Bikkja Skrevet 10. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2008 Hei. Jeg ønsker med dette å foreslå "Folding@Home - Team Hardware.no" (eller lignende) som et eget underforum. Hva er folding@Home? Folding@Home er et prosjekt som benytter seg av distributed Computing for å kartlegge hvordan proteiner interagerer. Dette bidrar til økt bakgrunnskunnskap for sykdommer og dermed åpner for nye/bedre behandlingsformer på ulike sykdommer, som f.eks Alzheimer og kreft. Hvorfor ønsker vi et eget underforum? Per dags dato har ikke denne gruppen noe eget underforum og alle nye poster havner stort sett i samme tråden, som for øyeblikket er på hele 254 sider. Det sier seg selv at nye folk ikke har mulighet til å se igjennom alt som er skrevet og derfor ofte mister gode råd og tips på veien. I tillegg er det ingen struktur på den nyttige informasjonen tråden inneholder, naturlig nok. Gruppen ønsker derfor å opprette et eget underforum for å få litt struktur og orden i sakene. Personlig ser jeg for meg et underforum med en 5-6 informative tråder som er sticky, som vil gavne både gamle og nye medlemmer. Det ville vært gunstig hvis et av de aktive medlemmene i gruppa hadde mulighet til å gjøre enkelte modereringsoppgaver på det foreslåtte underforumet, men litt aktiv hjelp fra en moderator vil sannsynligvis være tilstrekkelig. (Sticky tråder etc, ser dog ikke dette som noe problem) Team hardware.no består for øyeblikket av 326 aktive medlemmer, mens totalt 2148 har bidratt. I tillegg kommer kategorien anonyme bidragsytere og andre lag som befinner seg rundt omkring. I dag befinner team hardware.no seg på 43 plass over alle lag som bidrar og vil avansere videre. Linker til relevant informasjon: Folding@Home prosjektside Hva er Proteinfolding? Tråden vår på diskusjon.no Statistikk for Team hardware.no Lenke til kommentar
brg Skrevet 10. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2008 Helt enig med trådstarter. Et underforum ville ha vært meget nyttig og sannynligvis bidratt til at det ble flere som bidrar. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2008 jeg kan umulig se at det er så mye og diskutere at det trenges en hel forumkategori . det er nokk halvtomme og øde kattegorier her . Lenke til kommentar
Bikkja Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. mai 2008 jeg kan umulig se at det er så mye og diskutere at det trenges en hel forumkategori . det er nokk halvtomme og øde kattegorier her . Hei. Jeg tror muligens du har misforstått litt. Det er ikke snakk om en hel kategori, men et subforum. F.eks Forum > Programvare > Nett-tjenester > Folding@Home Hvor det ev. er lokalisert, er av underordnet betydning, i allefall for min del. Det er nok å diskutere. Når man tenker på "Folding" uten å ha satt seg inn i det, så kan det sikkert virke som et ganske snevert område. Husk på at det finnes en mengde ulike klienter man kan benytte og på ulike platformer. Eksempelvis kan man folde i Windows, i OS X, i linux, på PS3 og på GPUer. Det finnes ulike klientversjoner, slik som service, skjermsparerbakgrunn og som tekstkonsoll. I tillegg er det interessant å sammenligne ulikt hardware mot i mot hverandre når det gjelder PPD (Points Per Day). Dessuten er at det er ganske håpløst å videreformidle informasjon, råd, tips og lignende i _en_ tråd. Mange nye som prøver seg på folding, blir fort skremt av en tråd på 255 sider. Ved å ha en del tråder sticky, vil folk lett kunne finne fram til de rette svarene. Siden slutten av 2002 og fram til i dag (5,5 år, el. 1980 dager) har det blitt skrevet 5100 innlegg (255 sider og 20 innlegg per side). Dvs 2,58 innlegg per dag. Kanskje ikke noe imponerende tall i seg selv, men tallet ville nok vært vesentlig større med bedre struktur på innholdet. De siste 7 dagene har det blitt skrevet ca 13 innlegg per dag. Det jeg vil vise med statistikken over er å sette ting i perspektiv og vise at det er jevn aktivitet. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2008 med et eget forum mener jeg det du kaller et subfora , ja det er et forum under et forum , dog et eget forum . hvis det hadde kommet 100 innlegg per dag så kunne jeg forstått at dere ville hatt en egen kattegori , men en egen tråd holder i lange baner . og det er mulig og lage forskelige tråder om forskellige foldig tema hvist ønsklig . et eget subfora som du kaller det krever en god del "trafikk" for at det skal være noe poeng i og ha det . Lenke til kommentar
Bikkja Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. mai 2008 Okay, da er det snakk om en liten misforståelse mellom oss et eget subfora som du kaller det krever en god del "trafikk" for at det skal være noe poeng i og ha det . Jeg ser den biten og er forsåvidt enig med deg, men jeg hadde ikke skrevet dette innlegget i utgangspunktet hvis jeg mente ulempen ved å opprette et underforum var større enn nytteverdien. Har god tro på at trafikken vil ta seg opp på et respektabelt nivå. Dette blir jo noe forumstyret må ta stilling til når de vurderer saken. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 10. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2008 med et eget forum mener jeg det du kaller et subfora , ja det er et forum under et forum , dog et eget forum . hvis det hadde kommet 100 innlegg per dag så kunne jeg forstått at dere ville hatt en egen kattegori , men en egen tråd holder i lange baner . og det er mulig og lage forskelige tråder om forskellige foldig tema hvist ønsklig . et eget subfora som du kaller det krever en god del "trafikk" for at det skal være noe poeng i og ha det . Dette er ikke akkurat å diskutere om kornsirkler er lagd av aliens eller om man bør klone appelsiner som ligner på epler. Det er ment som et nytteforum for de som driver med folding slik at man lettere kan finne aktuelle tips i forhold til de clientene man selv kjører. Og forsåvidt også passende hardware. jeg kan umulig se at det er så mye og diskutere at det trenges en hel forumkategori . det er nokk halvtomme og øde kattegorier her . Jeg kan ikke tenke meg at du folder selv, ellers ville du nok skjønnt dette. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 10. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2008 jeg har foldet , og strengt tatt ser jeg ikke hva det er og diskutere . det er et program man kjører i bakgrunnen , hvis det er noen som bygger en egen data til dette formålet alene så er du rimelig lost eller har for mye penger . jeg kan umulig se at det er nokk og diskutere om dette programmet som ikke kan diskuteres i andre kategorier . og det argumentet med at en tråd på 255 sider er skremmende ser jeg lite holde i , det er jo strengt tatt ikke en stor tråd når man sammenligner med andre tråder her . jeg bare ser ikke behovet for et eget fora , skulle det være behov er det jo bare og lage tråder om folding som omhandler spesifikke team . Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 10. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2008 Klarer ikke å se at det skal være så mye å diskutere at man trenger et eget forum, men jeg skal ikke si meg dommer i saken. Men kun 6 tråder om temaet i hele 2008 sier oss at det ikke er noe stor interesse. Om den ene store samletråden er for uoversiktlig/rotete/dårlig kan det kanskje være like greit å opprette noen flere mer spesifikke tråder om emnet for slik skape mer interesse? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 11. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2008 (endret) jeg har foldet , og strengt tatt ser jeg ikke hva det er og diskutere . det er et program man kjører i bakgrunnen , hvis det er noen som bygger en egen data til dette formålet alene så er du rimelig lost eller har for mye penger . jeg kan umulig se at det er nokk og diskutere om dette programmet som ikke kan diskuteres i andre kategorier . og det argumentet med at en tråd på 255 sider er skremmende ser jeg lite holde i , det er jo strengt tatt ikke en stor tråd når man sammenligner med andre tråder her . jeg bare ser ikke behovet for et eget fora , skulle det være behov er det jo bare og lage tråder om folding som omhandler spesifikke team . Ser du har 3554 innlegg inntil dette, holder resten samme kvalitet? Endret 11. mai 2008 av kjellms Lenke til kommentar
Bikkja Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. mai 2008 Jeg synes at teamet folding blir litt malplassert i et forum som nett-tjenester. De fleste postene under nett-tjenester omhandler stort sett webhotell, webhosting, domener, webepost etc. Jeg tipper de fleste som holder til i det forumet har liten interesse for folding, om de ikke allerede er involvert. Folding skiller seg ganske klart fra slike tjenester som nevnt ovenfor. Derfor tror jeg at det er i de aller flestes interesse at folding eksempelvis får et eget underforum. Har man ingen interesse for folding, slik som eksempelvis Mato, trenger man ikke å begi seg inn på den delen. I tillegg vil Mato slippe innlegg om folding som befinner seg i delen for nett-tjenester. Dette høres ut som en vinn-vinn situasjon for min del. Som en stor bonus, vil vi som er interesserte få et underforum hvor vi i større grad kan hjelpe nye medlemmer og dele gode råd og tips. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 11. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2008 hva med en forumkategori som dekker alle slike prosjekter slik som seti og einstain også (tror det var det de het)? Lenke til kommentar
MRN Skrevet 11. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2008 Umiddelbart stiller jeg meg negativ til forslaget. Og jeg folder selv. Når jeg ser tråden i Nye Innlegg, så pleier jeg å sjekke statistikken min og til hw.no. I det siste har vi rast fram en plass, og vi tar igjen flere enn at flere tar igjen oss (basert på tid). Det er en god nyhet. Men trafikken er ikke stor nok til at det kan forsvare å lage en underforum for dette. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 12. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2008 jeg har foldet , og strengt tatt ser jeg ikke hva det er og diskutere . det er et program man kjører i bakgrunnen , hvis det er noen som bygger en egen data til dette formålet alene så er du rimelig lost eller har for mye penger . jeg kan umulig se at det er nokk og diskutere om dette programmet som ikke kan diskuteres i andre kategorier . og det argumentet med at en tråd på 255 sider er skremmende ser jeg lite holde i , det er jo strengt tatt ikke en stor tråd når man sammenligner med andre tråder her . jeg bare ser ikke behovet for et eget fora , skulle det være behov er det jo bare og lage tråder om folding som omhandler spesifikke team . Ser du har 3554 innlegg inntil dette, holder resten samme kvalitet? hva er det du vil fram til her ?? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 12. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2008 jeg har foldet , og strengt tatt ser jeg ikke hva det er og diskutere . det er et program man kjører i bakgrunnen , hvis det er noen som bygger en egen data til dette formålet alene så er du rimelig lost eller har for mye penger . jeg kan umulig se at det er nokk og diskutere om dette programmet som ikke kan diskuteres i andre kategorier . og det argumentet med at en tråd på 255 sider er skremmende ser jeg lite holde i , det er jo strengt tatt ikke en stor tråd når man sammenligner med andre tråder her . jeg bare ser ikke behovet for et eget fora , skulle det være behov er det jo bare og lage tråder om folding som omhandler spesifikke team . Ser du har 3554 innlegg inntil dette, holder resten samme kvalitet? hva er det du vil fram til her ?? At du på denne måten bidrar til "nokk halvtomme og øde kattegorier her", om noe du ikke bryr deg noe særlig om. Verken foldinga ("bare et program som kjører i bakgrunnen") eller hva vi trenger å diskutere har du neppe noen velbegrunna meninger om. Det er heller ikke antall poster som betyr noe, men hva som står i dem og hvor lett det er å finne tilbake. Det er heller ikke nødvendig å karakterisere folk du ikke vet noe om. Særlig ikke når det kan være vanskelig å skjønne hva du selv mener. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 13. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 Med min begrensede kunnskap om slike prosjekter så dreier det seg vel om program/programmering som har som hensikt å bedre legevitenskapen? I så måte kunne et underfora passe inn under både Helse og Vitenskap, to av våre mer aktive fora. Uansett så har vi mulighet til å benytte snarveier fra flere av stedene på Diskusjon.no. Mine umiddelbare tanker er at om behovet er der (har ikke undersøkt dette enda), så hadde det vært best med en kategori for alle slike typer prosjekter. Eventuelt en kategori for å ta for segg "Distributed Computing" på generell basis. Og som en sidenotis: Kutt ut personkjekling, hold fokus på en konstruktiv diskusjon her Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 13. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) folding@home har også flere ganger vært framme som informasjon på hw.no Det er også en del problemer med programmet. Som mato sier: det er et program man kjører i bakgrunnen svaret er ja, men hva mer? dette viser jo at det er påtide med ett eget underkategori i forumet Endret 13. mai 2008 av VikinGz Lenke til kommentar
Bikkja Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Litt bakgrunnsinfo til Dotten: Distributed Computing er en teknologi hvor flere datamaskiner sammen jobber som en slags desentralisert superdatamaskin for å løse en felles oppgave. Hver datamaskin i nettverket får en liten del av oppgaven som skal løses, og dermed får man et skalerbart system hvor maskinkrafta øker for hver maskin som legges til. Potensielt kan man fort få et nettverk som overstiger tilgjengelig kapasitet i en superdatamaskin. Felles for de fleste slike prosjekter er at man laster ned en programvare. Etter å ha lastet ned programvaren vil man motta oppgaver, programvaren løser disse og så sende løsningen tilbake til en server. Tar man utgangspunkt i alle datamaskinene som finnes der ute, skjønner man fort hvilket potensiale slike prosjekter kan ha. Eksempelvis har folding@home er samlet regnekraft på 1.942 TFlops per 12 mars 2008(Kilde), mens Blue Gene har til sammenligning 500TFlops ( Kilde ). Med andre ord: Regnekraften gjennom folding@home prosjektet er 4 ganger større enn Blue Gene`s. Det er per dags dato flere kjente prosjekter med frivillige deltagere for å løse slike komplekse problemer, som f.eks: 1) Folding@home I regi av Stanford University Chemistry Department Fokus på protein-"bretting" for å finne kurer på sykdommer. Antall aktive CPUer: 2.995.162 stk (Kilde) Antall norske medlemmer: Uvisst 2) Seti@home I regi av Space Sciences Laboratory, University of California, Berkeley Fokus på å analysere data mottatt fra teleskoper for å finne bevis på intelligent liv i rommet. Antall aktive verter: rundt 3M (kilde) Antall norske brukere: ca 6.000 (kilde) 3) World Community Grid I regi av IBM. Har flere ulike prosjekter, bl.a. fightaids@home og africanlimate@home, men hovedfokuset er på forskning som gavner menneskeheten som en helhet. Antall aktive medlemmer: 383.189 (kilde) Antall norske medlemmer: ca 1300 (kilde) Det finnes videre flere slike prosjekter, men har nevnt de tre kanskje mest kjente ovenfor. Jeg tror at det beste ev. vil være å opprette et eget underforum kalt "Distributed Folding" (Eller "Distribuert databehandling" oversatt til norsk.), for da får man fanget opp alle de ulike gruppene. Hvor i såfall en slik underkategori best er lokalisert, har jeg ikke så mange formeninger om enda, men det er forsåvidt av underordnet betydning for min del..) Hvorvidt det er behov eller "tilstrekkelig trafikk" for å opprette en slik gruppe, lar jeg Dotten / andre i forumstyret avgjøre, men jeg tror selv det er et lurt tiltak. De som er negative til å opprette et eget underforum har argumentert med at trafikken ikke er tilstrekkelig, men det er egentlig ikke så rart heller. Siden forholdene ikke er lagt til rette (les eget underforum) for denne gruppa, er det heller ikke så mange som benytter forumet til nettopp dette formålet. Det skal dog nevnes at en del av oss som folder benytter forumet aktivt til nettopp å diskutere folding o.l. Jeg tror ikke det kommer til å bli en stor "boom" over natta , men jeg tror interessen og dermed trafikken blir bedre når ting blir satt i system. Vil videre oppfordre Dotten og dere andre til å teste ut folding@home og bli med på å løse "verdensproblemer" Endret 13. mai 2008 av Bikkja1 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 13. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 en smalet kategori for temaet om DC kan jeg se en mening med , det er et noe større tema . Lenke til kommentar
Bikkja Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 en smalet kategori for temaet om DC kan jeg se en mening med , det er et noe større tema . Det er kanskje best å starte med en DC-kategori først ja.. og hvis det blir nok aktivitet, så kan man jo dele det ytterligere inn i grupper (f.eks folding@home, seti@home) etc.. Men tror det stort sett blir folding@home som holder det gående der i starten.. Uansett, om forslaget går igjennom, er det jo en god start Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg