Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre tillater ikke drikking.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Det er altså meg de ble sure på, etter at de tok meg i å være beruset for en helg siden. Det endte opp i diskusjon morgenen etter på, og når jeg tok opp at jeg hadde drukket nesten hver helg det siste halvåret, ble de selvsagt irriterte og skuffet. Jeg forklarte at jeg, og kompisene mine som jeg pleier å drikke med, gjør det for kosen og sosialen sin del, og ikke bare for rusen sin del. Jeg la også til at det alltid har vært vanlig øl, altså svake saker, og at det har vært i så små mengder at det umulig kunne skjedd noe. Jeg drikker også vanligvis på faste plasser, med vanligvis få folk og kontrollerte omgivelser. Det nyttet ikke, og de sa at jeg var for ung til å drikke alkohol og at det måtte ta slutt.

Men; synes dere at det er urimelig? Jeg synes at når det er så små mengder at hverken foreldrene mine (som sjekker godt om jeg er edru) eller andre folk klarer å legge merke til det, så er det greit. Jeg er knappe 16 år og kjører heller ikke moped, veien bort til plassene jeg pleier å drikke ligge uansett langt ifra den forøvrig lite trafikkerte hovedveien, så heller ingen fare der.

Hilsen todda7. Var på feil maskin og logget på min brors bruker. Til informasjon så drikker han ikke:)

Endret av Flaggstang
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, deres standpunkt er absolutt ikke urimelig i mine øyne.

I og med at de tok deg i å være beruset så stemmer jo ikke det du sier "at hverken foreldrene mine (som sjekker godt om jeg er edru) eller andre folk klarer å legge merke til det".

Folk som drikker gjør mye dumt og dette er absolutt ikke et unntak når det gjelder ungdom, det vet du sikkert selv.

Dessuten ville de sende ut signaler til andre foreldre om at "jeg synes det er greit at min 15 åring drikker". Dette er noe jeg er sikker på at de ikke ønsker.

Lenke til kommentar
Nei, deres standpunkt er absolutt ikke urimelig i mine øyne.

I og med at de tok deg i å være beruset så stemmer jo ikke det du sier "at hverken foreldrene mine (som sjekker godt om jeg er edru) eller andre folk klarer å legge merke til det".

Folk som drikker gjør mye dumt og dette er absolutt ikke et unntak når det gjelder ungdom, det vet du sikkert selv.

Dessuten ville de sende ut signaler til andre foreldre om at "jeg synes det er greit at min 15 åring drikker". Dette er noe jeg er sikker på at de ikke ønsker.

Tingen er at de tok meg en gang, og at det bare var tilfeldig. At folk gjør mye dumt er det ingen tvil om, men i så små mengder er de fleste nokså kontrollerte.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har flere eksempler at foreldre tillater / ignorerer slikt, så hvorfor ikke.

Hadde jeg vært forelder og hadde bodd der jeg vokste opp og visst hvordan det var, så hadde jeg vært overrasket, men ikke skuffa eller noe, siden jeg vet kidsa begynner enda tidligere og er du konfirmert er det go go go med de andre barna. Vil jo ikke at kidden skal føle seg utstøtt heller.

Jeg hadde nok ikke kjøpt åpenlyst til vedkommende, men heller hinta om at det var bedre med polsprit enn hjemmebrent og gitt poden den lektyren der og bare heller kjøpt inn noen øl ekstra i helgene og passet på å være åpen om at det er lov å forsyne seg.

Lenke til kommentar

Det er jo en grunn til at det er 18-årsgrense på å kjøpe alkohol. Du har ikke godt av å drikke nesten hver helg det siste halvåret når du er 15 år. Til nå har ikke foreldrene dine oppdaget det, men sist helg var du så beruset at de merket det. Det virker altså som om drikkingen din blir verre og verre, og hvis dette fortsetter hver helg kan du få problemer.

Lenke til kommentar
Til nå har ikke foreldrene dine oppdaget det, men sist helg var du så beruset at de merket det. Det virker altså som om drikkingen din blir verre og verre, og hvis dette fortsetter hver helg kan du få problemer.

Drugis (eller er det dr.phil??) kom igjen, ikkje dra inn lovverket i dette er du snill. Alle veit at ungdom byrjar tidleg med alkohol, til tross for aldersgrensa for å KJØPE alkohol. Nokon drikk oftare og meir enn andre, det høyrer med historia. Slik eg oppfattar trådstartar sin situasjon, så trur eg ikkje han "kan få problemer", som drugis viftar med pekefingeren om. Trådstartar verkar faktisk som ein fornuftig fyr som ikkje tek drikkinga for langt, og det skal han ha creds for i så ung alder.

Eg oppfordrar ikkje til å drikke her, men kom an folkens, take a bite of reality.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Loven gjelder for KJØP & SALG av alkohol. Det er i tillegg ulovlig å kjøpe og selge alkohol til mindreårige, men det er ikke 18 år på KONSUMERING av alkohol som i en del av USAs stater. Det er faktisk lov for en sjuåring å drikke, men det er ikke lov å gi selve alkoholen til personen.

Jeg mener man klarer å vente til man er 16. Når man er 16 bør det være "greit", men selvfølgelig forstår jeg at foreldre vil reagere. Det vil jeg gjøre selv med mine barn, spesielt hvis jeg får en datter.

Lenke til kommentar
Alle veit at ungdom byrjar tidleg med alkohol, til tross for aldersgrensa for å KJØPE alkohol. Nokon drikk oftare og meir enn andre, det høyrer med historia. Slik eg oppfattar trådstartar sin situasjon, så trur eg ikkje han "kan få problemer", som drugis viftar med pekefingeren om. Trådstartar verkar faktisk som ein fornuftig fyr som ikkje tek drikkinga for langt, og det skal han ha creds for i så ung alder.

Eg oppfordrar ikkje til å drikke her, men kom an folkens, take a bite of reality.

Å ja, kjempefornuftig å komme full hjem når foreldrene ikke er spesielt glad for at barna drikker. Det er jo et tankekors at han tidligere ikke har drukket seg full, men nå kommer hjem så beruset at foreldrene begynner å bekymret. Selvfølgelig drikker ungdom, og det er sikkert ganske vanlig. Todda kan sikkert få et fint liv, så lenge han ikke fortsetter å drikke seg full hver helg. Det kan ikke være bra for en 15-åring.

Lenke til kommentar
Å ja, kjempefornuftig å komme full hjem når foreldrene ikke er spesielt glad for at barna drikker.
Det høyrer med å vera ungdom. Det verste som skjer er at foreldra vert skuffa. Men kva så? Det verste som kan skje her i verda er å miste livet, og det vil ikkje skje pga at ein vert busta i å drikke alkohol.
Det er jo et tankekors at han tidligere ikke har drukket seg full, men nå kommer hjem så beruset at foreldrene begynner å bekymret.
Kor har du lest at foreldra er bekymra? Les faktum.
Selvfølgelig drikker ungdom, og det er sikkert ganske vanlig.
Det hender ja.
Todda kan sikkert få et fint liv, så lenge han ikke fortsetter å drikke seg full hver helg. Det kan ikke være bra for en 15-åring.
Verken eg eller du har føresetnader for å sei om Todda får eit fint liv eller ei, sjølv om han drikk seg full kvar helg.

Forresten, for meg så verkar det ikkje som om om Todda drikk seg full kvar helg. Han skriv jo sjølv at han drikk

"svake saker, og at det har vært i så små mengder at det umulig kunne skjedd noe. Jeg drikker også vanligvis på faste plasser, med vanligvis få folk og kontrollerte omgivelser." Høyrest ikkje bekymringsverdig ut spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt greit at foreldre gir ungene et helvete for fersking av drikking før fylte 18 år. Jeg har sett min del av fulle unger som fyker rundt på kveldstid rundt utesteder og skjemmer seg ut og som verre er, lager kvalme. Jeg har til og med mistet et søskenbarn på din alder som sovnet en tidlig tåkefull morgen i en sving på vei hjem fra festlige lag. Han våknet ikke mer. Av og til har jeg hatt lyst til å ringe foreldre for å hente deres "søte" små hjem til tordentaler og husarrest. Jeg skjønner godt at foreldrene dine ikke liker det. Du er tross alt fremdeles bare en unge for dem.

Jeg ville nok ha reagert på akkurat samme måte. Selv fikk jeg smake på det meste av alkoholholdig av min mor og far innenfor hjemmets trygge vegger. Folk så aldri på meg at jeg hadde fått nok da jeg var på din alder heller. Men det betyr ikke at det er ok å sitte med venner og drikke øl som 15-16 åring. Og du kan ikke forsvare det med at andre unger på din alder gjør det samme. Synke ned på alle andre sitt nivå?

Det er spesielt skuffelsen som er verst for foreldre, fordi de bryr seg og vil ditt beste. De er engstelige, og de vet kanskje ikke hvor du bruker å være. Derfor ville jeg ha snakket ut med dine foreldre om dette grundig og kanskje tatt dem med til der du bruker å ta dine øl med dine venner. Kanskje de vil føle seg tryggere da. De vil jo bare ikke at noe vondt skal hende deg. Åpenhet er alltid godt. Men prøv å se det fra deres side også.

Lenke til kommentar

Sosialistungdom! Kom deg ut i arbeide! Hadde Einar Gerhardsen sett deg sitte der med det radmagre fyllegliset ditt så hadde han begynt å grine. Snylter på velferdsstaten han bygde opp i åra etter krigen, men detta veit vel ikke du no om, du som faen ikke følger med i verken nyheter, samfunnsdebatt eller klimakvoter!

Vent med å drikk til du er voksen nok i både hode og kropp!

Endret av Tuttebobo
Lenke til kommentar
Av og til har jeg hatt lyst til å ringe foreldre for å hente deres "søte" små hjem til tordentaler og husarrest.
Det har du ingenting med du!
Sosialistungdom! Kom deg ut i arbeide! Hadde Einar Gerhardsen sett deg sitte der med det radmagre fyllegliset ditt så hadde han begynt å grine. Snylter på velferdsstaten han bygde opp i åra etter krigen, men detta veit vel ikke du no om, du som faen ikke følger med i verken nyheter, samfunnsdebatt eller klimakvoter!
lol.

Kan ikkje alle berre INNSE at det er heilt NORMALT at ungdom byrjar eksperimentere med alkohol i 15-16årsalderen? Herre min hatt!

Lenke til kommentar
Todda kan sikkert få et fint liv, så lenge han ikke fortsetter å drikke seg full hver helg. Det kan ikke være bra for en 15-åring.

Skal jeg av erfaring si deg hva som er værre? Jo det er å IKKE drikke seg full hver helg.

Takker for svar. Det skal jeg huske på, så slipper jeg å gjøre feil hver helg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Heisann!

Det er altså meg de ble sure på, etter at de tok meg i å være beruset for en helg siden. Det endte opp i diskusjon morgenen etter på, og når jeg tok opp at jeg hadde drukket nesten hver helg det siste halvåret, ble de selvsagt irriterte og skuffet. Jeg forklarte at jeg, og kompisene mine som jeg pleier å drikke med, gjør det for kosen og sosialen sin del, og ikke bare for rusen sin del. Jeg la også til at det alltid har vært vanlig øl, altså svake saker, og at det har vært i så små mengder at det umulig kunne skjedd noe. Jeg drikker også vanligvis på faste plasser, med vanligvis få folk og kontrollerte omgivelser. Det nyttet ikke, og de sa at jeg var for ung til å drikke alkohol og at det måtte ta slutt.

Men; synes dere at det er urimelig? Jeg synes at når det er så små mengder at hverken foreldrene mine (som sjekker godt om jeg er edru) eller andre folk klarer å legge merke til det, så er det greit. Jeg er knappe 16 år og kjører heller ikke moped, veien bort til plassene jeg pleier å drikke ligge uansett langt ifra den forøvrig lite trafikkerte hovedveien, så heller ingen fare der.

Hilsen todda7. Var på feil maskin og logget på min brors bruker. Til informasjon så drikker han ikke:)

Som far vil jeg si at du er for ung for slik drikkehyppighet, men så kommer det inn endel forutsetninger som ikke kan leses av det du skriver.

Eller kanskje det kan!?

:hmm:

Lenke til kommentar
Av og til har jeg hatt lyst til å ringe foreldre for å hente deres "søte" små hjem til tordentaler og husarrest.
Det har du ingenting med du!

Ser jeg ungene til noen venner eller slekt rave rundt full som faen så kan du banne på at jeg huker tak i den lille søte og får ungen hjem. Ser jeg ukjente rave rundt og ligge og spy i et smug alene, eller svimt av så skal jeg kanskje bare gå forbi og ikke bry meg? La dem drukne i sitt spy kanskje? Stor kudos til Natteravnene som går rundt og passer på!

Kan ikkje alle berre INNSE at det er heilt NORMALT at ungdom byrjar eksperimentere med alkohol i 15-16årsalderen? Herre min hatt!

De fleste innser nok det, men ikke alle LIKER det. Og som du har lest, hans foreldre likte det heller dårlig. Hadde jeg selv vært far hadde jeg nok ikke reagert ulikt. Hadde du vært far hadde du nok ikke reagert ulikt heller.

Lenke til kommentar
De fleste innser nok det, men ikke alle LIKER det. Og som du har lest, hans foreldre likte det heller dårlig. Hadde jeg selv vært far hadde jeg nok ikke reagert ulikt. Hadde du vært far hadde du nok ikke reagert ulikt heller

Så det er bare jeg som ville latt potensielle barn rave rundt i fylla fra de var 14?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...