en H-bombe over Sunnyvale :( Er Intel-mann, men no competition, no prices.

For øvrig så er det jo mye spennende tall vi har sett fra Sun, om det var korrekte tall da. Vi får sjå, vi får sjå, gutar ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bilder av Nehalem

Jeg flyttet et par innlegg om Nehalem hit fra 45nm-tråden som stort sett omhandler Penryn-generasjonen.

VR-zone: Intel Bloomfield On X58 Board Benchmarkedbloomfieldx58.jpg

Another interesting hunt over at Computex is definitely the Intel Nehalem and we managed to get our hands on a 2.66GHz Bloomfield running on a X58 Tylersburg board. Its 3DMark Vantage CPU score is pretty remarkable at 16334 which is about 45% faster than a similarly clocked Yorkfield.

Litt mer info om Tylersburg-brikkesettet som skal hete X58.

Tylersburg%20system%201.pngTylersburg%20system%2012.pngTylersburg%20system%2013.pngTylersburg%20system%2014.png

Legg merke til hvordan siste DIMM på hver minnekanal er halvveis visket ut. Det betyr trolig enten at det er tvilsomt om den får støtte for 3 DIMM per kanal eller at de må klokkes betydelig ned for å få det til. Egentlig synes jeg det høres svært bra ut med bare 2 DIMM per kanal og hadde forventet 1 per kanal ved full hastighet og 2 per kanal ved redusert hastighet.

Lenke til kommentar

Det der så meget bra ut. :)

Omtrent 45% raskere enn Yorkfield på lignende hastighet. Ikke værst. :)

Det med DIMM har jeg veldig lite greie på, så jeg klarer ikke kommentere det. Ikke annet en at det høres bra ut. :p

Du vet ikke tilfeldigvis noe nytt om lanseringen av Nehalem Simen1? Fortsatt Q1 2009? :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe nytt om lanseringstidspunktet. Så det virker som 4. kvartal 2008 fortsatt gjelder for de første ekstrem-versjonene (slik Core 2 Quad QX9650 ble lansert i 4. kvartal 2007) Middels modeller (prisklasse 2000-5000 kr) blir trolig lansert 1. kvartal 2009. Ennå lavere modeller i prisklassen 1000-2000 kr blir sikkert lansert i 2. kvartal 2009.

Lenke til kommentar

Merkelig at de bruker 4 minneporter når det er 3 minnekanaler. Det må jo bety at en av kanalene kan ha to moduler. Det vil igjen bety lavere minnehastigheter. Jeg tror det med 4 minneporter er en særegenhet som vil forsvinne etter hvert og erstattes av 3 minneporter på vanlige hovedkort og 6 på DP serverhovedkort.

Lenke til kommentar
Bare ett spørsmål, hvorfor har alle disse nye hovedkortene PCI slotter? Skulle ikke de fases ut snart, eller ,å vi slite med de, som vi gjorde med ISA?

De fases sakte men sikkert ut. Antall PCI-porter har sunket fra 5 til 2-3 og nå snart til 1 i løpet av få år. Grunnen til at det reduseres jevnt er for å sikre bakoverkompatibilitet samtidig som utvalget av PCIe-kort øker. Jeg synes tempoet på nedtrappingen har vært passelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...