Gå til innhold

Ubuntu 8.04 og valg av nytt skjermkort?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer et nytt skjermkort, vil kvitte meg med bråkmakeren min X850XT PE og bytte det ut med et vifteløst kort som funker bra til bilderedigering og muligens enkel spilling som CS:Source.

Tenkte på et 3650

Men siden jeg nå har tenkt å bruke ubuntu så mye som mulig fremover så vil jeg høre med dere om dere har noen formeninger om hvilken skjermkortprodusent som er mest linuxvennlig, er det AMD/ATI eller NVIDIA?

Endret av .::BaNdiT::.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig spørsmål å gi et godt svar på. Etter at AMD tok over ATI har spesifikasjoner blitt åpnet i høyt tempo. Den proprietære linux driveren fra ATI har blitt helt skrevet om, og er nå brukbar for mange formål. En ny åpen driver (RadeonHD) er under utvikling, som allerede virker å være på høyde med den reverse engineerede åpne driveren til nvidia (nv). Det er forventet stor fremgang på både den åpne og den lukkede driveren i år, men fortsatt er den proprietære driveren fra nvidia vesentlig bedre.

Du finner meget god dekning av driverutviklingen for AMD/ATI hos phoronix.com, men husk at de er meget positive oppildnet av den åpne linjen fra AMD, slik som mange av oss blir når ting endelig går i riktig retning.

Kort oppsummert: Hvis du vil ha en driver som funker med diverse skjermoppsett (doble skjermer, TV-ut osv.) og under wine, med minst mulig mikkmakk nå, så kjøper du nvidia. Hvis du kan klare deg med at basisfunksjonalitet er på plass (du har kanskje bare en enkel skjerm, og skal ikke bruke wine) nå, og synes det er greit at det tar et års tid å få den type funksjonalitet på plass skikkelig, så bør du kjøpe 3650. Det er klart store fordeler med åpne spesifikasjoner og drivere. Nettet er fullt av folk som sliter med diverse nvidia kort og den proprietære driveren fra nvidia. Jeg kan selv skrive under på at min største kilde til ustabilitet på alle mine maskiner er driveren fra nvidia.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Takk for at du har tatt deg tid til å gi meg en så grundig og god forklaring :)

Har ingen avanserte planer, ikke 2skjermer da jeg er meget fornøyd med min 24". Wine har jeg ikke vert borti. Eneste jeg virkelig kommer til å savne fra windows er photoshop. Er ikke glad i gimp.

Har ikke satt meg inn i om det er noen programmer som kan kjøre windows programmer på linux slik at det funker skikkelig, men det kommer vel. Ser ikke ut til at adobe gidder å satse på linux med det første, de profesjonelle som jo er den store kundegrupper holder seg nok til mac/windows lenge ennå.

Tror jeg går for Ati.

Lenke til kommentar
Prøv gimpshop hvis du kun er ute etter photoshop gui.

Gimpshop såg veldig interessant ut. Lasta ned linux versjonen(source files) turte ikkje laste ned debian versjonen, vet ikkje om den funker her. Det stod i bruksanvisningen at jeg måtte avinstallere gimp, så det gjorde jeg.

Men samtidig måtte den avinstallere gimp-python som virket bra.

Det står videre at hvis jeg ikke har erfaring med å bygge programvare fra kilder så burde jeg ikke prøve å bygge alle disse bibliotekene selv.

Har dere noen tips om hvordan jeg kan få installert gimpshop, skal jeg prøve meg på debian pakken?

Endret av .::BaNdiT::.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...