Gå til innhold

Photoshop-PC - hva bør jeg vektlegge? Spesifikke anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bestemt meg for ny stasjonær PC med ett hovedformål - Adobe Photoshop CS3. Greia er at jeg ikke vet hva jeg bør vektlegge - CPU? Skjermkort? HK? RAM?

Absolutte minimums-spesifikasjoner kommer her, direkte kopiert fra adobe.com:

Intel Pentium 4, Intel Centrino, Intel Xeon, or Intel Core Duo (or compatible) processor

Microsoft Windows XP with Service Pack 2 or Windows Vista Home Premium, Business, Ultimate, or Enterprise (certified for 32-bit editions)

512MB of RAM

64MB of video RAM

1.5GB of available hard-disk space (additional free space required during installation)

1,024x768 monitor resolution with 16-bit video card

DVD-ROM drive

QuickTime 7 software required for multimedia features

Internet or phone connection required for product activation

Broadband Internet connection required for Adobe Stock Photos* and other services

Jeg tror jeg trenger MINST 1gb ram, gjerne 2 eller mere.

Harddiskstørrelse bryr meg ingen ting, da jeg bruker mye eksterne HDD'er.

Har dere noen spesifikke PC-er å komme med? Hvis ikke, så ønsker jeg en innføring i hva jeg bør legge vekt på av hardware for best mulig bruk av Photoshop.

Så billig som mulig :) Helst PC-er uten skjerm, hvis med så må det være enten 19", 22" eller 24", helst 22".

Takker for all hjelp! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU og RAM, Photoshop er snill med skjermkortet, og du kan velge et HK med integrert skjermkort.

Jeg hadde valgt en firekjerners CPU med minst 2GB RAM. Skal du kun bruke den til Photoshop kan du spare penger på skjermkortet og gå for integrert. Før i tiden gikk man for matrox kort til rene photoshop-PCer, men jeg vet ikke hvordan det er i dag. (selger de matrox fortsatt?)

Skjermer som følger med PCer er som regel beregnet for spilling og har lav responstid, men dårligere fargegjengivelse.

Lenke til kommentar

Ideelt burde du velge en Intel Q9xxx quad, men du vil også klare deg bra på med en E8200/E8400/E8500, alle disse støtter også SSE4 som øker hastigheten mye på multimediaapplikasjoner - ikke sikker på om Photoshop CS3 støtter SSE4, men flere tredjeparts filtre til Photoshop gjør det i alle fall.

Lenke til kommentar

Hei, alt komer an på hva du vil legge i det (penger). Jeg ville lagt mye vekt på skjermen dersom du ikke har en god en fra før når du jobber med bilder (og husk og kalibrer den så godt du kan, gjerne med kalibreringsutstyr om du har tilgang til det).

Ellers gå for ca. Intel sin 8400, den koster 1500,- , et hovedkort med integrert skjermkort til ca 800,- , og kjøp likegjerne 2 GB RAM (koster jo "ingenting" for RAM om dagen), og gjerne 4 GB dersom du skal bruke veldig mye layers og ha mange bildefiler oppe samtidig.

-Skal du bygge eller ha en ferdig maskin? -du kommer til å trenge ca 5000,- for en knall "Photoshop-maskin" uten skjerm.

Lenke til kommentar
5000 uten skjerm burde gå greit..

(offTopic: Skal kjøpe en Asus EEE 900 som reisemaskin i tillegg - vil denne har sjanse til å kjøre Cs3, eventuelt Cs3 Portable?)

Da vil jeg anbefale å bruke alle pengene på én maskin i stedet for: En liten bærbar med bedre prosessor, mer ram osv, kombinert med en stor ekstern skjerm for bruk når du er hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...