Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bærbar FSC, Infocare sa jeg måtte dekke regning selv

sitdown

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpt pc gjennom Norek og de ble selvsagt sendt videre til Infocare.

Det trådløse nettverkskortet sluttet plutselig å virke, så jeg installerte xp på nytt med nye drivere fra FS sin side. Var usikker på hvilket trådløs nettverkskort det var. Brukte derfor medfølgende cd med automatisk sjekk av drivere. Denne fant den riktige driveren og installerte derfor denne. Men det virket ikke.

Fikk den Bærbare tilbake med regning på 820 kr, innpakning kr 120kr fordi min pappeske ikke kunne brukes om igjen..

Det de hadde gjort var å innstallere noe som heter launch pad som gjorde at trådløsbryter på bærbar pc virket..

Hvordan skulle jeg vite det, har ikke vært borti noen annen maskin, der du må innstallere noe annet enn drivere for at alt skulle virke.

Infocare svarte på dette, at informasjon står vel i bruksanvisning på drives cd?

Den CD-en har jeg ikke her og nå.

Hva synes dere om dette? Pc er fortsatt under garantiperioden som skulle tilsi at den må dekke mer en reklamsjonssaker.

Endret av sitdown
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Kjøpt pc gjennom Norek og de ble selvsagt sendt videre til Infocare.

Det trådløse nettverkskortet sluttet plutselig å virke, så jeg installerte xp på nytt med nye drivere fra FS sin side. Var usikker på hvilket trådløs nettverkskort det var. Brukte derfor medfølgende cd med automatisk sjekk av drivere. Denne fant den riktige driveren og installerte derfor denne. Men det virket ikke.

Fikk den Bærbare tilbake med regning på 820 kr, innpakning kr 120kr fordi min pappeske ikke kunne brukes om igjen..

Det de hadde gjort var å innstallere noe som heter launch pad som gjorde at trådløsbryter på bærbar pc virket..

Hvordan skulle jeg vite det, har ikke vært borti noen annen maskin, der du må innstallere noe annet enn drivere for at alt skulle virke.

Infocare svarte på dette, at informasjon står vel i bruksanvisning på drives cd?

Den CD-en har jeg ikke her og nå.

Hva synes dere om dette? Pc er fortsatt under garantiperioden som skulle tilsi at den må dekke mer en reklamsjonssaker.

Vanskelig å sjønne hva du mener, men det høres ut som du har en knapp på pc som aktiverer/deaktiverer WLan. De fleste bærbare har dette.

Visst de kun har retter software feil, har de nok rett i å belaste deg, bruker feil(visst du tenkte dette var en garanti sak). Har de måtte skifte Harware for å løse problemet, skulle dette vært gratis for deg.

Siden du reinstallerte, er det vanskelig å si noe bestemt. Når slike ting oppstår er det beste å gå i Safe Mode. så fjerne Hardware i system egenskaper(ikke fysisk). Så restarte maskinen, putte inn original disk å la windows oppdatere driver automatisk.

Lenke til kommentar

At garantien dekker mer enn reklamasjon betyr ikke at den dekker problemer du får fordi du ikke installerer alle nødvendige programmer.

Lenke til kommentar

Her har nok InfoCare retten på sin side. Det er du som har gjort en feil ved å ikke installere nødvendig programvare/drivere for å få kortet til å fungere. Det er ikke Norek eller InfoCares ansvar at du ikke har nok kunnskap til å installere de programmene som behøves. Så lenge det ikke var noen fysisk feil på maskinen så ligger regningen hos deg.

Lenke til kommentar

Nå la jeg også merke til at denne var kjøpt gjennom Norek, noe jeg overså i første svaret. Det vil jo også si at det kommer helt an på salgsavtalen og betingelsene som følger med produktet hva du kan kreve å få reparert kostnadsfritt.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Her har nok InfoCare retten på sin side. Det er du som har gjort en feil ved å ikke installere nødvendig programvare/drivere for å få kortet til å fungere. Det er ikke Norek eller InfoCares ansvar at du ikke har nok kunnskap til å installere de programmene som behøves. Så lenge det ikke var noen fysisk feil på maskinen så ligger regningen hos deg.

Og det er surt, men sånn er det da. Og om du hadde ringt FSC-support hadde du kanskje sluppet den utgiften!

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har rukket å svart ennå.

Brukte FS sin recovery cd, dvs brukte driver verktøyet som fulgte med. Den fant ut at det kun manglet driver til det trådløse nettverkskortet. Så innstallerte denne..(er ganske sikker på at denne også skal finne nødvendig programvare)

Prøvde å slå på/av den virituelle bryteren som fantes i program som fulgte med driver (endret status i driver programvare). Den fysiske bryteren på den bærbare, endret ikke status om trådløst nettverk var på eller av (Dvs. den virituelle knappen i driver programvare).

Men det support på Infocare fortalte var at at jeg måtte installere et tilleggsprogramvare som heter launch pad.

Så selv om alle driverne var innstallert så måtte jeg innstallere ekstra programvare som styrte den fysiske trådløse bryteren. Den fysiske bryteren har en eller annen gang gått i off-modus.

Har reinstallert windows på rimelig mange pc`r inkludert flere FS. Har aldri måttet innstallere noe annet enn kun drivere.

Har dere? Håper jeg har gjort meg bedre forstått nå.

Thomas

Endret av sitdown
Lenke til kommentar
Nå la jeg også merke til at denne var kjøpt gjennom Norek, noe jeg overså i første svaret. Det vil jo også si at det kommer helt an på salgsavtalen og betingelsene som følger med produktet hva du kan kreve å få reparert kostnadsfritt.

Salg til bedrifter utløser kjøpsloven, dvs. 2års reklamasjon. Dvs. at alt som ikke er forårsaket av uvøren bruk (vann, høy spenning, fysisk hard behandling) skal dekkes, da produktet er ment å vare i alle fall så lenge. Garantien var visst fortsatt gjeldende så den skal dekke mer enn reklamasjonen i følge både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven.

Norek kan ikke lage en avtale som er dårligere enn kjøpsloven evt. også garantien til FS.

Lenke til kommentar
orek kan ikke lage en avtale som er dårligere enn kjøpsloven evt. også garantien til FS.

Norek kan lage en avtale som er så dårlig de ønsker. Tror du kanskje burde sjekke Kjøpsloven litt nærmere. I motsetning til Forbrukerkjøpsloven er nemlig Kjøpsloven fravikelig.

Lenke til kommentar
Her har det vært tydelig "uvøren bruk", da brukeren har formatert og prøvd å installere på nytt uten å ha kunnskaper nok til å få dette til. Brukerfeil, brukerfeil og atter brukerfeil.

Quayle.. Det trådløse nettverkskortet sluttet å virke.. Og når det innebygde verktøyet på recoverycd'n ikke fant nødvendige drivere og programvare.. Den fant ut at alle drivere utenom trådløst nettverkskort var installert. Gikk også inn i enhetsbehandleren og alle driverne var installert.

Har du vært borti at man må installere medfølgende software for noen drivere?

F.eks. Control panel til Ati driverne?

Hva vet du om mine kunnskaper?

Endret av sitdown
Lenke til kommentar
orek kan ikke lage en avtale som er dårligere enn kjøpsloven evt. også garantien til FS.

Norek kan lage en avtale som er så dårlig de ønsker. Tror du kanskje burde sjekke Kjøpsloven litt nærmere. I motsetning til Forbrukerkjøpsloven er nemlig Kjøpsloven fravikelig.

Det kan hende det, det er alltid mange meninger om disse lovene. Om jeg kan stole på at det du sier er riktig er noe annet, men jeg søkte litt og fant ut at det var flere som mente at kjøpsloven var fravikelig med egen avtale med kunden.

Men jeg har i alle fall garanti eller reklamasjon i denne saken da. Og jeg orker ikke å være med på nok en av disse florerende diskusjonene om disse lovene.

Edit: Du har nok rett, kjøpsloven er fravikelig. Var ikke klar over dette. Skal slutte å handle gjennom bedriften.. Er ikke vært det, får det like billig som privatperson.

Endret av sitdown
Lenke til kommentar
Her har det vært tydelig "uvøren bruk", da brukeren har formatert og prøvd å installere på nytt uten å ha kunnskaper nok til å få dette til. Brukerfeil, brukerfeil og atter brukerfeil.

Quayle.. Det trådløse nettverkskortet sluttet å virke.. Og når det innebygde verktøyet på recoverycd'n ikke fant nødvendige drivere og programvare.. Den fant ut at alle drivere utenom trådløst nettverkskort var installert. Gikk også inn i enhetsbehandleren og alle driverne var installert.

Har du vært borti at man må installere medfølgende software for noen drivere?

F.eks. Control panel til Ati driverne?

Hva vet du om mine kunnskaper?

Jeg har opplevd at modeller fra Dell, HP, FS, Compaq og IBM ikke oppfører seg slik de skal uten slik kvasiprogramvare som følger med ja. De har dog blitt bedre på å la operativsystemet ta seg av dette i de senere år. Jeg vet ikke noe om dine kunnskaper, men hvis InfoCare fikset din maskin med å installere programvare for nettverkskortet/driveren så er det rimelig tydelig at du ikke er helt oppdatert eller bare møtte på ett særtilfelle som du ikke klarte å tilpasse dine kunnskaper til. :) Du kan jo i alle fall tenke på det som at du har lært noe nytt og at det finnes spesielle og sære løsninger som ikke er kjent med. Du burde heller prøve å lære noe av hendelsen fremfor å skylde på andre og føle dette som ett angrep på dine kunnskaper. I dette tilfellet så er det tydelig at dine kunnskaper ikke strakk til, det kan hende selv den beste.

Jeg har opplevd å sitte å installere drivere til ett HSDPA-kort som jeg ikke fikk til å virke. Etter å ha slitt med drivere og annet piss i 2 dager så skrudde jeg av dekselet og fant slotten der kortet skulle stått - tom. Jeg følte meg rimelig idiot for at jeg ikke hadde sjekket det etter første forsøk med driveren. ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg burde nok ha ringt til support. Jeg får se nærmere på hva de har gjort når jeg henter PC-en og har recovery CD-en tilgjengelig. Jeg har jo brukt denne.. Ville ikke hente den før jeg fikk svar fra Infocare og fra dere.

Quayle: Ut ifra hva jeg skrev så synes jeg det var en litt rask konklusjon med at jeg ikke hadde nok kompetanse til å reinstallere windows på nytt. Og at dette var uvøren bruk og at det var brukerfeil, brukerfeil, og atter brukerfeil.

Eget progamvare for at fysisk trådløs bryter skulle fungere som overstyrer bryter i driversoftware er rimelig sært. Også at denne også sluttet å bruke under normalt bruk.

Takk for synspunktene :-)

Endret av sitdown
Lenke til kommentar
Quayle: Ut ifra hva jeg skrev så synes jeg det var en litt rask konklusjon med at jeg ikke hadde nok kompetanse til å reinstallere windows på nytt. Og at dette var uvøren bruk og at det var brukerfeil, brukerfeil, og atter brukerfeil.

Feil som oppstår når du re-installerer uten å få med alle programmene er brukerfeil, og ikke noe annet. Det er ikke en mangel, og dekkes ikke av noen reklamasjonsrett, hverken etter Kjøpsloven eller Forbrukerkjøpsloven.

FS sine garantier dekker heller ikke feil som oppstår pga. brukers programvareinnstallasjoner eller innstillinger.

Det er sure penger, men InfoCare er i sin fulle rett til å ta betalt for arbeidet som er utført, og de tar da selvfølgelig betalt etter gjeldende takster.

Lenke til kommentar

Feil som oppstår når du re-installerer uten å få med alle programmene er brukerfeil, og ikke noe annet. Det er ikke en mangel, og dekkes ikke av noen reklamasjonsrett, hverken etter Kjøpsloven eller Forbrukerkjøpsloven.

FS sine garantier dekker heller ikke feil som oppstår pga. brukers programvareinnstallasjoner eller innstillinger.

Det er sure penger, men InfoCare er i sin fulle rett til å ta betalt for arbeidet som er utført, og de tar da selvfølgelig betalt etter gjeldende takster.

Jeg må prøve recovery cd og se hva den automatiske driveroppdattering programmet egentlig skulle gjøre. Før det kan jeg ikke si om jeg fulgte vanlig prosedyre for gjenoppretting av laptop.

Det får jeg først gjort om en mnd. da cd ligger et annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...