Gå til innhold

Finner ikke Telenor ADSL-linje med nytt modem

Anbefalte innlegg

Heisann

Har Telenor ADSL Turbo og bruker et Speedtouch 780WLT for å komme på nett. Dessverre holder ikke 54MBPS til å streame video til HTPC, så jeg har gått til innskaffelse av et D-Link DSL-2740B med n-draft støtte.

Problemet oppstår når jeg prøver å koble opp dette modemet, det virker rett og slett som om det ikke klarer å tolke ADSL-signalet. Jeg har lagt inn alle innstillingene, og PVC info virker riktig (8,35) og bruker PPPoE som protokoll men han "ser" ikke bredbåndet mitt.

Kan det stemme at Telenor lagrer MAC-adresse til modemet de sender deg slik at man kun kan koble til via dette, og i såfall hvorfor?

Er det noen som har noen lyse ideer for å hjelpe meg å komme på nett med det nye modemet mitt?

Endret av trettifire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor bruker gjennomgående vpi/vci 8/35 på alle sine dslamer, men selv om denne er feil skal modemet synke. Hør med kundeservice hos TN det kan godt hende at det står en nokia dslam ute i sentralen og de er ikke like glad i alle typer modem.

Lenke til kommentar

Heisann, og takk for alle svar

Jeg har dessverre prøvd alt dere foreslår uten hell. Ingen connection på DSL-linja ennå.

På Diagnostics-siden på modemet står følgende:

Test Ethernet Connection - Pass

Test Wireless Connection - Pass

Test ADSL Synchronization - Fail

----------------------------

Test PPP Server Connection - Fail

Test Authentication - Pass

Test the assigned IP adress - Fail

Ping ISP default gateway - Fail

Ping Primary DNS server - Pass

Så som jeg tenkte var det noe som var feil med DSL-tilkoblingen, han vil fortsatt ikke koble til.

De options jeg har å mekke på er (i parantes nåværende verdi):

Connection type : PPPoE/PPPoA - Dynamic IP - Static IP (PPPoE/PPPoA)

Username ([email protected])

Password (passordet)

Servername ()

Connection type : PPPoE VC-Mux, PPPoE LLC/Snap-bridging, PPPoA VC-Mux, PPPoA LLC/Encapsulation (PPPoE LLC/Snap-bridging)

MTU (1492)

Idle Time Out (0)

VPI (8)

VCI (35)

Disse verdiene tilsvarer de jeg får fra det gamle modemet mitt.

På Internet Connection på det gamle modemet mitt (Thompson ST780) står det:

Connection type: PPPoE

PVC Info (VPI.VCI) = 0.100;8.35

Service name: -

Concentrator name: AAXXXXXXAXXX (har i dette innl. byttet ut bokst. med A og tallene med X for sikkerhets skyld)

IP address: XX.XX.XX.XXX/XX

Default gateway: XX.XX.XX.X

Primary DNS: XXX.XX.XX.XX

Secondary DNS: XXX.XX.XX.XXX

På DSL connection står det en del statistikk og

Modulation: G.992.5 annex B

Vendor ID (Local/Remote): TMMB / GSPN

Noen som har noen lure ideer? Jeg er lite lysten på å sende inn modemet til forhandler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei.

Fikk du det til å funke.

Sliter selv med mitt DSL-380T-modem.

Nei, men har endelig fått et klart svar fra D-Link. Modemet er et såkalt "Annex A"-modem, noe som ikke fungerer i Norge. I Norge kjører vi kun Annex B (pga begrensninger som Telenor har lagt på nettet såvidt jeg har forstått), så mitt modem vil ikke fungere uansett Firmware jeg legger inn, da problemet er HW-basert.

Sjekk opp hva ditt DSL-380T er, så kan du eventuelt utelukke det som en problemkilde.

Dette blir det fort vareretur av. Var ikke nevnt med et ord i produktbeskrivelsen.

Lenke til kommentar
Takk for infoen. Men fikk heldigvis liv i mitt modem. Hadde bare konfigurert den feil i tillegg til at det var litt konflikt med IP-adresser sammen med routeren.

Annex A er ADSL over POTS, mens Annex B er ADSL over ISDN... litt forskjellig frekvensbruk er forskjellen.

Lenke til kommentar
Takk for infoen. Men fikk heldigvis liv i mitt modem. Hadde bare konfigurert den feil i tillegg til at det var litt konflikt med IP-adresser sammen med routeren.

Annex A er ADSL over POTS, mens Annex B er ADSL over ISDN... litt forskjellig frekvensbruk er forskjellen.

Jepp, og så vidt jege kunne forstå av andre innlegg hadde Telenor lagt begrensninger slik at man ble avhengig av ISDN for å ha ADSL. Hvordan er det da med fiber og internett over kabel og de greiene der?

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Yaaay!

I dag fikk jeg mitt Linksys WAG160N i posten fra Siba.no.

Studerer esken for å finne dette bak: "WAG160N-EU", og dette på siden: "Annex-A product for use with ADSL."

Toppers Siba (y)

Selg meg ett modem som ikke kan brukes i Norge, uten at dere engang opplyser om hvilke utgave modemet er på hjemmesidene deres.

_Litt_ irritert akkurat nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Yaaay!

I dag fikk jeg mitt Linksys WAG160N i posten fra Siba.no.

Studerer esken for å finne dette bak: "WAG160N-EU", og dette på siden: "Annex-A product for use with ADSL."

Toppers Siba (y)

Selg meg ett modem som ikke kan brukes i Norge, uten at dere engang opplyser om hvilke utgave modemet er på hjemmesidene deres.

_Litt_ irritert akkurat nå.

Og der fikk jeg jaggu svar på hvorfor jeg ikke får koblet opp den samme Linksys WAG160N-ruteren mot Nextgentel også. Aaaargh. Dette er da ganske teit? Får håpe jeg får penga igjen fra Siba.

Mvh Jubalong

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...