Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rare smerter i venstre brystregion (ved hjertet) i perioder

BorN

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kortfattet

Har i perioder vondt på venstresida av brystet ved utpust og innpust. Har skjedd 4-5 ganger i løpet av to uker. Når jeg får vondt går de største smertene over etter maksimum en halvtime. Etter en halvtime har jeg ikke smerter, men jeg jeg kan kjenne at det er noe som ikke er normalt inni der. Jeg må ta det med ro da jeg har vondt :)

Flere opplysninger

Har de siste to ukene i flere tidsrom hatt vondt på venstresiden av brystet, spesielt når jeg har puster lange inn- eller utpust. Dette går over relativt fort, etter en halvtime med smerter går det gjerne over. Smertene er ikke veldig store hvis jeg tar det med ro og puster normalt, men de store nok til at jeg må konsentrere meg om å puste riktig, så jeg ikke får vondt.

Men det oppstår store smerter hvis jeg prøver å tømme lungene for luft (ved å puste helt ut). Da fikk jeg så store smerter at jeg måtte sette meg ned på nærmeste stol og prøve å få pusten rolig igjen. Som sagt med andre ord så kan jeg ikke drive fysisk aktivitet under tidsrommene med smerter, jeg må ta det med ro.

Hvordan smertene kommer kan beskrives på samme måte som at hvis jeg puster langt nok ut etter å ha jogget ute i kaldt vær (gjerne uten skjerf). Etter en slik joggetur hender det ofte at jeg hoster hvis jeg puster for langt inn eller ut. Dette har sikkert noe med at halsen/lungene har blitt utsatt for kulde litt for lenge, og jeg anser dette som normalt. Smertene i venstresida som jeg beskriver i denne tråden er lik ved at de også kan oppstå ved lange inn- og utpust. Her får jeg vondt inni kroppen, i stedet for at jeg begynner å hoste.

Noen som vet hva dette kan skyldes? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du muligens kan ha begynnerstadiet av pneumathorax (pneumatoraks på norsk).

Pneumathorax vil si en punkering av en av lungene (høyre eller venstre). Punkteringen kan være spontan (kan altså skje av seg selv, uten noen spesiell grunn) eller pga. skade.

Når man får et lite hull i lungen, så vil luft begynne å sive inn mellom lungen og brystveggen, slik at lungen til slutt vil så liten plass at den kollapser.

lungekollaps, pneumotoraks, med., luft i lungesekken, dvs. mellom hinnen som kler brystveggen, og hinnen som omgir lungene. Luften hindrer lungen i å utvide seg når pusten trekkes inn. Kan opptre ved skader og iblant uten kjent årsak

Merk: du bør være spesiellt oppmerksom på dette dersom du er høy og tynn, siden dette er spesiellt vanlig blant høye og tynne menn.

Symptomer: *brystsmerter, spesiellt på dyp -inn og utpust. *kortpustethet

Anbefaler at du tar kontakt med lege, siden pusteproblemer ikke er til å spøke med. Hvis lungen ikke har begynt å kollapse ennå, så kan det være vanskelig å påvise pneumatoraks skikkelig, siden det er vanlig å oppdage først ved rønken av lungene.

Selv om du bør ta dette alvorlig, så er det ikke grunn til panikk (forutsatt at det faktisk er pneumatoraks). Det er ekstremt usannsynlig å oppleve kollaps på begge lunger, og derfor kan man selvfølgelig puste forholdsvis greit med den resterende lungen.

Behandlingsmetode er å drenere ut blokkasjen via et lite kirurgisk inngrep. Evt, lage arrvev på lungeveggen for å få lungen til å gro skikkelig sammen dersom punkteringen ikke gror sammen av seg selv igjen.

Se også: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=509944

Lenke til kommentar
Høres ut som du muligens kan ha begynnerstadiet av pneumathorax (pneumatoraks på norsk). [...]

Takk for det utfyllende innlegget ditt, men jeg er nå heller usikker på om det er så galt som du beskriver. Derfor spesifiserer jeg mer, for at du og andre forhåpentligvis får et større innblikk i hva jeg erfarer :)

Spesifisering og mer forklaring

[...]

Har i perioder vondt på venstresida av brystet ved utpust og innpust. Har skjedd 4-5 ganger i løpet av to uker. Når jeg får vondt går de største smertene over etter maksimum en halvtime. [...]

Etter å ha lest gjennom det, kan det høres mer dramatisk ut enn det det er. Det går over etter maksimum en halvtime. Faktisk var det bare én gang det foregikk så lenge. Jeg var i tillegg aktiv (jeg var ute og gikk). De tre andre gangene gikk det over etter anslagsvis 10 til 15 minutter.

[...] Etter en halvtime har jeg ikke smerter, men jeg jeg kan kjenne at det er noe som ikke er normalt inni der. Jeg må ta det med ro da jeg har vondt. [...]

"noe som ikke er normalt inni der" var en annen måte å si at jeg følte smerter enda. Etter smertene ved lange inn- og utpust er borte, kan jeg fortsatt kjenne en bitteliten smerte som er der enda. Den er stor nok til at jeg klarer å kjenne akkurat i kroppen hvor jeg (tror jeg) har vondt. Nå er jeg ikke sikker om jeg kjenner riktig, eller om det i det hele tatt er relevant, men smerten kommer i dette øyeblikk fra 4-6 cm inn i kroppen, fra midten av venstre bryst.

Det er altså mulig det er noe med lungene å gjøre. Eller hjertet. Eller en muskel i nærheten. Eller fra en muskel en annen plass i kroppen som har nerven sin akkurat der? Det kan også være en muskel som har strekt seg.

Opplevd før

En annen viktig opplysning er at jeg har hatt disse smertene før også (før disse to ukene), men i varierende grad. For 6-7 måneder siden opplevde jeg det samme, men da var smertene mye mindre, og det skjedde bare én gang, og gikk over etter noen minutter.

For 4 år siden opplevde jeg plutselig å få vondt ved hjertet da jeg var ute og lekte. Jeg ble vel litt engstelig der og da, men da det gikk over tenkte jeg ikke noe mer over det.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg og får de av og til.

Ut fra det du har skrevet, leses de ut som kramper fra toraksmusklene.

Det er en "stingende" følser/smerter ved stor/dyp pust, ikke sant? Spesielt når du puster fort?

Symptomer som likner på Pneumothorax

Så lenge du ikke får noe "puste vansker" (i likhet som astma) ut av dette, eller cyanosis, så er det nok ufarlig.

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Ja, som Vaio sier, så kan kramper i toraksmusklene gi lignende symptomer. Isåfall kan en tur til en god fysioterapeut/kiropraktor hjelpe.

Hvis det viser seg å være penumatoraks og lungen kollapser, så kommer du uten tvil til å skjønne hva det er, nå som du er oppmerksom på det.

Lenke til kommentar
[...]Ut fra det du har skrevet, leses de ut som kramper fra toraksmusklene.

Det er en "stingende" følser/smerter ved stor/dyp pust, ikke sant? Spesielt når du puster fort?

Symptomer som likner på Pneumothorax

[...]

vaio ;)

Ja, som Vaio sier, så kan kramper i toraksmusklene gi lignende symptomer. Isåfall kan en tur til en god fysioterapeut/kiropraktor hjelpe.

Ja, stingende smerter ved spesielt rask, dyp pust beskriver det jeg opplever ganske bra!

Får trene opp denne muskelen på noen måte, eller som nevnt, gå til en fysioterapeut eller en kiropraktor hvis dette hjelper. Det er i alle fall veldig plagsomt når jeg plutselig får disse symptomene midt i daglige gjøremål, så det må vi få en slutt på.

Fikk ingen søkeresultater av "toraksmuskel" eller lignende, hva heter denne muskelen på engelsk, eller evt. latin?

Lenke til kommentar
Høres ut som du muligens kan ha begynnerstadiet av pneumathorax (pneumatoraks på norsk).

Hahaha

Snakk om worst case scenario. Og over 2 uker gitt. Bare hent legelisensen du.

Posten din er ikke av så sensitiv og alvorlig art og at du ønsker å unngå å få slike personopplysninger knyttet til din person. Hvorfor gjesteposter du bare for å kommentere en annens post? Du trenger ikke svare på denne posten, men heller tenke litt over hva som er grunnen til at dette forumet har nettopp gjesteposting.

Innlegget til brukeren er alvorlig, men Rata101 informerte om dette fordi h*n anslo at dette kunne være grunnen. Som fra midt ståsted er riktig fordi jeg nettopp var ute etter informasjon.

Lenke til kommentar

Det stemmer Manfred. Men, det du beskriver er en fullstendig kollapset lunge. Det kan ta tid før lungen kollapser, selv om det er en punktering. Da vil man oppleve at det gjør vondt på dype pust, selv om man kan puste forholdsvis greit. Hvertfall greiere enn man kan med bare en lunge. Av erfaring vet jeg at det kan være vanskelig å kjenne seg frem til nøyaktig hva som skjer i brystet. Det kan være vanskelig både å lokalisere og identifisere hva som er problemet kun ved å kjenne etter.

Forøvrig skal man ikke kimse av brystsmerter. Det kan være alvorlig. Derfor er det greit å være på den sikre siden. Jeg ville gått til legen og tatt en sjekk, inkludert EKG.

Edit: Jeg prøver ikke å hevde at det er helt sikkert at det er pneumatoraks. Jeg sier bare at symptomene stemmer. Det kan like gjerne være kramper i brystmusklene, slik Vaio påpekte. Eller det kan være noe annet. Derfor la jeg til linken i første post.

God bedring uansett... Håper det ordner seg.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Ved pneumathorax så hadde du vel også blitt veldig tungpustet, og følt at du ikke klarte å trekke pusten ordentlig, eller får nok luft.

Generelt sett er kroppen ganske flink til å si ifra selv når noe er galt :)

Tja, jeg blir vel ikke "tungpustet" automatisk, men får ikke pustet helt optimalt fordi jeg får vondt hvis jeg puster helt inn og ut. Det er aldri slik at jeg hiver etter pusten eller lignende, jeg puster helt normalt hvis jeg ikke spurter eller gjør annen relativt tung fysisk aktivitet.

Det stemmer Manfred. Men, det du beskriver er en fullstendig kollapset lunge. Det kan ta tid før lungen kollapser, selv om det er en punktering. Da vil man oppleve at det gjør vondt på dype pust, selv om man kan puste forholdsvis greit. Hvertfall greiere enn man kan med bare en lunge. Av erfaring vet jeg at det kan være vanskelig å kjenne seg frem til nøyaktig hva som skjer i brystet. Det kan være vanskelig både å lokalisere og identifisere hva som er problemet kun ved å kjenne etter.

Forøvrig skal man ikke kimse av brystsmerter. Det kan være alvorlig. Derfor er det greit å være på den sikre siden. Jeg ville gått til legen og tatt en sjekk, inkludert EKG.

Edit: Jeg prøver ikke å hevde at det er helt sikkert at det er pneumatoraks. Jeg sier bare at symptomene stemmer. Det kan like gjerne være kramper i brystmusklene, slik Vaio påpekte. Eller det kan være noe annet. Derfor la jeg til linken i første post.

God bedring uansett... Håper det ordner seg.

Takker. Jeg synes bare det er bra at du beskriver det du tror kan være årsaken utifra symptomene. Fortsett med det!

Hva heter denne muskelen det er snakk om får kramper her, toraksmuskelen?

Lenke til kommentar

Riktig så drastisk som pneumotorax ville jeg ikke tro at det er. Spontan pneumotorax er en ganske sjelden diagnose, du ville i tilfelle ha hatt andre symptomer i tillegg til det du har nå.

Jeg ville heller ha gjettet på et ikke helt uvanlig fenomen som unge gutter (særlig de med høyde over 185 cm), i viss grad kan rammes av. De fleste forveksler også symptomene med fordøyelseskramper i samband med trening.

Det forholder seg slik at lavt væskeinntak eller en infeksjon kan gjøre at slimhinnene i lungesekken "gnisser" mot hverandre, noe som gir den type symptomer du beskriver.

Nærmere forklart; brysthulen er kledd med en slimhinne, lungene er også kledd med slimhinne. Mellom disse 2 slimhinnene sirkulerer væske. En pneumotorax betyr at det blir hull på en av disse to slimhinnene slik at luft kommer inn i dette hullrommet med følge at lungen kollapser.

Når du puster utvides brystkassen, siden det er vakuum mellom slimhinnene utvides også lungene slik at luft suges inn. Muskulaturen som styrer dette er intercostalmusklene, diafragma og toraxmusklene generelt. En brist i denne muskulaturen kan gi smerter du beskriver.

Men det er enkelt å teste om min teori holder. Neste gang du opplever smerter, strekk armene opp, gjerne heng i armene fra et eller annet. Sug inn luft og hold pusten så lenge du orker. Gjør dette 3 ganger, er smertene over da eller at du opplever drastisk bedring, vet du hva det er.

Behandling: Ingen, det vokser bort av seg selv, bare sørg for å være tilstrekklig hydrert før du trener.

Lenke til kommentar
Hvilke andre muskler har du i tankene da? =)

Toraksmuskelene.. har jeg på tanken

Grunnen til at jeg spør er jo fordi at det så vidt jeg vet ikke eksisterer noen muskler som heter "toraksmuskelen", derfor spør jeg litt mer presist hva slags muskler du tenker på når du bruker dette berepet / denne samlebetegnelsen. Jeg lurer og tenkte å lære litt ved å spørre. Men glem det.

Lenke til kommentar
Riktig så drastisk som pneumotorax ville jeg ikke tro at det er. Spontan pneumotorax er en ganske sjelden diagnose, du ville i tilfelle ha hatt andre symptomer i tillegg til det du har nå.

Jeg ville heller ha gjettet på et ikke helt uvanlig fenomen som unge gutter (særlig de med høyde over 185 cm), i viss grad kan rammes av. De fleste forveksler også symptomene med fordøyelseskramper i samband med trening.

Det forholder seg slik at lavt væskeinntak eller en infeksjon kan gjøre at slimhinnene i lungesekken "gnisser" mot hverandre, noe som gir den type symptomer du beskriver.

Nærmere forklart; brysthulen er kledd med en slimhinne, lungene er også kledd med slimhinne. Mellom disse 2 slimhinnene sirkulerer væske. En pneumotorax betyr at det blir hull på en av disse to slimhinnene slik at luft kommer inn i dette hullrommet med følge at lungen kollapser.

Når du puster utvides brystkassen, siden det er vakuum mellom slimhinnene utvides også lungene slik at luft suges inn. Muskulaturen som styrer dette er intercostalmusklene, diafragma og toraxmusklene generelt. En brist i denne muskulaturen kan gi smerter du beskriver.

Men det er enkelt å teste om min teori holder. Neste gang du opplever smerter, strekk armene opp, gjerne heng i armene fra et eller annet. Sug inn luft og hold pusten så lenge du orker. Gjør dette 3 ganger, er smertene over da eller at du opplever drastisk bedring, vet du hva det er.

Behandling: Ingen, det vokser bort av seg selv, bare sørg for å være tilstrekklig hydrert før du trener.

Utifra det du beskriver her så kan det hende jeg vet årsaken til problemet, hvis problemet er at jeg ikke er skikkelig hydrert. Jeg hadde gym for to uker siden, for første gang med et opphold på noen uker fra skikkelig fysisk trening.

Men jeg hadde en halvliters vannflaske som jeg drakk av, så jeg synes det er litt rart hvis kroppen var dehydrert, selv om jeg som vanlig følte meg litt tørst. Drikker jeg for mye under trening, får jeg som oftest sting.

Hva er fordøyelseskramper?

Jeg er faktisk under 180 cm. Men jeg har opplevd å bli kvalm under trening. Da helst fotball, orientering eller lignende som gjør at jeg er aktiv over lang tid. Men dette har nok med at melkesyren kommer opp (bruker ofte å ta i ekstra på slutten av aktivitetene, muligens litt for mye noen ganger). Sist jeg hadde orientering måtte jeg stoppe og kaste opp da det var 50 meter igjen til mål. Fordi jeg spurtet på slutten. Gruppa mi skulle jo vinne!

PS! Har også opplevd å være mer generelt tørst i det siste, utenom trening. Det kan ha en sammenheng med at jeg har begynt å "like" vann, da helst om kvelden før jeg legger meg pluss midt på dagen. Eller så kan det ha sammenheng med det du beskriver, at kroppen generelt er dehydrert. Som etter mitt syn heller er mindre sannsynlig.

Hvis vi sier at kroppen min er dehydrert, hva er så grunnen til det? For lite vann er utelukket, da jeg får nok vann. Får jeg for lite salt da? :)

Redigert.

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...