LockBreaker Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Hei. Jeg tenkte det hadde vært lurt med en informasjontråd for den kommende Nehalem serien til Intel og hvordan teknologien fungerer. Generellt om teknologien (Wikipedia.org): Nehalem (Wikipedia.org) Nehalem (Intel.com) Litt sladder: HW.no (Nehalem vist frem) HW.no (Nehalem først for spillere) Det er det jeg kan komme opp med av "troverdig" informasjon om den kommende teknologien. Har dere noen innspill? Diskuter teknologien generellt og kom med informasjon så skal jeg oppdatere første-post. Tråden kan også brukes til å poste benchmarks/OC når den tid kommer. Mvh LockBreaker Endret 12. mai 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Synes det er litt synd, egentlig, for om ikke AMD leverer nå, og Intel gjør det de har gjort de siste tre årene nesten, så ser det ganske mørkt ut for AMD. AMD med sin HyperTransport i sin tid sammen med arkitekturen var jo en STOR forskjell fra alt som var, så om Intel klaffer så blir det jo som å slippe en H-bombe over Sunnyvale Er Intel-mann, men no competition, no prices. For øvrig så er det jo mye spennende tall vi har sett fra Sun, om det var korrekte tall da. Vi får sjå, vi får sjå, gutar Lenke til kommentar
T-2000 Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ser ut som om Nehalem ikke kommer for fullt før i Q4 2009. http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...91&Itemid=1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Ser ut som om Nehalem ikke kommer for fullt før i Q4 2009. det er lenge til det.... ny maskin da, passer fint med nvidia sin 18 måneders syklus da. krever vel helt nye hovedkort dette?? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 (endret) Ja, man må nok ha LGA1366 socket regner jeg med... Men jeg tror at det ikke stemmer helt da Intel selv har sagt at de slipper mainstream i Q1 2009 Endret 20. mai 2008 av jimmydanny Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Æsj også. Der røk planene om Nehalem på ny PCen. Gidder ikke å vente til Q4 2009 for å kjøpe en PC som egentlig skal kjøpes nå til høsten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Nehalem CPU-Z sniktitt: http://xtreview.com/addcomment-id-5389-vie...-benchmark.html "According to our associates, this 45% higher than system on base of yorkfield processor with identical frequency." Endret 3. juni 2008 av Slettet-ORYwP89mk3 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Vel så interessant info fra denne screendump (hvis den er ekte da) er. - VCore 0.856 - Multiplier på 20 - Bus speed 133MHz Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Bilder av Nehalem Jeg flyttet et par innlegg om Nehalem hit fra 45nm-tråden som stort sett omhandler Penryn-generasjonen. VR-zone: Intel Bloomfield On X58 Board Benchmarked Another interesting hunt over at Computex is definitely the Intel Nehalem and we managed to get our hands on a 2.66GHz Bloomfield running on a X58 Tylersburg board. Its 3DMark Vantage CPU score is pretty remarkable at 16334 which is about 45% faster than a similarly clocked Yorkfield. Litt mer info om Tylersburg-brikkesettet som skal hete X58. Legg merke til hvordan siste DIMM på hver minnekanal er halvveis visket ut. Det betyr trolig enten at det er tvilsomt om den får støtte for 3 DIMM per kanal eller at de må klokkes betydelig ned for å få det til. Egentlig synes jeg det høres svært bra ut med bare 2 DIMM per kanal og hadde forventet 1 per kanal ved full hastighet og 2 per kanal ved redusert hastighet. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2008 Det der så meget bra ut. Omtrent 45% raskere enn Yorkfield på lignende hastighet. Ikke værst. Det med DIMM har jeg veldig lite greie på, så jeg klarer ikke kommentere det. Ikke annet en at det høres bra ut. Du vet ikke tilfeldigvis noe nytt om lanseringen av Nehalem Simen1? Fortsatt Q1 2009? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Jeg vet ikke noe nytt om lanseringstidspunktet. Så det virker som 4. kvartal 2008 fortsatt gjelder for de første ekstrem-versjonene (slik Core 2 Quad QX9650 ble lansert i 4. kvartal 2007) Middels modeller (prisklasse 2000-5000 kr) blir trolig lansert 1. kvartal 2009. Ennå lavere modeller i prisklassen 1000-2000 kr blir sikkert lansert i 2. kvartal 2009. Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Kommende Nehalem hovedkort Fungerende Nehalem system Endret 3. juni 2008 av Håkki Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 er det bare jeg som synes det er så rått med ramslottene over CPUen? Blir jo realitet med integrert minnekontroller Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Merkelig at de bruker 4 minneporter når det er 3 minnekanaler. Det må jo bety at en av kanalene kan ha to moduler. Det vil igjen bety lavere minnehastigheter. Jeg tror det med 4 minneporter er en særegenhet som vil forsvinne etter hvert og erstattes av 3 minneporter på vanlige hovedkort og 6 på DP serverhovedkort. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Ser ut som man kan skru av cpu-feste annordningen. Knall for de som vil bruke egen kjøler, evt isolere bedre. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Bare ett spørsmål, hvorfor har alle disse nye hovedkortene PCI slotter? Skulle ikke de fases ut snart, eller ,å vi slite med de, som vi gjorde med ISA? Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 http://www.vr-zone.com/articles/Intel_Bloo...arked/5825.html Dog bare 3D Mark Vantage CPU score. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Bare ett spørsmål, hvorfor har alle disse nye hovedkortene PCI slotter? Skulle ikke de fases ut snart, eller ,å vi slite med de, som vi gjorde med ISA? De fases sakte men sikkert ut. Antall PCI-porter har sunket fra 5 til 2-3 og nå snart til 1 i løpet av få år. Grunnen til at det reduseres jevnt er for å sikre bakoverkompatibilitet samtidig som utvalget av PCIe-kort øker. Jeg synes tempoet på nedtrappingen har vært passelig. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 4. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2008 Hvordan er utvalget av PCI-E baserte lydkort? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Det er bare å sjekke prisguiden. Ganske sparsommelig ennå ser det ut til. Ergo en god grunn for å ha minst én PCI-slot på hovedkortene fortsatt. På den andre siden så fremprovoserer få PCI-sloter flere PCIe lydkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå