Gå til innhold

Kjøpe via nettet eler handle over disk hjemme?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å handle på nett er ikke dyrt så lenge du kjøper noe som er mye billigere i utlandet kontra Norge.

Handler du for inntil 1000kr. kan du fortolle det selv på internett sidene til tollvesenet. Ingen gebyr.

Posten tar 97kr. for å gjøre det for deg.

Posten tar ca. 100kr. mer hvis verdien er over 1000kr.

De fleste varer har ikke toll, men moms(mva=merverdi avgift).Klær har 10,7% toll itillegg til moms.

Sjekk eksempel på beregning.

Ett ekspempel:

Objektiv X: 320US Dollar

Frakt til Norge: 35USD

Dagens $ kurs: 5kr/$

320+35=355$

355*5=1775kr.

Altså 1775kr. for Objektiv X til Norge.

Før den kommer til deg, må du ut med:

1775kr.* 25%mva=2218,75kr.

Legg på opp mot 200kr. i tollgebyr.

En sluttpris på ca. 2400kr, mot en norsk pris på ca. 3300kr. eller mer.

900kr. spart. :grin:

Endret av dill-hole
Lenke til kommentar
Minus verdien av reklamasjon på fem år, som du sier good bye til ved handel i utlandet.

Det er også noe en bør ta med i kalkylene.

Det er ingen problemer å betale litt ekstra så får en 5 år i USA også, men da sparer du ikke så mye.

En annen ting er det derimot, for mitt vedkommende i allefall, at jeg regner med at det som ikke feiler i løpet av det første året, feiler sjeldent.

Nok en faktor er at endel fabrikanter lager linser som "i stor grad" må inn for å justeres - da blir det vel litt mer guffent å handle i utlandet.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har brukt sin 5års reklamasjonsrett? Når gjenstanden er inne i det fjerde eller femte året? Hvor mange er det som får medhold i reklamasjonsaken sin? Hvor mange gir opp etter de har fått nei første eller andre gang? 5års reklamasjonsrett er en vits, og mange store produsenter bryr seg ikke om den og godtar max 3 år.

1 års internasjonal garanti holder for meg hvis jeg får ett objektiv eller blits til 30-50% av norsk pris.

Lenke til kommentar
5års reklamasjonsrett er en vits, og mange store produsenter bryr seg ikke om den og godtar max 3 år.
Hva har du for grunnlag til å mene det? Har sendt inn mye kamera med elektronisk feil eller sensorfeil, og så lenge den er innenfor fem år, så går det stort sett på reklamasjon. Eneste gangene det kan være litt vrient, er hvis objektivet har låst seg. Da blir det ofte hevded at det er en slitedel.
Lenke til kommentar
Eneste gangene det kan være litt vrient, er hvis objektivet har låst seg. Da blir det ofte hevded at det er en slitedel.

Akkurat. Det kan være vrient. Det er snakk om objektiv. Jeg vil si det er verdt å miste 5 års "reklamasjonsrett". Når jeg kan betale 16-1700kr. for ett objektiv jeg må betale 3200kr. for i Norge.

Kamerahus er greit å kjøpe i Norge. Jeg har/vil alltid gjøre det.

Hva har du for grunnlag til å mene det?

Dessverre bare "hørt" om det. Aldri opplevd det selv.

Eksempel: En ansatt på en butikk som selger ting fra store produsenter, han sier at det er 5 års rekl. rett i Norge, men de har 3 år.

Lenke til kommentar
Eneste gangene det kan være litt vrient, er hvis objektivet har låst seg. Da blir det ofte hevded at det er en slitedel.

Akkurat. Det kan være vrient. Det er snakk om objektiv. Jeg vil si det er verdt å miste 5 års "reklamasjonsrett". Når jeg kan betale 16-1700kr. for ett objektiv jeg må betale 3200kr. for i Norge.

Kamerahus er greit å kjøpe i Norge. Jeg har/vil alltid gjøre det

Jeg var litt uklar der. Tok med "objektiv" som et eksempel på en del i f.eks. et kompaktkamera, og at f.eks zoomfunksjonen (motordrevet) regnes som slitedel. Det samme gjøres når det kommer til kassettmekanismen i videokamera.

Utbyttbare objektiver (til speilrefleks) er stort sett ganske greit å få på reklamasjon. Er det som faktisk er enklest å få fem års reklamasjonsrett på, etter mine erfaringer. Eneste som ikke går her, er om de er blitt litt løse i fisken. Det regnes som normal slitasje.

Lenke til kommentar

For de som kan fotografere så vil det svare seg å bruke føttene mer enn den motoriserte zoomen, hvis man ønsker å beholde kamera en stund. Vi vet jo hvordan et bilde ser ut på brikken ved en gitt brennvidde, så vi trenger ikke stå med kamera og zoome ut og inn til vi finner riktig utsnitt. Veldig mye bruk av en billig elektromotor sliter naturligvis ut mekanismen til slutt.

Lenke til kommentar
For de som kan fotografere så vil det svare seg å bruke føttene mer enn den motoriserte zoomen, hvis man ønsker å beholde kamera en stund.
Det er klart, men det er også viktig å være klar over hvordan perspektivet forandrer seg med fotzoom.
Lenke til kommentar
For de som kan fotografere så vil det svare seg å bruke føttene mer enn den motoriserte zoomen, hvis man ønsker å beholde kamera en stund.
Det er klart, men det er også viktig å være klar over hvordan perspektivet forandrer seg med fotzoom.

Og ikke minst hvordan det forandrer seg med zooming (komprimeringen av perspektivet fra vidvinkel til tele),

Lenke til kommentar
Og ikke minst hvordan det forandrer seg med zooming (komprimeringen av perspektivet fra vidvinkel til tele),
Perspektivet forandrer seg ikke når du zoomer. Står du på samme flekken og vrir på zoomen vil det ikke forandre seg, da det ikke er en optisk egenskap, men en geometrisk egenskap. Avstanden til motivet/bakgrunnen er den samme hele tiden (og det er alt som avgjør perspektivet).

Beholder du utsnittet samtidig som du forandrer brennvidden derimot, vil perspektivet forandres, fordi du må flytte deg for å kompensere for den forandrede brennvidden. _Da_ vil vidvinkel strekke og tele komprimere perspektivet.

Lenke til kommentar

Det stemmer naturligvis. Var litt kjapt ute der. Jeg mente naturligvis at hvis man foretar et utsnitt med beina så får man en annen komprimering enn hvis man gjør utsnittet med å zoome inn på motivet. Var fryktelig uklar i min forrige post. Feilaktig, faktisk.

Lenke til kommentar

Hei, er det noen som kjenner prosedyrene ved fortolling dersom man tar med seg et par objektiver fra f.eks NY og inn til Gardermoen? Er det da kun norsk mva som skal betales, eller påløper det noen ytterligere gebyrer? Og, betaler man der og da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...