Gå til innhold

Nordmenn: er de patriotiske?


Anbefalte innlegg

Ikke så patriotiske som vi liker å tro

 

Kanskje ikke overraskende topper USA og amerikanerne patriotlisten som forskere ved universitetet i Chicago har laget på grunnlag av en stor internasjonal spørreundersøkelse.

 

Men at Norge ikke finnes igjen før 22.-plass vil sikkert overraske mange nordmenn. Hva med Lillehammer-OL? Hurra for Norge 17.-mai og olja og alt det derre der...?

 

Danmark deler 11.-plassen med Ungarn og Irland. Finland ligger på 16.-plass i patriotisme.

 

Men vi er definitivt større patrioter enn svenskene. Det må vel hjelpe litt i et bankende norgeshjerte? Sverige havner nemlig på 31.-plass hvor bare latvierne og innbyggerne i det tidligere Øst-Tyskland er svakere på fedrelandsfølelse enn svenskene.

Skylder på mediene

 

– Vi nordmenn vil gjerne tro vi er så spesielle. Det er vi ikke og det må pressen ta på seg mye av skylden for sier Olaf Aagedal ved Diakonhjemmet Høgskole.

 

Han har forsket på patriotisme og nasjonalisme gjennom flere år.

 

Aagedal er også sterkt kritisk til alle undersøkelsene Hundreårsmarkeringen la fram i fjor hvor inntrykket som ble skapt i mediene var at nordmenn omtrent var verdensmestere i nasjonal stolthet.

 

– Den store feilen ved Hundreårsmarkeringens spørreundersøkelser var at de ikke klarte å sette de norske tallene i internasjonal målestokk sier Aagedal.

 

Forskeren mener studien og rangeringen Tom W. Smith og Seokho Kim nå har gjennomført for andre gang er et solid stykke arbeid som på en riktigere måte viser hvor sterk nordmennenes patriotisme er i forhold til andre nasjonaliteter.

 

Grunnlagsdataene i den omfattende studien stammer fra The International Social Survey Program (ISSP) hvor 40 land er medlemmer. Her i Norge er det Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste som gjennomfører de svært omfattende intervjuene.

Innrømmer feil

 

Selskapet Hundreårsmarkeringen Norge 2005 er under avvikling – og tar selvkritikk. Daglig leder Eva Jakobson Vaagland sier at alle undersøkelsene om nordmenn og Norge skulle være et innspill i verdidebatten. Slik ble det ikke. I stedet ble det ukompliserte presseoppslag med fengende overskrifter.

 

– Mediene valgte å slå opp enkle versjoner i stedet for å innlede til diskusjon. Undersøkelsene var på ingen måte så entydige som overskriftene i avisene ga inntrykk av. Vi kunne vært foruten disse enkle vriene. Dessverre var vi i Hundreårsmarkeringen ikke flinke nok til å skrive kronikker og innlede til debatt. Men mediene gjorde heller ikke jobben sin og ble veldig overflatiske sier hun.

 

Eva Jakobson Vaagland er glad for den sammenlignende studien som nå er kommet og sier det er flott temaet blir belyst gjennom flere undersøkelser.

Mindre stolte

 

Den internasjonale studien til Tom W. Smith og Seokho Kim ble påbegynt for ti år siden. I tallene fra 1995-96 var nasjonalfølelsen sterkere i Norge enn nå. Olaf Aagedal tror OL-effekten fra Lillehammer-OL kan ha gjort sitt den gang men understreker at dette bare er en antakelse.

 

– OL ble et stolthetsprosjekt. Vi skulle klare noe vi aldri hadde klart før og vi fikk det berømte sitatet fra Gro Harlem Brundtland: «Det er typisk norsk å være god» sier Aagedal.

 

– Vi må skille mellom positiv patriotisme – stolthet over eget fedreland – og negativ sjåvinisme koblet til en aktiv nedlatende holdning overfor andre. Begge deler finnes selvsagt i Norge understreker han.

 

Jeg har lenge fått intrykk av at nordmenn for mange utlendinger virker veldig patriotiske. Litt overasskende , for meg ihvertfall.

Hva tenker dere?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke fått inntrykk av at vi er så voldsomt patriotiske, så for min del kom ikke dette som en overraskelse. Og som Niskivara håper jeg vi er i bevelgelse nedover den listen. ( Eller, hvilken plassering i den listen Norge har lite å si, de viktige er at patriotisme globalt sett reduseres. )

Lenke til kommentar

Norge er langt på vei blitt en nasjon av sutrere. Vi skal ha det behagelig på skolen, ingen liker såklart pugging, vi MÅ ha billig mat og brennevin, selv om INGEN bruker så lite på mat som nordmenn. Om man får litt motgang, så forbanner man "regjerrringa" og stemmer FRP. Da blir alt bra. På den andre siden har man de venstresideintellektuelle, som hadde likt seg best om flertallet av nordmenn hadde mørk hud og 14 unger.

 

Rart vi ikke kom lenger ned på lista. Nå glemte jeg de 55 000 som skriver mange wallposts på facebook-gruppa mot utenlandske flagg i 17.maitoget, og dermed ser seg selv som store patrioter.

 

OBS:(Dette innlegget inneholder store generaliseringer, og må ikke tas med en klype salt)

 

EDIT: Må tas med en klype salt.

Endret av fedtcreme
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Eg lurar virkeleg på kem som har blitt stilt dei spørsmåla og kor.

I Oslo er det jo ikkje patrioisme, fordi 1/3 av dei er jo ikkje norske, det er jo ein selvfølge.

Lenke til kommentar

Du tror ikke at utlendinger kan være patriotiske på vegne av norge?

 

Ikke fulgt med i debatten om det norske flagget, er jo bare en liten gruppering på 50innvandrere som vil ha utenlandske flagg med på 17mai mens alle andre har vært imot. Tror du må nøyansere kritikken din mot innvandrere. Mange av dem er faktisk mer norske enn mange andre innfødte.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Innvandrere blir stort sett generaliserte. Men jeg tror ikke at det er mulig å behandle slike grupper individuelt.

 

Hvorfor ikke? Vi er alle unike og fortjener så klart å behandles individuelt. Kan høres vanskelig ut men det er bare snakk om øket bevissthet. Så vi er like godt i stand til å behandle hvem som helst like ubevisst for hverandres selvsagte ulikhet/unikhet.

 

Det er ikke bare oss selv som fortjener å bli behandlet dårlig. La våre nye landsmenn bli integrert i den delen av vår kultur også!

 

:)

Lenke til kommentar
Så lenge de er norsk statsborgere burde de behandlet på lik linje med alle andre.

 

Ikke så lenge mange av de har en kultur og et verdisyn som ikke samsvarer med "alle andre". Jeg hever meg ikke over deres kultur, prøver bare å være realistisk. Hadde alle innvandrere ønsket integrering og tilpasset seg våre normer så ville ikke dette vært noe å diskutere, men slik tror jeg dessverre ikke virkeligheten er.

Lenke til kommentar

Det hadde vær intressant å høre noen utledninger sine meninger om nordmenn. Jeg fant dette fra Wikitravel: Norwegians are often very patriotic, and will often ask your opinion of Norway. It's probably best to be positive, many would be offended if they thought you didn't like their country.Norwegians are very proud of being "the best winter sport nation in the world", and consider cross-country skiing and biathlon as being equally important to football. Telemark was the birth place of cross country ski.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Du tror ikke at utlendinger kan være patriotiske på vegne av norge?

 

Ikke fulgt med i debatten om det norske flagget, er jo bare en liten gruppering på 50innvandrere som vil ha utenlandske flagg med på 17mai mens alle andre har vært imot. Tror du må nøyansere kritikken din mot innvandrere. Mange av dem er faktisk mer norske enn mange andre innfødte.

 

Mange er sikkert patriotiske, men for å gi deg eit eksempel:

 

Viss eg hadde laga eit maleri, eg brukte lang tid på det og vart skikkeleg fornøgd med det.

Etterpå hadde eg og ein kamerat bytta maleri, kem hadde eg vert stolt av, den eg fekk eller den eg hadde laga?

 

Den eg hadde laga, eg hadde aldri blitt stolt av den eg fekk.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det må no kunne gå an å ha fleire ting å vere lojale imot.

 

Gamle mennesker og vestlendinger er avskyelig patriotiske.

 

Patriotisme som sådann er bare tull og tøys. Det har ingenting for seg.

 

Kva baserar du den om vestlendingar på? :dontgetit:

 

 

Misforstått "nasjonalkjærligheit" der Norge er i konkurranse og konflikt med alt og alle, ja det kan vi godt vere foruten. Litt lokalpatriotisme gjer ikkje nødvendigvis so mykje, men ein må ha perspektivet i orden på ein måte. Vi er berre 4-5 millionar her i landet, så det er avgrensa kva vi får til.

Lenke til kommentar
Viss eg hadde laga eit maleri, eg brukte lang tid på den og vart skikkeleg fornøgd med den.

Etterpå hadde eg og ein kamerat bytta maleri, kem hadde eg vert stolt av, den eg fekk eller den eg hadde laga?

 

Den eg hadde laga, eg hadde aldri blitt stolt av den eg fekk.

 

 

Men nå har du strengt tatt ikke vært med på å lage noe som helst, så dette argumentet faller i grus.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Viss eg hadde laga eit maleri, eg brukte lang tid på den og vart skikkeleg fornøgd med den.

Etterpå hadde eg og ein kamerat bytta maleri, kem hadde eg vert stolt av, den eg fekk eller den eg hadde laga?

 

Den eg hadde laga, eg hadde aldri blitt stolt av den eg fekk.

 

 

Men nå har du strengt tatt ikke vært med på å lage noe som helst, så dette argumentet faller i grus.

 

Kva veit du om det, har du følgt med på kva eg har dreve på med heile livet mitt eller....?

Uansett tvilar eg på at argumentet mitt falt i grus, fordi eg mente ikkje at det var eg som hadde vert med på å laga noko, eg sa berre eit eksempel på kordan det er.

Eg er faktisk ikkje så patriotisk.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...