Griffin Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Har i dag byttet kabinett på data'n. Når alt var koplet til og jeg skulle prøve å starte så kommer først det bildet opp med navn på hovedkortet og "press del to enter setup". Der står den en stund før den hopper videre til "dos startupen" hvor den igjen står noen minutter før jeg får meldingen: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Jeg kan gå inn i BIOS, men dette tar også alt for lang tid. Det jeg ser da at den har registrert: CPU: AMD Athlon 3500+ Primary IDE Master: WD500 ett eller annet Primary IDE Slave: None Primary DVD Master: DVD ett eller annet Primary DVD Slave: DVDRw ett eller annet. SATA-II Master: Samsung Spinpoint ett eller annet. Det som er litt snodig er at jeg har tre fysiske harddisker. En IDE Master, en IDE slave og en SATA Master, men slaven vises ikke. Når jeg åpnet maskina igjen så ser jeg at CPU vifta ikke gikk rundt. Jeg prøvde å snurre den selv, men det virket som om kulelagrene er gåen. Det var god motstand i vifta. Prøvde derfor å skifte vifte. CPU'en hang fast i den gugga mellom kjøleblokka og CPU'en. Jeg hadde fått den hendelen som løsner CPU'en nesten helt opp før jeg tok av vifta da jeg har vært borti at den har sittet fast før. Deretter måtte jeg lirke løs CPU'en. Jeg så på pinnene at 4 stykker var noe skjev og den derfor ikke gikk tilbake i sokkelen. Brukte da ett ikkemagnetisk skrujern og dyttet de tilbake. Hele tiden med kontakt med kabinettet for å unngå statisk elektrisk utløsning. Jeg har en sterk mistanke om at jeg har ødelagt CPU'en, men det forklarer ikke hvorfor den ikke finner slavedisken eller hvorfor den ikke ville starte opp i utgangspunktet. Det eneste nye som ble satt inn var enda ett lydkort. Jeg tenkte å kombinere studio pc og vanlig pc med to forskjellige operativsystem og kun ha ett lydkort aktivt til hver partisjon. Bør jeg kjøpe inn ny CPU eller bør jeg like greit investere i CPU, HK og da følgelig RAM? Jeg har nå: AMD Athlon 3500+ Socket 939 2048MB DDR PC3200 RAM Asus A8N SLI Premium Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) Ser du skriver SATA Master, men slaven vises ikke. Sata har ikke noe master og slave så jeg regner med at det er en skrivefeil. Regner med det er IDE slaven din som ikke vises. Sjekk derfor at kabelen sitter ordentlig i, at jumper står på rett plass (dersom du har flyttet på den) og at du har satt i strøm og du kan kjenne at disken starter opp. Husk også å sjekke bootrekkefølge i BIOS. Koblet du alt fra hverandre før du satte det inn i det nye kabinettet? Dersom du bare flyttet HK osv over, uten å demontere CPU osv, så bør jo ikke de 4 pinnene ha noe og si for de oppstartsproblemene dine hvertfall. Om CPU er ødelagt eller ikke vet jeg dessverre ikke. Ville tro det kom noen pipelyder dersom den var det. [OT] Så til alle dere som leser tråden: Se så flink jeg var til å referere til et problem som trådstarter nevner UTEN å kommentere HELE innlegget selv om jeg er førstemann som svarer i tråden. [/OT] Edit: Noen skrivefeil Endret 13. april 2008 av Nero Burningwr00m Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 (endret) IDE slave ja. Det var det jeg skrev også, men det står SATA II Master. Dog, jeg er klar over at det ikke er noe SM forhold fra den kanten Bootrekkefølgen er slik den skal være... men den booter ikke fra noe hold. De pinnene ble nok slik da den fulgte med vifta ut... Ingen av jumperne ble flyttet på når jeg flytta over nei... Kan det ha noe å si dersom jeg bytter om på IDE HD og IDE DVD kablene på hovedkortet? Ingen pipelyd fra prosessoren nei... Edit: Ser at det kunne bli forstått som at jeg snakket om SATA slaven ja Men det er altså IDE slave... Endret 13. april 2008 av Griffin Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 14. april 2008 Forfatter Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Ok...liten oppdatering. Litt forvirret. Som jeg nevnte tidligere så kunne jeg ikke se IDE slave'n i BIOS'en eller i startup'en så langt det gikk. Derfor i vanvare og fordi jeg egentlig ikke vet bedre, så dro jeg ut strømtilførselen til den aktuelle harddisken... Å hui som det gikk... Da starta den fint opp. Har prøvd å bytte IDE kabler og strømforsyning med den andre disken, men da er det full stopp igjen. Føler meg litt hensatt til twilight zone her nå... Men åkke som... da funker maskina. Ny harddisk kommer min vei i morgen... Liten edit: Bytter jeg om slave/master på ide diskene, så funket alt helt tipptopp... Jeg har ikke byttet om bufferne fra før... så hvordan denne problemstillingen har oppstått aner jeg ikke... Da blir det ikke ny disk heller... Jeje. Alt bra, men jeg skjønner ingenting... Endret 14. april 2008 av Griffin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå