Gå til innhold

Godt HK for Q6600, 2*8p raidkntrl, 8-16GB DDR2.


Theo343

Anbefalte innlegg

Den skal stå som en server og CPU skal kun klokkes til 3GHz for 24/7 at 1333FSB. Dvs. 9*334. Skal kjøpe billig DDR2 minne i tillegg.

 

Det kunne vært ønskelig om GNU og BSD fungerer godt med all hardware og at det ellers er kvalitetskomponenter. Det er også viktig at kortet takler minst 2 stk raidkontrollere for PCIe 4x.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den skal stå som en server og CPU skal kun klokkes til 3GHz for 24/7 at 1333FSB. Dvs. 9*334. Skal kjøpe billig DDR2 minne i tillegg.

 

Det kunne vært ønskelig om GNU og BSD fungerer godt med all hardware og at det ellers er kvalitetskomponenter. Det er også viktig at kortet takler minst 2 stk raidkontrollere for PCIe 4x.

Mitt abit ix38 funker med kontrollere i alle pci e portene. Derfor har jeg dette :D Har 3 kontrollere tilkoblet i det nå. 2 stk pci e x8. Et stk pci e x1. Funker også med de 2 pci e x4 kontrollerene jeg har.

Lenke til kommentar

Har sett på en del Supermicro kort men svakheten med de er at de har ofte veldig mange PCI slotter og lite med PCIe slotter :/ ellers er det suverene kort med Intel lan kontrollere osv.

 

Faktisk kan Intel sitt 975X baserte "Bad Axe" kort se ut som et mulig alternativ med sine 3stk 16x slots. Ulempen med dette kortet er om det er særlig Quad kompatibel og at det neppe støtter fremtidige CPU'er hm.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=39977

 

Intel 'Bone Trail' DX38BT ser også interessant ut med sine 3*16x PCIe, men det er dessverre x38 basert hvor LSI raid kontrolleren min har trøbbel med flere kontrollere på x38.

 

WS serien til Asus virker også interessant, med eks. Asus P5K64 WS som har hele 4*16x PCIe slotter. Hvor gode Marvell LAN kontrollerne er vet jeg dog ikke, heller ikke hvordan disse støttes i Linux.

 

Asus P5M2P-E/4L med Intel 3010 chipsett kan se ut som et mulig alternativ. Mye snaskens der men den er ikke 45nm kompatibel, da må jeg opp på Intel 3200 chipsett såvidt jeg kan se.

 

Jeg tror vinneren pris, kvalitet og funksjonsmessig blir Asus P5BV-C med Intel 3200 chipsett. De har integrert grafikk slik at x16 og x8 porten da utelukkende burde kunne brukes til Raid kontrollere. Hvor gode "2 * Marvell® 8056 PCI-E GbE LAN" er vet jeg dog ikke.

 

Man får også en utvidet utgave av Asus P5BV-C ved navn Asus P5BV-C/4L, hvor eneste forskjellen er 4Gbit Lan porter. Men det behovet har jeg ikke. Det holder med 2 gode Gbit porter. Ulempen med disse kortene er "bare" ICHR7 sørside, men det er neppe noen stort tap vil jeg tro?

 

Det som kan være interessant å vite er at Asus også har en mATX utgave av hovedkortet. Noe som er meget bra om man ønsker å bygge en solid server i en liten pakke.

Asus P5BV-M. Men forløpig vil jeg bruke stacker kabinettet.

 

Ellers må jeg si at Asus DSBV-DX/C med Intel 5000V og støtte for 24GB ram frister forferdelig, som også er en lavkost mulighet fra ASUS til SMP i heimen. Kortet har i tillegg 2 raske nok PCIe slotter også 2*PCI-X 133/100 MHz. Noe som gjør mulighetene stor og mange med dette kortet. Det som kan knuse drømmen er selvf. RAM prisen.

Med et par Intel Xeon 5405 12MB 45nm CPU'er til 1400,- så hadde dette vært en våt drøm.. .*bite tommelen* Alternativt 1 stk 5420 nå og en til senere.. *lide*

 

 

EDIT:

Serveren skal også stå som en Tversity realtime transcoding server, for musikk og tv samt HD materiale, men jeg tipper en Quad gjør den oppgaven greit og at jeg derfor ikke trenger et egets skjermkort med decoding acc el.

 

 

EDIT2:

Har forøvrig endt opp med dette nå tror jeg...

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11066931

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...