another_visitor Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Hei alle sammen! Trenger scootertips, er på utkikk etter en scooter som egner seg bra til: - lettkjørt selv uten mye (scooter) kjøreerfaring - god balanse, kjøring i bytrafikk (Oslo), køkjøring - stabil med plombering fjernet / effektanlegg (type 70 - 80 km/t) Har foreløpig tittet på: Yamaha Aerox Race Replica / Aerox R TGB R50X Jetfighter Suzuki Katana R Er mann 1.80 høy om det skulle ha noe å si. Setter pris på alle tips Endret 5. mai 2008 av another_visitor Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 hadde jeg valgt scooter hadde jeg gått for yamaha aerox. Yamaha kvalitet, går fint med effektanlegg er sikkert lett å få deler til vis noe blir ødelagt og er en fet scooter Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Takk for tipset! Er det evt noen plasser i Oslo kan kan få hjelp til å fjerne plombering, sette inn effektanlegg o.l til en grei pris? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Trenger ikke akkurat mye erfaring for å kjøre scooter vil jeg si. Første gang jeg satt meg på en var jeg 15, rett på en uplombert 250 kubikker i Bahamas. Venstrekjøring var der også (trenger ikke lappen der). Fikk det fint til med en gang jeg. Men uansett, nok om det, hva slags budsjett har du? Selv har jeg en TGB R50X Jetfighter. Hadde en kjip Generic Ideo scooter før, så jeg har fått kjørt begge, og må bare si at TGB'en er helt finfin. Dette er en scooter som er i toppklasse vil jeg si. Kraftig motor er det også, jeg er 186 høy, prøvde litt av de forskjellige scooterne som forhandleren hadde, og denne passet best Denne klarer 60 km/t MED plombering. Tror ikke at denne scooteren har problemer med å komme opp i 80 uten plombe og med effektanlegg. Men Yamaha Aerox er også en fin scooter =) Endret 27. august 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 eggxactly Mmm, TGB'en er en av mine top picks men heller foreløpig litt mot Aerox'en. De ligger på ca samme pris og har tenkt til å bruke rundt 20K så prismessig har det lite å si mellom disse. Hvis du fikk prøvd begge, hvor vil du si forskjellene mellom Aerox'n og TGB'en ligger? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Tja, jeg syns det virker som om TGB'en er littegranne større, og den har en del finnesser Bla. 12V uttak for f.eks mobillader, og digitale instrumenter. Tror egentlig at den vil gå bedre enn Aerox'en uten plombering, men så spørs det om det er forhandlere for TGB scooterne i Oslo? Det er en i klassen som har en 2006 Aerox, har ikke fått prøvd den, men syns ikke den er noe spesiell, virker som om den lyser dårlig når det er mørkt. Men det er vel smak og behag. Hva med å prøvekjøre begge av dem? Men Aerox R er vel en smule svak? 2,6 hester kontra litt over 4,9 hester hos TGB'en.. så du sikter vel på Race Replica da? Katana ville jeg unngått. Så ser det ikke ut som om Race Replica er noe særlig sterkere heller.. http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_ae...eplica_2007.php Her er forøvrig TGB'en i en skarp blåfarge. http://www.bikez.com/motorcycles/tgb_r_50_x_2006.php Denne er vel rett under hva som er lovlig for moped mtp. hestekrefter. Men lykke til med valget! Jeg angrer ihvertfall ikke et sekund på at det ble TGB'en for meg Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 dang, det er såpass stor kraftforskjell mellom de ja? :o Hadde egentlig sikta meg inn på Aerox Race Replica yes men ble litt usikker nå.. det som får meg til å helle over på Aerox er i utgangspunktet at den ikke er fullt så tung og trodde den var like kraftig som TGB'en (før nå). Vil det være veldig merkbart? (kan bli vanskelig å få prøvd begge i Oslo ja) Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Tja, merkbart? Det er jo nesten dobbelt så mye kraft i TGB'n Aerox gjør vel en 65 uten noen plomber. TGB'n min gjør 60 km/t nedplombert. Men så er det smak og behag Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 tror nå en aerox gjør mer en 60 uten plombering Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 65 Men det er det den han i klassen min gjør uten noenslags plombe 2006 mod. han har om jeg ikke nevnte det. Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 men da er vel det en elektronisk sperre og? er ikke det det i de nyeste modelene? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Spurte karen litt nå på MSN, det stemmer det med 65, den som han har kutter ikke på tenningen, det er 65 den gjør på flata, kanskje litt til om det er helt vindstille. edit: Hadde selv en Generic Ideo med elektrisk sperre, der merket man tydelig hvordan tenningen ble kuttet når man nådde "toppfarten" Endret 5. mai 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 hmm, interessant dette med elektronisk sperring.. er denne vanskelig å de-aktivere, og har den i tillegg plombering som på modellene før 2006? Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) for å ta den ene som ligger i cdi'en må du bore gjenom med bor og generelt el-sperrer er vanskligere å fjerne EDIT: HUSK er ikke bare å bore hvor som helst er et spesielt sted på cdi'en og det varierer fra model til model, men skal finnes noen guider på nette, kan jo skjekke om det ligger en på www.mopedportalen.com Endret 6. mai 2008 av Svampebob Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Skal være en rosa kabel som man bare skal kutte, er det ikke? Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 kan godt være, vet egentlig ikke så mye om cdi'en, men på noen så vet jeg at du kan bore gjennom den, men da må det være nøyaktig, men koster jo å kjøpe ny da, vis du må på visning for går jo ikke ann å reparere den Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Det skal være 6 ledninger som stikker ut av CDI'en i en bunt. Hvis det bare er 5 er det IKKE cdi sperre. Er det 6 ledninger, da er det cdi sperre, og da er det en rosa ledning. Min scooter har kun 5. Endret 6. mai 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
TheEagle Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Er det noen her som vet om man kan få seg en nye scooter som faktisk er grei å kjøre ( til bybruk) for rundt 10 000kr ??? Ikke tenk på noe trimming eller noe sånn... Kjempe greit med svar vettu;) Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Tjaaa, Keeway Matrix er jo fin du får jo en ny slik for ca. 12.000 Men man kan jo også kjøpe en godt brukt Yamaha eller noe også da. Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Nærmer seg kjøp nå, fortsatt usikker mellom Aerox og TGB. At TBG'en er dobbelt så kraftig gjør det vanskelig.. Kjenner dere til noen forskjeller på de ellers, noen av de som er tyngre i svinger, drar dårligere i oppoverbakker etc? (regner med at hestene til TBG'en gjør en del med bakker..) TGB'en er jo faktisk 5-6000 kr billigere enn Aerox'n så skulle gjerne visst mer om forskjellene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå