Dyrehagen Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) Oppdatert oppsett nederst på neste side! Som noen sikkert har lagt merke til, har jeg spammet diverse forum her de siste to dagene for å få klarhet i en del hardware-spørsmål. Saken er nemlig den at jeg skal bygge min egen PC for første gang:D Så, etter mye om og men, her er det jeg har kommet fram til: Komponenter: DVD-ROM: Samsung SH-S203 Harddisk: Hitachi Deskstar 7K1000 1TB Hovedkort: Asus Maximus Formula Kabinett: Cooler Master Centurion 534 Minne: Corsair Twin2X DDR2 Nettverkskort: CNet PCI Ethernet Gigabit Adapter Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 Skjerm: Samsung Syncmaster 226CW Skjermkort: Asus GeForce 9800 GX2 Strømforsyning: Corsair Powersupply 620W OS: Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit Ytre enheter: Headset: Creative Fatal1ty Gaming Headset Høytalere: Creative SBS A30 2.0* Mus: Logitech G5 Laser Mouse 2007 Musematte: SteelSeries SX Pro Gaming Tastatur: Logitech Classic keyboard 200 Kjøling og diverse: Antistatiske armbånd: NN Antistatic Armchain Kjølepasta: OCZ Freeze Extreme Thermal Kjølepasta Kabinettvifte: Zalman Vifte 120x120 Harddiskvifte: Cooler Master 4-in-3 Harddiskvifte RAM-kjølere 2 x Akasa RAM Heatsink Viftestyring: Zalman MFC1 Plus Viftestyring Lyddempere til HDD: Nexus DiskTwin HDD-lyddemper * Jeg vet jeg har valgt et crappy sett med høytalere, men det er bare fordi jeg ikke kommer til å bruke dem. Bruker headsett i stedet. Valgte de bare så jeg skulle ha mulighet til å kunne høre lyd uten headsettet. Men her kommer den vanskelige delen: Har jeg gjort noe feil? Jeg er fremdeles ganske fersk på dette området, så hvis jeg har gjort noen fatale feil, vil heg helst finne det ut før jeg bestiller delene. Husk: Jeg bestiller bare det jeg har skrivd her, ikke noe mer. Har jeg glemt en vifte? En kabel? Er kabinettet for lite? Er noen av komponentene inkompitable med hverandre/hovedkortet? Er det for lite kjølepasta?! Skumle scenarioer:/ Men nok om det. PCen skal primært brukes til gaming, men også til film, musikk, internett og noen "tunge" programmer (bla. XSI og Photoshop 7.0, for å nevne noen). Prisen er i skrivende stund på 16 303 kroner, ikke medregnet fraktkostnader. Jeg vet at noen websteder selger enkelte av produktene billigere, men prøvde å konsentrere meg om så få websteder som mulig, for å redusere fraktkostnader. Dere må gjerne komme med inspill, men vær obs: Som sagt er jeg ganske nybegynner når det kommer til PC-komponenter, så hvis du ikke har en god grunn, ikke post:P Vet du om et komponent som vil øke ytelsen med 200%, så fortell gjerne. On the other hand, hvis det eneste vitnemålet du har på at et komponent er bedre enn de jeg har valgt, er egen erfaring, kommer du sannsynligvis bare til å forvirre meg:P Kommer til å bestille mesteparten av komponentene i slutten av neste måned (får 9000 jævla kroner igjen på skatten:D), og en venn vil hjelpe meg med monteringen. Ønsk meg lykke til:) Endret 23. juni 2008 av Dyrehagen Lenke til kommentar
NoXoN00 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 ja det trur jeg, men ville ikke tatt det tastaturet, mus eller headset. denne pcen vil lett greie crysis på high lett. jeg anbefaler steelpad QCK heavy, ekstremt bra! Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 ja det trur jeg, men ville ikke tatt det tastaturet, mus eller headset. Hvorfor ikke? Hva ville du valgt? Jeg valgte Logitech G5 fordi den ser sexy ut, og har hørt utrolig mye bra om den. Valgte Logitech Classic Keyboard fordi det ser bra ut, holder lenge i følge reklamen, har stille knapper, og tåler vann. Valgte Fatal1ty-headsettet fordi det er visstnok utviklet spesielt for gamere, og det ser ikke dårlig ut heller. Valgte musematta fordi den ifølge PCWorlds test er "meget glatt og rask, romslig og nærmest udødelig". jeg anbefaler steelpad QCK heavy, ekstremt bra! I følge testen jeg linket til over, så tar den veldig stor plass på skrivebordet. Og vel.. jeg har et lite skrivebord :/ denne pcen vil lett greie crysis på high lett. Jeg leser den setningen om og om igjen, og jeg blir ikke lei. Si det igjen.. Vær så snill... Lenke til kommentar
NoXoN00 Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 hehe.... men jeg har fata1y og er ikke fonøyd, har G5 også er ikke fornøyd det er min mening... Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Hvorfor kjøper du dedikert nettverkskort? Ville før kjøpt dedikert lydkort, eller kanskje brukt litt mer på CPU: Q9X00 (9300 f.eks) Om Asus HK er glad i Corsair RAM får dem som har førsøkt svare på. Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Hvorfor kjøper du dedikert nettverkskort? Ville før kjøpt dedikert lydkort, eller kanskje brukt litt mer på CPU: Q9X00 (9300 f.eks) Om Asus HK er glad i Corsair RAM får dem som har førsøkt svare på. Er det store ytelsesforskjeller fra Q6600 til Q9300? Og hvis det blir problemer mellom HK og minne, hva burde jeg da eventuelt bytte ut? Endret 4. mai 2008 av Dyrehagen Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 DVD-rom: Bra valg. Harddisk: Ville heller valgt Samsung F1. Har selv 750GB-versjonen og den er iskald og musestille. De fleste anmeldelsene jeg har lest konkluderer også med at den har best ytelse. Hovedkort: Veldig bra. Du kan også spare noen småpenger og kjøpe P5E i stedet. Dette er i essens det samme kortet, der man har tatt vekk noen fordyrende ting som i alle fall ikke jeg hadde bruk for. Kabinett: Etter det jeg har forstått er 534 et veldig bra kabinett, men når du først skal bruke så mye penger, ville jeg sett på litt dyrere kabinetter. Kan spesielt anbefale Antec P182 hvis du vil ha et stille system. Minne: Absolutt riktig valg å kjøpe 2x2GB. Har du planer om å klokke høyt, bør du heller kjøpe disse mushkinbrikkene. Nettverkskort: Skjønner ikke helt hva du skal med det. Maximus Formula har også to nettverksporter (P5E har bare en) Prosessor: Skal du ha Quad og ikke gidder å vente i all evighet er dette det rette valget. Skjerm: Har den selv og er strålende fornøyd. Skjermkort: Skal du bruke så mye penger er det absolutt det rette valget. Men husk at alle degens spill bortsett fra Crysis går fiint på 8800GT(S) Strømforsyning: Snart to år gammel og fortsatt den beste i sin pris- og effektklasse. OS: Deg om det. Jeg kjører fortsatt XP. Headset: "laget spesielt for gamere" og en veldig lav pris betyr som oftest ikke kvalitet. Kan heller anbefale Sennheiser PC151. Det vant ganske nylig en test i Lyd og Bilde. Høyttalere: De gjør sikkert jobben greit. Mus: Joda, er gjort det bra i de fleste tester. Musematte: Har ikke prøvd SX, men har selv S&S. Det er bare tull at overflaten er ubehagelig og at den er upresis, som den testen sier. Kan anbefale S&S, men har ikke peiling på om SX er bedre eelr dårligere. Tastatur: Det der virker greit nok. Antistatisk armbånd: Strengt tatt ikke nødvendig, det holder å holde i kabinettet. Kjølepasta: Vet ikke så mye om den fra OCZ. Arctic Cooling MX-2 har derimot vunnet alt av tester den har vært med på. Kabinettvifte: Det følger ikke med kabinettet? Vet ikke noe om den viften, regner med du har funnet noen positive anmeldelser. Hardiskvifte: Er det nødvendig? Kan ikke mye om det kabinettet Viftestyring: Mest et spørsmål om smak. Vær obs på at denne bare takler 7W per kanal. Lyddemperer til HDD: Er det nødvendig? Har du sjekket at de passer i harddiskkjøleren din? Ellers forundrer det meg litt at du ikke skal ha en prosessorkjøler. Skal du kjøre stockkjøleren, eller har du en fra før? Ville uansett anbefalt Thermalright Ultra120. Tror det var alt. Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Yay, langsvar:D Nettverkskort:Skjønner ikke helt hva du skal med det. Maximus Formula har også to nettverksporter (P5E har bare en) Nei, jeg skjønner nå i ettertid at jeg ikke trenger et. OS:Deg om det. Jeg kjører fortsatt XP. Ja, det var egentlig det jeg ville også, men 64-bits XP fåes visstnok ikke på norsk. Antistatisk armbånd:Strengt tatt ikke nødvendig, det holder å holde i kabinettet. Betaler heller en hundrelapp ekstra enn å risikere å ødelegge komponenter til 16 000;) Kabinettvifte:Det følger ikke med kabinettet? Vet ikke noe om den viften, regner med du har funnet noen positive anmeldelser. Lagde en tråd om emnet, og der var det en som sa at han hadde montert en ekstra 120x120 Zalman vifte foran på kabinettet. Jeg tenkte det ville være lurt å gjøre det samme. Hardiskvifte:Er det nødvendig? Kan ikke mye om det kabinettet Tatt fra tråden jeg linket til over: Det kan også av og til være lurt med en vifte ved harddiskene hvis dette er mulig. Men dette kommer mye an på kabinettet. Harddisker er ikke så glad i ekstrem varme og ryker harddisken så mister man mer enn bare disken. Vil ikke miste harddisken:( Ellers forundrer det meg litt at du ikke skal ha en prosessorkjøler. Skal du kjøre stockkjøleren, eller har du en fra før? Igjen tatt fra viftetråden: Du vet at den cpu du har valgt har vifte inkludert med? Men om du vil ha den andre er nok den eventuelt stillere og nok kjøler litt bedre. Men er den verdt 500 kr? Eller gjør vifta som følger med jobben helt fint? ja, det gjør den. Vifta er montert i kjøleren for å gjøre jobben sin. Jeg tror heller ikke det skal gå ann å bytte den ut med noen andre. Om den støyer for mye, kople den til en viftestyring. Som også er hvorfor jeg valgte å ta med viftestyring, selv om jeg ikke er sikker på om det strengt tatt er nødvendig. Ellers takker jeg for inspillene på harddisken, kabinettet og kjølepastaen. Skal se mer på det senere:) Endret 4. mai 2008 av Dyrehagen Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Okey, her er situasjonen: Jeg byttet ut Hitachi-harddisken med Samsungen som Dauemannen forslo, byttet også ut kjølepastaen og fjernet nettverkskortet. Fjernet også viftestyringen, harddiskvifta og RAM-kjølerne. Hvis varme/støy viser seg å bli et problem, kan det jo alltids kjøpes i ettertid. Dette har gjort at prisen nå ligger på 15 151 kroner, 1849 under budsjettet på 17k:D Noen ideer om hva jeg kan kjøpe? Her er 1800 å rutte med, slå dere løs! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) En knall PC uansett, men det måtte i så fall være å bruke resten på prosessor. Amentio ser ut til å ha tilgang på 14stk Q9300.. Endret 4. mai 2008 av Sovehest Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) OS:Deg om det. Jeg kjører fortsatt XP. Ja, det var egentlig det jeg ville også, men 64-bits XP fåes visstnok ikke på norsk. Jeg kjører selv XP 32-bit med 4 GB ram. Har omtrent 3.2GB tilgjengelig, og har hittil ladri opplevd at ram har blitt en begrensende faktor. Så hvis du allerede har en XP-lisens kan det væære like greit å vente med å bytte til Vista, eventuelt vente helt til Windows 7 kommer. Antistatisk armbånd:Strengt tatt ikke nødvendig, det holder å holde i kabinettet. Betaler heller en hundrelapp ekstra enn å risikere å ødelegge komponenter til 16 000;) Joda, man kan aldri bli for sikker, og jeg skjønner godt tankegangen din. Kabinettvifte:Det følger ikke med kabinettet? Vet ikke noe om den viften, regner med du har funnet noen positive anmeldelser. Lagde en tråd om emnet, og der var det en som sa at han hadde montert en ekstra 120x120 Zalman vifte foran på kabinettet. Jeg tenkte det ville være lurt å gjøre det samme. Hardiskvifte:Er det nødvendig? Kan ikke mye om det kabinettet :flau: Tatt fra tråden jeg linket til over: Det kan også av og til være lurt med en vifte ved harddiskene hvis dette er mulig. Men dette kommer mye an på kabinettet. Harddisker er ikke så glad i ekstrem varme og ryker harddisken så mister man mer enn bare disken. Vil ikke miste harddisken:( Dette varierer en del fra kabinett til kabinett. De fleste kabinetter i dag har en eller flere vifter i front som blåser kald luft over harddiskene og samtidig virker som luftinntak for resten av PC-en. Jeg sjekket kjapt en anmeldelse av Centurion 534, og den kommer med en 120mm vifte montert rett foran harddiskene som standard. Den kjøleenheten du vil kjøpe er for dem som vil ha flere harddisker enn det kabinettet som standard har plass til. Til det kabinettet vil jeg anbefale at du kjøper en 120mm vifte som du bruker i plassen ved PCIe-sporene. Det vil gi deg mye lavere temperatur på grafikkortet. Ellers forundrer det meg litt at du ikke skal ha en prosessorkjøler. Skal du kjøre stockkjøleren, eller har du en fra før? Igjen tatt fra viftetråden: Du vet at den cpu du har valgt har vifte inkludert med? Men om du vil ha den andre er nok den eventuelt stillere og nok kjøler litt bedre. Men er den verdt 500 kr? Eller gjør vifta som følger med jobben helt fint? ja, det gjør den. Vifta er montert i kjøleren for å gjøre jobben sin. Jeg tror heller ikke det skal gå ann å bytte den ut med noen andre. Om den støyer for mye, kople den til en viftestyring. Som også er hvorfor jeg valgte å ta med viftestyring, selv om jeg ikke er sikker på om det strengt tatt er nødvendig. Ellers takker jeg for inspillene på harddisken, kabinettet og kjølepastaen. Skal se mer på det senere:) Jeg så i den andre tråden din at du ikke har tenkt å klokke. Da vil jeg ikke anbefale en quadcore da disse har en god del dårligere ytelse enn tilsvarende priset dualcore på stock. Q6600 er klokket til 2.4GHz, mens de lavere prisede E8400 og E6850 har 3GHz. Når du begynner å klokke forsvinner mye av forskjellen. Og siden det er svært få spill i dag som utnytter quadcore, er det smartere å kjøpe en E8400 hvis du får tak i den, eller en E6850. Dualcore bruker også mindre strøm og utvikler mindre varme. Selv om du ikke skal klokke, vil jeg anbefale at du kjøper en kjøler til prosessoren, rett og slett fordi standardkjøleren ikke kan kjøle noe som er i nærheten av lydløst. Du trenger ikke kjøpe noe av det råeste, men en grei kjøler med en stille vifte. Edit: så ikke de to siste postene da denne tok en studn å skrive (og jeg gjorde andre ting i mellomtiden) Endret 4. mai 2008 av Dauemannen Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Tusen takk Dauemann, masse nyttig info:) Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Om Asus HK er glad i Corsair RAM får dem som har førsøkt svare på. Jeg vet ikke jeg, men måten du sier det der på får det til å høres ut som en dårlig ide, så jeg må ha klarhet i det. Er det en dårlig ide å ha HK fra Asus sammen med RAM fra Corsair? Hva burde jeg i så fall bytte ut? Har sett litt på disse minnebrikkene, de er 20 kr dyrere, ser bedre ut, og det virker som spesifikasjonene er bedre. Pluss at de var anbefalt som "Ukens produkt" av HW.no:D What'ya think? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Nei nei, ikke bry deg om det. Jeg har ikke peiling på dette, og vanligvis går komponenter godt overens med hverandre. De gangene det ikke gjør det er det selvsagt litt kjipt.. Bare å høre på minne eller HK delen av forumet, eventuelt google dem. Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 12. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2008 Ooookay, etter mye om og litt men, så ser det ut til at dette er det endelige oppsettet: Komponenter: DVD-ROM: Samsung SH-S203N Harddisk: Samsung Spinpoint F1, 1TB, 7200RPM Hovedkort: Asus Maximus Formula Kabinett: Cooler Master Centurion 534 Minne: 2 x Corsair Twin2X DDR2, 4GB* Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 Skjerm: Samsung Syncmaster 226CW Skjermkort: Asus GeForce 9800 GX2 Strømforsyning: Corsair HX 620W OS: Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit, OEM Ytre enheter: Headset: SteelSeries IceMat Siberia Høytalere: Creative SBS A30 2.0 Mus: Logitech G5 Laser Mouse 2007 Musematte: SteelSeries SX Pro Gaming Tastatur: Logitech Classic keyboard 200 Kjøling og diverse: Antistatiske armbånd: NN Antistatic Armchain Kjølepasta: Arctic Cooling MX2 Kjølepasta Kabinettvifte: Zalman Vifte 120x120 CPU-vifte: Zalman CNPS 9700LED CPU-kjøler * Ja, jeg vet jeg valgte 8 GB RAM istedenfor de originale 4, men det er fordi dette skal bli en PC som skal vare et par år, noe som også er grunnen til at jeg kjøper et grafikkort bare ett av dagens spill vil trenge. Med dagens RAM-priser ser jeg ingen grunn til å ikke slå litt på stortromma. Innspill er fremdeles velkomne! Som sagt, jeg får en del cash igjen på skatten i år, så mesteparten av komponentene (alt fra Amentio, kort sagt), vil bli bestilt når jeg får de pengene (20. juli). Resten (PSU, DVD-ROM og alt av ytre enheter, vifter osv) bestiller jeg når jeg gidder. Sikkert en gang i løpet av de neste ukene. Og som alltid: Har jeg glemt noe? Vil alt få plass i kabinettet? Er det en vifte som ikke passer der den skal (har hørt at CPU-vifta jeg har valgt er vel stor)? Er det nok SATA- og PCIe-kontakter på hovedkortet? Ja, jeg vet jeg maser om dette, men dette er første gangen jeg bygger en PC, og jeg har virkelig ikke lyst til å få komponenter til 16 500 i posten for så å få vite at ingenting fungerer fordi jeg glemte å kjøpe en kabel. Og btw: Du skal ha en jeevelig god grunn til å klage på headsettet:P Tok meg lenger tid å finne det enn noen det tok meg å finne noen av de andre komponentene... Lenke til kommentar
Thomas Tyldum Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Endel penger igjen på skatten, ja^^ Da er vi to! Hva om du istedet for å kjøpe dårlige høytalere OG dårlige headsets heller kjøper for fx Asus PG221 for innebygd dårlig lyd og heller drar på litt når det gjelder headsets. Anbefaler AKG sine studiogodkjente klokker og AKG K171 spesielt. Så god lyd at all musikken min ble som ny;P Jaja, mine 5c ihvertfall. Ellers funker alt, ja. Happy gaming! Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 bump lol Til tross for at hverken noen av vennene mine, eller noen her på forumet anbefalte det, fant jeg ut at det ville være ubeskrivelig kult å ha en floppy i den nye PCen. Floppyen det er snakk om er denne. Som alltid lurer jeg på: Vil floppyen fungere sammen med resten av maskinen? In other news: I går bestilte jeg PSUen, de antistatiske armlenkene, kjølepastaen, høytalerne, tastaturet, headsettet, musa, musematta og OSet:D Innspill på de andre komponentene er som alltid velkomne, selv om jeg er ganske sikker på at dette blir det endelige oppsettet. Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Den som tier, samtykker? Lenke til kommentar
Shaper^ Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Hva med å kjøpe raskere RAM brikker? Evnt. bytte hovedkort til ett som støtter DDR3 Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 Hva med å kjøpe raskere RAM brikker? Evnt. bytte hovedkort til ett som støtter DDR3 Jeg har allerede spurt om RAM-brikkene i minneforumet, der sa de at de jeg har valgt var fine. Og DDR3 er såpass langt inn i fremtiden (for meg) at jeg ikke bryr meg om det ennå. 8 GB DDR2-RAM burde holde en stund:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå