Gå til innhold

BK: Storbukken på Gauksheim


Anbefalte innlegg

Et forsøk på dyrebilde fra Austevoll.

 

 

1/400s, f/8, 209mm, ISO 400

 

Ute på øyene på AUstevoll er det mye sau - villsau/utegående. Disse sauene er sky så da måtte 70-300mm-en frem.

 

Har croppet litt, og justert en del i Photoshop Elements...

 

Tom

 

PS. Om det er den støste bukken her ute - I don't know ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var et fint motiv, Tom, med steinene rundt...men var det ikke mulig å få litt mer lys i fjeset på den?

Randi A

 

Det er sikkert mulig - men jeg er ikke der enda når det gjelder photoshop :(

 

Kan det være at skjemen din er litt mørk også?

 

Fargene var akkurat så triste som det ser ut - det var overskyet og jeg har behersket meg litt med hvitbalansen og saturation.

 

Tom

Lenke til kommentar

Nå ble det et bedre, ja ganske godt bilde. Naturbilder er ikke mitt bord, men dette er det jeg oppfatter som et godt bilde ut fra mine manglende kunnskaper om genren.

 

Mange har sikkert oppfattet at jeg føler meg på tynn is når jeg skriver om slike bilder. Jeg oppfordrer alle andre til også å begi seg ut på tynn is i BK. Det er ingenting galt med å kommentere bilder i genre som ikke er ens egen sterke side. Alle meninger er tross alt interessante for bidragsyteren. Neste alle, i alle fall. At man "ikke har peiling" bør ikke holde en tilbake.

Lenke til kommentar

Et sted midt i mellom for min del.

 

Jeg har prøvd meg på shadow/highligts tidligere, men har følt at bildet da har blitt for blasst*. Er det fordi jeg bruker det for tidlig i "loopen" ? Eller avhenger det av motivet?

 

Tom

 

* andre motiv ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Joda et brukbart og sjeldent fotografi her på akam. Bildet er sjeldent i den forstand at vi for det meste ser hunder katter og fulg her inne. Sauer er helt ålreite dyr også på bilde ja, absolutt. Og jeg er enig i at det ble bedre etter at Herr k-ryeng dro i PP spakene ga litt mer lys til. Jeg ville gjerne sett akkurat dette bilde med litt mindre DOF. Da hadde muligens omgivelsene blitt noget mindre fremtredende. Men på den annen side så er det jo også en villsau i dertil egnede ville omgivelser. Den er jo så å si på hjemmebane; om jeg kan bruke et slikt uttrykk ;o)

Kort sagt; jeg syns bildet ditt skilte seg ut og er interessant.

 

PS; lyset fikk frem det fårete uttrykket i sauefjeset; og det var høyst nødvendig sett herfra :yes:

 

Edit= PS

 

Mvh Meg ;o)

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Jeg startet forfra og fikk frem noenlunde samme effekt som k-ryeng. Jeg justerte også litt på hvitbalansen for å få litt varmere farger.

 

 

 

Jeg også croppet på nytt slik at utsnittet er ikke 100% likt.

 

Napoleon, jeg kan være enig at litt mindre DOF kunne passet her. Men objektivet er en Tamron 70-300mm til 999,- som ikke er veldig mye å rope hurra for på 300mm og maks blender ... Så da må vi kompromisse.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg startet forfra og fikk frem noenlunde samme effekt som k-ryeng. Jeg justerte også litt på hvitbalansen for å få litt varmere farger.

 

 

 

Jeg også croppet på nytt slik at utsnittet er ikke 100% likt.

 

Napoleon, jeg kan være enig at litt mindre DOF kunne passet her. Men objektivet er en Tamron 70-300mm til 999,- som ikke er veldig mye å rope hurra for på 300mm og maks blender ... Så da må vi kompromisse.

 

Tom

 

Jo det ante meg at du ble begrenset pga objektivets egenskaper, men jeg syns det ble bra likevel.

Lenke til kommentar
Et sted midt i mellom for min del.
Jeg drog mest i spakene for å finne ut om det var det du og andre var på jakt etter. Var tydeligvis det ;-)

 

Jeg har prøvd meg på shadow/highligts tidligere, men har følt at bildet da har blitt for blasst*. Er det fordi jeg bruker det for tidlig i "loopen" ? Eller avhenger det av motivet?
Det avhenger av motivet, selvfølgelig. Jeg bruker det tidlig i prosessen, gjerne rett etter cropping, eller til og med før cropping noen ganger. Kan gi et litt blasst preg ja, men det er særlig highlights-kompensasjon som gjør det. Jeg ender som regel også opp med mer moderat shadow-kompensasjon enn default (50 i PS CS2). Det er som med det meste annet ingen trolldom innblandet, så det virker ikke alltid. Men det er et svært nyttig verktøy, som jeg ikke har funnet ut hvordan jeg kan "etterlikne"/utføre manuelt med f.eks. curves og levels på en enkel måte... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Flott bilde! Jeg har en del erfaring med sauer, og det er ikke så lett å få dem til å holde blikket ditt sånn...mulig villsauer er litt skarpere enn den mer domestiserte varianten. Veldig flott dyr i allefall. Likte den siste versjonen din best.

 

PS: Mannesauen heter egentlig vær, ikke bukk...jeg hadde en kjæreste en gang som trodde det var samme dyr, at geita var mannen og sauen var dama. Kanskje ikke noe å dra med hjem til odelsgården.

Lenke til kommentar
PS: Mannesauen heter egentlig vær, ikke bukk...jeg hadde en kjæreste en gang som trodde det var samme dyr, at geita var mannen og sauen var dama. Kanskje ikke noe å dra med hjem til odelsgården.

 

He-He! Ganske artig det der...men han gikk ikke så langt at han kalte sauer for væromslag. :!:

Lenke til kommentar

Jeg syns motivet var litt kjedelig slik som det er fanget. Bokeh´en var av dårlig kvalitet. Syns også bildet var uskarpt. Hadde kanskje blitt bedre med litt kreativ vinkling. Skjønner ikke hvorfor du har brukt f/8 her. Mye negativ omtale av meg, men dette er no min ærlige mening.

Lenke til kommentar
Jeg syns motivet var litt kjedelig slik som det er fanget. Bokeh´en var av dårlig kvalitet. Syns også bildet var uskarpt. Hadde kanskje blitt bedre med litt kreativ vinkling. Skjønner ikke hvorfor du har brukt f/8 her. Mye negativ omtale av meg, men dette er no min ærlige mening.

Ærlige meninger er alltid velkomne. Men du leste kanskje ikke alle postene like nøye - da hadde du skjønt hvorfor jeg brukte f/8 og at "bokeh" suger rumpe.

 

Bildet er nok ikke 100% skarpt - da det er håndholdt på 1/400s. Nå er jo ikek det objektivet superskarpt på 300mm heller ...

 

Men når det gjelder sauene på Austevoll, så er man glad for å få til et såpass bilde; ellers så må man til med skjul og/eller 600mm og god tid. Det er fanken meg lettere å ta bilder av løver i Kenya.

 

Tom

Lenke til kommentar

Tok meg friheten å justere et bilde jeg mener var alt for hard og dystert. Bildet tendere til å bli litt blast, men det kommer ok av at det er litt undereksponert, og at det er litt vanskelig å hente noe mer ut av det uten å miste konturene i selve bukken.

En fordel med denne eksponeringen er iallfall at himmelen ikke er utbrent. Vil tro at det er mulig å hente masse her hvis dette bildet er skutt i raw.

 

post-87456-1210320971_thumb.jpg

 

Du har kommet nært nok her, men omgivelsene ødelegger motivet litt. Vanskelig å ikke bli forstyrret av bakgrunnen. Kanskje kunne du ha gått et par skritt til venstre og fått en ryddigere bakgrunn?

 

Husk stor blenderåpning på slike "portretter", da vil du få mindre dybdeskarphet og kan lettere kontrollere bakgrunnen. Telelinse vil også snevre inn bakgrunnen (men gi et litt flatere bilde).

 

Morsomt motiv, og morsomt med øyekontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...