Gå til innhold

Ville du gjort dette med ditt SLR? (Rense sensor)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ser dere skriver ikke bruker q-tips. her e ett sitat fra Serviceproffen som er ett autorisert canon verksted.

"Rens av brikke og speilhus kan du selvfølgelig utføre selv, men husk resultatet

det er visse forhåndsregler som gjelder. Til rens av selve brikken kan det benyttes vanlig Q-tips, men disse vil kunne loe litt og dermed legge igjen partikler. Det finnes ulike spesialrensemidler å få kjøpt som du kan benytte på Q-tipsen (Heptan kan kjøpes på apoteket). På bildebrikken er der montert et filter, pass på så dette ikke blir påført riper. Bruk derfor aldri skarpe gjenstander inni selve speilhuset. "

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske (uten å være for bastant) at:

1.Isopropanol er bad. Når det fordamper kan de legge igjen 'hinner' på sensoren.

2. Trykkluft er bad. Når du spayer det på sensoren er det veldig kaldt, du kan forutsake kondensasjon på sensoren.

Men, som sagt, dette er noe jeg har lest/hørt, og jeg vet ikke hvor seriøst jeg skal ta det. Dog er jeg ikke villig til å prøve det på mitt kamera. Jeg ville ha holdt meg til ørepumpe (o.l.) og andre produkter ment for formålet (om dog dyrere).

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

1.Isopropanol er bad. Når det fordamper kan de legge igjen 'hinner' på sensoren.

Jeg lurer på om dette kun gjelder den blå isopropanolen som vi vanlige døelige får kjøpt over disk. Det finnes også blank isopropanol som er den ekte varen - den tror jeg muligens ikke etterlater noe som helst.

Selv har jeg kjøpt et lite sett med sensor-swabs, just in case.

Tom

Lenke til kommentar

I denne diskusjonen har en av deltakerne hørt med Arcus. Det er snakk om 3 mg pr liter, noe som skulle bety at det kanskje ligger en brøkdel av et mikrogram igjen på sensoren min nå.

2. Trykkluft er bad. Når du spayer det på sensoren er det veldig kaldt, du kan forutsake kondensasjon på sensoren.

Så lenge man holder trykkluft-boksen rett opp, og ikke rister på den, er ikke trykkluften særlig kald. Holder du boksen på skrå, derimot... Dessuten bruker jeg aldri fullt trykk (for å unngå at ting kan bli skadet pga. trykket)

Lenke til kommentar

Er man litt nervøs, kan man få noen med litt mer erfaring til å gjøre det. Tror de fleste fotobutikker tilbyr denne tjenesten. Såkalt våtrens gjøres mens kunden venter, men kostnaden varierer sikkert fra sted til sted. Som et eksempel koster våtrens med sensor swab 250 kroner der jeg jobber.

Men bruker man godkjent utstyr, skal det mye til for å ødelegge noe, så stort sett er det helt trygt å gjøre dette selv. Ofte hjelper det å bare bruke en vanlig blåsebelg også, hvis støvet er tørt og sitter løst.

Lenke til kommentar

Så lenge man holder trykkluft-boksen rett opp, og ikke rister på den, er ikke trykkluften særlig kald. Holder du boksen på skrå, derimot...

Grunnen til at trykkluft er kaldt er ikke fodi innholdet i boksen er kaldt eller fordi luften kommer i rask fart.

Trykkluft er kaldt fordi den er komprimert i boksen og dekomprimeres når den slipper ut.

Dette er altså den motsatte effekten av når noe blir varmt (og antennes) ved kompresjon, f.eks diesel eller bensin i en motor, eller luften som trekkes inn i og komprimeres i et gasskraftverk.

Derfor... slipper du ut trykkluft i nærheten av sensoren, så blir sensoren kald.

Om dette er noe problem er en annen sak.

Lenke til kommentar

Jeg bruker heptan fra apoteket og Q-tips. Etterpå setter jeg støvsugerslangen mot objektivfatningen og slurper ut hva som måtte være igjen av løst støv.

Foreløpig har ikke sensoren blitt sugd ut, ei heller har jeg sett noen skader på selve sensoren etter Q-tips behandlingen.

Dette etter råd fra der jeg kjøpte kameraet.

For de av dere som har sett min historie om blitsproblemet mitt, så står det noe mere interessant lesing om hvordan jeg (mis)behandler kameraet, og nå, etter snart 4 år og 6-7000 bilder lever det fortsatt i beste velgående.

Og nei, jeg vil nok ikke prøve å selge det, tror ikke noen "biter på" etter å ha lest mine historier ;) Jeg blir å ha det til det avlider en stille død hvorpå et nytt blir innkjøpt. (Muligvis 3D eller 6D, hva evt Canon kaller sin 5D-etterfølger..)

Lenke til kommentar

Har sett advarsler mot å bruke støvsuger på noen som helst måte inne i en datamaskin pga. fare for at elektriske støt/utladninger kan ødelegge elektronikken. Vil tro dette gjelder sensorer også?

Vet ikke bakgrunnen for uttalelsen, men man skal visst være forsiktig med støvsugere og elektronisk utstyr, selv om deler av støvsugeren og utstyret ikke berører hverandre.

Lenke til kommentar

Bakgrunnen for uttalelsen er som følger:

Når støv og partikler passer gjennom f.eks plastmunnstykket på en støvsuger kan de overføre elektroner ved kontakt. Du bygger dermed opp en elektrisk ladning på munnstykket på støvsugeren. Når denne ladningen blir stor nok vil den slå over til nærmeste punkt for utladning, som f.eks kan være en PC, eller i dette tilfellet kameraet.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Takk for forklaringen, Beej80 :) Da ble jeg litt klokere i dag også. Risikoen for å ødelegge et kamera/sensor på denne måten, er nok ganske liten i og med at det ikke passerer så mye støv gjennom munnstykket på denne måten (er ikke SÅ mye støv i et kamera), men så lenge det er en viss risiko, så tror jeg ikke jeg skal ta sjansen på at det går bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...