Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjort oppdrag - Ikke fått betaling


Johanssen

Anbefalte innlegg

God dag!

 

For noen uker siden henvendte bedriften http://host4you.no til meg for å få et nytt design til nettsiden dems. Jeg ble tilbydd 3000 kr,- noe som jeg mente var en grei pris og lagde et design for dem. Da jeg var ferdig og begge parter var fornøyd sendte han meg denne kviteringen for at betalingen skulle være gjort. Deretter stolte jeg på dem, siden dem var en bedrift i brønnøysundsregisterett, og dermed sendte dem .psd (den fila de trenger for å kunne kode designet)

 

Noen dager går og ingen penger dukker opp på min konto. All kontakt med host4you mistes. Jeg prøver og ringe dem og sender dem mail, men får ikke svar får en mail i dag. Der de påstar at de vil ikke ha noe mer kontakt med meg, for de hadde "plutselig" bestemt seg for å ikke bruke designet.

 

Jeg driver forresten ungdomsbedrift, så vi er registrert i brønnøysundsregistet.

 

Det jeg lurer på da er om jeg har noen rett på disse pengene?

 

Designet: http://fc04.deviantart.com/fs26/f/2008/088...y_Johanssen.jpg

Endret av Johanssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel det som er litt problemet. Han tilbød meg en undertegnet kontrakt. Men jeg så dum som jeg var, stolte såpass på dem at jeg sa det gikk greit. Det eneste jeg har er den kvitteringen og noen mail fra dem. Der det står begrunnelser for at de ikke ville betale. Der står det begrunnelser som at designene jeg lager er lastet fra gratis sider. Jeg har source filene til alt jeg har laget, så kan motbevise dette.

Lenke til kommentar

uansett så er 3000 kroner alt for lite å bråke om, det er vel det bare en konsultasjon hos advokat hadde kostet :roll:

så tror nok ditt beste alternativ er å snakke med bedriften og forklare din situasjon, og at alt inholdet på siden er egenprodusert og at du har kildefilene til å bevise det.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Ja, er ikke pengene det står på her. Dette er en prinsipp sak!

 

Hei.

 

Det er overhodet ikke forfalskning av kvittering dersom den jeg viste deg var kvittering for at betalingen var lagt til. Men jeg kan forsatt slette den etterpå. Du sier også du jobber for et firma som ikke er oppgitt i brønnesund registeret eller i skatte registeret. Grunnen vi ikke ville ha designet/noe fra deg og gjøre er at vi fikk klager om deg at du lastet ned ferdig laget templates og solgte.

 

Alle meldingen fra nå av fra deg vil ikke bli besvart. Beklager at det gikk denne veien

 

Dette er den siste mailen jeg fikk fra dem. Så tror nok ikke jeg får noe mer svar derifra. Dette er vel bare en unnskyldning for å ikke betale.

 

Vi er forresten registrert i brønnøysund

http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=983970508

Lenke til kommentar

Hei.

 

Grunnen vi poster her er at vi får trafikk inn på www.host4you.no fra denne artikkelen. Jeg vil derfor forklare at dette er en privat sak mellom vår webmaster og denne designeren. Men siden mye informasjon har blitt lagt ut allerede kan jeg forklare at vi har fått for mange klager på thomas johanssen og liker ikke oppførselen hans, også det at han er mindreåring gjør at vi ikke kan ha han som ansatt. Inkludert at han løy med alderen fra start av. Vi kommer heller ikke til og bruke dette designet eller jobbe videre på det.

 

Denne saken for meg er nå avsluttet. Vil dessverre ikke ha tid til og besvare spørsmål.

 

-

Atle Kleppa Ramsland

Lenke til kommentar

Om du skulle ha tid likevel,

 

Kan du si hvordan klager du har fått på trådstarter fra hvem?

 

 

Spør av ren nysjerrighet.

 

EDIT:

 

Kunne være greit for andre å vite, dersom dere mener det er grunn til at andre vil risikere å få liknende uoverstemmelser.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke annet enn å le? Hva har alder med dette å gjøre? Klager, gi meg gjerne navn? Jeg har god kontakt med mine tidligere kunder.

 

Jeg kan også understreke at jeg aldri har gitt meg ut for å være eldre enn deg jeg er. Var gjennom et forum på http://designsiden.no han spurte om hjelp. I min profil står alderen min

http://designsiden.com/users.php?m=details&id=323

Lenke til kommentar

Hva i huleste har alder med denne saken å gjøre? Er ingen lover mot å ansette folk som designere om de er under 18 år. Det er heller ingen som _må_ ansette noen som skal utføre et oppdrag. Eksterne konsulenter benyttes hele tiden.

 

Uansett er host4you et enkeltmannsforetak, (se her ) og det er rart at enkeltmannsforetak kan ha ansatte i form av web-master. Det er tydelig også at det er inngått en avtale mellom trådstarter og Atle Kleppa Ramsland / hans firma.

 

Host4you fremstår som særdeles useriøse i denne saken, spesielt da de to argumentene de "forsvarer" seg med i tråden;

liker ikke oppførselen hans
og
det at han er mindreåring gjør at vi ikke kan ha han som ansatt
:roll:

 

Firmaer som dette overlever heldigvis ikke så lenge på markedet!

 

edit: brreg-link

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Vi andre skal jo være litt forsiktige her med å storme inn fra utsiden og være bastante, det er de to parter som kjenner saken, men ut ifra hva som er skrevet så får man jo et visst inntrykk av hvem som er til å stole på, eller rettere sagt; hvem som ikke er til å stole på.

 

Det er overhodet ikke forfalskning av kvittering dersom den jeg viste deg var kvittering for at betalingen var lagt til. Men jeg kan forsatt slette den etterpå.

Ja, det er jo et moro triks - å vifte med kvitteringer, og så bare slette dem etterpå. Kjempeseriøs fremgangsmetode.

 

Du sier også du jobber for et firma som ikke er oppgitt i brønnesund registeret (...)

Dette har jo da trådstarter motbevist.

 

Grunnen vi ikke ville ha designet/noe fra deg og gjøre er at vi fikk klager om deg at du lastet ned ferdig laget templates og solgte.

Veldig interessert i hvem som har klaget på dette, jeg. I tillegg sier trådstarter at han kan bevise at det er han som står bak designet. Når du da begynner argumentene dine med slike usannheter, hvordan skal vi da kunne stole på at resten av det du sier er sant?

 

Grunnen vi poster her er at vi får trafikk inn på www.host4you.no fra denne artikkelen. Jeg vil derfor forklare at dette er en privat sak mellom vår webmaster og denne designeren.

Denne "webmasteren" heter ikke tilfeldigvis Atle Kleppa Ramsland? :!: Hvis ikke så skal jo du videreformidle kontakt til denne webmasteren slik at de to involverte partene som har hatt kontakt hele tiden får ordnet opp.

 

Men siden mye informasjon har blitt lagt ut allerede kan jeg forklare at vi har fått for mange klager på thomas johanssen (...)

Fortsatt interessert i hvem som plutselig har klaget slik. Om det skulle vise seg å stemme at det har rent inn klager på Johanssen, så er jo uansett dette research du skulle gjort på forhånd, og gir deg ingen rett til å trekke deg ut av en avtale som allerede er inngått fordi "du hørte noen klager".

 

og liker ikke oppførselen hans

Knallargument.

 

også det at han er mindreåring gjør at vi ikke kan ha han som ansatt

Hvorfor må du ansette ham? Slik jeg forstår det driver du et enkeltmannsforetak, og det er avtalt at Thomas skulle lage dette designet for en godtgjørelse på 3000,-. Det høres mer ut som ekstern hjelp enn noen fast ansettelse ...

 

Inkludert at han løy med alderen fra start av.

Der kan jo ikke jeg si noe siden jeg ikke aner noe om det, men det første som slår meg er hvorfor i all huleste verden alderen hans skulle ha noe å gjøre med en ekstern designjobb som du i tillegg tydeligvis har vært fornøyd med, siden du både har godkjent designet, "betalt"/faket kvittering og så fått .psd-fila. Alder har ingenting med dette å gjøre uansett. Jeg regner vel også med at du var klar over at han jobbet for en ungdomsbedrift (uten at jeg skal påstå det), og medarbeiderne i ungdomsbedrifter pleeeier vel egentlig ikke å være 30 år.

 

Vi kommer heller ikke til og bruke dette designet eller jobbe videre på det.

Synd, det skulle tenkt på FØR du inngikk en avtale. Pengene har han krav på uansett nå, om du skulle velge å bruke designet eller ei, poenget er jo at han har jobbet med det på initiativ fra deg. Det går faktisk ikke an å si slikt etter at man har fått noen til å lage et design for deg som du har godkjent og i tillegg fått .psd-fila til. Ekstremt useriøs opptreden av deg, ingen andre.

 

Denne saken for meg er nå avsluttet. Vil dessverre ikke ha tid til og besvare spørsmål.

Tid er jeg helt sikker på at du har mer enn nok av. Det er vel heller det at du ikke vil argumentere for en sak du allerede har tapt og det er bevist på flere punkter at du enten lyver eller er useriøs. Dette er nok et klassiskt tilfelle av en wannabe-gründer som ikke har respekt for hvordan man skal drive en seriøs business.

 

Til slutt vil jeg oppfordre deg til å bare betale pengene gutten har fortjent etter å ha gjort jobben sin, så får det bli din vurdering om du vil bruke designet eller ei. Jeg vet at du leser dette, men du gidder vel neppe ordne opp i tullet ditt.

 

Så vil jeg si til trådstarter at jeg føler med deg i en slik kjedelig situasjon, men får du ikke snakket denne karen til fornuft slik at han gjør opp for seg, er det nok dessverre veldig lite du kan gjøre for å få pengene dine når det er snakk om et så i utgangspunktet lite beløp. Da ville jeg heller sørget for å spre dårlig reklame om dette "firmaet" og prøve å fortelle hvor seriøse denne bedriften og denne privatpersonen er. Og ta det som en lærepenge: Sørg for å ha skriftlige avtaler, da har du alt på det tørre, og pass også på å få registrert betaling før du sender over filer.

 

Jeg skal, med mindre ting skulle ta en dramatisk vending her og den andre parten kan begynne å oppføre seg som en voksen som driver en liten business og begynne å argumentere skikkelig og motbevise noen av de viktige punktene her, aldri bruke "host4you" og skulle det dukke opp muligheter for det så skal jeg også passe på å gi andre samme anbefaling. Da finnes det nok av andre, seriøse konkurrenter å velge mellom.

Lenke til kommentar
Vi andre skal jo være litt forsiktige her med å storme inn fra utsiden og være bastante, det er de to parter som kjenner saken, men ut ifra hva som er skrevet så får man jo et visst inntrykk av hvem som er til å stole på, eller rettere sagt; hvem som ikke er til å stole på.

 

Det er overhodet ikke forfalskning av kvittering dersom den jeg viste deg var kvittering for at betalingen var lagt til. Men jeg kan forsatt slette den etterpå.

Ja, det er jo et moro triks - å vifte med kvitteringer, og så bare slette dem etterpå. Kjempeseriøs fremgangsmetode.

 

Du sier også du jobber for et firma som ikke er oppgitt i brønnesund registeret (...)

Dette har jo da trådstarter motbevist.

 

Grunnen vi ikke ville ha designet/noe fra deg og gjøre er at vi fikk klager om deg at du lastet ned ferdig laget templates og solgte.

Veldig interessert i hvem som har klaget på dette, jeg. I tillegg sier trådstarter at han kan bevise at det er han som står bak designet. Når du da begynner argumentene dine med slike usannheter, hvordan skal vi da kunne stole på at resten av det du sier er sant?

 

Grunnen vi poster her er at vi får trafikk inn på www.host4you.no fra denne artikkelen. Jeg vil derfor forklare at dette er en privat sak mellom vår webmaster og denne designeren.

Denne "webmasteren" heter ikke tilfeldigvis Atle Kleppa Ramsland? :!: Hvis ikke så skal jo du videreformidle kontakt til denne webmasteren slik at de to involverte partene som har hatt kontakt hele tiden får ordnet opp.

 

Men siden mye informasjon har blitt lagt ut allerede kan jeg forklare at vi har fått for mange klager på thomas johanssen (...)

Fortsatt interessert i hvem som plutselig har klaget slik. Om det skulle vise seg å stemme at det har rent inn klager på Johanssen, så er jo uansett dette research du skulle gjort på forhånd, og gir deg ingen rett til å trekke deg ut av en avtale som allerede er inngått fordi "du hørte noen klager".

 

og liker ikke oppførselen hans

Knallargument.

 

også det at han er mindreåring gjør at vi ikke kan ha han som ansatt

Hvorfor må du ansette ham? Slik jeg forstår det driver du et enkeltmannsforetak, og det er avtalt at Thomas skulle lage dette designet for en godtgjørelse på 3000,-. Det høres mer ut som ekstern hjelp enn noen fast ansettelse ...

 

Inkludert at han løy med alderen fra start av.

Der kan jo ikke jeg si noe siden jeg ikke aner noe om det, men det første som slår meg er hvorfor i all huleste verden alderen hans skulle ha noe å gjøre med en ekstern designjobb som du i tillegg tydeligvis har vært fornøyd med, siden du både har godkjent designet, "betalt"/faket kvittering og så fått .psd-fila. Alder har ingenting med dette å gjøre uansett. Jeg regner vel også med at du var klar over at han jobbet for en ungdomsbedrift (uten at jeg skal påstå det), og medarbeiderne i ungdomsbedrifter pleeeier vel egentlig ikke å være 30 år.

 

Vi kommer heller ikke til og bruke dette designet eller jobbe videre på det.

Synd, det skulle tenkt på FØR du inngikk en avtale. Pengene har han krav på uansett nå, om du skulle velge å bruke designet eller ei, poenget er jo at han har jobbet med det på initiativ fra deg. Det går faktisk ikke an å si slikt etter at man har fått noen til å lage et design for deg som du har godkjent og i tillegg fått .psd-fila til. Ekstremt useriøs opptreden av deg, ingen andre.

 

Denne saken for meg er nå avsluttet. Vil dessverre ikke ha tid til og besvare spørsmål.

Tid er jeg helt sikker på at du har mer enn nok av. Det er vel heller det at du ikke vil argumentere for en sak du allerede har tapt og det er bevist på flere punkter at du enten lyver eller er useriøs. Dette er nok et klassiskt tilfelle av en wannabe-gründer som ikke har respekt for hvordan man skal drive en seriøs business.

 

Til slutt vil jeg oppfordre deg til å bare betale pengene gutten har fortjent etter å ha gjort jobben sin, så får det bli din vurdering om du vil bruke designet eller ei. Jeg vet at du leser dette, men du gidder vel neppe ordne opp i tullet ditt.

 

Så vil jeg si til trådstarter at jeg føler med deg i en slik kjedelig situasjon, men får du ikke snakket denne karen til fornuft slik at han gjør opp for seg, er det nok dessverre veldig lite du kan gjøre for å få pengene dine når det er snakk om et så i utgangspunktet lite beløp. Da ville jeg heller sørget for å spre dårlig reklame om dette "firmaet" og prøve å fortelle hvor seriøse denne bedriften og denne privatpersonen er. Og ta det som en lærepenge: Sørg for å ha skriftlige avtaler, da har du alt på det tørre, og pass også på å få registrert betaling før du sender over filer.

 

Jeg skal, med mindre ting skulle ta en dramatisk vending her og den andre parten kan begynne å oppføre seg som en voksen som driver en liten business og begynne å argumentere skikkelig og motbevise noen av de viktige punktene her, aldri bruke "host4you" og skulle det dukke opp muligheter for det så skal jeg også passe på å gi andre samme anbefaling. Da finnes det nok av andre, seriøse konkurrenter å velge mellom.

 

Så lenge vi ikke hadde en avtale/kontrakt på dette. Så er jeg ikke pliktig til noe. Så det du sier der er bare tull. Vi hadde en avtale om han skulle lage et utkast og sende. Og vi godtok ikke det.

 

Jeg legger også til at alle grunnene mine jeg har skrevet er riktige.

Lenke til kommentar
Så lenge vi ikke hadde en avtale/kontrakt på dette. Så er jeg ikke pliktig til noe. Så det du sier der er bare tull. Vi hadde en avtale om han skulle lage et utkast og sende. Og vi godtok ikke det.

 

Jeg legger også til at alle grunnene mine jeg har skrevet er riktige.

Dersom dere ikke hadde noen avtale/kontrakt, kan jo personen dere har leid inn ta betalt for brukt tid med å lage utkastet, siden dere da ikke har tatt forbehold om at dere ikke vil betale med mindre dere benytter det arbeidet som ble lagt frem.

Lenke til kommentar

Hei Atle Kleppa Ramsland

 

Her forfalsker du en kvittering for å få oversendt dem nødvendige filene, før du sier du ikke vil ha det likevel? Det er greit å være misfornøyd, men da hadde det nok vært mest rettferdig å sagt det før du fikk psd-filen. Da hadde nok Thomas lagt frem et nytt design for å tilfredstille deg som kunde.

 

Hvorfor sendte du han en falsk kvittering? Uansett hva du har hørt om han så vil det ikke rettferdiggjøre deg om du ender opp siktet for dokumentforfalsking. Det er du som har vært på feil side av loven. Er du lur så ordner du opp før dette ender på samme måte som REK/K-soft saken

Lenke til kommentar
Så lenge vi ikke hadde en avtale/kontrakt på dette. Så er jeg ikke pliktig til noe. Så det du sier der er bare tull. Vi hadde en avtale om han skulle lage et utkast og sende. Og vi godtok ikke det.

 

Jeg legger også til at alle grunnene mine jeg har skrevet er riktige.

 

Hvor gammel er du? 19? 20?

 

Det er en rekke LOVER som regulerer dette. Antar et lite kurs ville være på sin plass for deg, om du vil ha en fremtid innenfor bransjen.

 

Og apropo "stjele templates" fra andre sider: http://hotelcesar.org/ bærer heldigvis ikke preg av dette på noen måte :roll:

Lenke til kommentar
Så lenge vi ikke hadde en avtale/kontrakt på dette. Så er jeg ikke pliktig til noe. Så det du sier der er bare tull. Vi hadde en avtale om han skulle lage et utkast og sende. Og vi godtok ikke det.

 

Jeg legger også til at alle grunnene mine jeg har skrevet er riktige.

 

For det første så er det mildt sagt rettsvillfarelse når du hevder at ingen under 18 år kan ta på seg arbeid. Det kommer klart fram av arbeidsmiljøloven kap. 11 at det har de anledning til. Faktisk kan mindreårige helt ned til 13 år påta seg det man kaller lettere arbeid. Webdesign vil garantert falle under lettere arbeid, da det ikke er snakk om tunge løft osv.

 

§ 11-1. Forbud mot barnearbeid

 

(1) Barn som er under 15 år eller skolepliktige skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt a) kulturelt eller lignende arbeid,

b) lett arbeid og barnet har fylt 13 år,

c) arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering som er godkjent av skolemyndighetene og barnet har fylt 14 år.

 

Til trådstarter så vil jeg gjerne at du poster den kvitteringen igjen, slik at vi kan se den. Hva de har truet deg med vet jeg ikke, men de har ihvertfall ingen rett til å true deg på den måten. I værstefall så kan dette være sankk om svindel og dokumentforfalsk fra Host4You. Det er ikke anledning til å utstede uriktige kvitteringer som de skulle være riktige. Hvis man skal endre på en kvittering eller beløp i ettertid så er det korrekte å utstede kreditnota. Jeg vil også minne på at det å fremsette uriktige og tomme trussler er straffbart.

 

Selv synes jeg at begge designene så ganske like ut også, så det kan også bli snakk om at Host4You har brutt opphaverett.

 

Til sist vil jeg bare nevne om at det ikke er snakk om at man må ha skriftlige avtaler for at det skal være gyldige, da hadde ihvertfall sporveiene hatt et problem. Begge parters oppførsel, avtale om pris og annet relevant oppførsel har noe å si om det har blitt inngått en bindende avtale eller ikke.

 

Det er derfor man benytter seg av intensjonsavtaler i bedrifter.

 

Når det gjelder Host4You så er de et enkeltmannsforetak, noe som er bra for deg. Da hefter nemlig innehaveren fullt og helt for alle forpliktelser selskapet har pådratt seg.

 

Siden du har gjort dette som en ungdomsbedrift synes jeg at dere burde ta kontakt med skolen og foreldrene deres for å få hjelp. Det er også muligens at dere har så mye matriale at dere kan bevise at Host4You har forpliktet seg, og at dere kan inndrive pengene. Men dette kan fort ta tid.

 

Uansett så kan dere også anmelde selskapet v/ daglig leder for dokumentforfalsk ofg svindel siden han ga dere en ugyldig kvittering i håp om å få utlevert .psd filen.

Lenke til kommentar

Ok vi hadde en avtale om at jeg skulle komme med et forslag. Jeg lagde 15 versjoner før vi bli enige om at det var slik du ville ha det, og du var kjempe fornøyd. Jeg fikk se kviteringen og sendte deg designet.

 

Deretter spurte du meg om å lage en flash banner som skulle på vg.no. Du spurte også om jeg ville designe mer for dere. Fordi dere vil kanskje begynne å selge webdesign på hjemmesiden deres. Det betyr vel at du er fornøyd med det jeg gjør?

 

Og du har fortsatt ingen beviser på at jeg har lastet ned gratis templates og solgt dem? Jeg går Medier og Kommunikasjon, og har tenkt til å utdanne meg som Grafisk Desgner. Hvorfor skulle jeg da gjøre dette. ??

 

Her er en sensurert kvittering: (hvor det ikke er noen person opplysninger)

http://bildr.no/view/178546

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...