Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Showcase/Worklog: '98 BMW 520i

Anbefalte innlegg

P060308_0025.jpg

Har eid bilen siden midten av desember, men har ikke giddet å gjøre stort egentlig. På vinteren skal bilen være mest mulig praktisk, og gi meg minst mulig arbeid.

Bilen er en 1998-modell, importert fra Tyskland i 2001. Har fullt servicehefte, og facelift-lykter rund baut. Hella-lykter, som går for å være endel bedre enn andre etterligninger, når det kommer til jevnt lys i angel eyes etc. Hadde gått 196 000km når jeg kjøpte, og rundt 200500 nå. Begynner å bli endel, men er jo ikke kritisk.

Bilen når jeg kjøpte den:

DSC00474.jpg

DSC00475.jpg

DSC00476.jpg

Har gjort svært lite, annet enn at jeg har lagt om til sommerhjul. Bestemte meg for at jeg ikke gadd å kjøre rundt med M5-replika (17" med 225/45-17) som fulgte med, da de er aaaltfor kjedelige, og hadde Tyfoon Successor-hjul (type elendige) så jeg prøvde egentlig å få solgt de. Er som en kompis sa, med Tyfoon må man passe på å fortøye bilen, om ikke man vil se bilen seile forbi stuevinduet under en kraftig regnskyll.

Bilen med de gamle felgene, bilde fra annonse:

1699329-bilde4-32.jpg

Tenker jeg beholder de, som reservefelger. Fikk inn noen bud når jeg la de ut for salg, men gadd liksom ikke selge bare for å gjøre det, når man får bud på 2-3000 kroner. Da droppet jeg det heller, og har noen ekstra. «Du vet ALDRI når du får bruk for et ekstra sett felger!». Eller noe.

Gikk for RH X-Rad, som er en replika av AC Schnitzer sine Type II.

225/40-18 på 8,5" felg foran

255/35-18 på 9,5" felg bak

P170408_1357.jpg

P170408_135702.jpg

Som man kan se er ikke bilen akkurat blitt noe lavere etter hjulbytte. Har hatt lyst på justerbart senkesett, men akkurat nå stopper prisen meg, etter kjøp av felger og oljeskift på bilen. Så har bestilt Jamex-senkesett, 35 eller 40mm (jeg husker faktisk ikke helt...), så får man se om det hjelper. Tror det blir litt lite.

Klarte faktisk kunststykket å knekke bunnpannepluggen når jeg hadde tømt bilen for olje, så bilen ble stående en dag. Den samme dagen som jeg la om til sommerhjulene egentlig.

Planene fremover:

Montere senkesettet

Ta rust på bakluka (rust på bakluka virker som om er standardutstyr på enkelte BMW)

Stereo...? Det sa jeg når jeg kjøpte den og, men har liksom ikke blitt noe. Er så stygt med adapter for å montere normal DIN CD-spiller, og jeg gidder ikke kjøpe en business-spiller. Men vi får se. :p

Korrigering av lakk. Massevis av vaskeriper fra tidligere eiere. Svampehelvete!

Bestilte meg poleringsmaskin (Meguiar's G220), men useriøs nettbutikk klarte ikke levere, så venter på pengene tilbake for å bestille fra et annet sted.

Har lyst på M5-replika speil, og selvfølgelig komplett M-optikk, men det koster jo skjorta.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pen bil!

Har ikke vurdert ett lite effektannlegg da? Er nydelig lyd i de BMW 6'erne :)

Takk for det! Hadde vært ålreit, men det skulle vært lite. Jeg hater sånn overdrevet lyd, egentlig. Vi får se hva tiden bringer.

Felgene satt som smurt! :D

Takker, ble rimelig fornøyd selv, om man ser bort i fra høyden på bilen. De er enkle, og kler 5-serie godt, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Uten tvil en herlig bil du har her. Må si den er utrolig lik min :p

Men fatter ikke at du ikke liker M5-felgene. Personlig synes jeg det er de feteste felgene på BMW.

Er "Nye" typen M5 felger, og de blir ikke såå freshe i 17" på en 5'er , også replica.. Da syns jeg RH X-rad er 100 ganger kulere :)

Men de gamle M5 felgene er jo faktisk litt fete, hadde sånne på min E36..

Lenke til kommentar
Uten tvil en herlig bil du har her. Må si den er utrolig lik min :p

Men fatter ikke at du ikke liker M5-felgene. Personlig synes jeg det er de feteste felgene på BMW.

Hehe, ligner kanskje litt? ;p

Er ikke det at jeg ikke liker de, de er pene, men det er litt som bjaa sier. De er 17", er replica, også hadde de dekk som jeg ikke har lyst til å kjøre rundt på. Er tross alt det eneste som holder deg på veien.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sånn for å nevne det, i dag har jeg byttet ut sensormatten for airbag i passasjersetet.

Mye knoting når man ikke har gjort det før, og stort sett gjør det som "føles" riktig. Må ut med setet, av med deksler og andre ting som holder fast trekket, og dra bort setetrekk på sittepute, erstatte matten (som koster mer enn den burde), og dra på trekk igjen, og helst få det skikkelig.

For de som er kjent med festingen av trekket, så erstattet jeg krokene som holder det fast med buntebånd, noe som gjør det mye lettere, samt vil være lettere å demontere.

Lenke til kommentar

Det påstås at den skal virke jo. Men jeg hater lampen, og det er litt greit at ved en eventuell kollisjon, så utløses ikke flere airbags enn det som trengs. Blir mye gris. ^^

Så var det jo en slags erfaring òg. Egentlig ganske knotete, spesielt å få på trekket igjen. Jeg droppet å feste trekket med de ringene som brukes originalt, siden jeg ikke har spesialverktøy. Brukte heller buntebånd, som ble itredd trekket og strammet etter tur, og så klippet.

Ble egentlig ganske bra. Nå gjenstår bare en reset av systemet, for å se om jeg igjen har en fungerende airbagsensor. Skulle ikke forundre meg om det ikke fungerer. ^^

Tenkte jeg skulle skrive at jeg hadde gjort det her, i tilfelle noen vurderer samme operasjon, og kanskje trenger noen tips.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tok ikke lenger tid etter at jeg oppdaterte før noe gikk til helvete, nei. ^^

Har muligens tatt synkroniseringsringer i girkassa idag, eventuelt noe annet i kassa. Bilen hopper ut av tredje gir, men ikke nødvendigvis ved motorbremsing. Så får se hva alternativene, og feilen, er.

Kan jo i verste fall bli litt dyrt. Er noen tusenlapper for brukt kasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...