Gå til innhold

Aprilfesten er over - hva nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite innspill: Er vi nødt til å bruke fast brennvidde osv. som krav; eller skal vi satse på andre utfordringer? Slik som nærfoto; rules of third, RAW, sort/hvitt, kun bilder av mennesker med lilla skjerf, el.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Enig med Kaamilla her, jeg gidder ikke gå å kjøpe meg en 24mm for å være med! Men 50mm derimot, med den prisen f1.8 fra Canon har kunne jeg nok gjort det... :)

 

Men er jo fullt mulig å ha andre regler, rule of thirds hadde jo vært morro, men mistenker at det kanskje kan bli litt vrient...?

S/H hadde også vært en mulighet, det hadde faktisk vært morro å prøvd!

Lenke til kommentar

Aprilfesten hadde jo ikke noe krav om fast brennvidde. Oktoberfesten er en fotografisk utfordring som dreier seg nettopp om kun å bruke ett fastobjektiv en hel måned - det blir for dumt om vi skal uthule den. Det samme gjelder uke 50mm, som er en (i mine øyne litt ufortjent) hyllest til den klassiske 50mm, på samme måte som vi snakker om uke ca.30mm som en hyllest til den "moderne" normalen.

 

Om du ikke gidder å skaffe en normal, så er du ikke i målgruppen for akkurat den utfordringen (mens du er i målgruppen for f.eks Aprilfesten). Dette er tross alt et foto-forum, og da trenger vi ikke å lage VG-versjoner av alt.

 

Kom gjerne opp med andre idéer, men ikke uthul fastobjektivfestene.

Lenke til kommentar
Hva med vidvinkel på generellt grunnlag ? Det er jo en del med 10-20mm, 10-22mm og 12-24mm zoomer der ute som det klør i fingrene å bli brukt ...
Det synes jeg hørtes ut som en god idé. Mitt forslag er brennvidde under 24mm (eller si 35mm i 35mm ekvivalent), fast eller zoom, da kan praktisk talt alle være med, også dem som bare har kit-zoom. Da kan man utfordre seg på vidvinkel, samt man kan tillate seg litt street photography i samme slengen...
Lenke til kommentar

Tror nok det kan passe med en måned + 2 uker hvor fastoptikken hylles. I og med at 50mm / 1.5 = 33.3333 og 50 / 1.6 = 31.25; så bør nok vi begrense oss til 28mm-35mm. Det tilsvarer 42/44.8mm - 52.5/56mm; og det er det klassiske normal området (for 135 film).

 

Jeg personlig hadde nok giddet å spandere på meg en 28mm f/2.8 for den festen.

 

Det som kan være litt dumt, er at uke 30 er midt i fellesferien.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hvis vi hadde satset på en utfordring annen hver måned, så kan kalenderen se slik ut:

 

Februar: Uke-utfording

April: månedsutfordring (friprogram)

Juni: Uke-utfording

August: Uke-utfording (28-35mm?)

Otober: månedsutfordring (fast brennvidde)

Desember: Uke-utfording (Uke 50mm)

 

Tom

Lenke til kommentar
Desember: Uke-utfording (Uke 50mm)
Hvis det skal gjøres til en "fast" greie, er det kanskje litt snevert. Det var greit i desember som var, men det blir liksom ikke helt det samme å gjøre det samme på nytt (uansett må jeg skaffe meg en 50mm innen den tid, så det er ikke sikkert jeg kan delta, men den tid den sorg, poenget mitt er det samme)...

 

En fast _normal_-uke er greit nok, som vi diskuterer i tråden til modin er en normal mye mer anvendelig, mens en 50mm har unektelig et mer begrenset bruksområde.

Lenke til kommentar
En fast _normal_-uke er greit nok, som vi diskuterer i tråden til modin er en normal mye mer anvendelig, mens en 50mm har unektelig et mer begrenset bruksområde.

Er i grunn enig med deg der.

 

Det bør vel egentlig være en vidvinkel uke, en normal uke og en tele-uke i løpet av året. Normal uken er kun fast-optikk, de andre kan vi være mer smidige og godta zoom.

 

Men har dere noen forslag til kreative uker? sort/hvitt og rules-of-third er foreslått. Utforske dybdeskarphet, kanskje?

 

Tom

Lenke til kommentar

"Rule of thirds", gutter. ;) Det er bare én regel.

 

Jeg er - som kjent - veldig enig i at 50mm ikke er en brennvidde det er verdt å feire, men jeg syns like vel det er en fest som har _noe_ for seg, siden "alle" har en, og det kan inspirere flere nettopp til å forsøke seg med fastoptikk. Ulempen er at uke 50 er en helt grusom tid å fotografere på - det er mørkt og jævlig.

Lenke til kommentar
Ulempen er at uke 50 er en helt grusom tid å fotografere på - det er mørkt og jævlig.
Du sier ikke det ;-) Ble mange skrot-bilder fra meg den uken (i tillegg til at jeg, og sikkert mange andre, var veldig opptatt akkurat da).

 

Jeg er - som kjent - veldig enig i at 50mm ikke er en brennvidde det er verdt å feire, men jeg syns like vel det er en fest som har _noe_ for seg, siden "alle" har en, og det kan inspirere flere nettopp til å forsøke seg med fastoptikk.
Samtidig har vi jo oktoberfesten da - og da er man ikke bundet til én brennvidde (utover at man må velge ett objektiv). Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...