Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp meg hvis du kan nå! PSU kortslutter...

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg hadde et lite problem idag, eller jævlig stort for å si det sånn.

PC-en som dette nettop skjedde med bygget jeg selv for en uke siden, alt har fungert utmerket uten noen som helst problemer, helt bra. Dette er for jævlig.

Jeg satte litt feil instillinger på kabinettviftene i BIOS så jeg bestemte meg for å resette CMOS siden jeg ikke fant fram til det jeg hadde skfita på. Mitt hovedkort er Abit IP35 Pro, så jeg har CMOS switch bak slik at jeg kan resette uten å åpne PC-en. Jeg skrudde da PC-en av, skrudde av PSU og dro ut kontakten. Jeg skrudde CMOS switchen ned og ventet i 10 sek. Hadde gjort dette før, men da kom det en pipelyd, så jeg tenkte at jeg kanskje skulle ta i strømmen. Dette gjorde jeg. Det kom en rar lyd "Bip-bip-bip-bip" jeg ventet i 10 sekunder, så tok jeg den tilbake igjen.

Etter dette skrudde jeg på PC-en, da gikk lyset og all annen strøm i huset, sikringen var gått. Nå kunne jeg ikke en gang skru av PSU bakpå (vippe-knappen, det kom ikke noe klikk). Så jeg tenkte hva i helvete, nå er jeg død, jeg skulle aldri bygget min egen PC, nå har jeg mistet mange penger.

Prøvde en gang til etterpå fordi knappen plutselig gikk ann å trykke på. Men da gikk strømmen igjen, samme visa.

Jeg regner med at det er PSU det er noe gale med. Men kan noe annet ha tatt skade av det? Nå er jeg helt frustrert og ut av meg på grunn av alle pengene jeg har brukt her, alt var så bra og nå er alt så jævlig.

Vennligst hjelp

Mobo:Abit IP35 Pro

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.0ghz

RAM: Crucial Ballistix PC8500 CL5

Harddisk: Samsung Spinpoint et eller annet

GPU: XFX Geforece 8800GT 600M 512mb

Endret av THA NIZZE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Men kan noe annet ha tatt skade av det? ...

Nei, antagelig er det bare selve PSU som er defekt. Slik kortslutning på inngangen har liten sjangs til å ødelegge noe annet.

Det har heller ikke noe å gjøre med hva annet du holdt på med, det er bare et uheldig samentreff.

Slike feil skal dekkes av garantien. Ta kontakt med butikken, forklar at den tar sikringen, så bør du få en ny.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
Takk for svar. Men jeg tar gjerne imot flere, men jeg sender ihvertfall butikken en mail.

Du sier at det ikke gikk an å trykke på bryteren? Du mener altså at det ikke gikk an fysisk å trykke på hovedbryteren bak for 220V, kjentes "rar" ut?

I såfaller har du def bryter, men uansett så får du vel ny psu på garantien.

Ingen ting ellers i pcn blir skadet av det.

Lenke til kommentar

Det blir ofte varmt ved kortslutning, og ved varme smelter ting. Det er sikkert bare noe som har smeltet ved bryteren sånn at det som gjør at den holdes fast ikke virker helt. Husker jeg lagde en bryter som kun var lagd for å ta sikringen, og etter et par ganger var den også ødelagt på samme måten.

Og ang. selve problemet, jeg stemmer også for at du hadde uflaks og at det eneste som er ødelagt er PSUen.

Lenke til kommentar

Er det ingen mulighet for at det er motherboardet? Den nye PSU'en tok sikringen med en gang.

Alt dette har skjedd etter at jeg resettet CMOS på motherboardet som jeg sa helt oppe i topic.

Har sendt Komplett en mail der jeg spør om jeg kan få sende inn alle delene evt. hele PC-en slik at jeg kan få nye deler

Lenke til kommentar

Spacerene er perfekt plassert og ble ikke flyttet før dataen klikket. Den fungerte som sagt i 3 dager helt til dette skjedde. Jeg snakket med komplett og fikk tilbud om å sende inn hele PC-en til rep for 500 kr timen, han jeg snakket med sa at det ikke kom til å ta mer enn en time, ihvertfall utrolig lite sansynlig. Da vil jeg få deler som ikke funker igjen på garantien.

Lenke til kommentar
Jeg skrudde da PC-en av, skrudde av PSU og dro ut kontakten. Jeg skrudde CMOS switchen ned og ventet i 10 sek. Hadde gjort dette før, men da kom det en pipelyd, så jeg tenkte at jeg kanskje skulle ta i strømmen. Dette gjorde jeg. Det kom en rar lyd "Bip-bip-bip-bip" jeg ventet i 10 sekunder, så tok jeg den tilbake igjen.

Kom det pipelyd når strømmen var avkoblet og du resetet CMOS, skjønner ikke helt med at du tar i strømmen? Koblet du på strømmen mens det pipet? Hadde vært du kjekt om du hadde forklart hendelse forløpet punktvis, slik at jeg og andre ikke misforstår.

Etter det jeg skjønner virker det som PSU og Hovedkort kortsluttet første gang. Og med nye PSU kortsluttet pga hovedkort allerede defekt pga første kortsluttning. Har du nok strøm i rommet der du har PC-en tenker da på alt av ting du har koblet til rommet du har PC-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...