Gå til innhold

Ny PC. Hvilket OS trenger jeg? :hmm:


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny PC. den er(eller blir) selvbygd. Jeg trenger jo OS (surprise) og ser at det er mange forskjellige versoner av programmvare ute på markedet:

 

Ultimate

 

Ultimate 64-bit OEM

Ultimate fullv

Ultimate oppg

 

Home Premium

 

Premium fullv

Premium oppg

Premium 64-bit OEM

 

 

Hilken er best/hvilken ville dere ha gått for?

hva er forskjeller på "Retail" og "OEM"

 

 

Hvis dere ikke har fattet det er jeg ikke noen ekspert på OS :p

 

 

 

Håper på svar

 

 

Thomas

Endret av Moffe247
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på OEM og retail er du kan bruke retail-utgaven på forskjellige hovedkort, men ikke samtidig.

 

OEM-utgaven er bundet til hovedkortet som du bruker under innstallasjonen.

Kjøper du retail-utgaven kan du bytte hovedkort mange ganger, så den bør du kjøpe hvis du bytter hovedkort ofte.

 

Det virker som du ikke bytter komponenter så ofte, så da anbefaler jeg deg å kjøpe OEM-utgaven, og selvfølgelig 64-bit. :)

Du kan jo også kjøpe flere utgaver av OEM i forhold til prisen på fullversjonen.

 

Selv kjører jeg på 64-bit av Vista Ultimate, sammen med 8 GB minne(anbefaler min. 4GB) siden minne er så billig for tiden.

 

Skal du bruke mer enn 4GB minne må du ha 64-bit, og det er også fremtiden.

 

Edit: Jeg anbefaler engelsk utgave av Ultimate pga raskere oppdateringer på den utgaven, det finnes norsk språkpakke til den uansett.

 

Hva bruker du pc-en til?

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar

Takker for svar... kommer nokk ikke til å bytte hovedkort så ofte at det gjør noe.

 

PC-en kommer hovedsaklig til å bli brukt til gaming (CoD4, BF2, Bioshock, osv.) Og noe bilde/video-redigering (PhotoShop Elements 6.0 og Sony Vegas 8.0 pro)

 

Bare hvis du lurer så er oppsettet her. er det noe du ville endret på? ville du endret på noe, med tanke på hovedkort e.l.? vil helst holde meg under en 13 -14K med OS, mus og tastatur.

Endret av Moffe247
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med at flertallet, inkl. trådstarter ikke trenger Ultimate, så derfor ville jeg gått for Home Premium 64-bit.

 

Remote desktop f.eks får en jo gratis fra tredjeparts-leverandører.

 

Så kjøp HP 64-bit til 995kr, da har du et OS som vil takle mye minne, og derfor egne seg til bilderedigering og andre krevende oppgaver. Selv har jeg akkurat gått over fra 4GB til 8GB minne, men ingen spill bruker mer en de 4GB-ene som jeg hadde før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...