Gå til innhold

Japan Photo blir Pentax Proff forhandler

Anbefalte innlegg

Japan Photo og Fovi har begynt et samarbeide. På spørsmål om hva samarbeidet innebæer, svarer Stephan Stein:

The competence of the staff" ... "can of course not come from one day to annother. So we got a lot of training already and some of our "japanese" have used Pentax anyway, so yes, you can find competent Pentax selger already today, but the majority is probably not on the same level (pentax-wise) as many forum brukere here on Foto.No. Give us half a year for that, everybody had 2-3 trainings more then.

The other answer: Yes, as we have a general "touch & try" policy, you can of course try everything directly in the shop. You can go in the smallest or the largest of our shops and you find at least ("minimum assortment") three different Bodies, 7 different lenses (original, Tamron on top), flashes and some acessories. Everything else can be ordered from our own central stock that we use in addition to Fovis stock. We agreed with Fovi that we "do it right or not at all", therefore we go for the "pro dealer label" and have of course to fullfill the prerequests of Pentax/Fovi for that.

If you look on our April-flyer, you can see, that we gave half of our front page and large space in the SLR and lens section to Pentax. We do not do that for a "fast shot", but for a long term introduction.

Well, sorry for a long answer to a short question :-)

(kilde: Forumet på foto.no i dag)

---

Dette blir spennende. Japan Photo er landsdekkende, så det betyr at det nå vil bli mulig å ta og føle på produktenene deres også for oss utenfor hovedstaden. Det at de velger å kalle det Pentax Pro Dealer kan kanskje også bety at Pentax har planer om å satse tyngre i de øvre markedssegmentene.

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette blir spennende. Japan Photo er landsdekkende,
Det er vel å overdrive, de har butikker nord til Trondheim. Med andre ord ca 1/3 av avstanden fra Lindesnes til Nordkapp...

Dette slo meg mens jeg skrev. Men jeg er såpass oppe i det at jeg føler trang til å ta litt godt i. Derfor valgte jeg å la det stå sånn. Beklager hvis noen følte seg utelatt :)

Hvis vi skal være litt mer nøkterne kan vi jo si at de har et bredere distribusjonsnett enn FotoVideo. La oss hygge oss over det.

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Dette blir spennende. Japan Photo er landsdekkende,
Det er vel å overdrive, de har butikker nord til Trondheim. Med andre ord ca 1/3 av avstanden fra Lindesnes til Nordkapp...

Dette slo meg mens jeg skrev. Men jeg er såpass oppe i det at jeg føler trang til å ta litt godt i. Derfor valgte jeg å la det stå sånn. Beklager hvis noen følte seg utelatt :)

Hvis vi skal være litt mer nøkterne kan vi jo si at de har et bredere distribusjonsnett enn FotoVideo. La oss hygge oss over det.

MaritimTim

Et ganske intresant valg fra Japan Photo. Punkt 1 så kan det tenkes at de har fått til en vanvitig bra avtale med Pentax, da det så vidt selges slike kamrar i Norge. Punkt 2 muligens også en mye bedre margin en Nikon og Canon. Olympus har de bedre margin på en Nikon og Canon. Dette kan jo da slå to veier enten så blir dette bra for Pentax sin del ellers så erre kroken på døren her i landet i alle fall.

Lykke Til.

Lenke til kommentar
Dette kan jo da slå to veier enten så blir dette bra for Pentax sin del ellers så erre kroken på døren her i landet i alle fall.

Lykke Til.

Vinn eller forsvinn for Fovi? :) Hva bygger du dette på?

Fovi selger mer enn Pentax greier å levere. Og det har de gjort mesteparten av tida etter K10D kom. De gjør det selv om Canon bruker omtrent samme summer på markedsføring som det Pentax omsetter. I forhold til tidligere tider selger Pentax nå som nyhakka møkk (kvalitetsmøkk ;) )

Samtidig går det stadig ulike rykter om at det står dårlig til. I USA f.eks var det mange Canikon forhandlere som spredde ryktet at Pentax USA drev og sa opp folk. Sannheten var at de omorganiserte for å kunne tilby bedre servis, og å dekke økt etterspørsel.

MaritimTim

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det virker som om Dusk ikke helt har erfaring med hvordan markedet fungerer, og hva som er nødvendig for å overleve. Det er bare å anta at han ikke har tro på at det finnes et stort nok marked til at selv små produsenter skal overleve. Han vet åpenbart heller ikke at det kun er Nikon og Canon som importeres av firmaer som eksklusivt jobber med det merket. Fovi har agentur på mye mer enn Pentax, og det er neppe Pentax-salget de lever av. Likevel selger de mer enn Pentax kan levere, så noen snarlig død for Fovi er nok en betydelig overdrevet fare.

Pentax knapt nok selger? Pentax K100D var bestselgeren i Elkjøps (!) sortiment i en lang periode, så det er nok mange flere Pentax-er der ute enn du tror. Siden de kundene har handlet hos Elkjøp, så er det trolig at de ikke merkes så godt på fotofora fordi de ikke er den typen som frekventerer slike nettsider.

Lenke til kommentar
Pentax knapt nok selger? Pentax K100D var bestselgeren i Elkjøps (!) sortiment i en lang periode, så det er nok mange flere Pentax-er der ute enn du tror. Siden de kundene har handlet hos Elkjøp, så er det trolig at de ikke merkes så godt på fotofora fordi de ikke er den typen som frekventerer slike nettsider.

Hei PM,

dette høres helt riktig ut. Vanlighvis så selger vi ett objektiv per 2 hus (Nikon/Canon)eller ett objektiv per 4 hus (Sony). Etter 4 uker av Pentax salg, så selger vi 2 objektiver per hus, d.v.s flere objektiver som hus. Det er bare to verklaringer: Enten så er vi for dyrt met hus /for billigt med objektiv - det tror jeg ikke - ellers så er da alerede en stor market ute som har Pentax basis utstyr (din Elkjøp theori) og er sulten for opgradering nå. Så alle fotovorhandler inkludert oss må vere takknemelig for Elkjøp sin Pentax sattsning i siste årene...litt pussig er det?... :-)

Stephan

(hvorfor finst det ingen spellchecker i denne editor?)

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar

Du blir stadig flinkere i norsk, Stephan. Du etterspør likevel spellcheck (ingen dum ide, forøvrig). Hvorfor bruker du ikke spellcheck i browseren. Jeg har lastet ned norsk ordliste til Firefox, og det er nok den enkleste måten å få spellcheck på norsk.

Pst: På tysk uttales ofte V som F, men ikke på norsk. Hadde egentlig ikke lyst til å skrive dette, fordi det er jo en sjarmerende språkfeil. Litt 'allo 'allo, hvis du skjønner hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar
Hei PM,

dette høres helt riktig ut. Vanlighvis så selger vi ett objektiv per 2 hus (Nikon/Canon)eller ett objektiv per 4 hus (Sony). Etter 4 uker av Pentax salg, så selger vi 2 objektiver per hus, d.v.s flere objektiver som hus. Det er bare to verklaringer: Enten så er vi for dyrt met hus /for billigt med objektiv - det tror jeg ikke - ellers så er da alerede en stor market ute som har Pentax basis utstyr (din Elkjøp theori) og er sulten for opgradering nå. Så alle fotovorhandler inkludert oss må vere takknemelig for Elkjøp sin Pentax sattsning i siste årene...litt pussig er det?... :-)

Stephan

(hvorfor finst det ingen spellchecker i denne editor?)

Dette er interesant.

Med fare for å høres ut som en merkefasist: Kan dette si noe om Pentax brukere som kjøpegruppe. Er de anderledes enn den typiske Canon eller Nikon kjøper, altså de store kjøpegruppene?

Lenke til kommentar
Hvorfor bruker du ikke spellcheck i browseren. Jeg har lastet ned norsk ordliste til Firefox,

..

Litt 'allo 'allo, hvis du skjønner hva jeg mener ;)

Beklagelighvis så har jeg ikke Firefox...jeg kjører gammeldags IE...

Jeg tror på ingen måte som en hva som helst tysk aksent kan komme i nærheiten af sjarmen fra en fransk "'allo 'allo" aksent, men takk for blomster :!:

Lenke til kommentar
Med fare for å høres ut som en merkefasist: Kan dette si noe om Pentax brukere som kjøpegruppe. Er de anderledes enn den typiske Canon eller Nikon kjøper, altså de store kjøpegruppene?

Hei Tim,

da er vel en vorskjell i, helt klart. Alle merkene har entusiastbruker som hvet om allt og da er ikke så mye vorskjell. Men Du har extremt mange nybeginner som kjøper Nikon eller Canon fordi de kjenner merkenavm og vil har en billig nybeginner model. I denne målgruppe sliter Pentax (utenfør Elkjøp sattsning). Så med andere ord: Fordi Pentax har mindre absolute nybeginner, så ser kundeguppen mer proff ut. Dette er selvfølgelig min egen mening, vi har ikke hat en empirisk ondersøkelse...

Andere meninger? Dette er vel en spennende spørsmål...

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar

Hva dere selger fra nettbutikker av Pentax er en ting Stephan, Det å selge Pentax ut av butikk blir nok noe helt annet. Det er lite argumenter for å velge Pentax for mange nybegyner semi proffe folk.

Tror nok dere vil selge mye mere av nikon canon og Olympus i butikkene. Det og ha enda et merke er nå en ting. Nå veit jeg ikke noe om det er kunn fra nett dere skal selge.

Lenke til kommentar

Hei Tim,

da er vel en vorskjell i, helt klart. Alle merkene har entusiastbruker som hvet om allt og da er ikke så mye vorskjell. Men Du har extremt mange nybeginner som kjøper Nikon eller Canon fordi de kjenner merkenavm og vil har en billig nybeginner model. I denne målgruppe sliter Pentax (utenfør Elkjøp sattsning). Så med andere ord: Fordi Pentax har mindre absolute nybeginner, så ser kundeguppen mer proff ut. Dette er selvfølgelig min egen mening, vi har ikke hat en empirisk ondersøkelse...

Det er jo her det blir intresant, er nok lettere å lykkes med pentax med prof utgavene Stephan. Og kjøre de andre merkene på nybegynner og semi prof.

Det som muligens er en bra fordel med Pentax er at prisene er mere javne at man ikke får inn priser som daler før man har rekt å få frakta kamra til butikkene.

:)

Lenke til kommentar

JPStoney - jeg tror du har truffet spikeren på hodet der; som vi sier her på berget.

Jeg merker selv også det at de som ikke vet noe om kameraer, har hørt om Canon (og muligens Nikon) og spør om det. Så da forteller jeg de om Olympus og Pentax :D Og anbefaler det :!: (Je kan for lite om Sony til å si noe vettugt der :( )

Jeg anbefaler også Canon og Nikon; men det er mer til folk med erfaring fra analoge speilreflekser, eller de har gjort hjemmeleksene sine.

Tom

Lenke til kommentar
JPStoney - jeg tror du har truffet spikeren på hodet der; som vi sier her på berget.

Jeg merker selv også det at de som ikke vet noe om kameraer, har hørt om Canon (og muligens Nikon) og spør om det. Så da forteller jeg de om Olympus og Pentax :D Og anbefaler det :!: (Je kan for lite om Sony til å si noe vettugt der :( )

Jeg anbefaler også Canon og Nikon; men det er mer til folk med erfaring fra analoge speilreflekser, eller de har gjort hjemmeleksene sine.

Tom

Nå er det jo slik at man må anbefale det rektige kamra for kunden som kommer, og det baserer seg stort sett på om kamra sitter riktig i hånden osv osv. Veldig viktig å ikke komme med en anbefaling før helt på slutten av et salg. Kunden må få lov til å finne ut dette selv. Og det er ingen vits i at kunden skal handle et kamra til 10 lapper hvis kunden ikke trenger noe annet en et til 3500. Sjansen for da at kunden aldri kommer igjen er stor.

Man skal ikke nekte en å handle i det, men man skal ikke presse kunden opp 5000 kr bare for å gjøre det.

Bra med litt action her på natters tid.

Lenke til kommentar
Hei Tim,

Jeg tviler vel egentlig på at dette er typisk for Pentax. Det samme gjelder nok og Olympus og til dels Sony brukere. Jeg har rett og slett inntrykk av at en større andel av de er opriktig interesert i foto og bilder. Til dels uavhengig av om de er nybegynnere eller avanserte brukere.

Jeg ber eventuelle Canon og Nikon brukere som føler seg tråkka på om å ta dette med en klype salt. Det finnes selvfølgelig mange ekte fotointerserte Canikon brukere.

Lenke til kommentar

Kun ment som hjelp, litt gratis norskkurs skader ikke.

Hei Tim,

da det er vel en f- vorskjell

i det, helt klart. Alle merkene har entusiastbrukere som hvet om allt og da er det ikke så mye f-vorskjell., m-Men Du man har eks-extremt mange nybeginner nybegynnere som kjøper Nikon eller Canon fordi de kjenner merkenavm-n og vil derfor har en billig nybeginner model nybegynnermodell. I denne målgruppe sliter Pentax (utenfør -o- Elkjøp sattsning elkjøpsatsing/ Elkjøps satsing). Så med andere ord: Fordi Pentax har mindre færre absolute nybeginnere ny-nybegynnere, så ser kundeguppen mer proff ut. Dette er selvfølgelig min egen mening, vi har ikke hatt en empirisk (?) u-ondersøkelse...

Andere meninger? Dette er vel en-t spennende spørsmål...

[quote name='JPstoney' date='07/05-2008 : 00:03' post='11106579']
Hei Tim,
[color="#FF0000"][s]da[/s][/color] [color="#FF0000"]det[/color] er vel en [color="#FF0000"]f-[/color] [s]v[/s]orskjell 
i [color="#FF0000"]det[/color], helt klart. Alle merkene har entusiastbruker[color="#FF0000"]e[/color] som [color="#FF0000"][s]h[/s][/color]vet om al[color="#FF0000"][s]l[/s][/color]t og da er [color="#FF0000"]det[/color] ikke så mye [color="#FF0000"]f-[/color][color="#FF0000"][s]v[/s][/color]orskjell[color="#FF0000"][s].[/s][/color][color="#FF0000"],[/color] [color="#FF0000"]m-[/color][color="#FF0000"][s]M[/s][/color]en [color="#FF0000"][s]Du[/s][/color] [color="#FF0000"]man[/color] har [color="#FF0000"]eks-[/color][color="#FF0000"][s]ex[/s][/color]tremt mange [color="#FF0000"][s]nybeginner[/s][/color] [color="#FF0000"]nybegynnere[/color] som kjøper Nikon eller Canon fordi de kjenner merkenav[color="#FF0000"][s]m[/s][/color][color="#FF0000"]-n[/color] og vil [color="#FF0000"]derfor[/color] ha[color="#FF0000"][s]r[/s][/color] en billig [color="#FF0000"][s]nybeginner model[/s][/color] [color="#FF0000"]nybegynnermodell[/color]. I denne målgruppe sliter Pentax (utenf[color="#FF0000"][s]ø[/s][/color]r [color="#FF0000"]-o-[/color] [color="#FF0000"][s]Elkjøp sattsning[/s][/color] [color="#FF0000"]elkjøpsatsing[/color]/ [color="#FF0000"]Elkjøps satsing[/color]). Så med and[color="#FF0000"][s]e[/s][/color]re ord: Fordi Pentax har [s]mindre[/s][/color] [color="#FF0000"]færre[/color] [color="#FF0000"][s]absolute nybeginnere[/s][/color] [color="#FF0000"][b]ny[/b]-nybegynnere[/color], så ser kundeguppen mer proff ut. Dette er selvfølgelig min egen mening, vi har ikke hat[color="#FF0000"]t[/color] en empirisk [color="#FF0000"](?)[/color] [color="#FF0000"]u-[/color][color="#FF0000"][s]o[/s][/color]ndersøkelse...

And[color="#FF0000"][s]e[/s][/color]re meninger? Dette er vel e[color="#FF0000"][s]n[/s][/color][color="#FF0000"]-t[/color] spennende spørsmål...
[/quote]

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

...

Strengt tatt så heter det vel færre nybegynnere.

Ellers kan jeg nevne for Dusk, at ettersom jeg ikke jobber i en foto-butikk; så kan jeg tillatte meg å ignorere bagateller som ergonomi ;) Men jeg gjør ikke det, da ergonomi er en viktig del av pakka.

Men det er klart veldig mange som vil ha speilrefleks om dagen. Det er mange som mener at det er fordi det er et mote-fenomen, og at vi har for mange penger mellom hendene. Jeg tror heller det er fordi de fleste kompakt-kameraene der ute, leverer ikke varene når det røyner litt på.

Tom

Lenke til kommentar

...

Strengt tatt så heter det vel færre nybegynnere.

Ellers kan jeg nevne for Dusk, at ettersom jeg ikke jobber i en foto-butikk; så kan jeg tillatte meg å ignorere bagateller som ergonomi ;) Men jeg gjør ikke det, da ergonomi er en viktig del av pakka.

Men det er klart veldig mange som vil ha speilrefleks om dagen. Det er mange som mener at det er fordi det er et mote-fenomen, og at vi har for mange penger mellom hendene. Jeg tror heller det er fordi de fleste kompakt-kameraene der ute, leverer ikke varene når det røyner litt på.

Tom

Nå er det nå sån kanskje at de fleste som har våkst opp her i landet har hatt tilgang til et film relatert speil reflex. Det er også veldig mange som er flinke med å ta bilder og være ute i natur osv osv osv. Og det er jo klart når prisene er å betegne som latterlig billig, som D40 og 410 til Olympus under 3 K så er det klart at det å handle seg et kompakt kamra til 4000 ikke er like stas kanskje. De fleste har også begge deler.

Nå er det også noen billig modeller som yter veldig bra bilde kvalitet. F.eks Z5 til Fuji og 30,31fd som er noe av det ypperste i kompakt klassen under 4 lapper. Synd at det er vanskelig å oppdrive.

Sorry for stave feil, slurver også har spell cheken blitt borte vekk på denne pc.

Overlever det :) Natta går i seng her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...