Mr_Sunde Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Dette bildet tok jeg i går kveld klokken 22:15. Her er versjon 2 som er gjort litt lysere: Mitt første forsøk med laaang lukkertid. Iso: 100 Blender: 9 Lukkertid: 76 sekund Objektiv: Canon Ef 35-80 1:4-5.6 III Brennvidde: 35mm Bildet vart mye mørkere enn det var på skjermen hjemme, så jeg tror jeg skal ta en kalibrering av denne Syns det vart et stemningsfullt bilde selv, men vil gjerne høre hva andre har å si om dette bildet. Edit: La til brennvidde Edit 2: La til full benevnelse på objektivet. Endret 22. april 2008 av Mr_Sunde Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Veldig fin komposisjon og gjennomføring, litt for mørkt. Fint blålig fargestikk i bildet! Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Takk for det. Ble nok litt mørkt ja. Var en hel del lysere på skjermen hjemme så må nok til med kalibrering snart. Hadde tenkt å ta bildet litt tidligere på kvelden, men plutselig var det svarte natta Hadde heller ikke klokke med, så jeg stod der og telte høyt inni meg for å ta tiden. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Veldig fint og blått bilde, bare pittelitt for mørkt. Lang lukkertid er morsomt, bare irriterende at man ikke kan bruke det til det uendelige : ( Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 La inn en lysere versjon av bildet. Kanskje det ble litt bedre? Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) V2 var kjempefin, har ingenting å utsette på det bildet nå! Veldig fint og blått bilde, bare pittelitt for mørkt. Lang lukkertid er morsomt, bare irriterende at man ikke kan bruke det til det uendelige : ( Hvis jeg forsto deg riktig så kan jeg svare på det. Bruker du Canon (som jeg er kjent med) så har du en funksjon som heter bulb, da vil eksponeringen ta sted like lenge som du holder nede knappen, en fjernutløser er dog å anbefale når bulb benyttes Endret 22. april 2008 av Hoptikopter Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Hvis jeg forsto deg riktig så kan jeg svare på det. Bruker du Canon (som jeg er kjent med) så har du en funksjon som heter bulb, da vil eksponeringen ta sted like lenge som du holder nede knappen, en fjernutløser er dog å anbefale når bulb benyttes Hihi, jeg tenkte mer på at bildebrikken blir varm = støvkorn. Tok et bilde med 11min lukkertid en gang. Fyttifaen det var litt av en skuffelse : D Edit: Trådstarter, hvordan gjorde du det lysere? Har du RAW filen? Endret 22. april 2008 av J@cob Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Takk for tilbakemeldingene. Tok dette bildet i JPG, så jeg har ikke RAW filen dessverre. Glemte å stille tilbake til RAW før jeg fotograferte disse bildene Brukte lightroom og justerte opp eksponeringen litt. Var tydeligvis bra med detaljer i det mørke på bildet så det ble noenlunde bra resultat allikevel. Skal i allefall ha med lommelykt eller blits neste gang jeg skal prøve noe lignende. Hadde litt problem med fokuseringen, da det var så mørkt at ikke autofokus fungerte og det var vanskelig å fokusere manuelt av samme grunn. Stod for langt borte til at det var noen nytte i hjelpelyset til den innebygde blitsen. Satte blenderen til 9 for å litt mer dybdeskarphet og håpte på at jeg traff noenlunde med fokus. Endret 23. april 2008 av Mr_Sunde Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Jeg pleier å bruke 11, safe helt. Lommelykt er ganske genialt får å finne fokus, men du kan og prøve å ta noen raske shots med 1600 i iso for å se hvordan du ligger ann, selv om lommelykt er helt klart det letteste alternativet. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Skru opp ISO for å sjekke fokus var ikke dumt. Kan ikke skjønne at jeg ikke tenkte på det. Tenkte på at jeg kunne bruke blits for å ta noen hurtige prøvebilder, men ISO'en tenkte jeg ikke på. Er tydligvis litt treig Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Likte dette bildet veldig godt. En ting du kan eksprimentere med en annen gang, er å manuelt blitse opp steinene litt og skape et spennende lys. Uansett, good work! Likte dette bildet veldig godt. En ting du kan eksprimentere med en annen gang, er å manuelt blitse opp steinene litt og skape et spennende lys. Uansett, good work! Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 23. april 2008 Forfatter Del Skrevet 23. april 2008 Igjen takk for alle gode tilbakemeldinger. Har tydeligvis truffet bra med utsnittet på dette bildet. Blits er notert bak øret. Godt å få med seg litt tips til senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå