Gå til innhold

Tips: Hvordan få skarpe bilder i photoshop.

Anbefalte innlegg

Dette er en liten guide til hvordan få det lille ekstra til skarpere bilder.

Husk at på ufokuserte bilder hjelper dette ikke så utgangspunktet må være bra.

Åpne et bilde i full størrelse som ikke er redigert noe som helst.

Hvis bildet trenger justeringer feks brightness/contrast, mer farger

eller kanskje du bruker curves mye, gjør du det først.

Så reduserer du bildestørrelsen til det den skal brukes til,

feks 1280 eller 1024 på lengste side. Det varierer litt etter hvilke regler som gjelder

der bildet skal lastes opp. Onexposure skal ha max 950 bredde og 750 høyde.

Etter størrelsesreduksjonen går du til Filter - sharpen - smart sharpen.

I boksen fører du inn følgende:

La den stå på basic og default.

I boksen amount setter du den til 100%

I boksen radius setter du den til 0,2 pixels

I boksen under der skal du velge Lens blur.

Kryss av for more accurate.

Klikk ok.

Velg "save as" og du skal nå se en tydelig forskjell.

I bilder med store blanke flater feks vann eller bilkarosserier kan du i tillegg bruke unsharp mask. Dette vil gi bildet et ekstra kick i skarpheten:

Reduser bildestørrelsen - gå til unsharp mask - sett amount til 20%

og radius til 20 og treshold på 0. Så bruker du smart sharpen som forklart over.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ikke destruktiv og annen metode er:

Åpne bilde og skaler til behov.

Trykk CTRL + J for å løfte en kopi av bilde opp i nytt lag.

Gå til Filter - Other - High Pass med innstilling på mello 1 og 2 (eksperimenter). Klikk OK

Sett det nye laget til Overlay mode i layers paletten.

Sett Opacity til den styrken du vil ha effekten av skarpheten. Mellom 25 og 45 pleier å funke for meg.

Skulle du finne ut 3 dager etterpå at skarpheten ikke funker for deg, så slett laget og bilde er tilbake som før.

Anbefaler å lage en ACTION som gjør dette over med ett enkelt tastetrykk.

AKIRA

Lenke til kommentar
I bilder med store blanke flater feks vann eller bilkarosserier kan du i tillegg bruke unsharp mask. Dette vil gi bildet et ekstra kick i skarpheten:
Smart sharpen bruker egentlig USM, så man kan trikse det til der også...

Ellers pleier jeg å heller justere opp radius og sette ned amount. Har ingen fasitsvar for når, men særlig i bilder med mennesker fungerer det bedre synes jeg. Det er uansett noe det er verdt å trikse og mikse litt med, for å få det man selv liker best...

Sett det nye laget til Overlay mode i layers paletten.
Blending 'Vivid Light' fungerer også godt i menge sammenhenger. Din metode egner seg særlig godt til oppskarping av bilder med skyer og andre litt mer diffuse elementer, der Smart Sharpen eller USM kan gi litt rare resultater.
Lenke til kommentar

Har nå, spesielt etter jeg kjøpte 50mm innabords, blitt helt hooked on skarphet i bildene mine, og med det bruker jeg på nesten alle mine mer seriøse bilder, guiden din petteram. Takker og bukker så mye for at du viste den :) Den har utrolig stor effekt på bildene !

Endret av DHM
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bumper en gammel litt gammel tråd nå, men håper det er greit.

Fin guide, men jeg sliter med å få merkbare resultater. Et plantebilde med macrotendenser og et portrettbilde på F/4.0, merker faktisk omtrent ingen ting. Når jeg tok ned størrelsen på bildet, og deretter brukte disse metodene, så jeg forskjell, men da ble jo bare bildet slik det var før jeg gjorde det mindre.

Er disse metodene ment for å gjøre bilder skarpere etter at du har gjort de mindre, eller skal de fungere på "full-size" også?

Lenke til kommentar
Hvis man står mellom å bruke Unsharp Mask (er det ikke det den heter, tro?) og det som er beskrevet i førsteposten, hva er forskjellen? Og hva er "best"? :)

Det kommer mye ann på smak og behag. Hva arbeidsflyt du selv liker er selvsagt viktig.

Dog liker jeg best [Ctrl + J] -> [Filter: High Pass; (finn verdien som passer for deg)] -> [Layer Mode: Soft Light] og evt. endre på opacity.

Grunnen til at jeg liker denne best er fordi jeg kan med enten layermask eller en 50% gråtone på brush viske bort områder jeg ikke vil skarpe opp + det ser mer naturlig ut, etter min mening. Jeg visker ofte bort mørke områder eller skillet mellom mørke og lyse områder, dog ikke linjene. Dette reduserer mengden støy du ellers ville fått som resultat av "High Pass-metoden".

(for øvrig kan du "dodge" og "burn" med omtrent samme metode: new layer -> fill with 50% gray -> brush med enten hvit (dodge) eller sort (burn). Liker du det ikke velger du en 50% gråtone og maler over, eller i verste fall fyller laget på nytt med 50% grå.)

Lenke til kommentar

Det som gir best resultater er å bruke LAB.

Gjør slik:

Du har bildet ditt oppe i PS.

Lag en layer kopi (CMD eller CTRL + j) og merk/bruk denne kopien.

I menyen går du til Image -> Mode og forandrer fra RGB til Lab color.

Gå bort til der du har dine Layers, kopien er fortsatt valgt.

Over ser du tre meny valg. Layers, Channels og Paths.

Velg Channels. Der ser du at alle er valgt. Du har Lab, Lightness, A og B.

Trykk og velg Lightness.

Nå går du til Filter -> Sharpen og Unsharp mask. Juster slik du vil ha det og trykk OK.

Gå bort til Layer menyen, trykk på Lab for å velge alle kanalene under Channels.

Trykk på Layer. Slå av og på kopi layeren for å se forskjellen.

Fornøyd?

Gå til menyenlinjen, Image -> Mode og forandre fra Lab color til RGB.

Det kommer en pop-up, velg Don't Flatten.

Håper denne hjelper. Genial måte å skarpe opp ett bilde uten å ødelegge farger.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...