Gå til innhold

Ny Gaming PC 8000kr (u/skjerm, kabin,mus,tast)


Anbefalte innlegg

Hei

Skal bygge ny PC for gaming, siden min forrige funker dårlig på de nyeste spillene på markede. Har prøvd å lett rundt etter gode stabile komponenter som gir god ytelse for pengene, å som kan funke godt til overklokking vist de blir noe av. Men er litt usikkert på om de jeg har kommet fram til er de rette.

Har Kabinett, skjerm, mus å tastatur fra før som er brukbart til de nye oppsette.

Prisen for de nye skal ligge på rundt 8000kr, men kan gjerne gå litt over for nødvendige/smarte valg. Tanken var at den skal kunne lett dra spill som Battlefield, Unreal Tournament 3 å Age of Conan.

 

Mitt oppsett:

 

Hovedkort: Asus P5E

Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400

Minne: Mushkin DDR2 2x2GB extreme Performance (Redline?)

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTX 768MB

Strømforsyning: MIST 600W

Harddisk: Seagate Barracuda 500 GB

CPU Vifte: Zalman CNPS9500LED

 

 

Vist du ser noe som mangler eller noe som bør byttes ut. Si fra :)

Endret av Tricon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg gjør det samme som deg og har nøyaktig samme budsjettet, endte opp med dette:

 

ASUS P5E S775 X38 1 354,-

INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz Uten kjøler 1 550,-

THERMALTAKE Mini Typhoon 392,-

MSI VGA-Card nVidia 8800GTS 512MB 1 941,-

OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 640,-

HP 2045w LCD(kjøpt brukt, men uåpnet) 1500,-

LOGITECH Deluxe 350 Keyboard NO USB 124,-

2x NOCTUA Noctua NF-R8, 80mm, 292,-

Frakt: 200,-

 

Jeg beholder et heller tvilsomt kabinett og strømforsyning, dvd-brenner, harddisker og diverse gadgets. Jeg satser på bedre kabinettkjøling for å få systemet noenlunde klokket uten at det sliter ut hardware etter 1 år. Bortsett fra det er det meste nytt, inkludert ny skjerm og nytt tastatur som etter min mening er utrolig viktig for gode spillopplevelser. Vi har valgt samme hovedkort, for meg var dette et glimrende valg mye på grunn av lydkortet som jeg tror er skikkelig bra. Grafikkkortet valgte jeg etter å ha sett en test på hardware.no hvor det viste seg at det faktisk presterte bedre enn GTX i mange situasjoner. Prosessorvifta er nok i det minste laget for de fleste, jeg valgte dette fordi jeg mener at 1 kg prosessorvifte blokkerer luftgjennomstrømningen i kabinettet og derfor bidrar til å varme opp hele riggen. Kjølepastaen er Arctic silver 5. Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Hei, jeg gjør det samme som deg og har nøyaktig samme budsjettet, endte opp med dette:

 

ASUS P5E S775 X38 1 354,-

INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz Uten kjøler 1 550,-

THERMALTAKE Mini Typhoon 392,-

MSI VGA-Card nVidia 8800GTS 512MB 1 941,-

OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 640,-

HP 2045w LCD(kjøpt brukt, men uåpnet) 1500,-

LOGITECH Deluxe 350 Keyboard NO USB 124,-

2x NOCTUA Noctua NF-R8, 80mm, 292,-

Frakt: 200,-

 

Jeg beholder et heller tvilsomt kabinett og strømforsyning, dvd-brenner, harddisker og diverse gadgets. Jeg satser på bedre kabinettkjøling for å få systemet noenlunde klokket uten at det sliter ut hardware etter 1 år. Bortsett fra det er det meste nytt, inkludert ny skjerm og nytt tastatur som etter min mening er utrolig viktig for gode spillopplevelser. Vi har valgt samme hovedkort, for meg var dette et glimrende valg mye på grunn av lydkortet som jeg tror er skikkelig bra. Grafikkkortet valgte jeg etter å ha sett en test på hardware.no hvor det viste seg at det faktisk presterte bedre enn GTX i mange situasjoner. Prosessorvifta er nok i det minste laget for de fleste, jeg valgte dette fordi jeg mener at 1 kg prosessorvifte blokkerer luftgjennomstrømningen i kabinettet og derfor bidrar til å varme opp hele riggen. Kjølepastaen er Arctic silver 5. Håper dette var til hjelp.

Eg kan ikkje anna enn å seie; kjøp heller 9800gtx!

 

 

Litt i tvil om hvilke skjermkort som er best av 8800GTS å GTX til mitt bruk. Fått de for meg at GTS 512MB har nyere tech, men GTX funker bedre over 1680x1050 enn andre kort. Bruke bare 1280x1024 atm, men mulig de blir en ny skjerm senere..

 

Når de kommer til 9800GTX så er de vel ikke så mye som skiller den fra 8800GTX ytelse messig?

Pluss at den er en del lengre, så kan bli i største laget.

Endret av Tricon
Lenke til kommentar

Siden du ikke har planer om SLi med 3 skjermkort, virker 8800GTS 512 som det beste valget. Kortene bruker samme kjernen som 9800GTX. Du får det også til 1700 kroner, noe som betyr en besparelse på ca 450 kr. Du spiller også på så lav oppløsning at du neppe vil se gevinsten med 8800GTX.

 

Et P35 kort som Gigabyte GA-EP35-DS3 bør gjøre jobben like bra som P5E og koster halvparten. Sjekk da at det har den funksjonaliteten du trenge.

 

Stock kjøleren fungerer bra til litt lett overklokking. Synes ikke den støyer noe særlig heller, men det er vel litt subjektivt.

 

Du vil sikkert også klare deg med en Mist 500. Det er da et greit tilbud på Mist600 (795 kr), men det går vel ut i dag så du må handle raskt.

 

Minnebrikkene er også meget gode, men ser Netshop har skrudd opp prisen litt. Fikk de for 650 kr for en tid tilbake og ser ikke bort fra at de vil bli solgt til samme pris igjen. Kanskje allerede denne uken?!

 

Ellers så er det fornuftige valg.

 

Edit: Et 8800 GT til 1199 kr vil da gi ganske mye mer ytelse/kr Lenke

Endret av heisann80
Lenke til kommentar
Siden du ikke har planer om SLi med 3 skjermkort, virker 8800GTS 512 som det beste valget. Kortene bruker samme kjernen som 9800GTX. Du får det også til 1700 kroner, noe som betyr en besparelse på ca 450 kr. Du spiller også på så lav oppløsning at du neppe vil se gevinsten med 8800GTX.

 

Et P35 kort som Gigabyte GA-EP35-DS3 bør gjøre jobben like bra som P5E og koster halvparten. Sjekk da at det har den funksjonaliteten du trenge.

 

Stock kjøleren fungerer bra til litt lett overklokking. Synes ikke den støyer noe særlig heller, men det er vel litt subjektivt.

 

Du vil sikkert også klare deg med en Mist 500. Det er da et greit tilbud på Mist600 (795 kr), men det går vel ut i dag så du må handle raskt.

 

Minnebrikkene er også meget gode, men ser Netshop har skrudd opp prisen litt. Fikk de for 650 kr for en tid tilbake og ser ikke bort fra at de vil bli solgt til samme pris igjen. Kanskje allerede denne uken?!

 

Ellers så er det fornuftige valg.

 

Edit: Et 8800 GT til 1199 kr vil da gi ganske mye mer ytelse/kr Lenke

 

->test<- eg vil seie at forskjellen er Ganske stor. Eg vil ivertfall seie det for berre 450kr ekstra. Sjølv med lav oppløysning.

 

Edite: Ja, eit 8800gt vil jo vere best for ytelse/kr.

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar
Siden du ikke har planer om SLi med 3 skjermkort, virker 8800GTS 512 som det beste valget. Kortene bruker samme kjernen som 9800GTX. Du får det også til 1700 kroner, noe som betyr en besparelse på ca 450 kr. Du spiller også på så lav oppløsning at du neppe vil se gevinsten med 8800GTX.

 

Et P35 kort som Gigabyte GA-EP35-DS3 bør gjøre jobben like bra som P5E og koster halvparten. Sjekk da at det har den funksjonaliteten du trenge.

 

Stock kjøleren fungerer bra til litt lett overklokking. Synes ikke den støyer noe særlig heller, men det er vel litt subjektivt.

 

Du vil sikkert også klare deg med en Mist 500. Det er da et greit tilbud på Mist600 (795 kr), men det går vel ut i dag så du må handle raskt.

 

Minnebrikkene er også meget gode, men ser Netshop har skrudd opp prisen litt. Fikk de for 650 kr for en tid tilbake og ser ikke bort fra at de vil bli solgt til samme pris igjen. Kanskje allerede denne uken?!

 

Ellers så er det fornuftige valg.

 

Edit: Et 8800 GT til 1199 kr vil da gi ganske mye mer ytelse/kr Lenke

 

->test<- eg vil seie at forskjellen er Ganske stor. Eg vil ivertfall seie det for berre 450kr ekstra. Sjølv med lav oppløysning.

 

Edite: Ja, eit 8800gt vil jo vere best for ytelse/kr.

 

Når jeg ser på den testen, så er det påfallende hvor liten forskjell det er mellom GTX og GTS (også 8800 gt, faktisk), bare se på 3dmark testen.

Lenke til kommentar
Siden du ikke har planer om SLi med 3 skjermkort, virker 8800GTS 512 som det beste valget. Kortene bruker samme kjernen som 9800GTX. Du får det også til 1700 kroner, noe som betyr en besparelse på ca 450 kr. Du spiller også på så lav oppløsning at du neppe vil se gevinsten med 8800GTX.

 

Et P35 kort som Gigabyte GA-EP35-DS3 bør gjøre jobben like bra som P5E og koster halvparten. Sjekk da at det har den funksjonaliteten du trenge.

 

Stock kjøleren fungerer bra til litt lett overklokking. Synes ikke den støyer noe særlig heller, men det er vel litt subjektivt.

 

Du vil sikkert også klare deg med en Mist 500. Det er da et greit tilbud på Mist600 (795 kr), men det går vel ut i dag så du må handle raskt.

 

Minnebrikkene er også meget gode, men ser Netshop har skrudd opp prisen litt. Fikk de for 650 kr for en tid tilbake og ser ikke bort fra at de vil bli solgt til samme pris igjen. Kanskje allerede denne uken?!

 

Ellers så er det fornuftige valg.

 

Edit: Et 8800 GT til 1199 kr vil da gi ganske mye mer ytelse/kr Lenke

 

->test<- eg vil seie at forskjellen er Ganske stor. Eg vil ivertfall seie det for berre 450kr ekstra. Sjølv med lav oppløysning.

 

Edite: Ja, eit 8800gt vil jo vere best for ytelse/kr.

 

Når jeg ser på den testen, så er det påfallende hvor liten forskjell det er mellom GTX og GTS (også 8800 gt, faktisk), bare se på 3dmark testen.

 

 

I 3dMark ja. Det er vel korleis kortet yter i spel som teller? Visst du ser på f.eks Crysis, så yter det jo ganske mykje betre.

 

Edit: Missforstod litt. Ja, det ser ut som det er ganske liten forskjell mellom 8800gts, 8800gtx og 8800gt. Det er heller litt større forskjell på 8800gts/gtx til 9800gtx :)

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar
Siden du ikke har planer om SLi med 3 skjermkort, virker 8800GTS 512 som det beste valget. Kortene bruker samme kjernen som 9800GTX. Du får det også til 1700 kroner, noe som betyr en besparelse på ca 450 kr. Du spiller også på så lav oppløsning at du neppe vil se gevinsten med 8800GTX.

 

Et P35 kort som Gigabyte GA-EP35-DS3 bør gjøre jobben like bra som P5E og koster halvparten. Sjekk da at det har den funksjonaliteten du trenge.

 

Stock kjøleren fungerer bra til litt lett overklokking. Synes ikke den støyer noe særlig heller, men det er vel litt subjektivt.

 

Du vil sikkert også klare deg med en Mist 500. Det er da et greit tilbud på Mist600 (795 kr), men det går vel ut i dag så du må handle raskt.

 

Minnebrikkene er også meget gode, men ser Netshop har skrudd opp prisen litt. Fikk de for 650 kr for en tid tilbake og ser ikke bort fra at de vil bli solgt til samme pris igjen. Kanskje allerede denne uken?!

 

Ellers så er det fornuftige valg.

 

Edit: Et 8800 GT til 1199 kr vil da gi ganske mye mer ytelse/kr Lenke

 

->test<- eg vil seie at forskjellen er Ganske stor. Eg vil ivertfall seie det for berre 450kr ekstra. Sjølv med lav oppløysning.

 

Edite: Ja, eit 8800gt vil jo vere best for ytelse/kr.

 

Når jeg ser på den testen, så er det påfallende hvor liten forskjell det er mellom GTX og GTS (også 8800 gt, faktisk), bare se på 3dmark testen.

 

 

I 3dMark ja. Det er vel korleis kortet yter i spel som teller? Visst du ser på f.eks Crysis, så yter det jo ganske mykje betre.

 

Edit: Missforstod litt. Ja, det ser ut som det er ganske liten forskjell mellom 8800gts, 8800gtx og 8800gt. Det er heller litt større forskjell på 8800gts/gtx til 9800gtx :)

Å nei du..

9800GTX og 8800GTS 512 har samme kjerne, etc. :-) Bare minnet på 9800gtx som er speccet til 2200mhz. Jeg kjører t.d. 8800gts 512 på 800/2000/2200 stabilt, m. aftermarket kjøling ("passiv" kjølt, dvs. cpukjøleren suger jo luft fra området)

 

9800gtx støtter tri sli, det gjør ikke gts 512.

 

Ellers, Asus P5K-E Wifi/AP << gromt kort, 900kr hos amentio

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...