Gå til innhold

Beste innstillinger til Tatung 32" V32__MCAK__ ?


Anbefalte innlegg

Hei! Har akkurat kjøpt meg en splitter ny Tatung 32" V32MCAK, altså oppfølgeren til den forrige modellen som ble en suksess. Leste litt rundt på nettet, men fant bare optimaliserte innstillinger til den forrige modellen, altså Tatung V32MCHK.

"Etter å ha lest tester og vurderinger satte jeg Bakbelysn: 30, Kont: 45, Lysh: 30, Farge: 37, Skarph: 0 og Støyred: Av til kveldsbruk. Da ble det veldig bra synes jeg. Lagde også en dagslys setting nesten lik (Bakbel: 45 og Lysh: 35 og Farge: 35)."

 

Jeg vet ikke om de innstillingene gjelder for den nyere modellen, da det sikkert er noe som er forandret.

 

Kan noen hjelpe meg med innstillingene?

 

I følge testen på http://forbruker.no/digital/tester/tv/article2111796.ece , så stod det;

 

"Men, og det er det som tross alt teller, med bildemodus satt til "Kino", fargetemperaturen til "varm", og en kjapp kalibrering av hvit (kontrast) og sortnivå (lysstyrke), ser det hele riktig så bra ut. For ikke å si meget bra ut.

 

Ennå et hakk nærmere sannheten kom vi ved å redusere fargemetningen, og sette innstillingen for bildeskarphet til null. Med det forsvinner mye av støyen og den overdrevne bildeskarpheten TV-en forsøker å klemme ut av signalene."

 

Jeg har gjort dette, men det stod ikke noe presist om fargemetningen, kontrast og lysstyrke.

 

Er det noen som kan hjeøpe meg litt her? :)

 

Takk!

Endret av dimethoxyphenethyl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et nytt panel med høyere kontrast, så det kan hende at du vil trenge litt andre innstillinger enn de du refererer. Særlig synes jeg fargeinnstillingen på over 30 virker sprøtt høy, i alle fall på analog TV. Men den kan virke OK på spill og DVD. Og ja, hva som er rett innstilling varierer med kilden man har, samt lys i rommet, og personlig svar, det finnes ikke noen absolutt fasit. Det er også lurt å ikke bare se seg blind på TV-en dersom man ønsker et naturtro bilde, da synes man lett at glorete bilder er innmari fine. Kikk også ut av vinduet, eller gå ut, samt gå på kino, og still inn TV-en etter de inntrykkene man får der.

 

Her er mine innstillinger etter noen måneders bruk og prøving og feiling:

 

TV - normal:

Farge: 20. Lysstyrke: 30. Kontrast: 45. Bakbelysning: 40.

Denne gir best svartnivå og naturtro bilde synes jeg med dagslys eller litt lampelys i rommet.

 

TV - kino (for mørkt rom):

Farge: 20. Lysstyrke: 30. Kontrast: 30. Bakbelysning: 63.

Her er svartnivået dårligere, men lavere kontrast som kompanseres med mer baklys er mer behagelig å se på i mørkt rom.

 

TV - dynamisk (når sola skinner inn i stua):

Farge: 25. Lysstyrke: 35. Kontrast: 45. Bakbelysning: 63.

 

Samme innstillinger for SCART, evt litt mer fargemetning (25) som jeg bruker dels til DVD og dels til analog video.

 

På HDMI som jeg kun bruker til DVD, har jeg også samme verdier for lys, baklys og kontrast, men har økt fargen helt til 27 (normal) 31 (kino) og 42! (dynamisk) - med digitalt signal plages man ikke med blødende og flammende farger, og litt ekstra farge kan se kult ut på tegnefilm og technicolor-western.

 

Fargemodus står på "normal". "Bruker" med -4 på blå funker også.

Skarphet på 0, særlig ved analog TV med litt støy, kan stilles opp når man ser DVD, eller på innstillingene man har lagt inn for den porten man har koblet til DVD. Støyreduksjon? Tja... Auto. Eller høy på TV, og av på porten hvor man har DVD.

Lyd: Surroundmodus på, og litt ekstra diskant.

 

Edit: Oppdatert etter å ha sjekket TV-en hjemme.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...