iMacKenna Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro for Pentax eller Pentax smc DA Zoom 16-45mm F4 ED/AL Link til sammenligning Vil gjerne ha ett allround objektiv til inne(lysterkt) og ute bruk som er mye bedre enn kit objektivene. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Vil gjerne ha ett allround objektiv til inne(lysterkt) og ute bruk som er mye bedre enn kit objektivene.Begge disse kan anbefales! Men jeg tror nok at for de fleste vil Sigmaen trekke det lengste strået pga. lysstyrken. Blender f/2.8 over hele området er for de fleste mer anvendelig enn 2mm ekstra på vidvinkel. De gjør mye av seg der, så de er absolutt ikke bortkastet, men det ekstrablendertrinnet gjør også litt av seg. Svært vanskelig dilemma, eneste gode svaret er egentlig DA* 16-50 f/2.8 - den gir deg i pose og sekk :-) Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro for Pentax eller Pentax smc DA Zoom 16-45mm F4 ED/AL Link til sammenligning Vil gjerne ha ett allround objektiv til inne(lysterkt) og ute bruk som er mye bedre enn kit objektivene. Eg ville ha putta på Tamron sin 17-50/2.8 på lista og gått for den om en treng 2.8, elles hadde eg gått for DA 16-45. (Dårlig erfaring med Sigma) Endret 9. april 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Begge objektivene er mye bedre enn kitobjektivet! Hvis du skal bruke det innendørs, uten blits, er f/4 altfor lite. Du vil nok også erfare at f/2.8 kan bli noe snaut innendørs dersom du tar bilder av mennesker (kan få noe bevegelsesuskarphet). Jeg har selv Sigma 18-50, og er strålende fornøyd med kvaliteten. Innendørs i dårlig belysning hender det dog at jeg må benytte ekstern blits fordi lukkertiden ellers blir for lang. Som allround-objektiv er begge disse meget gode. I meget dårlig belysning med levende objekter må du dog komplettere med blits eller enda mer lyssterkt fast-objektiv. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Takker for svar. Det ble 16-45mmm som kit objektiv til Pentax K10D og Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM som inne/tilleggsobjektiv. Gratulerer med nytt kamera; på forhånd )) Men jeg kan ikke la være å kommentere ditt objektivvalg: Du har altså bestilt deg Sigma 30mm f/1.4. Det er sannelig et objektiv mange strides om er særlig bra. Ja, noen mener at man må blende ned helt til F 4 for å oppnå tilfredsstillende kantskarphet... Derfor hadde jeg heller kjøpt Pentax FA 35mm f/2 som skal være skarp også vidåpen. FA 35 er velkjent for god kvalitet for en forholdsvis rimelig penge. Om det er noe å utsette på den så er det at de såkalte "uskarpe høylysene" fremstår som femkantige i bildet (i bokeh`en); dette fordi objektivet har kun 5 blenderblader. Dette i motsetning til f.eks Pentax FA 31 f/1.8 ltd som har hele 9 blenderlameller. Dermed blir de uskarpe høylysene fremstilt som rundinger i bildet "pen bokeh", men denne koster også langt mer... Men les gjerne selv testen av FA 35 på photozone som ender med "highly recommended". På samme sted finner du også test av nettopp det Sigma objektivet du har bestilt. En test som taler for seg selv.... legg merke til forskjellen i optisk kvalitet. (link til siste sidene i testene og en test av samme objektiv med HSM finner du med Canonfatning) Jeg har ikke selv noen av disse to nevnte objektivene, men tillater meg likevel "å mene" litt om de. Om det er noen her som har erfaring med sigma objektivet så kan de vel komme på banen og si sin mening... Og forresten DA 16-45mm f/4 har jeg selv og kan skrive under på at det er bra! Edith; leif Endret 9. april 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Vet Fikk samme svar i denne tråden Fikk avbestilt Sigma'en. Takker for linkene. Gratulerer på forhånd med nytt kamera, og objektiv etterkvart, ikkje enkelt dette å bestemme seg alltid.. Her kan du foresten laste ned bruksanvisning, for den du får er vel på Fransk.. http://www.pentax.no/productview/19413013/ Lykke til.. Endret 9. april 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
fototim Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Vet Fikk samme svar i denne tråden Fikk avbestilt Sigma'en. Takker for linkene. Først gratulerer med kamera og god kit. Når det gjelder inneobjktivet så kan det hende det kan være lurt å avvente litt. I hvert fall hvis du er fersking har du egentlig mer enn nok å lære deg den første tida. Det er lettere å vurdere hvilke behov du virkelig har, når du har blitt litt fortrolig med utstyret du har kjøpt. Og så går det mot lysere tider vet du Det skulle ikke forundre meg om det ble enda lysere i september Da er det nemlig messetid, Photokina, og du skal ikke se bort fra at Pentax har en godbit på lur som passer nettopp for ditt bruk. De planlegger nemlig en DA 30mm SDM. Hvilken lysstyrke den får er litt tidlig å spå om, men jeg tipper et f:1,4 eller deromkring. I hvert fall ikke seinere enn FA 35/f:2. FA 35/f:2 er absolutt ikke noe dårlig objektiv, men når den nye får SDM og Quick Shift (som er utrolig nyttig i en del situasjoner) så er det alene nok til å vente litt. Blir den raskere kan det hende den blir noe dyrere, men hvem vet ... MaritimTim Endret 10. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Takk. Er litt usikker på Pixmania nå som jeg fant mange kunder med dårlige erfaringer. Jeg sendte en avbestilling, får se hva som skjer. Mulig jeg er for sent ute, ikke at det gjør noe(så lenge alt funker). Eg har ingen erfaring med Pixmania, men dei er vel ikkje verken betre eller dårligare enn andre billigkjeder. Slank organisasjon med lite folk til å ta seg av masete kunder (oss) om noko med produktet skulle vere feil eller gå i stykker. En betaler egentlig for servicen i dei fleste tilfeller, sjølv om der fins unntak i begge leirer. Edit: Fjernet dobbel quote Endret 10. april 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
fototim Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Takk. Er litt usikker på Pixmania nå som jeg fant mange kunder med dårlige erfaringer. Jeg sendte en avbestilling, får se hva som skjer. Mulig jeg er for sent ute, ikke at det gjør noe(så lenge alt funker). Jeg har handla en eller egentlig to gang hos pixmania. Det var K10 og det var mens det var stor etterspørsel etter det. Første gangen så sto den oppført på nettet, men det viste seg at de ikke hadde den når det kom til realiteter. Ble litt tull med å avbestille, siden de allerede hadde trukket penger fra konto. Men pengene kom etter litt venting. Jeg ga de en ny sjanse når de fikk den inn igjen. Da gikk alt knirkefritt. Pakka direkte på døra to dager etter bestilling. Og det er bra, for jeg bor i huttiheita. Jeg har ikke erfaring med hvordan de behandler reklamasjoner. Men jeg fikk god hjelp når jeg trengte ny kvittering på kjøpet i forbindelse med et båtforlis og forsikringsoppgjør etter dette. Den henvendelsen håndterte de i hver fall bra. Kvittingen kom, mens jeg satt å snakka med de. Nå synes jeg ærlig talt du vingler litt i meste laget. Hvis du virkelig vil ha deg DSRL så gjør det. Det er bra å tenke seg grundig om, men nå minner du om Vinglepetter, han i Fjordland-reklamen MaritimTim Endret 10. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Pakken er på vei. Det samme er Pentax SMCP-FA SMC P-FA FA 35mm f/2 f2 AL AF og en pakke med batteri grep, batteri og fjernutløser. Da har jeg en fjernutløser til overs, pytt-pytt.Da har du gjort gode prioriteringer, kjøpt skikkelig optikk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå