Enkidu Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Japan photo selger to polarisasjonfiltre (67mm) til svært forskjellige priser. Det ene heter "Hoya polarisasjonsfilter sirkulært 67mm" og koster 649. Det andre heter "Hoya polarisasjonsfilter SUPER sirkulært 67mm" og koster 1199. Hva er forskjellen på disse to? Jeg skal bruke filteret på Nikon 16-85mm som står på et D40. Blir veldig glad for alle mulige kommentarer om polarisasjonsfiltre Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Tror det går på overflatebehandling, vanligvis for å unngå reflekser. Jeg vet ikke om den supre er verdt pengene, men det er utrolig irriterende å få ødelagt bilder av reflekser som kunne vært unngått. Lenke til kommentar
ermaxz1000 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 sjekk ut ebay, er helt vanvittige priser på filter her hjemme iforhold til usa! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Japan photo selger to polarisasjonfiltre (67mm) til svært forskjellige priser. Det ene heter "Hoya polarisasjonsfilter sirkulært 67mm" og koster 649. Det andre heter "Hoya polarisasjonsfilter SUPER sirkulært 67mm" og koster 1199. Hva er forskjellen på disse to? Jeg skal bruke filteret på Nikon 16-85mm som står på et D40.Jeg ville satset på Hoya Pro1 Circular Polarizer. Pro1 fordi 16mm er nok vidvinkel til at du vil ha tynnest mulig filter. Kjøp gjerne på eBay - koster under halvparten der.F.eks. denne: http://cgi.ebay.com/Hoya-67mm-Pro1-Digital...ShippingPayment Endret 8. mai 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Som det sies, så er det essensielt med skikkelig antireflekscoating (multicoating) på filtre. Om du setter på et filter uten slik coating, så ødelegger du i prinsippet den innsatsen objektivprodusenten har lagt ned for å hindre refleksjoner internt i objektivet. Hoya har en billigserie, som ikke er multicoated. Denne har grønne merkelapper, og omtales ofte som "green series". Det er ikke lurt å spare penger på filter. Sånne som dette skal du styre veldig, veldig langt unna: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...e=WDVW&rd=1 Endret 8. mai 2008 av Anew Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg kjøpte 67mm Pro1D polafilter (tror det er det samme som det til 1199 på JP) hos hvstar for rundt 250kr inkludert frakt. Francis Lenke til kommentar
Skikongen Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Her har du en oversikt over Hoya. Ikke gå lavere i kvalitet enn Super HMC. Lenke til kommentar
Enkidu Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg ville satset på Hoya Pro1 Circular Polarizer. Pro1 fordi 16mm er nok vidvinkel til at du vil ha tynnest mulig filter Jeg har ikke tenkt på at det er en fordel med tynnest mulig glass ved vidvinkel, men det er sikkert riktig. Er begrunnelsen at lys som kommer skrått inn mot objektivet kan bli reflektert internt i glasset i filteret? Ellers takk for gode innspill! Er litt overrasket over fortjenesten fotobutikkene tydeligvis har på slikt utstyr. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Ellers takk for gode innspill! Er litt overrasket over fortjenesten fotobutikkene tydeligvis har på slikt utstyr.Noe må de tjene penger på - tjener nesten ingenting på kamera... Forøvrig er det mer penger i klær etc. Det er bare mindre hver gang, så hvert plagg koster mindre. Men fortjenesten er langt større. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jeg har ikke tenkt på at det er en fordel med tynnest mulig glass ved vidvinkel, men det er sikkert riktig. Er begrunnelsen at lys som kommer skrått inn mot objektivet kan bli reflektert internt i glasset i filteret? Det har vel strengt talt mest å gjøre med faren for vignettering (og ikke lysavfall)- rett og slett fordi at bildesirkelen er såpass ekstremt tilpasset cropformatet at du har lite/ingenting å gå på i utsnittet. Mao begynner du rett og slett å se sidekantene på filteret om de bygger unødig mye. Ved ved bruk av objektiver for fullformat pleier du ofte å kunne stable flere filtre utenpå hverandre uten å oppleve samme problem. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Det har vel strengt talt mest å gjøre med faren for vignettering (og ikke lysavfall)- rett og slett fordi at bildesirkelen er såpass ekstremt tilpasset cropformatet at du har lite/ingenting å gå på i utsnittet.Og at selve ringen kommer innenfor bildevinkelen på objektivet (ikke bare at den dekker for frontelementet, men at du ser sidekanten på ringen i bildet). Sistnevnte er mest aktuelt for ekstremvidvinkler og fisheye, neppe så aktuelt ved 16mm (skjønt jeg har ikke prøvd/regnet på det). Nå er polafilter på ekstremvidvinkel ikke å anbefale uansett, siden filteret får forskjellig effekt de største innfallsvinkelene og de som er mest i senter. Det skal dog heller ikke være noe problem på 16mm. Endret 8. mai 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
BorgSol1 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Heisan! Er relativt fersk/uvitende når det gjelder polaflter,så er det noen som vet om dette er ett filtersom er verdt å kjøpe? : http://cgi.ebay.co.uk/HOYA-67mm-CPL-67-Cir...2QQcmdZViewItem Litt usikker siden prisen virket så"lav" Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Heisan! Er relativt fersk/uvitende når det gjelder polaflter,så er det noen som vet om dette er ett filtersom er verdt å kjøpe? : http://cgi.ebay.co.uk/HOYA-67mm-CPL-67-Cir...2QQcmdZViewItem Litt usikker siden prisen virket så"lav" For meg så ser det ut som dette filteret ikke er for digitale kameraer. Det burde stå DMC eller HMC på filteret. Se du noen poster opp,så ser du en tabell på kvaliteten til filter fra Hoya. Endret 10. mai 2008 av Nautica Lenke til kommentar
BorgSol1 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Heisan! Er relativt fersk/uvitende når det gjelder polaflter,så er det noen som vet om dette er ett filtersom er verdt å kjøpe? : http://cgi.ebay.co.uk/HOYA-67mm-CPL-67-Cir...2QQcmdZViewItem Litt usikker siden prisen virket så"lav" For meg så ser det ut som dette filteret ikke er for digitale kameraer. Det burde stå DMC eller HMC på filteret. Se du noen poster opp,så ser du en tabell på kvaliteten til filter fra Hoya. Okei, takker for oppklaringen Skal ta en titt lenger opp Lenke til kommentar
salomo Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Sjekk denne hvis du bestiller fra Utlandet. Lenke til kommentar
BorgSol1 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Sjekk denne hvis du bestiller fra Utlandet. Takker for link! Hadde i min naivitet trodd jeg skulle klare å komme meg under 200kr grensa..hehe. For se hva det blir til, skal en tur t London t il sommeren, kanskje man kan finne noe der.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 ...vignettering (og ikke lysavfall)... Thank you, boy Lenke til kommentar
Epp Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Dersom en har objektiver med en diameter på 52mm, bør en velge samme størrelse for polariseringsfilteret eller gir det effekter på kantene av bildet? Husker noen snakket om noe slikt, men ikke hva som var konklusjonen. Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Dersom en har objektiver med en diameter på 52mm, bør en velge samme størrelse for polariseringsfilteret eller gir det effekter på kantene av bildet? Husker noen snakket om noe slikt, men ikke hva som var konklusjonen. Mulig jeg har misforstått fullstendig, men må man ikke velge samme diameter for å kunne feste filteret i det hele tatt? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Mulig jeg har misforstått fullstendig, men må man ikke velge samme diameter for å kunne feste filteret i det hele tatt? Du kan bruke et adapter (step up/down ring) hvis du har et filter som er større eller mindre enn fildiameteren på objektivet. Jeg tror du må passe på vignettering hvis du går nedover i filterdiamater i forhold til objektivets filterdiameter. Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå