Gå til innhold

Fått seriøs fotojobb - Trenger råd!


Anbefalte innlegg

Jeg har plutselig fått et litt stort fotooppdrag under en event på fredag/lørdag.

 

Det skal lanseres noen nye biler, og det blir denne typen hendelser:

 

Avduking/seremoni/taler osv

Festmiddag/underholdning

Utendørs bilvisning/testing/banekjøring

Det kommer til å vare fra morgen til kveld.

 

Jeg tar mye bilder, men har ikke hatt et slikt betalt oppdrag før. Kan noen gi meg gode, generelle råd til hvordan en fotograf oppfører seg, hva jeg bør passe meg for, hva jeg bør få med, evt tekniske tips til denne typen bilder?

 

Utstyr:

Nikon D200

Nikkor 18-200mm f4.5-5.6 DX-VR

Nikkor 50mm f1.8

Tokina 12-24mm f4

SB-800 blits

 

 

Setter stor pris på alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke fotografert så alt for mange "events", men noen har det jo blitt. Høres ut som en tøff jobb du har pådratt deg. :) Ut over å ønske lykke til, så vil jeg foreslå at du utstyrer deg med (minst) et(t) polafilter til det objektivet du vil bruke på bilene (jeg tenker at det er 18-200'en, som vel vil være normalzoomen i dagslys?). Det vil sterkt redusere refleksjoner i metallet.

 

Det er viktig å vurdere hva rollen din som fotograf er. Dersom bildene har en viss "prioritet", gjelder det å manne seg opp og være litt sjef. Det er vanskelig i starten, men blir raskt lettere. Pass på å få kombinasjoner av close-ups og oversiktsbilder. Vær spesielt oppmerksom på nøkkelpersonene, og sørg for å få rimelig tette bilder av dem i sentrale øyeblikk.

 

Jeg ville ha sørget for å ha ett hus til hver av zoomene, slik at det er lett å bytte midt oppe i en situasjon.

 

Og pass for guds skyld på å ha friske batterier i blitsen! ;)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Bare noen tanker, sånn rett ut fra ermet :)

 

Du bør på en eller annen måte sørge for å ha et backupkamera og minst et objektiv i bakhånd i tilfelle noe går i stykker.

 

Ikke glem rikelig med minnekort. Du bør nok og bassere deg på å bruke raw. Så hvis du ikke er fortrolig med dette, bør du gjøre deg godt kjent med mulighetene som ligger idet på forhånd.

 

Ellers så vil jeg tro at research og planlegging er nøkkelen til suksess. Skaff deg rede på hva oppdragsgiver forventer av deg. Hvilke bilder oppdragsgiver forventer at du tar, litt om hvilke lysforhold du kommer til å jobbe under, hvilke vinkeler som vil være gunstige osv. Om det er nødvendig at du tar regi i noen situasjoner, så kan et og være viktig å klargjøre det i forhold till oppdragsgiver, PÅ FORHÅND.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar
Bare noen tanker, sånn rett ut fra ermet :)

 

Du bør på en eller annen måte sørge for å ha et backupkamera og minst et objektiv i bakhånd i tilfelle noe går i stykker.

 

Ikke glem rikelig med minnekort. Du bør nok og bassere deg på å bruke raw. Så hvis du ikke er fortrolig med dette, bør du gjøre deg godt kjent med mulighetene som ligger idet på forhånd.

 

Ellers så vil jeg tro at research og planlegging er nøkkelen til suksess. Skaff deg rede på hva oppdragsgiver forventer av deg. Hvilke bilder oppdragsgiver forventer at du tar, litt om hvilke lysforhold du kommer til å jobbe under, hvilke vinkeler som vil være gunstige osv. Om det er nødvendig at du tar regi i noen situasjoner, så kan et og være viktig å klargjøre det i forhold till oppdragsgiver, PÅ FORHÅND.

 

MaritimTim

 

mitt beste råd og eneste råd er å legge igjen alle hemmninger hjemme. jeg var ikkje høy i hatten når jeg tok bilder på firmafest med 300 folk jeg aldri hatt møt før (bortsett fra 3-5 stykker) men det gikk fint. Gikk faktisk så fint at han som var leid inn gikk hjem etter kort tid. jeg skremte han nok vekk. he he.

Lenke til kommentar

En ting til. Husk, du er på jobb. Da bør du opptre profesjonelt.

 

Det innebærer at du bør holde deg langt vekk fra all alkohol, uansett hva folk rundt deg gjør. Drikker du, eller om du bare blir observert med alkohol i hånda, risikerer du å bli sett på som lite profesjonell.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

Takk for gode råd! Må satse på at utstyret holder, har ingen mulighet til å skaffe backupkamera og objektiv. Kommer til å kjøpe et ekstra minnekort, men om jeg skal skyte i raw er jeg litt usikker på enda.

 

Får vel bare kle meg pent og prøve å blende inn.. Er litt redd for å være i veien og skape uønsket fokus på meg under f.eks en tale osv.. men får bare legge igjen hemningene som ble nevnt.

 

Hvor vanlig er det og etterbehandle bilder i en sånn sammenheng? Jeg føler ofte at bildene mine blir en del bedre med litt crop og fiks i lightroom, men blir jo veldig tidkrevende å gjøre dette på en stor batch!

Lenke til kommentar
Får vel bare kle meg pent og prøve å blende inn.. Er litt redd for å være i veien og skape uønsket fokus på meg under f.eks en tale osv.. men får bare legge igjen hemningene som ble nevnt.

 

Hvor vanlig er det og etterbehandle bilder i en sånn sammenheng? Jeg føler ofte at bildene mine blir en del bedre med litt crop og fiks i lightroom, men blir jo veldig tidkrevende å gjøre dette på en stor batch!

RAW vil jeg hevde er et must i en slik sammenheng, men meg om det...

 

Å være redd for å få fokus på seg selv er en barriere du rett og slett er nødt til å bryte gjennom om du skal lykkes. Om du ikke vil forstyrre under talen, så vær på pletten når personen får ordet så du kan få bildene dine før talen begynner, men husk at du er hyret inn for å dokumentere det som skjer. Da er du nødt til å bryte med noen vanlige sosiale konvensjoner. I mine øyne er dette den viktigste faktoren for å få gode bildet.

 

Etterbehandling må til. Ta mange bilder, og gjør en svært kritisk gjennomgang i etterkant, hvor du velger ut et fåtall gode bilder, som du gir nødvendig etterbehandlig. Vis aldri frem de dårlige. Om du tar 500 bilder, så kommer klienten i en slik sammenheng til å bruke maksimalt 10, tenker jeg. Gir du ham 50-100 å velge fra (av de 500 du tok), så er det mer enn nok.

Lenke til kommentar
Hvor vanlig er det og etterbehandle bilder i en sånn sammenheng? Jeg føler ofte at bildene mine blir en del bedre med litt crop og fiks i lightroom, men blir jo veldig tidkrevende å gjøre dette på en stor batch!
Det meste blir bedre med etterbehandling. Jeg foreslår at du bestemmer deg for, evt. i samråd med oppdragsgiver, hvor mange bilder du skal levere fra deg. Hvis du vet at du trenger kanskje 10 bilder med bra kvalitet, kan du i ettertid kikke igjennom bildene, plukke ut dem som har potensiale, og jobbe med dem. Du bør ikke i noe fall levere fra deg alle bildene du tar. Dersom oppdragsgiver skal være med å plukke ut bilder, bør du kreve å ta en grovsortering på egenhånd, slik at du vet at bildene som dere går igjennom holder et visst minimum av kvalitet, og du bør ha klart for deg omtrent hvor mange bilder som forventes å velge fra. Skal oppdragsgiver ha 20 bilder, er det kjedelig om han bare har 25 å velge mellom, men skal han ha 3 er 25 rikelig.

 

Råformat er et must - du aner ingenting om hva slags lysforhold du skal jobbe under, og muligheten til å korrigere i ettertid er gull verdt. Dersom det viser seg at det er en enkel sak for autoinnstillinger, går det uansett "fort" å batch-konvertere 300 bilder dersom du ikke trenger å justere noe spesielt på dem. Auto-hvitbalanse er i hvert fall et hett tips - selv om det ikke har noe å si for råfilene, gir det gjerne et godt utgangspunkt for korrigering i ettertid.

 

Programmer som FastStone ImageViewer kan vise råfilene uten å konvertere dem - det er nyttig for grovsortering og førstesortering av bildene, ellers er Lightroom også et godt program til slikt. Bruk rating av bildene når du importerer, og sortér bildene flere ganger. Ikke prøv å sette karakter på bildene, tenk bra/dårlig. Første sorteringsrunde gir du de bra bildene fem stjerner, de dårlige 0 (eller 1, avhengig av hva som er minst). Andre sortering fortsatt fem stjerner til de bra bildene, 1/2 til de dårlige. Når du da har gjennomført f.eks. tre runder, vil du ha en ganske OK rangering av bildene, og du har plukket ut bildene

 

Hvor mye tid du bør bruke på hvert bilde, avhenger av hvor godt betalt du får, og hvor mange bilder du skal levere. Det er klart at kravet til kvalitet er mye høyere dersom du skal levere 3 bilder, enn om du skal levere 50. Gjør også oppdragsgiver uttrykkelig oppmerksom på at etterbehandling av bilder tar tid, og koster penger. Jeg ville ikke gitt fra meg ett eneste bilde uten å ha sett nøye over det i Photoshop el.l. Det kan være oppdragsgiver vil at du skal levere noen bilder som skal være bedre enn andre, f.eks. 3 gode og 20 som du ikke trenger å bruke så mye tid på.

 

Følgende bør være klart før du starter:

- Hvor lang tid du skal bruke på fotograferingen

- Hvor mange bilder du skal levere fra deg

- Hvor mange av bildene må holde topp kvalitet

- Hvem som skal være med på å plukke ut bildene

- Hvor mange bilder som skal være utgangspunkt for utvelgelse

- Hvor mye tid som forventes brukt på etterbehandling

- Hvor mye du får betalt for hele pakken

 

Jeg ville anbefalt deg å redigere bildene. Jeg for min del kunne aldri levert fra meg bilder jeg ikke var fornøyd med.
Jeg ville ikke vist bilder jeg ikke var passe fornøyd med.
Lenke til kommentar
Jeg ville anbefalt deg å redigere bildene. Jeg for min del kunne aldri levert fra meg bilder jeg ikke var fornøyd med.
Jeg ville ikke vist bilder jeg ikke var passe fornøyd med.

Jeg dukker opp igjen jeg ;)

 

"Forskjellen på en god fotograf og en dårlig fotograf, er at den gode ikke viser fram de dårlige bildene sine".

Det ligger mye god psykologi i dette sitatet. Om det du viser fram holder en jevnt god kvalitet, får kunden et godt inntrykk av deg. Viser du derimot fram mye møkk, så får kunden et helt annet inntrykk.

 

Til dette med raw: Det skinner igjenom at du er litt nærvøs for dette oppdraget (det er forresten sundt, at du er litt ydmyk overfor oppgaven). Når du er nærvøs så er sjansene for dårlige eksponeringer større. Er du uheldig, kan du gjøre feil på et av de viktige bildene. Fryktelig surt, hvis du ikke har anledning til å rette opp.

Dessuten så tror jeg du trenger den ekstra tryggheten som raw gir deg. Da har du en ting mindre å være nervøs for.

 

Når det gjelder dette med å stå fram og gjøre seg bemerket, så husk at du tar på ei rolle når du er fotograf. Det forventes at du skal stå fram. Så tenk på rolla di, hvis det kribler for mye. Se på kamera og utstyr som rekvisitter for den rolla. Det vil nok hjelpe litt.

 

Du sier at du ikke har tilgang på ekstra kamera. Det er tull. Du kan leie. Prisen for leie baker du inn i prisen til kunden. Kunden forventer at utstyret ditt virker. Så det vil være direkte uprofesjonelt og ikke ha backup. Det er en av de tingene oppdragsgiver betaler for. At jobben blir gjort.

 

I tillegg er det dette med roller og rekvisitter. Om du har dinglende et ekstra kamera, så blir rolla di som fotograf mer tydelig. Det kan hjelpe deg når det gjelder å stå fram i mengden.

 

En siste ting. Du bør få avklart på forhånd hvordan bildene skal bruker, og hvem som eier dem. Hvis oppdragsgiver skal eie bilden, da bør prisen for oppdraget være høy. Svært høy.

Hvis du beholder råderetten over bildene, så vil du kanskje kunne selge noen av bildene andre steder, siden lansering av nye bilmodeller har nyhetsverdi. Sånne avdukingsbilder f.eks er ofte salgbare bilder. Så derfor bør du ta deg godt betalt for eventuell eksklusivitet.

 

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Beklager å stjele litt av tråden, men virker som folk her har litt peil..

 

Har en fotograf automatisk rett til å gjøre omtrent hva han vil med bildene (vindusutstilling, vise til andre kunder, vise på nett) uten å måtte ha tillatelse fra kunden, eller signerer kunden alltid en slags standardkontrakt for å gi slik tillatelse?

 

For salg/videresalg av bilder antar jeg at man må ha en kontrakt som tillater dette?

Lenke til kommentar
I tillegg er det dette med roller og rekvisitter. Om du har dinglende et ekstra kamera, så blir rolla di som fotograf mer tydelig. Det kan hjelpe deg når det gjelder å stå fram i mengden.

 

Har du ett kamera, er du en fyr som tar bilder. Har du to kameraer, er du FOTOGRAF!

Skal du bli tatt seriøst som fotograf, så se ut som fotograf. Ta på det du har av fotostæsj, så du likner en proff.

En Nikon D200 får du leid for 863 kroner hos Interfoto. En 70-200 2.8 VR for 581. En billig forsikring om ditt kamera skulle fuske. Er en grunn til at proffene har med flere hus på slike event. Da slipper du å fomle med objektivbytte også. Tele på ett hus, vidvinkel på det andre.

 

Hva med å ta med en kompis som håndtlanger? Da slipper du å være mutters aleine, og du har en som kan bære utstyr, bytte batterier og minnekort etc. i en hektisk situasjon? Har du en bilinteressert kamerat så stiller han sikkert opp.

 

Er det lov å spørre om hva slags bil det er? Noe sier meg at det ikke er en kjedelig hverdagsbil.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Beklager å stjele litt av tråden, men virker som folk her har litt peil..

 

Har en fotograf automatisk rett til å gjøre omtrent hva han vil med bildene (vindusutstilling, vise til andre kunder, vise på nett) uten å måtte ha tillatelse fra kunden, eller signerer kunden alltid en slags standardkontrakt for å gi slik tillatelse?

 

For salg/videresalg av bilder antar jeg at man må ha en kontrakt som tillater dette?

For å ta det første sist. De fleste fotografer bruker avtaler som gjør at de beholder retten til negativene. Da har fotografen i utgangspunktet rett til å bruke de slik han/hunn måtte ønske.

 

Men, det finnes begrensinger i en del tilfeller, selv om fotografen eier negativet. Sånn sett er dt veldig greit å fotografere natur, for det er det ingen som kan kreve eierskap i forhold til den. Når det gjelder bilder av andre sine åndsverk og personer, så er dette litt mer komplisert. Så komplisert at jeg ikke tør gi meg ut på en juridisk utredning.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar
Har en fotograf automatisk rett til å gjøre omtrent hva han vil med bildene (vindusutstilling, vise til andre kunder, vise på nett) uten å måtte ha tillatelse fra kunden, eller signerer kunden alltid en slags standardkontrakt for å gi slik tillatelse?

 

For salg/videresalg av bilder antar jeg at man må ha en kontrakt som tillater dette?

Kontrakten er alfa og omega her. Som regel må kunden ha en kontrakt som begrenser fotografens rettigheter, eller at fotografen frasier seg rettigheter til bildet, sagt med andre ord. I situasjoner som dette, vil som regel oppdragsgiver ha ganske strikte krav til rettigheter videre, selv om en oppdragsgiver *aldri* vil kunne overta opphavsretten. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

...forøvrig gir lovgivningen fotografen ekstra vide rettigheter ifht. å bruke bilder i sin egen markedsføring. Har ikke tid til å finne frem referanse, men jeg tenker man finner det i nærheten av § 54 i Lov om opphavsrett.

Lenke til kommentar

Bare en liten korreksjon av meg selv - jeg byttet om tallene. :)

 

Det er § 45c, bokstav d i Lov om opphavsrett, som gir fotografen utvidede rettigheter i forbindelse med egen markedsføring:

 

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

[...]

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud,

[...]

 

Altså: du kan fritt bruke et bilde av en person i din egen markedsføring, men dersom den avbildede personen nedlegger forbud, kan du ikke gjøre det. Slik jeg forstår dette, så behøver du altså ikke spørre først.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...