Gå til innhold

Ønsker innspill til handleliste fra Japan

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal til Japan i sommer og hadde opprinnelig tenkt å kjøpe kamera der, men når Japan Photo kom med 30D-tilbudet i februar så slo jeg til på det.

Siden tanken var å utsette store investeringer i objektiver til Japan-turen så plukket jeg bare opp et Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II på bruktmarkedet, så jeg har noe å bruke frem til turen.

I tillegg kjøpte jeg et Tamron 70-300mm f/4-5.6 for å utforske telezoomens verden.

Jeg har også en adapterring som gjør at jeg kan bruke et Nikon 50mm f/1.8 jeg har lånt fra pappas gamle Nikon EM, men på grunn av at det er upraktisk (mangel på autofokus er greit nok, men manuell nedblending er kjedelig) så blir det lite brukt. Han har også et Tokina 35-135mm f/3.5-4.5, men det finner jeg ennå mindre nytte i.

Før jeg kjøpte 30D så hadde jeg praktisk talt ingen erfaring med SLR, men etter å ha eid det i et par måneder, i tillegg til å ha lurket rundt her og på andre nettsteder i noen måneder så føler jeg at jeg begynner å få taket på det.

Det jeg i første rekke har tenkt på å kjøpe er en bedre normalzoom.

Jeg luktet litt på Canon EF 24-105mm f/4L IS USM først, men jeg har mer eller mindre konkludert med at 24mm nok blir for trangt, i tillegg til at jeg vil ha et mer lyssterkt objektiv, så det ligger an til et Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM.

Det går ca 20 yen på en krone, som vil si at jeg må ut med ca seks tusen for det, og det er ikke så ille, men når Sigma 18-50mm f/2.8 går for under halvparten og Tamron 17-50mm f/2.8 går for nesten bare en tredel så lurer jeg litt på om forskjellen egentlig er verdt det.

I tillegg så har jeg lyst til å leke litt med vidvinkel, og jeg lurer på om jeg burde satse på Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5, eller ofre mye av zoomområdet for det mer lyssterke Tokina 11-16mm f/2.8, eller evt. gå for et helt annet.

Ellers så tenker jeg at Canon EF 50mm f/1.8 får en plass på lista, ganske enkelt på grunn av prisen.

Om det er noe mer jeg burde se på så tar jeg gjerne imot tips, og om det er andre som har handlet fotoutstyr i Japan så vil jeg gjerne høre erfaringer også.

Jeg har ikke fastsatt noe budsjett ennå, men samtidig som jeg ikke vil blakke meg helt, så vil jeg også utnytte sjansen til å handle til gunstige priser, og det kan bli lenge til neste gang jeg reiser til Japan eller USA når jeg kommer til å starte en fattig studenttilværelse fra høsten av. ;)

Endret av zyp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om mange objektiver er veien å gå?

Siden du skal ha vidvinkel trenger du da 17-55 eller kan du da klare deg med en 24-105?

Jeg vet ihvertfall at om jeg med min fotografering skulle kjøpt kun to objektiver og prisen spilte en stor rolle, hadde det nok blitt:

Tamron 17-50 f2.8

Sigma 50-150 f2.8

Men siden du først har mulighet syns jeg du skal tenke på hvor mange objektiv du skal handle og hvilket område du skyter mest i.

Lenke til kommentar

Generelt sett så er det å anbefale og kjøpe orginal objektiver i utlandet.

Da det er mindre problemer med kompatiblitet,endel uorginale objektiver av eldre produksjon kan gi feilmeldinger til kamera med ditto problemer angående reklamasjon i etterkant.

Canon´s objektiver av type L har internasjonale garantier og enkelte butikker selger også med europeiske garantier.

Ville nok gått for canon´s 10-20 da det er et objektiv som har fått veldig mye skryt og er veldig rettvisende"liten tønneefekt"

Du må tenke på Cropfaktoren også ved kjøp av vidvinkel.

17-55 f2.8 er også et godt objektiv som mange her på forumet liker.

Lenke til kommentar

For å ta det første først; antallet objektiver spiller ingen rolle for meg, jeg har ikke noe imot å pakke med meg et par ekstra objektiver sammen med kameraet og bytte ved behov.

Jeg tror jeg at jeg vil foretrekke å måtte gjøre et objektivbytte rundt 17mm fremfor å måtte gjøre det rundt 24mm, for jeg tror jeg vil passere 24mm oftere. I tillegg tror jeg at jeg vil sette pris på lysstyrken til f/2.8 fremfor f/4.

Exposureplot viser at nærmere en tredjedel av bildene jeg har tatt er tatt på 18mm, og jeg har flere ganger ønsket meg noe videre, så jeg prioriterer vidvinkel over ny tele.

Hva feil med objektivet angår, så skal jeg være i Japan hele juli og regner dermed med at jeg vil oppdage eventuelle problemer og kunne gå innom stedet jeg kjøpte objektivet for reklamasjon, før jeg drar hjem.

Jeg har ellers ikke noe forhold til film/fullformat, så cropfaktoren har for meg ingen betydning.

Lenke til kommentar

Jeg tror dere misforstår meg litt :)

Mente ikke,med tanke på kjøp av FF kamera i etterkant eller lingnende.

Da var mer,og ta hensyn av Cropfaktor ved kjøp av vidvinkel.

30D har en Cropfaktor på X 1.6

Så ved vidvinkel 10mm så får du 16mm vidvinkel,eller hvis man tar en 12mm så får man 19mm som er vel på grensen av hva man kan kalle vidvinkel.

Lenke til kommentar

19 mm er fin vidvinkel for å ikke si ultravidvinkel på FF, alt som er under normalen på 40-50 mm er vidvinkel. På et vanlig cropkamera så er alt som er godt under 30 mm vidvinkel. Så 19 mm er vidvinkel uansett hvilket format man bruker.

Men trenger aldri å tenke på cropfaktoren hvis man ikke har lang erfaring med FF kameraer og har problemer med å omstille seg. 10-20 mm strekker seg fra ultravidvinkel til vidvinkel på et cropkamera.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Cropfaktor-diskusjonen kan vi legge død. Jeg vet hva den medfører, og for meg har den uansett ingenting å si da jeg hverken har erfaringer fra film/fullformat (og dermed ingen interesse av å regne om til ekvivalent brennvidde) eller planer om å gå over til fullformat de nærmeste årene.

Jeg forventer ikke at noen har erfaringer med Tokina 11-16mm f/2.8 ennå, men jeg ønsker likevel en vurdering av det mot Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 med tanke på fordeler og ulemper.

Er det sannsynlig at f/2.8 vil gi meg stor nok nytteverdi til at det er verdt å ofre zoomområdet og andre fordeler med Canonen for? Når kan det tenkes at jeg vil få nytte for f/2.8 på et slikt objektiv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...