Gå til innhold

Anbefaling av vannkjølingskomponenter til komplett system


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har drevet litt med luftkjøling, men aldri prøvd å kjøpe på vann før.

Jeg har et P182-kabinett med følgende specs:

 

Asus P5Kc

Kingston HyperX 800MHz 4-4-4-12 3x1GB

Intel C2D Q6600 (på 3.5 med luft nå)

Gainward 8800GT (707/940)

OCZ StealthXStream 600W

3x Samsung 500GB

1x Seagate 500GB

 

Planer om endringer systemspesifikasjoner:

 

Enten skal jeg 1:

Kjøpe high-end SLi-hovedkort og skaffe enda en 8800GT.

 

2:

Kjøpe meg 9800GX2 / 9800GTX

 

Skal oppgradere harddisker snart også, tenkte å i alle fall kvitte meg med Seagate-disken min, og kanskje skaffe meg 2-3 nye Samsung F1 750GB-disker.

 

Budsjettet mitt for vannkjøling er evl en 2-3000. Det er hull for vannslanger ut av kabinettet, men får jeg like god ytelse av å ha alt internt?

Har 3x Noctua NF-S12 800RPM vifter og en Nexus 1000RPM å ta av til kjøling av radiator..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Jeg har drevet litt med luftkjøling, men aldri prøvd å kjøpe på vann før.

Jeg har et P182-kabinett med følgende specs:

 

Asus P5Kc

Kingston HyperX 800MHz 4-4-4-12 3x1GB

Intel C2D Q6600 (på 3.5 med luft nå)

Gainward 8800GT (707/940)

OCZ StealthXStream 600W

3x Samsung 500GB

1x Seagate 500GB

 

Planer om endringer systemspesifikasjoner:

 

Enten skal jeg 1:

Kjøpe high-end SLi-hovedkort og skaffe enda en 8800GT.

 

2:

Kjøpe meg 9800GX2 / 9800GTX

 

Skal oppgradere harddisker snart også, tenkte å i alle fall kvitte meg med Seagate-disken min, og kanskje skaffe meg 2-3 nye Samsung F1 750GB-disker.

 

Budsjettet mitt for vannkjøling er evl en 2-3000. Det er hull for vannslanger ut av kabinettet, men får jeg like god ytelse av å ha alt internt?

Har 3x Noctua NF-S12 800RPM vifter og en Nexus 1000RPM å ta av til kjøling av radiator..

 

Jeg har kjørt en del vannkjøling. Vil anbefale deg å kjøre allt internt i pc :) Siste jeg mekket brukte jeg ekstern kjøling. Slanger fra kjøler til PC. Det ble er slit(hehe, flytting etc).

 

Beste løsningen jeg har hatt hittil er raiator som går over 2 120mm vifte bak i kabinett. Radiator ---> Pumpe -->CPU --> GPU --> Chipset --> Radiator. Bruk de viftene som har lav dB. I tillegg anbefaler jeg vifte i kabinett dør som lager en gjevn trekk på hovekortet. Pga ingen CPU vifte, har jeg slitt med en del varme komponenter på hovedkort(som igjen kan gi ustabil PC). Du kan også lage et peltier element som kjøler vannet i tillegg, vil senke temperaturen noen grader ekstra.

 

Skal du kjøpe nye skjerm kort og kjøre SLI.. Gå for Nivida 9600. Disse er så stille at du ikke hører dem, trenger ikke vannkjøling. I tillegg ligger ytelsen bare litt under 9800 som blir mye varmere og bråder derfor mer(skal du overclock heftig er vann snadder uansett).

 

Harddiskene.. ikke tvil. Har du nok plass som det er.. Da kjører du 2 av samsung diskene i raid 0 som oppstart. Ingen vits å kjøpe nye pga liten forsjell. Vent litt i så fall til de nye raptor diskene kommer. Kjøp så en SAS kontroller og 2 SAS disker som disse eller lignende: https://prisguiden.no/product.php?productId=94641

Lenke til kommentar

Okei..

Skal gi deg et par tips.

Første. Ikke kjøp vannkjøling i norge. En del å spare på å handle fra usa/uk. Pga dollar og pund bare går nedover i verdi for tiden. Og du får også tak i mye bedre komponenter for billigere enn det de "dårligste" koster i norge.

 

P182 er et meget vanskelig kabinett å bygge vannkjøling i. For meg høres det ut som du burker begge harddisk brønnene. (er usikker på om det er plass til 3 eller 4 i de) Bare rett meg hvis jeg tar feil her.;) Spesielt pga den viften i toppen gjør det vanskelig å sett noe radiator der pga den er senket et par millimeter ned i kabinettet.

 

Men altså slik som jeg ser det som de letteste måtene å montere vannkjøling i så er det enten bak kabinettet ved bruk av en radbox (link)

 

Også siden du er villig til å legge rundt 3k i så. Vil jeg anbefale deg å kjøpe en 3x120radiator så kan du trykt oppgradere systemet etter vært uten å måtte tenke på å bytte ut radiator. Oppsettet som jeg setter opp er basert på ytelse ikke look. Skal du ha look, vil jeg anbefale deg å sørfe rundt på nettet å se selv hva du liker og se om du finner tester av det produktet.

 

Av den økonomiske radiatoren på markede i dag så er det Swiftech MCR320-QPsom er av de beste. Skal du helt på topp så er ThermoChill PA120.3 den beste. Men koster det dobbelte.

 

Av pumpe så er egentlig valget ditt ganske enkelt. Swiftech MCP655 passer dette oppsettet perfekt. Du har 5 trinn som gjør at du kan stille den inn etter det lydnivået og flow som passer deg best.

 

Tank har ikke så mye å si. Så lenge at dim. på gjenger til niplene er de samme eller større som i resten av systemet.

Swiftech MCRESburde du greie å få inn i kabinettet.

 

Siden du skal ha en loop med både gpu, cpu og hk så vil en dtek fuzion yte best. Særlig hvis du også kjøper et Nozzle Accelerator Kittil den og bruker den som er laget til quad.

 

Swiftech MCW30 Chipset Cooler funker helt greit til å kjøle chipset. Lite flow motstand og kjøler greit og har en genial pris. Mye for pengene her.

 

Swiftech MCW60-R en av de beste GPU blokkene med omentrent ikke flow motstand og med ytelse i topp klasse. Det finnes også fullcover blokker. Men du kan ikke forvente bedre ytelse da de også må kjøle ned mer enn en som kun skal kjøle gpu(logisk nok).

 

Av slange så vil jeg anbefale å bruke 7/16" over 1/2" nipler. Da slange er litt mindre enn niplene slik at det er litt vanskligere å få slange over men tetter desto bedre over nippelen.

Det tror jeg at skal være grovt det du trenger.

Og til slutt et par linker på andre som driver på å med vannkjøling i et p182.

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=185402

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=185280

Lenke til kommentar

@Tom H.:

 

Vil nok ikke ha noe Raptor eller SAS-disker inne i bildet, ettersom jeg er ute etter minst mulig lyd og de bråker som en flymotor.

Raid 0 er en tanke jeg er åpen for, siden harddisker er den åpenlyse flaskehalsen i systemet mitt slik som det er nå.

Nvidia 9600 blir en altfor slapp GPU å bruke, har allerede 8800GT, vil ikke gå ned i ytelse.

 

@MoDzoNa:

 

Takk for alle forslagene, det ser jo veldig bra ut! Ikke ble det spesielt dyrt heller.. Ser de mangler en del stæsj på lageret da.. Da blir det vel vannkjøling neste måned! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tenker på å bygge vannkjøling inn i ett Antec P182 kabinett. Tanken min var å erstatte ett (eller begge) harddisk kabinettene med 120mm vifte og 120mm radiator som suger luft inn gjennom støvfilterene. Dette sikrer god sirkulasjon inne i begge seksjonene, frisk luft inn gjennom radiatoren og ett anonymt og stille system. VIl dette bli vanskelig?

 

I tillegg så kan jeg henge harddiskene i vibrasjonsdempende oppheng i 5,25 slottene. Jeg har ingen planer om ett kjempeoverklokket system eller noe værsting skjermkort da jeg kommer til å bruke den som HTPC i stua.

 

Noen tips til hva slags utstyr som oppfyller mine krav om lydløs men effektiv kjøling? Jeg satser på passivt skjermkort, men vannkjølt CPU og hovedkort.

 

Angående vannkjølt hovedkort, er det enklest å kjøpe ett asus kort med vannkjøling fra fabrikken, eller er det en enkel prosess å montere vannblokk på brikkesettet selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...